För andra året i rad anordnas jubileumsrallyt Tour Skane, för att hylla Kristianstads Grand Prix 1955-57.
Jag har blivit ombedd att i år igen deltaga som officiell serviceinrättning med min Hazet-panel. Jag efterlyser nu folk som kanske bor längs rallysträckan o som kan hjälpa till med mindre fix om det kanske blir nån, punka, bromspyssel eller annat. Du har kanske en verkstad med en lyft, eller smörjgrop.
Kom ihåg att dessa människor som kör i racet är ofta från utlandet, strandade på främmande mark med en 50-tals bil med två tappade tumgängade skruvar i kardanen t.ex. De blir överlyckliga om de kan få lite hjälp, o de är tämligen generösa då.
Vad är en 12 millars Ferrari värd om den inte går att köra pga en filtpackning som gett upp i förgasaren? Min allra minsta Hazet-nyckel på 4½ mm fick plats inne i flottörhuset i v12:ans ena förgasare, o filtpackningen byttes ut mot en i gummi. En tacksam multimiljonär bjöd på all öl jag behövde efter det.
I fjol gick en packning i H-cylindern på en engelsk Alfa Romeo 1955a... vad fan gör man? Vi var på Kullaberg då, o fick ta oss ner för backarna med hjälp av handbromsen. Den åldrige ägaren såg ut som ett lik efteråt. Jag tänkte till o kom på att i Jonstorp på Din-X finns en gubbe som skruvar med gamla bilar... jag bad gubben vänta i Mölle mens att jag o panelen körde som torra skinn till Jonstorp. Semesterstängt på Din-X givetvis, men jag hörde ljud från verkstan. Där inne stod ägaren o pysslade med sin gamla T-Ford. Efter lite övertalning så gick det bra att ta dit Alfan, upp på liften o liket till ägare piggna till o skruvade Alfa utav bara den, mackgubben hittade en packning som passade o man satte ihop allt igen o ut på vägen. 2 timmar tog fixet o sen fick mackgubben 3.000:- för att han ställt upp med lift o handtvätt på en semesterdag.
Så...nu fattar ni galoppen, va?
Se här på skissen en bit ner, bor ni längs sträckan eller i närheten? Bättre vägkarta kommer när jag fått min Roadbook.
http://www.tourdescania.se/pdf/Invitati … Course.pdf