1 Senaste redigerad av Gooks (2016-02-29 09:19:28)

Ska börja med att säga att hela elsystemet är omdraget av tidigare ägare.

Har 1 omställare (ej orginal) med tre lägen för parkeringsljus/halvljus - OFF, parkeringsljus, halvljus.
Det spelar ingen roll vilket läge jag har på omställaren för att kunna blinka med helljuset med blinkers/helljus spaken.

Jag kan inte låsa helljuset med spaken i nåt av lägena utan den fungerar bara som ljustuta.

Ska man kunna ställa om från halvljus till heljus med spaken eller måste man ha en separat knapp?
Om man kan göra det hur ska det vara kopplat?

I min värld borde det inte vara en separat knapp.
På ovalen hade jag fotomkopplare och så var det väl på de tidiga bussarna med fram till typ 65 eller nåt sånt men då min buss är en 72a så är det inte en fotomkopplare som är borta...

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

2

Det finns ett relä, ett så kallat bi-stabilt relä, som stannar i det läger du senast lämnade det i, detta sköter växlingen mellan hel och halvljus.

Detta relä har flera anslutningar, en som heter 30, den skall alltid ha spänning, sedan en som heter 15, den skall bara ha spänning då tändningen är påslagen. Kolla dessa två!
Vidare finns det en anslutning som heter "S", signal, den får en minuspuls från blink-/hel-/halvljusspaken, om du hör ett klickande ljud då du drar i spaken så funkar iallafall den funktionen.

Sedan har du tre anslutningar till, 56, 56a och 56b.
56 är ingången, den kommer från en anslutning med samma nummer på ljusomkopplaren, alltså spänningsatt då den är i sitt tredje läge.

56a går sedan till säkringsdosan där den delar sig till två säkringar till hö. och vä. helljus, likadant är det med 56b, men då till halvljuset istället. Det kan finns en anslutning som heter 31 också, minus, eller jord.

Det händer att dessa relän går sönder, då kan det bli samma symtom som du beskriver. VAG säljer fortfarande dessa relän, men dom är dyra, man kan finna dem på Tradera, Volvo hade samma typ, iallafall till 140-240 serierna.
Sedan finns de på alla 70-talsfolkvagnar.

I ditt fall är det lätt att tro att den "icke original" strömställaren till ljuset är boven i dramat.
Se om du kan få tag i originalströmställaren, jag tror det är så att alla vw av samma årsmodell har likadana strömställare.

På VW, och andra europeiska bilar skall man kunna blinka med helljuset även om halvljuet är släckt, samt tändningen avstängd. Men först då man viridit ljusströmställaren till tredje läget hel-/halvljus, så skall helljuset "fastna". Man här måste man tänka på att reläet "kommer ihåg" det senaste läget, och om du stängt av ljuset med helljuset på, så är det på även nästa gång man tänder ljuset, alltså så ljustutar man alltid två gånger, eller iallafall ett jämnt antal gånger.

Strömställaren till ljuset skall ha anslutningar med följande nummer.
30, ingång, 58 utgång p-ljus och bakljus, 58a eller b, utgång till variabel instrumentbelysning, 56 utgång hel-eller halvljus till relät.
De olika 58orna kan vara dubblerade till höger och vänster sida, kan variera på olika årsmodeller.
Det skall sitta en reostat i dessa strömställare, man kan vrida på knappen för att reglera instrumentbelysningen, 58a... eller om det var b....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Detta relä har flera anslutningar, en som heter 30, den skall alltid ha spänning, sedan en som heter 15, den skall bara ha spänning då tändningen är påslagen. Kolla dessa två!
Vidare finns det en anslutning som heter "S", signal, den får en minuspuls från blink-/hel-/halvljusspaken, om du hör ett klickande ljud då du drar i spaken så funkar iallafall den funktionen.

Ska den alltid klicka eller bara när tändningen är på?

Bubbla soltakare -59

4

så här skrev tidigare ägare:

Det behövs ett hållande relä och säkringsboxen har bara ett växlande,
så man får koppla helljuset utanför säkringsbox.

Bubbla soltakare -59

5

Så om jag sätter ett hållande (bistabilt) relä mellan spaken och säkringsboxen så borde det funka?
Eller tänker jag fel då?

Bubbla soltakare -59

6 Senaste redigerad av Gooks (2016-03-01 14:31:47)

http://www.tradera.com/item/343480/2109 … -volvo-340

Är det ett sånt här jag behöver?
Tacksam för snabbt svar...

Bubbla soltakare -59

7

Det där ser ut att vara väldigt rätt relä ICQ/ab

8 Senaste redigerad av Gooks (2016-03-01 19:20:51)

Så funkar det att sätta det mellan spaken och säkringsboxen och bara köra hellyset på det relät då de andra redan är kopplat i en nyare säkringsdosa med relän?

Jag vet att det inte blir "orginal" men det är så lite som är orginal på min buss så det spelar ingen roll.
Vill bara veta om det kommer att funka.

En annan tanke jag har är att det kanske finns enklare bistabila relän då jag endast kommer styra helljuset på det relät.
De andra lysena funkar som de ska med de inbyggda reläna i säkringsboxen.

Mvh

Post's attachments

20160301_191738.jpg, 146.67 kb, 640 x 480
20160301_191738.jpg 146.67 kb, 210 downloads since 2016-03-01 

20160301_191901.jpg, 204.22 kb, 640 x 480
20160301_191901.jpg 204.22 kb, 212 downloads since 2016-03-01 

Bubbla soltakare -59

9

hade en gång en -75 som hade problem med ljuset o då va det startlåsbotten som krångla men sån kanske inte finns på -72:or..

ålands volkswagen klubb på facebook

10 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-01 19:50:07)

Snygg säkringsbox!

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/schema34_zpsd9ab72ae.png
Koppla så här!
Ursäkta skissens kvalitet.
Reostaten för instrumentbelysning är inbyggd i strömställaren. "Huvudsäkring ljus" existerar inte på dessa VW, utan det kommer upp en osäkrad kabel till strömställaren, känns litet läskigt.

Du SKALL ha både hel och halvljus på samma relä, eftersom detta bara tillåter hel- eller halvljuset glödtråd att vara tända en i taget.
Det blir mer praktiskt hanterbart att ha endast ett relä av denna sort.
Dessutom är ju hel-/halvljusomkopplaren i blinkerrspaken konstruerad för denna typ av relä.

11

vwrob skrev:

hade en gång en -75 som hade problem med ljuset o då va det startlåsbotten som krångla men sån kanske inte finns på -72:or..

Det kan förekomma, då är det kabeln med anslutningarna 30, som glappar.

12 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-01 19:55:25)

Gooks skrev:

Så funkar det att sätta det mellan spaken och säkringsboxen och bara köra hellyset på det relät då de andra redan är kopplat i en nyare säkringsdosa med relän?

Jag vet att det inte blir "orginal" men det är så lite som är orginal på min buss så det spelar ingen roll.
Vill bara veta om det kommer att funka.

En annan tanke jag har är att det kanske finns enklare bistabila relän då jag endast kommer styra helljuset på det relät.
De andra lysena funkar som de ska med de inbyggda reläna i säkringsboxen.

Mvh

På "icke VW", alltså andra bilar, särskilt japanska bilar, (det står "Made in Japan" på din säkringsbox), har inget sådant relä, utan man har istället en kraftig kontaktgrupp i hel-/halvljusomkopplaren i spaken, som då har dels ett återfjädrande läge för ljustuta, och det ett fast läge för helljus.

13

Nu har jag matning till helljuset på ljustutan pch matning till ljusomställaren för p-ljus och halvljus.

Jag ska alltså dra all matning till ljusomställaren och 30 på relät?
Sen kabel som bara skickar signal från ljustutan till s på relät och kabel mellan omställaren (56) och relä (56).

Med andra ord är jag körd utan orginal ljusomställare...?

Bubbla soltakare -59

14

Jag hade faktiskt en orginal ljusomställare i panelen jag tar den.
Men hur f-n får man isär knappen och själva omställaren från instrumentbrädan?

Har även köpt ett relä på tradera.

Bubbla soltakare -59

15

Gooks skrev:

Jag hade faktiskt en orginal ljusomställare i panelen jag tar den.
Men hur f-n får man isär knappen och själva omställaren från instrumentbrädan?

Har även köpt ett relä på tradera.

Vrid först knoppen åt vänster (reostaten i 0-läge), sedan litet till så att du gängar av den.
Jag är dock litet osäker här, kanske någon annan har färskare information, det var väldigt längsedan jag gjorde det, däremot skruvade jag på en liknande strömställare fast till varningsblinkersen, och den är konstruerad så.
När du fått bort knoppen så sitter det en specialmutter mot panelen, den kan vara hårt dragen, men med en större spårskruvmejsel kan man ibland får ett grepp i spåren.
Annars kan man med handkraft vrida loss hela strömställaren bakifrån, om du kommer åt.

De andra funderingarna bryr jag mig inte om att svara på, då du köpt relä och skall använda originalströmställaren.
Möjligen kan du ju köpa en säkringsdosa för moderna flatstiftssäkringar på Biltema och använde till hel-/halvljus på p-ljus (positionsljus i min skiss).

16

Björn J. skrev:

Vrid först knoppen åt vänster (reostaten i 0-läge), sedan litet till så att du gängar av den.
Jag är dock litet osäker här, kanske någon annan har färskare information, det var väldigt längsedan jag gjorde det, däremot skruvade jag på en liknande strömställare fast till varningsblinkersen, och den är konstruerad så.
När du fått bort knoppen så sitter det en specialmutter mot panelen, den kan vara hårt dragen, men med en större spårskruvmejsel kan man ibland får ett grepp i spåren.
Annars kan man med handkraft vrida loss hela strömställaren bakifrån, om du kommer åt.

Tack.

Björn J. skrev:

De andra funderingarna bryr jag mig inte om att svara på, då du köpt relä och skall använda originalströmställaren.
Möjligen kan du ju köpa en säkringsdosa för moderna flatstiftssäkringar på Biltema och använde till hel-/halvljus på p-ljus (positionsljus i min skiss).

Jo gör gärna det ändå... ICQ/ab
Nu har jag matning till helljuset på ljustutan och matning till ljusomställaren för p-ljus och halvljus.

Jag ska alltså dra all matning till ljusomställaren och 30 på relät?
Jag flyttar bara helljusmatningen från spaken till relät?
Eller ska jag dra en till matning till relät för spaken behöver kanske matning ändå?

Sen kabel som bara skickar signal från ljustutan till s på relät och kabel mellan omställaren (56) och relä (56).
Flyttar den kabeln som går direkt till helljussäkringen och sätter den på S?

Spelar det någon roll att det sitter ett växlande relä i säkringsdosan efter original relät?
för då kan jag ha kvar allt i samma fina säkringsbox. Iofs kanske det går att ta bort det relät i säkringsboxen.

mycket frågor nu...men men frågar man inte så lär man sig inget ICQ/ab

Bubbla soltakare -59

17

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/schema34_zpsd9ab72ae.png
Koppla ihop strömställaren med relät med 56 och 30, 30 kommer väl dessutom från tändningslåset, jag vill minnas att den är förvillande svart. En svart pluskabel alltså!
Sedan kopplar du S till ljustutans spak, jag minns nu inte vad den har för färg, oftast tvåfärgade kablar där.
Sedan har du bara kvar 56a och 56b som då kopplas via 2x2 säkringar ut mol framlyktorna.

Spaken har en matning, 49a som är till blinkersen. Ljustutan har en ingång som skall till jord, troligtvis redan jordad i godset, och då S som skall till reläet.

Bry dig inte om det växlande relät i boxen.

Ursäkta om det blev litet förvirrat, men kolla på min skiss, så kanske nån liten kontrollampa tänds...

Ja då den lilla blåa lampan, helljuskontrollampan, den är kopplad till 56a i säkringsdosan, och jordas i godset i panelen.

18

Björn J. skrev:

Bry dig inte om det växlande relät i boxen.

Bry inte om den?

Spelar ingen roll att den sitter efter orginal relä eller koppla förbi den?

Som sagt skulle vara skönt att ha allt i samma säkringsbox...

Bubbla soltakare -59

19

Om det bara är ett växlande monostabilt relä kan du ju inte använda det ändå, såvida du inte låter det bistabila reläet styra det monostabila, så har du ju vips skapat en "citroën-lösning"...

20 Senaste redigerad av Gooks (2016-03-05 18:55:33)

Hmm..kanske jag som är dum nu men nu tappade du mig...

Kan jag ha det växlande relät kvar efter orginal relät eller måste jag koppla förbi det med separata säkringar utanför säkringsboxen?

Citroenlösning?

Bubbla soltakare -59

21

Nu kan jag svara på det själv.  ICQ/ab

Att sätta orginal relät innan det växlande relät i säkringsboxen fungerade så nu har jag ett helljus som lyser som det ska.
Dock så var orginal ljusomkopplaren trasig men det löste sig med den jag hade.

Hade aldrig löst det utan Björn J:s förklaringar och schema.

Tack Björn J.

Bubbla soltakare -59

22

Ok, det blev litet krångligt där, hade nog varit lättare om vi hade träffats över en kopp kaffe, ett kollegieblock, och en multimeter bredvid din bil....
Bra att det löste sig, inte alltid lätt att "koppla" (i ordets båda betydelser) rätt framför bildskärmen.

23

Ja, jag önskade några ggr att du hade varit med i garaget när vi höll på.
Jag och en polare kliade oss i huvudet ett antal ggr innan polletten ramlade ner.

Vi mätte å testade lite innan med original relät å löst batteri utanför bilen.
Dock visste vi ju inte om det skulle fungera med original relät och säkringsboxens heljusrelä i serie men som tur var så fungerade det.

Det är riktigt skönt att fortfarande kunna använda säkringsboxen till allt, för eldragningen är riktigt seriöst och snyggt gjord i bussen av tidigare ägare.

Tack igen Björn J.

Bubbla soltakare -59