Senaste tillskottet har en 30hk motor där originalnumret verkar ha frästs bort och istället står det nu
A000627XR. Nån som vet vad det betyder?
Bortfräst nummer och ett nytt innehållande X brukar betyda Fabriksrenoverat utbytesblock.
Aha, tack för svar. Borde ju tyda på en kvalitetsrenovering då.
Jo men det säger inget om när det är gjort, bara att det är gjort. Den kan ju ha gått 10 000 mil efter renovering och då är det ju dags igen.
Ali G
Finns en massa dokumentation till denna, alla besiktningspapper och diverse kvitton. Finns ett kvitto från en märkesverkstad på utbytesmotor och utifrån besiktningspappren verkar den ha gått ca 3500 med den motorn. Kanske finns några mil till i den då, den startar i alla fall bra och verkar gå fint. Det handlar om en 30 hk i en 59:a.
903:50 + moms 11:11 för Utb.motor och P-sats enl kvittot daterat 19/6 1969.
Ja finns det dokumenterat så stämmer förhoppningsvis det.
Ali G
Bortfräst nummer och ett nytt innehållande X brukar betyda Fabriksrenoverat utbytesblock.
Gäller detta för bussmotorer också?
Min 72:a har en 1700 pannkaksmotor där motornummret slutar på X men det ser inte ut som något har blivit bortfräst innan.
Vw använde olika metoder för utbytesmotorer. Man gick ifrån att fräsa bort motornummer (återanvända gamla block) och använde istället nya utbytesblock vid fabriksrenoveringar tidigt 70-tal. Jag la upp infon någonstans här på boxerville när man använde de olika märkningarna, men hittar inte till det själv nu. Ännu tidigare renoveringar så stansade man in det nya motornumret (+ att det gamla fick vara kvar). Så har man en motor med bortfräst nummer så är det enda man kan vara säker på att vw renoverade blocket för 45-50 år sedan 
9 2016-03-02 19:12:29 Senaste redigerad av vwato (2016-03-02 19:16:55)
Kan det vara det sista inlägget i den länkade tråden du tänker på
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23546



Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
