26

Jag har 2st blåa bosch funkar fint. Har 2st blåa AEG dom är lite smidigare och har lite lägre effekt dom funkar bra dock ingen kickback.

Pappa köpte just en lite mindre 125a Blå bosch den är riktigt smidig att slipa med.  http://www.pricerunner.se/pl/1264-26532 … nal-priser

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

27

Jag kör med minsta Makita maskinen då den har tunnaste kroppen (lätt att köra med en hand )
Inget att kapa grova grejer med men klart trevlig när man håller på med karossplåt !
Idealet vore tre olika maskiner.
En Makita
http://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/ve … 0/p-531833
En starkare dyrare Metabo
Och en Dewalt

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

28 Senaste redigerad av Demian (2016-03-01 21:36:18)

Vi misshandlar vinkelslipar på jobbet. Dom körs i regn, snö, damm, kyla och värme. Det kapas metervis i 10mm tjock plåt. Allt med METABO 125mm.

Det har provats många modeller, men Metabo håller outstandning klass. Modellen utan
överhettningsskydd.

Det betyder inte att den är bäst, utan bara att den är den som är mest slittålig.

I ett hobbygarage måste man ju också väga in andra faktorer.

29

Ett bra paket! Inte hört så mycket om hitachis vinkelslipar men förhoppningsvis håller den längre än till 50 kapskivor ICQ/ab
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ … -Kapskivor

Vw bay EH -77 Flygande skeppet!

30

stout skrev:
Demian skrev:

Vi misshandlar vinkelslipar på jobbet. Dom körs i regn, snö, damm, kyla och värme. Det kapas metervis i 10mm tjock plåt. Allt med METABO 125mm.

Det har provats många modeller, men Metabo håller outstandning klass. Modellen utan
överhettningsskydd.

Det betyder inte att den är bäst, utan bara att den är den som är mest slittålig.

I ett hobbygarage måste man ju också väga in andra faktorer.

Vilka faktorer då?

Priset är en factor.

Kul att du nämner Metabo Demian.
Jag har en Metabo 115 som jag byggt om till 125, det är den bästa maskinen jag haft!
Hyffsat vibrationsfri är den med.
Ska kola Metabo  ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

31

Har två Hitachi som jag köpt på Tradera för ett par hundringar styck, kanon maskiner som verkar hålla hur länge som helst.
Lätta att hantera, vibrera väldigt lite
Nästan det viktigaste är att på/av knappen är lätt att manövrera med tummen

32

I helgen köpte jag en Makita 125 mm för 499 på Bauhaus. Så där tycker jag: kåpan går bara o vrida ett halvt varv, micklig att få igång, man måste trycka ner o skjuta fram knappen. Den slås inte av om strömmen går. Igår gick skarvsladden isär och när jag satte ihop den igen, började maskinen gå, får det vara så? Sedan sitter undre spindelbrickan löst, vilket gör att man lätt tappar den när man byter skiva. Tycker också att "verktyget" för o byta skiva är kasst.
Bra då ? Smidig, startar mjukt, gör sitt jobb.
Min 30 år gamla blåa bosch är tyngre men mer safe.

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

33

http://www.toolab.se/produkt/Metabo-WQ1 … 25mm-1000W

Kan detta vara den smalaste/optimalaste vinkelslipen?

34

Köpte också Makitan efter tips här på forumet, den gör sitt jobb men den där på/av knappen blir jag inte klok på...

/foppa

MattsR skrev:

I helgen köpte jag en Makita 125 mm för 499 på Bauhaus. Så där tycker jag: kåpan går bara o vrida ett halvt varv, micklig att få igång, man måste trycka ner o skjuta fram knappen. Den slås inte av om strömmen går. Igår gick skarvsladden isär och när jag satte ihop den igen, började maskinen gå, får det vara så? Sedan sitter undre spindelbrickan löst, vilket gör att man lätt tappar den när man byter skiva. Tycker också att "verktyget" för o byta skiva är kasst.
Bra då ? Smidig, startar mjukt, gör sitt jobb.
Min 30 år gamla blåa bosch är tyngre men mer safe.

35

Mogge skrev:

http://www.toolab.se/produkt/Metabo-WQ1 … 25mm-1000W

Kan detta vara den smalaste/optimalaste vinkelslipen?

Verkar i alla fall väldigt prisvärd med tanke på styrkan och snabbfäste

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

36

Jag tror att det är dom som vi använder på jobbet. Modellen ser lika ut.

Vinkelsliparnas Duracellkanin. 

I produktbeskrivningen står det att den har maratonmotor  ICQ/ab

37 Senaste redigerad av Mogge (2016-03-08 19:14:28)

Demian skrev:

Jag tror att det är dom som vi använder på jobbet. Modellen ser lika ut.

Vinkelsliparnas Duracellkanin. 

I produktbeskrivningen står det att den har maratonmotor  ICQ/ab

Hur smal är den över motorn?
Man blir fortare trött och har sämre precision med större maskin.

Går man in på Metabos hemsida finns en uppsjö med modeller å alla ser lika ut.........

38

Jag vet inte. Vi har haft lite olika modeller dom senaste 15 åren. Men jag tror att vi har den det länkas till. Vi handlar bla av Tools, och Tools har bara 2st 125mm modeller i sitt sortiment, varav en är dom det länkas till.

Det känns som att dom flesta på jobbet har Metabo som förstahandsval. Dom är relativt smidig, bra knapp, lätt att ställa skydd och byta skiva.
Vi har dom enklare modellerna. Inte dom men överhettningsskydd, knapp som stänger av då strömmen bryts, och varvtalsregulator mm.

Vi har haft lite olika märken. Bla Dewalt, Makita, Hitachi och blå Bosch.
Bosch håller också ganska bra.

Det köptes in nån mindre maskin. Minns inte märke. Tror det var Makita. Det behövdes en liten smidig för ett visst jobb. Det brändes 2st bara efter nån dag.
Likaså Dewalt. Vi hade 2-3 nya i kartong. Den som gav upp fortast höll inte ens i 30 minuter. Nu beror det ju till stor del vem som använder maskinen. Vissa verkar ju inte inse maskinens begränsningar, och kör för hårt. Då bränns dom snabbt. Men Metabon klarar av dom personerna.

I ett garage är ju kanske smidigheten viktigare än att ha en slitvarg. Vinkelsliparna utsätts ju inte lika hårt i hobbyverksamhet. Jag har kört med en röd Meec i ca 6år. Den är gummiklädd och ganska långsmal.  Den hade bra balans då man höll den med en näve, vilket jag oftast  gör i garaget. Jag använder aldrig handtaget hemma. Det var därför jag valde en sådan.

Dock är det är ingen vidare kvalité på Meec. Den kostade ca 300:- och jag har nog kört slut på i snitt 1st/år. Dock har jag alltid kunnat hämta ut nya på 2års garantin, och då har garantin förlängts ytterligare 2 år. Så den dagen garantin slutar gälla köper jag nått annat.

39

Demian skrev:

Jag vet inte. Vi har haft lite olika modeller dom senaste 15 åren. Men jag tror att vi har den det länkas till. Vi handlar bla av Tools, och Tools har bara 2st 125mm modeller i sitt sortiment, varav en är dom det länkas till.

Det känns som att dom flesta på jobbet har Metabo som förstahandsval. Dom är relativt smidig, bra knapp, lätt att ställa skydd och byta skiva.
Vi har dom enklare modellerna. Inte dom men överhettningsskydd, knapp som stänger av då strömmen bryts, och varvtalsregulator mm.

Vi har haft lite olika märken. Bla Dewalt, Makita, Hitachi och blå Bosch.
Bosch håller också ganska bra.

Det köptes in nån mindre maskin. Minns inte märke. Tror det var Makita. Det behövdes en liten smidig för ett visst jobb. Det brändes 2st bara efter nån dag.
Likaså Dewalt. Vi hade 2-3 nya i kartong. Den som gav upp fortast höll inte ens i 30 minuter. Nu beror det ju till stor del vem som använder maskinen. Vissa verkar ju inte inse maskinens begränsningar, och kör för hårt. Då bränns dom snabbt. Men Metabon klarar av dom personerna.

I ett garage är ju kanske smidigheten viktigare än att ha en slitvarg. Vinkelsliparna utsätts ju inte lika hårt i hobbyverksamhet. Jag har kört med en röd Meec i ca 6år. Den är gummiklädd och ganska långsmal.  Den hade bra balans då man höll den med en näve, vilket jag oftast  gör i garaget. Jag använder aldrig handtaget hemma. Det var därför jag valde en sådan.

Dock är det är ingen vidare kvalité på Meec. Den kostade ca 300:- och jag har nog kört slut på i snitt 1st/år. Dock har jag alltid kunnat hämta ut nya på 2års garantin, och då har garantin förlängts ytterligare 2 år. Så den dagen garantin slutar gälla köper jag nått annat.

Hur är vibrationerna på Meecen?

40

Jag är nöjd med Meecen. Den är ju klädd i gummi, så det gör nog att den inte vibrerar så mycket.

Dock såg jag på Julas hemsida, att den utgått. Den har ersatts av en annan modell.

41

Hur gör ni vid skivbyte?
Fipplar ni med verktyget som brukar följa med?

Jag brukar bara hålla in låsknappen Å drar med andra handen på skivan så muttern släpper.
Samma sak vid åtdragning. Hålla in låsknappen, skruva på muttern å dra det sista genom att ta i skivan å dra lite till.

Säkert fel att göra så men det har funkat för mig i ca 20 år.
Dumförklarar säkert mig själv nu.....

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

42

Jalla skrev:

Hur gör ni vid skivbyte?
Fipplar ni med verktyget som brukar följa med?

Jag brukar bara hålla in låsknappen Å drar med andra handen på skivan så muttern släpper.
Samma sak vid åtdragning. Hålla in låsknappen, skruva på muttern å dra det sista genom att ta i skivan å dra lite till.

Säkert fel att göra så men det har funkat för mig i ca 20 år.
Dumförklarar säkert mig själv nu.....

Gör så med....
Har ett par Metabo maskiner, mkt bra. Har även Makita med ställbart varvtal ( bra när man slipar trä ) samt några äldre AEG som fått slita ont... funkar fint dom med ICQ/ab

43

Jag med.

Dom bättre maskinerna har en mutter med en inbyggd fjäder, så man ska slippa använda verktyg.

Men även dom med vanlig mutter ska gå att ta loss med handkraft, om man inte drar åt dom för hårt. Det finns ingen anledning att dra fast muttern hårt.

Om skivan har huggit fast ändå, så brukar jag hålla in låsknappen och knacka skivan mot hörnet på en arbetsbänk eller dyl. Då släpper den direkt.

Likaså fick jag lära mig att stålringen i centrum på skivan ska vändas inåt. Då sitter inte muttern mot stål och nyper inte fast lika lätt.

44

Något jag saknat är ett slip-/kapverktyg som är större än en Dremel, men mindre än en 115 mm vinkelslip. Nu har Bosch tagit fram en söt liten vinkelslip för 76 mm skivor. Sladdlös är den också.

http://www.bosch-professional.com/se/sv … 697-ocs-p/

45

Typ sån?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000035433/

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

46

Köpte jag denna.
Smal över midjan.
Lite mycket vibrationer, men det mest värdelösa är att man måste ha verktyg för att vrida skyddet  Default/yikes

Post's attachments

015.JPG, 140.41 kb, 676 x 507
015.JPG 140.41 kb, 213 downloads since 2016-04-16 

47

vrida skyddet... iofs använder jag det på alla el vinkelslipar.. har ju små tryckluft. för där det är trångt..
men jag brukar sätta skyddet på ca  45 grader.. sedan sitter det där till jag byter maskin dvs den är död.... ICQ/ad så gör jag...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

Jag kör biltemas just nu. Men har redan lyckats bränt en.  Default/hmm
Har provat endel olika märken då jag jobbade runt som snickare.
Det märket jag fastnade för var Makita.
Hitachi´n vi hade kändes alltid så breda framtill.
Hade även en Dewalt batteridriven ett tag. Skulle inte rekommendera en batteridriven då det suger batteri som tusan när man håller på. Kan sugas ur fortare än vad man har tid, lust och ork för.

Nä hitta en som känns rätt i handen och bra i börsen.
Som sagt innan, man får ju garanti påt.

Tomato Potato
Dyslexiker..

49

michaelth skrev:

vrida skyddet... iofs använder jag det på alla el vinkelslipar.. har ju små tryckluft. för där det är trångt..
men jag brukar sätta skyddet på ca  45 grader.. sedan sitter det där till jag byter maskin dvs den är död.... ICQ/ad så gör jag...

Vridbart skydd är kungligt bra, jag ska förklara det någon gång.....

50

Jaha, brukar det sitta skydd på vinkelslipar?   ICQ/ab