151

Demian - det är rätt, jag hade en 79a innan splitten, men det var när jag köpt splitten som jag började åka på vw träffar. Första träffen var Bussfest i Karlstad 2003, två veckor efter köpet ICQ/ab

Jo, det börjar som sagt bli dax att svetsa lite rost. Jag har inte svetsat karossplåt på säkert 10år, iaf inte särskilt mycket. Bussen har inte fått smaka svets sen jag bytte plåt framför bakskärmen för 10år sen, och ghian har jag inte svetsat på alls. Det var lite på 68 pickisen när den slipades ner, men det börjar bli några år sen nu.
Jag har byggt lite fram och bakvagnar i närtid, men det kan vara bra att börja med lite golv så jag kommer tillbaks till tunnplåtsvets igen ICQ/ab

Var köper jag dom bästa yttre framgolvplåtarna? Och trösklar(inre, yttre och mellan?) till dubbeldörr?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

152

Jaså, du köpte den så tidigt.

Kör på Autocraftplåt.  UpNorth har mycket bra pris på plåten. Så bra att det inte lönar sig att köpa direkt från England, fast det är billig frakt därifrån.

153

Jo, jag hade tänkt köpa Autocraft, dom verkar vara riktigt bra.

Visst är det samma trösklar på båda sidor på en dubbeldörr? Det finns väl inget höger och vänster?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

154

Japp, det är samma. Glöm inte förstärkningströskeln....

155

lasslo skrev:

Demian - det är rätt, jag hade en 79a innan splitten, men det var när jag köpt splitten som jag började åka på vw träffar. Första träffen var Bussfest i Karlstad 2003, två veckor efter köpet ICQ/ab

Jaså? Två veckor innan vi först sågs då! Jag brukar numer omnämna denna tidsepok som "förhistorisk" och i min nytillkomna värld som bussägare var alla andra rena veteraner och jag var den yngsta kalven på grönbete. Kul att få veta, såhär i ""efterhand" att det inte var så. Men att MrD minns vilka vagnar du ägt påminner mig själv bara om mitt fantastiskt dåliga minne, hade ingen aning om att du ägt en dubbelhytt, men "högtorpet" det minns jag! ICQ/ab

Suger på karamellen om gaslänkage, hela originalkonstruktionen känns, iaf såhär efter plus fyrtio år som en fantastiskt märklig konstruktion och man lockas till att bygga om den. Förstår varför det är gjort. Undrar om effekten av länkage är lika tydlig även på bay?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

156

Nja, jag hade ju kört bay i 7-8år innan splitten, så riktigt grön var jag väl inte. Även om en 79a inte ens var veteranbil på den tiden ICQ/ab
Jag minns en ung kille som körde T4, jag tyckte att det var märkligt att han inte körde en äldre och roligare buss ICQ/ad det tyckte nog den killen oxå, för det dröjde väl inte länge förän det blev luftkyld även där ICQ/ab

Jag ägde faktiskt två split dubbelhytter samtidigt, en dålig och en fantastiskt dålig.... Dom skulle bli en bra, men jag fick inte ihop tid och liv just då så den dåliga såldes och den riktigt dåliga kapades ner och kastades på återvinning..

Ja, högtorpet kan man inte glömma, en mycket udda vagn.... Jag saknar den lite ibland. Har sett den på blocket några gånger, men nu är den inte lika charmig längre, och mycket dyrare ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

157 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:29:24)

Idag fick bussen en nylackad  och flakad ratt ICQ/ab
Tack för målningshjälpen Borbos.

Photobucket suger...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

158 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:29:36)

Efter allt snack om dåligt med uppdateringar på forumet, så insåg jag att jag håller med men inte tillför så mycket längre ICQ/ab
Jag är inte mycket i garaget nu, är pappaledig och renoverar huset när jag hittar lite ledig tid. Men jag brukar hinna med nån garagetimme i veckan, då lär man sig att mecka effektivt ICQ/ab

Bussen står undanställd i väntan på svetsning av framgolvet. Och lite custom, eller jättemycket custom. Det beror lite på hur man ser det ICQ/ab resultatet av det kommer i vår....

Men jag håller på att bygga motor till bussen hemma i garaget. Monterade faktiskt ihop shortblocket i förmiddags. Så den motorn borde hinna vara klar tills i vår.

Photobucket suger...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

159

Trevligt. Även en timme då och då blir många till slut..  ICQ/ad

You´ll never know...

160

Exakt ICQ/ab man får mycket gjort även om man egentligen inte har tid.
Så har man mycket tid till att planera och tänka oxå ICQ/ab

Så var det när jag byggde ghian oxå. Den stod i ett garage en mil bort.
Jag bestämde att varje gång jag var där skulle jag göra nått på ghian, även om jag bara skulle förbi och hämta nått och familjen väntade i bilen utanför ICQ/ab
Det höll jag, varje gång jag såg bilen så gjordes nått litet.
Den kom ihop betydligt fortare än jag trott ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

161

Jamen nu vill väll alla veta mer om maskinen..
78 vev.. Vassare cam tjockväggiga 92 or.. Eller hur var det.. Berätta mer.. ICQ/ag (fast jag kanske missuppfattat och läst fel i andra trådar) ICQ/ad
Kustom det låter intreeeessant ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

162

Gäller att lägga ribban på en rimlig nivå... annars trampar man bara i massa måsten.. så kände jag och då fick jag en nytänning..

163

Det stämmer Michael, du har koll ICQ/ab

Det är en DPR 78 vev, tjockväggiga 92mm cylindrar från AA, 5,5" CB vevstakar.
Tanken är att det ska bli en bra och slitstark botten som håller länge.
Sen blir det stora toppar, inte för det är ultimat, utan för att jag har dom och inte har råd/lust att köpa nya. CB 044 wedgeportade CNC frästa 37,5-42mm ventiler.
Jag tänkte försöka få ner flödet och upp hastigheten med små insug och små halsringar.
Jag har vanliga IDF insug, flänsen i botten täcker inte ens insuget i toppen ICQ/ab jag får svetsa på material på insugsfoten för att det ska funka...
Förgasarna blir IDF 40 med 30mm halsringar. Eller 28, eller 32. Har lite olika varianter, får fundera ut vad jag tror mest på. Har även 44or med 36mm halsringar, men det blir nog stort.
Jag funderar på om ett litet avgas oxå hjälper, men jag har inte blivit klok på det ännu ICQ/ab
Jag har ett hyffsat stort som hade suttit fint på bussen.. Har tid att fundera på det en stund till.

Vipporna blir 1:1,25, och jag tänkte ha enkla fjädrar. Så det blir skonsamt för ventilarrangemanget.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

164

Anders - jag tycker att du lagt ribban hyffsat högt om du ska åka vw i sommar ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

165

lasslo skrev:

Anders - jag tycker att du lagt ribban hyffsat högt om du ska åka vw i sommar ICQ/ab

mm vi får hoppas .. men denna tråden handlar inte om min bil (hög med delar)  ICQ/ag

166

Har också haft wedge port toppar, riktigt stora hål i dom!!
Vad för kam blir det? Styr ju karaktären på motorn.

167

Niklas - det missade jag tydligen att skriva... jag skrev det i tanken, men inte i verkligheten ICQ/ab

Der blir en engle W100. Tanken där är en snäll kam som börjar jobba tidigt.
Jag jagar inte hästar i denna motorn, snarare körbarheten i en buss, hållbarhet och seghet ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

168 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:30:00)

Jag lämnade iväg kofångarna på blästring, det var ganska många lager färg i varierande kvalitet på dom ICQ/ab Så jag tänkte det var lika bra att börja om.

När jag hämtade dom så hittade jag två lagningar som jag glömt att jag gjort ICQ/ab
Det var det första jag gjorde när jag köpt bussen 2003, byta bort typ 1 avgaset och svetsa igen hålen i kofångaren. Det var en ganska usel lagning... Blir att göra om & rätt innan färgen ska på.

Det roliga är egentligen inte att det var en dålig fusklagning, det är vad jag lagade med...
Jag skar sönder en fin earlybay kofångare jag hade över, det var ju smidigt då bitarna redan hade rätt form ICQ/ad resten av kofångaren hamlade på tippen....
Så hade man kanske inte gjort idag ICQ/ab

Photobucket suger...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

169 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:30:22)

dansgolv i bussen ICQ/ab

Photobucket suger...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

170

Laminat eller trä?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

171

Laminat. Så man kan gå in med blöta skor ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

172

Kul Lasse, roligt att se din buss igen! Jag skissar på mitt kommande kök och undrar om det funkar att ha ett gasolkök på en diskbänk/bänk inne i bussen, eller om det är risk för att taket tar fyr? På dina bilder ser det ut som om du har det inne i bussen....  ICQ/ab

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

173

Jo, det går bra att ha i bussen. Jag hade ett fast gasolkök i bussen förut och använde det en del. Det började aldrig brinna, och då har jag endå trä innertak ICQ/ab

Nu ska jag nog inte ha fast kök längre, jag kör 2 lågigt primus portabelt kök, har köpt ett trevligt passande bord oxå ICQ/ab
Även om det funkar att laga mat i bussen så känns det endå bättre att göra det utanför ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

174 Senaste redigerad av Christofer (2016-03-14 20:47:05)

Så bra att det inte tog eld  ICQ/ag Jag har originaltak i min buss och vill ju inte att det ska smälta. Men jag vill nog inte heller ha köket inne permanent eftersom det blir matos och otrevligt i längden.

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

175 Senaste redigerad av michaelth (2016-03-14 21:25:55)

lasslo skrev:

Laminat. Så man kan gå in med blöta skor ICQ/ab

Anledningen till min fråga.. Funderar ju vad som kan vara lämpligt i min buss..
Premisser..
Ej halt vid vått,
Tåla hundklor..
Tåla jord och lera i kombi med fukt..
Hmm blir nog en svetsad golvmatta... Med lösa mattor på. ICQ/ad .. Tyvärr inte lika elegant som ditt golv ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(