1

Tänker köpa i rostfritt. Vill gärna ha rejält material, tjockt gods.
Ni som har koll var köper man så man blir nöjd?

(Inte min motor på bild, tyvärr)

Post's attachments

merged header.jpg, 209.51 kb, 800 x 600
merged header.jpg 209.51 kb, 131 downloads since 2016-02-10 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Det som är på bilden är från A1  som är cotat
Tiger heter ägaren till firman som tillverkar dessa system
Finns även rostfritt  men det vanliga är stål som är cotat  med 1,5mm tjocklek
länk http://www.piersideparts.net/A1EXHAUST.html
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag köpte ett 1 1/2" Scat som jag är väldigt nöjd med. Bra passform och riktigt tjocka flänsar. Slog till på ett coatat.
Köpte mitt här och det fungerade bra. Tog en vecka innan de kontaktade mig för fraktkostnaden.
Men sen gick det snabbt.
Köpte här!
http://www.evwparts.com/volkswagen/ScatExhaust.html
Blev inte billigt men jag ville inte köpa skräp som inte passar. Ville heller inte ha för grova rör och tappa gashastighet.

Bubbla -62

4

Johannes Persson Motorsport AB "JPM" har nog det klart bästa, om man tittar på
färdiga produkter. Han har utvecklat dessa system under en två års period.
Rostfritt och tre stegat system.

5

Tack för all info.

De som kommer från staterna antar jag att man åker på tull + moms men det kanske ändå är värt.

Vad är moms på bildelar? Vore bra att veta vad ni betalade för tull + moms.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

25% + ett par hundra i tullavgift är vad jag har åkt på i princip varje gång jag har handlat från de större butikerna, mindre handlare brukar vara villiga att skriva ner värdet till max 100usd, då går det som gåva = ingen moms

7

Avgas ca1800, frakt(express) ca 1200, tull o moms ca 800. Summa ca 3800.
JPM är väl det jag också sätter högst men kostar väl det dubbla ICQ/ab
http://m.jpmotorsports.se/?task=get& … p%20street

Bubbla -62

8 Senaste redigerad av luftgekühlt (2016-02-16 15:05:39)

Är det bara fatboy du tänker på när du säger avgas? då tillkommer ormbo väl?

Om det är rätt tolkat så är vi uppe i 7 tusen för ormbo + fatboy från staterna.

PS: vilken grovlek ska man välja på rören för en otrimmad standard 1600 motor? hörde att för grova rör kan ha försämrande effekt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Om man har förstort så tappar man lågfart och mellan om det är förstort 
32mm invändigt är det bästa (utvändigt 35mm)
Ps det är samma om dämparen är förstor i röret
Ps2 jag räknar med 31-32% när prylana är hemma från Us ( sista sändningen 10,63kr för dollaren )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

luftgekühlt skrev:

Är det bara fatboy du tänker på när du säger avgas? då tillkommer ormbo väl?

Om det är rätt tolkat så är vi uppe i 7 tusen för ormbo + fatboy från staterna.

PS: vilken grovlek ska man välja på rören för en otrimmad standard 1600 motor? hörde att för grova rör kan ha försämrande effekt.

Tänk på att du behöver förvärmningsanslutning på ormbot om du ska köra originalförgasare.

11

luftgekühlt skrev:

Är det bara fatboy du tänker på när du säger avgas? då tillkommer ormbo väl?

Om det är rätt tolkat så är vi uppe i 7 tusen för ormbo + fatboy från staterna.

PS: vilken grovlek ska man välja på rören för en otrimmad standard 1600 motor? hörde att för grova rör kan ha försämrande effekt.

Om det var mitt inlägg du undrade över så var det bara merged grenröret. Dämpare hade jag redan. Nu kände jag mig tydligen lite rik och ville fingra på grejorna i julhelgen så jag betalade lite extra för att få hem grejorna i tid ICQ/ab
Nu kanske min fraktuträkning inte stämmer i tidigare inlägg men här är de två alternativ jag fick.

Shipping to Sweden by U.S. Postal Service options:

Express Mail    3-5 business days        $136.00
Priority Mail    6-10 business days        $110.00

Bubbla -62

12

P. skrev:
luftgekühlt skrev:

Är det bara fatboy du tänker på när du säger avgas? då tillkommer ormbo väl?

Om det är rätt tolkat så är vi uppe i 7 tusen för ormbo + fatboy från staterna.

PS: vilken grovlek ska man välja på rören för en otrimmad standard 1600 motor? hörde att för grova rör kan ha försämrande effekt.

Tänk på att du behöver förvärmningsanslutning på ormbot om du ska köra originalförgasare.

Bra tips, tack ska komma ihåg.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13 Senaste redigerad av luftgekühlt (2016-02-16 22:05:55)

GB63VW62 skrev:
luftgekühlt skrev:

Är det bara fatboy du tänker på när du säger avgas? då tillkommer ormbo väl?

Om det är rätt tolkat så är vi uppe i 7 tusen för ormbo + fatboy från staterna.

PS: vilken grovlek ska man välja på rören för en otrimmad standard 1600 motor? hörde att för grova rör kan ha försämrande effekt.

Om det var mitt inlägg du undrade över så var det bara merged grenröret. Dämpare hade jag redan. Nu kände jag mig tydligen lite rik och ville fingra på grejorna i julhelgen så jag betalade lite extra för att få hem grejorna i tid ICQ/ab
Nu kanske min fraktuträkning inte stämmer i tidigare inlägg men här är de två alternativ jag fick.

Shipping to Sweden by U.S. Postal Service options:

Express Mail    3-5 business days        $136.00
Priority Mail    6-10 business days        $110.00


OK, fint. Så vi pratar i runda slängar om ca 7500 sekiner för ormbo + fat boy (allt rostfritt) inklusive frakt + tull och moms på det hela.

Undrar då om inte det är lika bra att köpa från JPM i Helsingborg som kostar mer men är nära och bra, leverans 3 dagar.

Är det någon som kan uttala sig om hans kvalitét jämfört med A1 och annat importerat från staterna? lika? bättre? sämre?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

14 Senaste redigerad av michaelth (2016-02-16 22:09:33)

Tja han gör ju bra grejer och skulle han leverer skit skulle han ju inte funnits kvar... Bara handla svensk kvalitet!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Jpm's och CSP's system görs av en stor tillverkare i Småland,  2 års utveckling och svensk prestandahöjande kvalité!
Jag kan varmt rekommendera Jpm’s Wasp system!

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

16

Xtreme-Street-VW skrev:

Jpm's och CSP's system görs av en stor tillverkare i Småland,  2 års utveckling och svensk prestandahöjande kvalité!
Jag kan varmt rekommendera Jpm’s Wasp system!

Tackar för det.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17

michaelth skrev:

Tja han gör ju bra grejer och skulle han leverer skit skulle han ju inte funnits kvar...

Mnjaaa.... allow me to disagree. Kan peka på tusen exempel där dålig kvalité överlever år efter år.

michaelth skrev:

Bara handla svensk kvalitet!! ICQ/ag

Ja, det är liksom kärnan i mitt resonemang. ;-)

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

Skulle du få problem så är han ju nära om du vill lägga grejerna på disken och klaga.. Värre med  dyra importgrejer... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Kollade på CSP Tysklands sida och det rasslar iväg ganska duktigt! fick det till 1327euro för header och dämpare stage 1 vilket jag gissar är det minsta systemet.
http://www.csp-shop.de/shop/produkte/en … 6005a.html

Låter som overkill på original 1600 Default/hmm men det ser ju ballt ut och lär väl räcka till det mesta om du vill skrämma upp den i framtiden ICQ/ab Kanske är billigare direkt från JPM.Fast det såg snarare dyrare ut på hemsidan.
Dämparen som finns är ju lite mer hide away stuk på också. Vill du ha en fatboy så får du svetsa om en så den passar.

Bubbla -62

20 Senaste redigerad av luftgekühlt (2016-02-17 15:58:19)

Ser att varken CSP Sverige, CSP tyskland eller JP Motors har fatboy på hemsidan så det är lite svårt att jämföra med staterna.

CSP (Sv. + Ty.) har ormbo + Phyton och då landar man på ca 8 lakan.

Kan någon förklara den tekniska skillnaden mellan Phyton och Phatboy? kanske är bara utseende.

http://www.vwcustomspeed.com/product.as … r=3-161-38

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

21

Är det inte bara tillverkarens namn..
Ungefär som man säger lexan (firmamärke) om polycarbonat "plast"

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Det skulle mycket väl kunna vara. Men jag ser att man annonserar EMPI PHAT Boy så jag är som knugen (inte helt 100%)

http://volks-shop.com/phat-boy-muffler- … oated.html

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

23

Är väl mest en smaksak om du vill att dämparen skall synas. Är nog lite skillnad i markfrigång.
Såg att CSP sålde lösa dämpare om man vill svetsa ett eget system.
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f … Components
Finns även insatskonor till Phyton om man vill anpassa dessa.

Bubbla -62

24 Senaste redigerad av lasslo (2016-02-17 19:27:00)

Claes - du får komma förbi och kika hos mig.
Jag har en rostfri fatboy(om det nu är en fatboy  ICQ/ag  ) på ghian.

Köpt hos classic vw. Det står tillverkare inpressat på undersidan, kommer inte ihåg nu. Men har för mig att det är amerikanskt.

Denna är det nog
http://www.classicvw.se/fatboy-polerad- … ts_id/2673

http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … download=1

MEN, en sak jag hade problem med när jag testade det på bussen var att det inte sticker ut utanför karossen, det slutade en bit under bussen, i bakre hörnet. Det blev nån sorts "resonans" och det lät som fan inne i bussen..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

25

GB63VW62 skrev:

Är väl mest en smaksak om du vill att dämparen skall synas. Är nog lite skillnad i markfrigång.
Såg att CSP sålde lösa dämpare om man vill svetsa ett eget system.
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f … Components
Finns även insatskonor till Phyton om man vill anpassa dessa.

Den får gärna synas och där verkar Phyton (där röret går in och ut i dämparen på samma sida) mer lämpad för hide in
medan Phat boy (där avgasröret går 'genom' dämparen) mer ägnad för big-dog attityd.

Ref. markfrigång är det lugnt jag kör standard höjd samt 2 dimensioner för stora C-däck. Det är plats med en fat boy
med "McDonalds guppande hängmage" och lite till  ICQ/ag

(hälsar tillfälligt från Frösundavik)

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│