Jag har för mig att jag läst en tråd med liknande frågeställningar som mig, för nån månad sen. Men jag hittar inte den så jag frågar för mig själv.
Jag håller på med en 2074 till min buss. Det blir en snäll motor med mild kam och inte för mycket komp.
Nu är det mesta klart så nu börjar jag fundera på oljesystem.
Det är ett fullflödesborrat block och pumpen har utgång, blocket har retur. En stor djupsump är monterad.
En tanke jag haft är att ha filter och kylare i serie, men jag tror nog att jag separerar dom systemen.
Då är ju filterbiten inga problem, bara ut till filter och tillbaks till blocket.
På kylarsidan däremot finns det väl lite olika lösningar.
Ska jag behålla doghousekylet, och ta ut oljan i en adapter under kylet? Jag har för mig att jag sett nån adapter med in/utgång som monteras mellan kyl och block.
Är det en bra grej?
Är orgkylaren fortfarande med i leken då, eller går all olja ut i slangen?
Får kyl och adapter plats i fläktkåpan, eller blir det för högt?
Behöver jag ens orgkylet, eller ska jag bara ha en adapter med in/utgång och skippa org?
Då bör jag kanske byta till en gammal 30hk kåpa utan doghouse?
Passar den bra på nyare motorers cylkåpor?
En termostat lär jag oxå ha, men behövs en fläkt till kylet? Min motor kommer inte bygga jättemycket värme(förhoppningsvis).
Tips och synpunkter uppskattas 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

