Jag vet inte. Vi har haft lite olika modeller dom senaste 15 åren. Men jag tror att vi har den det länkas till. Vi handlar bla av Tools, och Tools har bara 2st 125mm modeller i sitt sortiment, varav en är dom det länkas till.
Det känns som att dom flesta på jobbet har Metabo som förstahandsval. Dom är relativt smidig, bra knapp, lätt att ställa skydd och byta skiva.
Vi har dom enklare modellerna. Inte dom men överhettningsskydd, knapp som stänger av då strömmen bryts, och varvtalsregulator mm.
Vi har haft lite olika märken. Bla Dewalt, Makita, Hitachi och blå Bosch.
Bosch håller också ganska bra.
Det köptes in nån mindre maskin. Minns inte märke. Tror det var Makita. Det behövdes en liten smidig för ett visst jobb. Det brändes 2st bara efter nån dag.
Likaså Dewalt. Vi hade 2-3 nya i kartong. Den som gav upp fortast höll inte ens i 30 minuter. Nu beror det ju till stor del vem som använder maskinen. Vissa verkar ju inte inse maskinens begränsningar, och kör för hårt. Då bränns dom snabbt. Men Metabon klarar av dom personerna.
I ett garage är ju kanske smidigheten viktigare än att ha en slitvarg. Vinkelsliparna utsätts ju inte lika hårt i hobbyverksamhet. Jag har kört med en röd Meec i ca 6år. Den är gummiklädd och ganska långsmal. Den hade bra balans då man höll den med en näve, vilket jag oftast gör i garaget. Jag använder aldrig handtaget hemma. Det var därför jag valde en sådan.
Dock är det är ingen vidare kvalité på Meec. Den kostade ca 300:- och jag har nog kört slut på i snitt 1st/år. Dock har jag alltid kunnat hämta ut nya på 2års garantin, och då har garantin förlängts ytterligare 2 år. Så den dagen garantin slutar gälla köper jag nått annat.