1

Håller på att byta bussningar o bakhjulslager (IRS) och upptäckte att skruvarna (M12x35 mm) mellan bärarm och fjäderplatta är märkta med 10.9  De nya jag har är förstås bara av klass 8.8, så då undrar man ju varför VW har satt dit skruvar med 10.9-klassning i ett skruvförband som bara ska dras med ung. 110 Nm? Kan jag använda 8.8, eller är det bara att börja leta efter 10.9?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

2

En 8.8 skruv M12 ska dras med 81Nm

Nytt mob nr...

3

Det där är ett förband som brukar röra på sig så det är nog inte fel att gå upp till 12.9. Ladda ner Bultens Teknikhandbok, där står det mesta du behöver veta om skruvförband.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jo tack, den har jag redan laddat ner.  Mycke' tabeller o formler är det  ICQ/af  Men går man upp till 12.9 så är de inte ytbehandlade enl. Bulten, pga. risk för vätesprödhet. Nu sitter ju de här rätt utsatta (o det var inte helt lätt att få isär dem  ICQ/ac  ). Så vill man undvika korrosion är det rostfritt som gäller, alltså?

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Kör du inte på VWs provbana med fullt lass och fullt ös så räcker nog 8.8 skruv.
Visste inte att det ska vara det så jag kommer byta.
Tror det finns insex som är 12.9 och är utbehandlade.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

A2-80 / A4-80 är jämförbart med 8.8 skruv i hållbarhet, så inget alternativ

Nytt mob nr...

7

Jahapp, då är det bara vanliga stålskruvar kvar då...  Får väl försöka rostskydda dem så gott det går. Fast å andra sidan, originalen hade ju suttit i 43 år och gick (med visst besvär...) att lossa, så det kanske inte är något jätteproblem  ICQ/ab

8

Sen är rost inget större problem i ett varmgarage.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Doppa skruvarna i olja så ska väl rosten inte va nåt större problem. Eller linolja kanske..

10

Denna firma i Tyskland hade ytbehandlade 10.9 när jag beställde för några år sedan.

https://www.wegertseder.com/

11

8.8 tål mer vibrasjoner och rørelse genimot 10.9.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

12 Senaste redigerad av TobiasL (2016-03-05 22:50:29)

Kjell Roar skrev:

8.8 tål mer vibrasjoner och rørelse genimot 10.9.

Vill inte låta ohövlig men: Nej, de står inte mot vibrationer bättre.

Den första siffran siffran står för brotthållfasthet (8 står för 800 MPa), den andra för var sträckgränsen ligger i förhållande till brottgränsen (8 står för 80% av sträckgränsen).

Något mer magiskt är det inte. Hur väl förbandet motstår vibrationer beror av helt andra saker.

13

Är nog faktist mer inne på Kjells linje här.
När vi kör prover på våra produkter som vibrerar en hel del så får vi ibland gå ner från 12.9/10.9 till 8.8 del på grund av vibrationer.
Detta har troligtvis att göra med att 12.9/10.9 är så "stumma" material så när dom börjar röra sig så spricker dom. Vi har även stora problem med vätesprödhet i dom, så vi undviker att använda annat än 8.8 och A4-80 i våra konstruktioner

Nytt mob nr...

14

Det låter som ni har konstruktionsproblem på ert jobb (och/eller problem med hur ni kvalitetssäkrar åtdragning).

Om man i drift har problem med att man snäpper av 10.9 skruvar har man större problem än vilken skruv man väljer.

Jag råder er att vända er till en expert på skruvförband för att lösa era problem. (Troligtvisfår ni inte tillräcklig klämkraft för att klara förbandets transversella laster. Att lösa det med en segare skruv känns väl sådär)

15

Vi har haft flera "experter" med i detta.
Och i samråd med dessa har vi tagit detta beslut.

Och visst en del av problemet är att vi kör med luftdrivna maskiner (kalibreras dock ofta)
Men som du själv säger så ligger brottgränsen på en 8.8 på 800 och sträckgränsen på 640 och på en 10.9 på 1000 resp 900. Så man har ett mindre spann mellan sträck och brottgräns.

Sen hjälper nog det inte till att våra inköpare jagar varenda krona dom kan hitta = tveksam kvalitet på skruvar.

Sen är det svårt att göra om våra skruvförband när man har 1000kV som går bredvid så får man inte så mycket plats för skruvar...

Men nu ska vi inte bråka om det

Nytt mob nr...

16

iooor_21 skrev:

Vi har haft flera "experter" med i detta.
Och i samråd med dessa har vi tagit detta beslut.

Och visst en del av problemet är att vi kör med luftdrivna maskiner (kalibreras dock ofta)
Men som du själv säger så ligger brottgränsen på en 8.8 på 800 och sträckgränsen på 640 och på en 10.9 på 1000 resp 900. Så man har ett mindre spann mellan sträck och brottgräns.

Sen hjälper nog det inte till att våra inköpare jagar varenda krona dom kan hitta = tveksam kvalitet på skruvar.

Sen är det svårt att göra om våra skruvförband när man har 1000kV som går bredvid så får man inte så mycket plats för skruvar...

Men nu ska vi inte bråka om det

Agreed

17

Ni har rätt bägge 2, så det troliga felet är inköparen inte har rätt krav på sig. Vissa saker ska man inte rubba på, tex det som redan fungerar!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

...sorry för trippelpost. Fick felmeddelanden...

19 Senaste redigerad av Kjell Roar (2016-03-17 18:21:33)

Från mitt gamla jobb lærte jeg at 10.9 inte skal brukas på starkt vibrerande stellen, som røranslutningar/flensar. Nu snackar vi subsea och offshore forhållande, med produksjonsutstyr som vibrerar i många år. Tilslut kan man få olje eller gaslekkasj, pga de sprøa bultarna i 12.9 inte klarar påfresningarna i åresvis. De "mjukare" 8.8 bultarna er mer stryktåliga.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.