1

Hejsan.

Har gått och "trillat dit" på det här med bilbana igen och blivit som barn på nytt. Tänker att jag kanske inte är ensam om att ha åtnjutit detta med att köra bilbana på ett forum för bilintresse och att det kanske finns lite grejer och gömmer sig i stugorna. ICQ/ab

Sitter du på några delar, och då inte nödvändigtvis rariteter eller kompletta samlarobjekt, utan kanske snarare en udda bil, en bunt kurvor eller någon kul accessoar. som du känner kanske inte är så märkvärdig, kanske den passar in för att komplettera det jag redan har? Allt är av intresse! Grejerna ska och kommer användas.

Hör då av dig på PM, mejl eller telefon nollsjutresex-123571.

Mvh Kee

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Jag har en samlarbil liggandes. Det är en audi urquattro. Den är sen jag ägde en sån och samlade på mig lite olika samlarsaker. Den scalextricbilen går nog inte att få tag på längre. Gav själv en hel del för den så den är ju inte direkt billig. Kanske intressant?

3

Vad roligt att du har just en sån, för det har jag också!  ICQ/ab Sen är nog inte min i så bra skick (dock körbar) och de finns i lite olika utföranden med avseende på dekaler osv. Visst har den ett gummiband som "kardanaxel"? (det finns fyrhjulsdrivna bilar som driver med kugghjul på framaxeln också, men det tror jag var en senare lösning). Det var favoritbilen när jag körde denna bana som barn, gillade den fyrkantiga sportiga designen som påminner om en DeLorean som ju såklart också är en snygg åttiotalsdesign!

Jag inser att jag på sikt behöver reparera eller byta ut någon bil eller så. Men om din bil är fin och inte direkt billig, kanske jag lika gärna kan fynda en mindre märkvärdig bil? Detta är ju trots allt i sin linda och innan jag vet om detta är något jag kommer ägna mig åt vill jag inte lägga ut alltför mycket. Jag förstår att du vill ha igen dina utlägg på ett samlarobjekt och det får du säkert, fina scelxtricbilar sjunker nog knappst i pris!

4

Jag har en del kurvor o div,dock bara banan liggandes,kan kolla exakt vad jag har,om det är något av intresse.

5

Bandelar är intressant. Trasformatorer och gashandtag är ej lika nödvändigt då jag redan har både dubbla och kanske trippla uppsättningar. Doserade kurvor har jag gott om, så vanliga "platta" kurvor är intressantare. Rakor behöver jag inte heller så många av, men kvarts- och halvlängder är användbara, specialdelar såsom chikaner och liknande allra mest intressant. Räcken, och liknande "landskapsdetaljer" är också intressant! Men jag köper ju såklart "bundle" om du har ett sjok delar du vill bli av med, jag bara postar min egna "priolista".  ICQ/ab

Kolla gärna vad du har, fota om du kan, så jag kan bedöma skicket och vad det är för något, så tar vi det därifrån (via mail). Det är inte bråttom, så "no stress". ICQ/ab  God Jul!

(PS: jag har nu gjort det klart för mig hur jag ska arrangera denna bana framöver och jag vågar inte lova något, men allteftersom bygget fortskrider och det är ingen tajt tidsplan, livet måste få gå före, så ska jag posta bilder och hålla er här uppdaterade. Är man intresserad av bilar så är Scalextric riktigt kul! DS) ICQ/ag

6

Hej! Ursäkta att det dröjt,hade helt glömt detta... Jag har två olika bansystem, såg jag, skicket varierar lite,men de är nog fullt brukbara efter lite puts. Vet inte om bilden funkar,men jag testar.

https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq … 4Gm7DD.jpg

7

Funkade sådär med bilden,blev en länk visst... Default/hmm
måtten på bandelarna är ca 155mm breda och 350mm långa
Kurvor hade jag en del oxå,samt startdelen, men där var några kablar av (går ju att löda)

8 Senaste redigerad av kee (2016-01-06 18:16:26)

Som jag skrev så har jag transformatorer, kablar och alla tillbehör redan, troligtvis i både dubbletter och tripletter, så det är inte så nödvändigt. Vill du skicka med det för att bli av med det vid ev affär kan jag såklart ta emot dem, men det är inget jag behöver.

Ta gärna bilder på rubbet, du behöver inte lägga upp det så snyggt som du gjort på denna bilden (om du inte vill), mest så man får sig en uppskattning om vilka sorters kurvor, rakor och bitar du sitter på. Och som en vägledning kan jag ge några kommentarer om de tre rakor du fotat.

Den första till vänster är av "första generationens" Scalextric, vet inte om de är eftertraktade, men de passar inte med den senare "andra generationens" bandelar. De känns igen på avsaknaden av fästöglor, de två utstickande metallblecken, samt att det går en "mittrand" över hela bansystemet. Mitt tips här är att sätta ut dessa delar på tradera om du vill sälja dem.

Den mittersta, krysset, kommer alltid i par. Monterar man ett udda antal kryss på sin bana får man "bara" ett spår, dvs bilen/bilarna, kommer ta ett varv på ytterspåret, för att sedan åka ett varv på innerspåret. Strömmen fördelas då ut från ett enda handtag till båda spåren. Så bygger man normalt inte en bilbana, utan med jämnt antal kryss som sagt. Dessutom verkar ditt kryss ha tappat alla fästöglorna så det är nog inte så eftertraktat.

Rakan längst till höger ser ut som de delar jag efterfrågar, dock är just rakor inte så eftertraktade för mig då jag har gott om dem redan. Men återkom gärna med mer info på vad du sitter på som är av denna typ, så kanske jag kan vara intresserad av ev rakor och udda kryss också. Spåren går att putsa upp och räcken som tappat något fäste eller så går ändå att använda, men saknas fästöglorna så är delarna inte lika intressanta längre tyvärr.

Ser fram emot vad du har att komma med. Kul att du tagit dig tid i detta, jag har inte bråttom.  ICQ/ab

9

Jag har mest av den typen till höger...  Ska inventera vad jag har,så återkommer jag med bild oxå...  ICQ/ad

10

Gör det, jag ser fram emot det!  ICQ/ab

11

Detta är vad jag har,alla dessa bitar är fullt fungerande efter lite puts.

https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq … TgjV6Q.jpg

12

Snyggt jobbat! ICQ/ab  Skickar PM.

13

http://www.blocket.se/vastmanland/Scale … =9&w=1

14

Vad var det för något? Det måste varit en bra deal, för den försvann fort!

Tips är alltid välkomna, men ofta är "bra dealar" på blocket något man måste vara snabb att hugga på och som iaf en del av er har uppmärksammat har jag lite andra problem (med bruksvagnen) för tillfället, jag kan med andra ord inte bara hoppa i bilen för att köra iväg och köpa leksaker just nu.

Bytesdealar med fellow BV-anhängare är dock intressant. Kanske sitter jag på någon folkadel du vill byta till dig mot lite leksaker?  ICQ/ae

15

Tror det var två olika kompletta paket för 600:-

16

ICQ/ab

Post's attachments

12190805_1102545819755945_3372379779020072338_n.jpg, 368.79 kb, 800 x 601
12190805_1102545819755945_3372379779020072338_n.jpg 368.79 kb, 170 downloads since 2016-01-26 

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

17

http://www.blocket.se/orebro/STOR_Scale … =8&w=1

18 Senaste redigerad av Kurtivan (2018-07-10 07:32:09)

Är du fortf intresserad av Scalextric bilbanedelar?

Gubbjävel; dvs originalfantast

19

Njae, intresset har svalnat och jag har väl dessutom tänkt mig detta som en "vinterhobby" (inga innekatter på sommaren!).

Men allt är intressant, såklart beroende på vad det är och vad du vill ha betalt! ICQ/ab