Det finns ett relä, ett så kallat bi-stabilt relä, som stannar i det läger du senast lämnade det i, detta sköter växlingen mellan hel och halvljus.
Detta relä har flera anslutningar, en som heter 30, den skall alltid ha spänning, sedan en som heter 15, den skall bara ha spänning då tändningen är påslagen. Kolla dessa två!
Vidare finns det en anslutning som heter "S", signal, den får en minuspuls från blink-/hel-/halvljusspaken, om du hör ett klickande ljud då du drar i spaken så funkar iallafall den funktionen.
Sedan har du tre anslutningar till, 56, 56a och 56b.
56 är ingången, den kommer från en anslutning med samma nummer på ljusomkopplaren, alltså spänningsatt då den är i sitt tredje läge.
56a går sedan till säkringsdosan där den delar sig till två säkringar till hö. och vä. helljus, likadant är det med 56b, men då till halvljuset istället. Det kan finns en anslutning som heter 31 också, minus, eller jord.
Det händer att dessa relän går sönder, då kan det bli samma symtom som du beskriver. VAG säljer fortfarande dessa relän, men dom är dyra, man kan finna dem på Tradera, Volvo hade samma typ, iallafall till 140-240 serierna.
Sedan finns de på alla 70-talsfolkvagnar.
I ditt fall är det lätt att tro att den "icke original" strömställaren till ljuset är boven i dramat.
Se om du kan få tag i originalströmställaren, jag tror det är så att alla vw av samma årsmodell har likadana strömställare.
På VW, och andra europeiska bilar skall man kunna blinka med helljuset även om halvljuet är släckt, samt tändningen avstängd. Men först då man viridit ljusströmställaren till tredje läget hel-/halvljus, så skall helljuset "fastna". Man här måste man tänka på att reläet "kommer ihåg" det senaste läget, och om du stängt av ljuset med helljuset på, så är det på även nästa gång man tänder ljuset, alltså så ljustutar man alltid två gånger, eller iallafall ett jämnt antal gånger.
Strömställaren till ljuset skall ha anslutningar med följande nummer.
30, ingång, 58 utgång p-ljus och bakljus, 58a eller b, utgång till variabel instrumentbelysning, 56 utgång hel-eller halvljus till relät.
De olika 58orna kan vara dubblerade till höger och vänster sida, kan variera på olika årsmodeller.
Det skall sitta en reostat i dessa strömställare, man kan vrida på knappen för att reglera instrumentbelysningen, 58a... eller om det var b....
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."