Återigen denna fråga: trepunkts bältes krav på en-69 enligt SFRO besiktningsman. Ringde idag och kollade, -69 och framåt krav. SUCK. Får INTE plats. Sätter jag det under cabfästet kommer det så långt ner, eller?
Ursäkta dålig bild, mobil.
Den besiktningsmannen får kanske uppdatera sina papper/kunskaper, förr i tiden var det 1969 års modell som gällde för trepunkts bälteskrav i framsätet, numera utgörs reglerna per definition med EG-direktiv eller ECE-reglementen. Vidhåller han sitt krav på bälte så byt besiktningsman men kontrollera så att din bil inte är registrerad som 1970 års modell..
Så här säger lagen i trafikförordningen och den bör följas, se sidan 173 i länken för referens.
http://www.vt-pool.com/download_publ.as … t_ID=33639
30kap §4
"4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara för- sedda med upprullningsdon.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara för- sedda med upprullningsdon.
Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte."
Kan vara intressant att höra om fortsättningen i denna fråga 
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Kan det ha nått med om bilen ev räknas som ombyggd?
Har nu läst och sett att det gäller bilar -70 och framåt. -69 är vad jag har. Som jag sagt tidigare hade det varit skönt med ett riktigt trepunktsbälte, men ser ingen möjlighet för det. Ingen som byggt speedster och lyckats få dit ett bälte?
Så jag behöver alltså inget bälte överhuvudtaget? Hur ska jag meddela min SFRO besiktningsman detta utan att bli idiotförklarad?
6 2016-03-11 14:38:12 Senaste redigerad av Lars Häsä (2016-03-11 15:47:50)
Den besiktningsmannen får kanske uppdatera sina papper/kunskaper, förr i tiden var det 1969 års modell som gällde för trepunkts bälteskrav i framsätet, numera utgörs reglerna per definition med EG-direktiv eller ECE-reglementen. Vidhåller han sitt krav på bälte så byt besiktningsman men kontrollera så att din bil inte är registrerad som 1970 års modell..
Så här säger lagen i trafikförordningen och den bör följas, se sidan 173 i länken för referens.
http://www.vt-pool.com/download_publ.as … t_ID=3363930kap §4
"4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara för- sedda med upprullningsdon.Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara för- sedda med upprullningsdon.
Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte."Kan vara intressant att höra om fortsättningen i denna fråga
Hänvisa till texten ovan! Ombyggt fordon innebär väl att årsmodellspecifika krav gäller?! Kolla med den Besiktningsingenjör som skall regga den, denne bör kunna avgöra vad som är lämligt i ditt fall. Ombyggda fordon skall formellt förses med bälte men när det inte är möjligt pga konstruktion eller utformning på karossen skall det duga med midjebälten enligt vår besiktningsingenjör (Opus). Men som sagt, kolla med den som skall göra reggen senare.
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
7 2016-03-11 15:43:16 Senaste redigerad av anders bergh (2016-03-11 15:46:11)
gissar att fästet för cabben är rätt stabilt.. går det inte att fästa med längre skruv i den? Såfall är det ju så högt det kan bli
Kommer det finnas plats bakom för bagage eller passagerare? (dålig koll på porsche)
Annars är väl ett alternativ att sätta 5 punkts? 
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
På min MB sec sitter bältet under rutorna och det funkar helt ok 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ombyggt fordon innebär väl att årsmodellspecifika krav gäller?! Kolla med den Besiktningsingenjör som skall regga den, denne bör kunna avgöra vad som är lämligt i ditt fall. Ombyggda fordon skall formellt förses med bälte men när det inte är möjligt pga konstruktion eller utformning på karossen skall det duga med midjebälten enligt vår besiktningsingenjör (Opus). Men som sagt, kolla med den som skall göra reggen senare.
Det blir lätt mycket rykten utan referenser, enligt SFRO är det endast en rekommendation med trepunktsbälten för bilar äldre än 1970.
Lite kuriost tar de inte upp 7-punktsbälten..
"När det gäller bälten är policyn att bilen ska minst ha bälten enligt de krav som gäller för dess årsmodell. Men SFRO rekommenderar att trepunkts rullbälten monteras i alla ombyggda bilar. Tänk på att det i dagsläget inte är tillåtet med 4/5/6- punktsbälten av tävlingsmodell i ombyggt fordon."
V1.2 125 http://sfro.com/images/stories/dok/andr … l_v1_2.pdf
Jag har förmånen att kunna rådgöra med en BI då jag jobbar med besiktningar till vardags och det man bör ta hänsyn till är om det går att göra ett tillräckligt stabilt fäste för det övre fästet. Man kan i tillämpliga fall klara sig med 2-punktsbälten av en sådan anledning, att fästpunkten blir svår att utforma.
Så mitt råd är återigen, prata med den BI som skall regga din Speedster.
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Isåfall blir det andra skruven/bulten nerifrån som gäller. Måste kolla igen så det inte blir för trångt.
gissar att fästet för cabben är rätt stabilt.. går det inte att fästa med längre skruv i den? Såfall är det ju så högt det kan bli
Kommer det finnas plats bakom för bagage eller passagerare? (dålig koll på porsche)
Jag har förmånen att kunna rådgöra med en BI då jag jobbar med besiktningar till vardags och det man bör ta hänsyn till är om det går att göra ett tillräckligt stabilt fäste för det övre fästet. Man kan i tillämpliga fall klara sig med 2-punktsbälten av en sådan anledning, att fästpunkten blir svår att utforma.
Så mitt råd är återigen, prata med den BI som skall regga din Speedster.
Jag hör vad du skriver men så länge det inte finns någon skriftlig referens är det trepunktsbälten som gäller fr.o.m. 70 års modell. De tidigare årsmodellerna är undantagna alla bälteskrav, inklusive den diskutabla lösningen med tvåpunktsbälte.
Så svaret till Marantz är att det inte krävs säkerhetsbälte i hans Porsche Speedster men om han monterar bilbälten ska dess fastsättning vara godkända för att klara registreringsbesiktningen.
Isåfall blir det andra skruven/bulten nerifrån som gäller. Måste kolla igen så det inte blir för trångt.
Kollat, VÄLDIGT trångt att få dit bulten som fästet ska rotera runt.
Har talat med ytterligare en SFRO besiktningsman som vägrar att köra en bil utan bälte även om det är en -69a.
Han vägrar riskera sitt liv utan bälte vid en provkörning. Undrar hur bilar utan bälteskrav blir godkända vid icke existerande provkörning? 
Ja vad ska man säga, naturligtvis rekommenderar jag säkerhetsbälten i alla bilar utom Ahlgrens men att en sådan organisation stiftar egna regler som strider mot lagarna är inte acceptabelt. Har alltid ansett det fungerat bra med byggbesiktningar genom SFRO, detta är den första plumpen i protokollet för denna organisation, kanske inte den sista och definitivt första spiken i kistan..
Tänk om bilprovningens personal resonerade likadant, hur många bilar fram t.o.m. 1969 skulle då kunna besiktas och godkännas?
Det finns en besiktningsman inom SFRO som är aktiv på gorg och rejsa, heter Gustav, han har själv skrivit om vilka regler som gäller kring kravet på säkerhetsbälten och överensstämmer med de nämnda lagarna.
De personer du varit i kontakt med på SFRO är ute och seglar, om ingen inom den organisationen är behjälplig och utför byggbesiktning p.g.a. frånvaron av bilbälten finns ett alternativ och det är ju http://www.orgtesta.se
Hur man ifrågasätter och överklagar rekommenderade livegna regler från personal på SFRO vet jag inte men Transportstyrelsen borde ha intresse av hur de beter sig mot bilbyggare.
Är din bil en ombyggd originalbil eller ligger den på gränsen
klassas för amatörbyggd? med flyttad åsmodell?
På usabil.nu kan det finnas kvar en artikel av sören fjellstedt om
nya regler.
Intressant med information om www.orgtesta.se. Någon som vet hur länge har det alternativet funnits?
Han tyckte jag kunde montera en störtbåge att fästa bältet i. Suuuuuuuuuck. Men tror jag har löst problermet nu. Fäst bältet i cabfästet, se bild.
Sitter det bara i plasten kan du lika gärna låta bli.
Ali G
Läste om ECE och EU-direktiven när det gällde stolar och bilbälten.
Kravet var att infästningarna är placerade så att de ej skadar personen ifråga istället för att göra nytta, de ska fånga upp kroppen.
Varje infästning skall tåla en belastning av minst 1 300kg och alla tre ska tåla 3 500kg under en kort tids påfrestning.
Att dina bälten är godkända förutsätter jag men det ska finnas märkningar som styrker detta.
Jag tycker det är bra att du monterar bälten men det är fel om de bara blir en synlig trygghet och för att göra en besiktningsman, utan belägg för sina krav, nöjd under en provkörning.
Förövrigt ett skönt bygge som följs

21 2016-03-13 19:42:19 Senaste redigerad av Marantz (2016-03-13 19:55:02)
Skulle ha skickat denna bild först. Visar 6mm plåten som en mutter är svetsad på baksidan som är svetsad i bilens ram. dessutom är ett plattjärn svetsat i ramen som håller en stor 6mm cirkelformad plåt som är svetsad i plattjärnet. Plus den synliga plastcirkeln är plastad mot den runda 6mm plåten. Faen vad liten bilden blev.
Sitter det bara i plasten kan du lika gärna låta bli.
Lars Häsä skrev:Jag har förmånen att kunna rådgöra med en BI då jag jobbar med besiktningar till vardags och det man bör ta hänsyn till är om det går att göra ett tillräckligt stabilt fäste för det övre fästet. Man kan i tillämpliga fall klara sig med 2-punktsbälten av en sådan anledning, att fästpunkten blir svår att utforma.
Så mitt råd är återigen, prata med den BI som skall regga din Speedster.Jag hör vad du skriver men så länge det inte finns någon skriftlig referens är det trepunktsbälten som gäller fr.o.m. 70 års modell. De tidigare årsmodellerna är undantagna alla bälteskrav, inklusive den diskutabla lösningen med tvåpunktsbälte.
Så svaret till Marantz är att det inte krävs säkerhetsbälte i hans Porsche Speedster men om han monterar bilbälten ska dess fastsättning vara godkända för att klara registreringsbesiktningen.
Jag är mycket väl medveten om bälteskravens årsmodellgräns men då det rör sig om ett OMBYGGT fordon skall dessa förses med bälte enligt Transportstyrelsen, oavsett vilken årsmodell bilen har. Detta står att läsa i fordonsförordningen TSFS 2013:63, Kapitel 41, paragraf 40.
3-punktsbälte där så medges, annars 2-punktsbäte av midjetyp.
Nu har jag gjort allt jag kan för att fixa ett övre bältesfäste enligt beskrivning som är fäst i bilens ram, räcker det att jag skickar en bild till min SFRO kille så får han avgöra om det duger? Vill ju gärna komma vidare med bygget.
Sten
vwato skrev:Lars Häsä skrev:Jag har förmånen att kunna rådgöra med en BI då jag jobbar med besiktningar till vardags och det man bör ta hänsyn till är om det går att göra ett tillräckligt stabilt fäste för det övre fästet. Man kan i tillämpliga fall klara sig med 2-punktsbälten av en sådan anledning, att fästpunkten blir svår att utforma.
Så mitt råd är återigen, prata med den BI som skall regga din Speedster.Jag hör vad du skriver men så länge det inte finns någon skriftlig referens är det trepunktsbälten som gäller fr.o.m. 70 års modell. De tidigare årsmodellerna är undantagna alla bälteskrav, inklusive den diskutabla lösningen med tvåpunktsbälte.
Så svaret till Marantz är att det inte krävs säkerhetsbälte i hans Porsche Speedster men om han monterar bilbälten ska dess fastsättning vara godkända för att klara registreringsbesiktningen.Jag är mycket väl medveten om bälteskravens årsmodellgräns men då det rör sig om ett OMBYGGT fordon skall dessa förses med bälte enligt Transportstyrelsen, oavsett vilken årsmodell bilen har. Detta står att läsa i fordonsförordningen TSFS 2013:63, Kapitel 41, paragraf 40.
3-punktsbälte där så medges, annars 2-punktsbäte av midjetyp.
annars så har jag en 68a som du kan få papper och id ifrån
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Okej tack, bra med referenser, då kan vi gå vidare med den kunskapen och bortse från plumpen samt kritiken mot SFRO.
Dessa krav i författningen trädde i kraft 2013-12-01 när det gäller ombyggda fordon.
41kap §40 Sidan 217 i länken
Bilbälten ska finnas för sittplatser i framsäte.
Bilbälte ska vara trepunktsbälte för plats vid dörr.
Bilbälte behöver inte vara försett med upprullningsdon.
Bilbältena ska vara typgodkända i enlighet med 30kap §6
30kap §6 Sid 167
Bilbälte ska vara
1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2kap §35)
2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16 (se 3kap §1) eller
3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.
Om fordonets konstruktion inte medger att övre fästpunkt kan anordnas utan stor olägenhet får bilbälte i stället utgöras av höftbälte, ett bilbälte med ett höftband som är fäst vid fordonet i två punkter.
41kap §41 Bilbältenas fästpunkter ska vara anordnade på ett från hållfasthetssynpunkt tillfredsställande sätt.
41kap §42 Bilbältena ska vara så installerade att kraven i 30kap §14 uppfylls.
30kap §14 Sid 171
Bilbälte ska vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer och så att låsets fasta delar inte kan förväxlas samt att det vid normalt användningssätt kan fungera tillfredsställande.
Lås till bilbälte får inte lätt kunna öppnas oavsiktligt.
Bilbälte ska kunna låsas och öppnas med en hand.
Hårda bältesdelar såsom lås och inställningsdon får inte ligga an mot kroppens framsida när bältet är påtaget.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 013_63.pdf
Personbil som godkänts enligt den upphävda författningen (VVFS 2003:22) får fortsätta att brukas enligt där angivna förutsättningar så länge den inte ändrats så att ny registreringsbesiktning krävs.