YES!
Nu är golvet klart. 
Visst känns det skönt när det går framåt!
Bra jobbat, jag gjorde samma plåtjobb förra året.
Jag tänkte göra en liten uppdatering fast jag inte har så mycket i bildväg att visa.
Det jag håller på med nu är att göra klart sånt där små fix som jag har lämnat och upptäckt under resans gång som har med plåt att göra. Sånt som jag har tänkt, det där lilla gör jag sen. Men när flera små saker samlas på hög.... ja, ja ni vet hur det är. Så jag plockar och fixar och återkommer när det finns lite kul att visa.
Fråga, vad använder ni för kitt i plåtskarvarna? Tacksam för tips.
Över och ut. 
Teroson. har jag på mina bilar, bra skit 
280 2016-03-26 20:39:28 Senaste redigerad av schleu (2017-09-06 19:22:43)
Idag när jag kom hem efter jobbet så slängde jag på mig overallen och kröp in under bussen. Nu har jag kommit så långt att jag anser mig lagat klart rosten på bussen. En milstolpe!
Efter att jobbat mig från fören till aktern så känns det som alla små hål är funna och tilltäppta.
Här är höger sida med rostlagad balk och batterihylla. Den undre bilden visar dräneringsröret som jag har svetsat på golvet i batterihyllan. Jag har haft problem med vatten som kommit in.
Vänster sida med rostlagad balk och igensatta hål efter Ebersprakaren. Här har jag också gjort ett dräneringsrör.
Nu väntar lite kul arbetet med custom. Tänkte nog börja med kofångaren bak och ser hur det går.
Glad Påsk alla!/ Michael 
281 2016-04-09 21:04:30 Senaste redigerad av schleu (2017-09-07 18:52:25)
Nu till det väsentliga,
Har börjat på att forma om kofångarna bak så den ligger och följar närmare karossen. Jag valde att ha en glipa på 10mm.
För att komma närmare karossens plåt fick jag lov att ta bort den utstickande plåt biten.
Jag skar av den och svetsade igen. Sen tog jag vinkelslipen och fräste upp en fåra som påminner om fårorna på bussens långsida.
Jag gjorde hålen i kofångsfästena avlånga så jag kunde flytta kofångaren dit jag ville.
Sen sköt jag in kofångaren till lämplig plats och satte igång att fnula hur jag på enklast sett ska få hörnet att smita åt bättre. Det räckte med att dela hörnet med två skär, vrida lite och kapa lite och sen svetsa tillbaka.
Det blev lite mycket luft i mitten av kröken, men det åtgärdades med att jag svetsade på lite mer plåt. Nu fick jag tio mm hela vägen.
Jag fortsatte sen på änden och la på lite plåt där med.
Och så här blev det när det blev klart.
Ja, nu är det bara andra sidan kvar.
God natt.
Sveriges Chip Foose, snyggt jobbat.
Det sånt folk inte ser, men ändå tycker är snyggt.
Måste hålla med..vackert.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Snyggt jobbat 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Alltid kul att se nya lösningar, bra jobbat 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
286 2016-04-26 19:21:21 Senaste redigerad av schleu (2017-09-07 18:54:05)
Först vill jag tacka för dom positiva kommentarerna, det värmer.
Jag fick en dag i garaget idag och han göra klart andra sidan på kofångaren. Det jag inte han var att svetsa fast kofångaren i sina fyra fästen så jag får bort bultskallarna.
Det jag såg när jag slipat bort färgen var att det kanske skulle vara snyggt med kromande kofångare, lite överkurs kanske? Men det är kul när det blänker.
Eller så kan man säga som dom gamla hotrodbyggarena på andra sidan pölen, If it don´t run, chrome it 
Svinbra gjort, sånt som man själv vill men inte orkar/kan osv..! Har själv tänkt att kromade stötfångare vore sjukt snyggt!
Är själv inte så glad åt kromade stötisar på Bay,men här känns det plötsligt rätt.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Ja ,
Men tanken får vila. Jag har inte dom pengarna just nu till att kroma, så jag kommer att lacka dom. Men först ska jag hugga tag i fronten och forma om lite där med. 
290 2016-05-31 20:59:22 Senaste redigerad av schleu (2017-09-07 19:16:36)
Nu blir det lite uppdatering. Det var ett tag sen sist på grund av att livet inte är är enbart garage tid, tyvärr.
För mig har det blivit att bygga en altan i marktegel. Det gick som tur var bra och vi blev nöjda med resultatet. Tur var det för många stenar blev det.
Nu till bussen. Jag har börjat med fronten på bussen och ville ta bort läppen över kofångaren.
Jag tog det det försiktigt och skar bort ca 10 cm åt gången, svetsade och sen kylde ner med en våt trasa.
När det var klart tog jag tag i att forma om, och passa in kofångaren. När jag satte igång med det arbetet såg jag att kofångaren hade blivit krockade någon gång så det krävdes lite masserande för att allt skulle sitta rakt till att börja med. Sen han jag göra klart den ena sidan. Jag svetsade ihop kofångarens fotsteg med front delen.
Sen fyllde jag ut glipan framför och bakom gummisteget.
Så här blev sidan när den blev klar.
Jag hoppas det inte dröjer en månad till nästa uppdatering. Men man vet ju aldrig.
Fridens liljor önskar jag er alla 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Right on..bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
293 2016-07-02 20:31:11 Senaste redigerad av schleu (2017-09-07 19:29:05)
Nu är jag klar med hela kofångaren fram. Det blev en hel del jobb med att få den att liva runt om. Den hade varit krockad så fästena och själva kofångaren var skeva och sneda. Men efter en del kapande och riktande så blev det bra. Jag gjorde även en plats för en lite amerikans nummerskylt.
vänser sida på plats.
Utskuret hål för nummerskylten med papperskartong i nummerskylts format.
10 mm mellan kaross och kofångare.
Kofångaren renslipad från färg och på plats.
Så här blir det med nummerskylt. :-)
Önskar alla en trevlig kväll. 
Jag lämnade en backspegel till den lokale glasmästaren. Han konstaterade att listen runt om var alldeles för spröd för att lossa och montera tillbaka så han skar till ett glas och limmade rakt över det gamla.
295 2016-07-24 20:36:25 Senaste redigerad av schleu (2017-09-07 19:47:34)
Här kommer en liten uppdatering från härliga sommarstockholm. Semestern har precis börjat med resor och bad, men jag ska försöka knöla mig ner i garaget så fort jag kommer åt för att fortsätta mitt arbete.
Projektet har tagit ett nytt kliv framåt och jag har satt i gång med tre olika saker. Det första är att göra klart allt som har med framvagnen att göra. Jag fick tipset av Raffe här på forumet att jag skulle använda mig av genomgående bult för att sätta fast fram gavlarna som sitter på insidan. Jag for iväg till Siversts för att handla gängstång och muttrar så jag kunde tillverka mig rätt sorts bult.
Så här ser det ut när bulten är på plats.
När det var löst så funderade jag vidare på hur jag skulle göra med stötdämparen. Jag har tillverkat ett nytt fäste i bärarmen, där jag har flyttat fästet för att få mer plats. Men tyvärr blev det för trångt och mutter och bultskalle krockade med varandra. Vad göra? Flytta in stötdämparenfästet ytterligare en bit på bärarmen eller? Men då kom jag på att min skruvleverantör, Siverts har smalare muttrar, som inte bygger så mycket. Så med dom på plats lirar allt som det ska.
Det andra jag jobbar med är att få ordning på ratten jag tänkte använda. Jag har tänkt använda mig av en ratt från en volvo -54. Men den är grymt sprucket på rattringen så jag visste inte riktigt hur jag skulle lösa det problemet. Jag ville ju inte att ratten ska falla i bitar när jag körde.
Jag håller på att lösa problemet på följande sätt. Först spacklade jag igen alla sprickor och hål med Plastic Paddig. Sen tog jag skarvremsor. Alltså sånt nätband som man har och sätter på skarvarna när man sätter gipsskivor. Den är självhäftande och lite elastisk.
Sen tog jag och strök ett tjockt lager med epoxilim över.
När hela rattringen var klar och hade torkat så slipade jag lite försiktigt så jag fick bort alla toppar men inte så mycket så jag gick igenom nätet. Sen smetade jag på ett jämnt lager med fiber Plastic Paddig.
Där befinner jag mig just nu. Mer info kommer.
Det tredje jag har börjat fundera på är hur jag ska göra med sätena fram och med säkerhetsbältet. Jag har en del idéer som jag hoppas fungerar. Återkommer om det.
Trevlig kväll.
Visste jag inte att det var spackel skulle man kunna tro att ratten var lackad i Glowble (finns den grova flaken fortfarande..?) 
late,
in love,
and a little drunk..
Ja, det tänkte jag också på när jag såg bilden. Jag vet inte om det finns kvar, men jag vet att det finns andra som säljer grov flake.
Jag tror att ratten ska lackas vit med flake. 
Helrätt.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Snyggt! Genomgående bult till framvagnen är nog ingen dum idé.
Smart tänkt med skarvremsorna, det ska jag lägga på minnet 
300 2016-07-31 21:18:20 Senaste redigerad av schleu (2017-09-07 19:52:01)
Nu känns det det som det har vänt lite. Äntligen börjar delar närma det stadiet där man kan ana hur det kan bli.
Jag har satt igång med med att tillverka underreden åt stolarna. Jag började med förarstolen. Jag har byggt hela konstruktionen så låg som möjligt. Förarstolen är monterad på glidskenor så att stolen går att flytta fram och tillbaka.
Med stolen på plats ser det ut så här.
Stolen kommer att få stoppning och någon form av klädsel.
Ratten grundlackad och provmonterad.
över och ut 
