26

lasslo skrev:

Claes - du får komma förbi och kika hos mig.
Jag har en rostfri fatboy(om det nu är en fatboy  ICQ/ag  ) på ghian.

Köpt hos classic vw. Det står tillverkare inpressat på undersidan, kommer inte ihåg nu. Men har för mig att det är amerikanskt.

Denna är det nog
http://www.classicvw.se/fatboy-polerad- … ts_id/2673

http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … download=1

MEN, en sak jag hade problem med när jag testade det på bussen var att det inte sticker ut utanför karossen, det slutade en bit under bussen, i bakre hörnet. Det blev nån sorts "resonans" och det lät som fan inne i bussen..


Jag, det är en fat boy och en sån jag ska ha, när jag pratade med Classic vw sa dom att dom hade slutat med den,
kanske har dom några fat boy men inte ormbo.

På Ghian verkar den också landa i bakre hörnet men du menar att i bussen var ännu längre in. det var mindre bra

jag får väl komma en sväng och titta, tänkte åka till jpm en lördag framöver och kolla deras och kanske även csp i samma ärende.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

27

GB63VW62 skrev:

Finns även insatskonor till Phyton om man vill anpassa dessa.

Har du en link till dessa? vore http://klockren.nu/

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

28

Problemet på bussen jämfört med ghian är att hela bussen blir en resonanslåda när avgaserna "slår i" plåten. På ghian märks det inte lika tydligt då det är längre från kupén.
Men jag har sett andra som kör med fatboy på bussar, så det är kanske bara jag som är lite känslig ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

29

luftgekühlt skrev:
GB63VW62 skrev:

Finns även insatskonor till Phyton om man vill anpassa dessa.

Har du en link till dessa? vore http://klockren.nu/

Fanns med på länken ang lösa dämpare mm. 
Men visst här är de ICQ/ab
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=
Frösundavik är väl där SAS har huvudkontoret?!

Bubbla -62

30

GB63VW62 skrev:

Fanns med på länken ang lösa dämpare mm. 
Men visst här är de ICQ/ab
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Oj, tack, hade inte sett det.

GB63VW62 skrev:

Frösundavik är väl där SAS har huvudkontoret?!

Exakt, fast det e även 1000 andra företag här.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

31

Ett alternativ är att bygga ett eget med rostfria mejeri böjar. Titta på
ett 3-stegs system. Om tid finns ska jag göra så till min buss, fast
dra det åt sidan.

32

Är det något du sett ritningar på eller egen design.

Hur ser dämparen inuti och kan en hemmapulad dito bli kuggad i besiktningen?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

33

luftgekühlt skrev:

Är det något du sett ritningar på eller egen design.

Hur ser dämparen inuti och kan en hemmapulad dito bli kuggad i besiktningen?

Någon ritning har jag inte, om det blir av tittar man på ett Jpm system fast bygger det åt sidan.
Funderar på att använda en rund liten rostfri dämpare från KL Racing 2.5 in och 4 ut med
dieselböj.

34 Senaste redigerad av luftgekühlt (2016-02-29 15:07:33)

Någon som har beställt från UK?

Funderar på priser i uk men hittar ingen som har ormbo + fatboy i stainless steel.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

35

Jag håller med Lasslo, det låter som fan i bussen med en fatboy. Kommer byta då man inte kan åka utan hörselskydd.

36

ok, betyder det att du har en fatboy till salu? ICQ/af

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

37

Är ett Python-system helt uteslutet?
Köpte ett från Tyskland till min, kostade drygt 7 papp med J-Tubes o frakt.
Lät bra men hade planer på att vrida slutböjen ut i sidan i stället för rakt ner i gatan.
Det hade nog fått bort rätt mycket bröl.

Ät gul snö, det kan vara öl.

38

Inte alls uteslutet, phyton finns bland möjligheterna, ännu mer sedan flera påpekat att fatboy ryter lite för mycket på en buss.

Vet inte när du köpte din men SEKinen har försvagats konstant mot euron 2013-2015 och har förblivit i princip konstant (svag) sen mars 2015
så din borde vara dyrare än 7 papp idag. Jag går och funderar på JPM's phyton som jag kan tänka mig är av bra kvalitet och jag landar
på 9 lakan. Med tanke på kronans utveckling senaste åren är det läge att köpa svensk tillverkad. Samt att man kan köra dit om
något inte skulle vara rätt... just a thought. Måste bara vara samla mod ref. JPM... 9 lakan... det är inte så att jag gör kullerbyttor...

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

39

Kollade priserna nu och kan konstatera att det var lönsamt att köpa i de då.
Nu blir det dyrare...

Ät gul snö, det kan vara öl.

40

Xtreme-Street-VW skrev:

Jpm's och CSP's system görs av en stor tillverkare i Småland

Är det någon som vet om denna uppgift stämmer fortfarande? Fick en känsla att för CSP's
del inte stämmer längre, men jag kan ha fel, vad vet jag.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

41 Senaste redigerad av luftgekühlt (2016-03-03 18:46:21)

Kan någon visa mer detaljerade bilder på hur förvärmningsanslutningen (grön pil) på ormbot ser ut?

Tacksam för bilder.

Post's attachments

förvärmningsanslutning.png, 464.92 kb, 571 x 321
förvärmningsanslutning.png 464.92 kb, 109 downloads since 2016-03-03 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

42

luftgekühlt skrev:
Xtreme-Street-VW skrev:

Jpm's och CSP's system görs av en stor tillverkare i Småland

Är det någon som vet om denna uppgift stämmer fortfarande? Fick en känsla att för CSP's
del inte stämmer längre, men jag kan ha fel, vad vet jag.

Jag det stämmer ( snackade med peter s som äger CSP De )
Men det kommer inte ut något bakvägen
Till o med Jpm får hämta dom i hamburg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

PPRMicke skrev:
luftgekühlt skrev:
Xtreme-Street-VW skrev:

Jpm's och CSP's system görs av en stor tillverkare i Småland

Är det någon som vet om denna uppgift stämmer fortfarande? Fick en känsla att för CSP's
del inte stämmer längre, men jag kan ha fel, vad vet jag.

Jag det stämmer ( snackade med peter s som äger CSP De )
Men det kommer inte ut något bakvägen
Till o med Jpm får hämta dom i hamburg
/// M

Nä, nä, jag var inte alls ute efter det spåret. Bara det att priset skiljer mer än småflis mellan bägge. Något är skumt.

Jag är beredd att dra på mig spenderbyxorna när det behövs. Vet dessutom vem den svenske tillverkaren är.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

44

Lutar åt att jag måste ge upp fatboy/phyton tankar. Finns inga färdiga ormbo med förvärmningsanslutning som passar og förgasare.

Måste byggas om och då rasslar snabbt iväg. Jag får slå huvudet i väggen hårt några gånger...

Får bli något enklare.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

45

Eller dubbla förgasare så är det problemet borta, då får du en motor med effektivare förbränning ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

46

Naturligtvis, dubbla fuggar, korta insugsrör, problemet borta.

Men jag vill hålla närmre og. Tror inte heller att de tyska ingenjörerna tänkte fel när de bestämde: "ein vergaser".

Dessutom FINNS ormbo med förvärmningsanslutning passar dock ej till phatboy/phyton dämpare.

http://www.vwcsp.se/product.asp?search= … r=3-106-02

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

47

Ett alternativ
http://www.vintagespeed.co.uk/index.php … mp;Itemid=

Ät gul snö, det kan vara öl.

48

luftgekühlt skrev:

Naturligtvis, dubbla fuggar, korta insugsrör, problemet borta.

Men jag vill hålla närmre og. Tror inte heller att de tyska ingenjörerna tänkte fel när de bestämde: "ein vergaser".

Dessutom FINNS ormbo med förvärmningsanslutning passar dock ej till phatboy/phyton dämpare.

http://www.vwcsp.se/product.asp?search= … r=3-106-02

Tja en bil är alltid en kompromiss.. När man bestämde en förgasare innebar det att man inte hade så många grejer  och kunde genom det hålla priset mer folkligt...men man offrad bränsleefektivitet..genom långa insugnings rör där bränslet kondenseras./isproppar..." Jamen om vi värmer det med avgaser så slipper vi lite av det.".. Men man vill ju ha insugsluften så kall som möjlig, för en efektivare förbränning/mer syre i luften.....
Ja ja kompromisser...

Närmare original med ormbo... ICQ/ad

Gungor och karuseller.. Det man tappar på ena stället, vinner man inte nödvändigt på det andra... Eller gör rättare.. Ge motorn en mer rätt förbränningsmöjlighet. Med kortare insugningsrör med en förgasare /sida...sen led ut i ett bra avgas system... Inte originalets sniklösning...
Eller sätt dit en orignal avgasburk.. Och kör original kompromissmotor.. ICQ/ac

Nej du gör inte fel.. Men jag funderar på tänket. Jag ser det inte som konstigt att ett dyrt effektökande avgas system, inte är byggt för att tillgodose en annars original/"död "motor..
Detta är inte kritik.. Men jag fattar inte varför.. Därför mina tankar sätt dit ett par förgasare på korta insug.. Måste ju inte vara weber 55or utan några lämpliga passande till din motor storlek, så kan motorn vara i ett "original" något trimmat stuk. Mer mos mer körbarhet.. ICQ/ag
Givetvis gör du som du vill..och förhoppningsvis ser inte detta som någon kritik eller påhopp på dig!
Bara vänliga tankar!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

49

luftgekühlt skrev:

Naturligtvis, dubbla fuggar, korta insugsrör, problemet borta.

Men jag vill hålla närmre og. Tror inte heller att de tyska ingenjörerna tänkte fel när de bestämde: "ein vergaser".

Dessutom FINNS ormbo med förvärmningsanslutning passar dock ej till phatboy/phyton dämpare.

http://www.vwcsp.se/product.asp?search= … r=3-106-02

Det brukar vara så här också  Korta insug höga varvtal
Om man har 320 mm från ventil cc till tratt (förgasare ytter kant ) är  piken 8200 varv  (tredje pulsen)
Men har man som på typ3 så räknar man längden till luft filter kanten från ventil cc
Bra att veta  ICQ/ab
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

50

CSP Python systemen görs på Ray i Ljungsarp (Simons sportsystem). Har flera kompisar som jobbat och jobbar där. Det är helt omöjligt att plocka ut en enda rördel tyvärr Default/hmm