1

Jag har för mig att jag läst en tråd med liknande frågeställningar som mig, för nån månad sen. Men jag hittar inte den så jag frågar för mig själv.

Jag håller på med en 2074 till min buss. Det blir en snäll motor med mild kam och inte för mycket komp.

Nu är det mesta klart så nu börjar jag fundera på oljesystem. 

Det är ett fullflödesborrat block och pumpen har utgång, blocket har retur. En stor djupsump är monterad.

En tanke jag haft är att ha filter och kylare i serie, men jag tror nog att jag separerar dom systemen.
Då är ju filterbiten inga problem, bara ut till filter och tillbaks till blocket.

På kylarsidan däremot finns det väl lite olika lösningar.
Ska jag behålla doghousekylet, och ta ut oljan i en adapter under kylet? Jag har för mig att jag sett nån adapter med in/utgång som monteras mellan kyl och block.
Är det en bra grej?
Är orgkylaren fortfarande med i leken då, eller går all olja ut i slangen?
Får kyl och adapter plats i fläktkåpan, eller blir det för högt?

Behöver jag ens orgkylet, eller ska jag bara ha en adapter med in/utgång och skippa org?
Då bör jag kanske byta till en gammal 30hk kåpa utan doghouse?
Passar den bra på nyare motorers cylkåpor?

En termostat lär jag oxå ha, men behövs en fläkt till kylet? Min motor kommer inte bygga jättemycket värme(förhoppningsvis).

Tips och synpunkter uppskattas ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

lasslo skrev:

Jag har för mig att jag läst en tråd med liknande frågeställningar som mig, för nån månad sen. Men jag hittar inte den så jag frågar för mig själv.

Jag håller på med en 2074 till min buss. Det blir en snäll motor med mild kam och inte för mycket komp.

Nu är det mesta klart så nu börjar jag fundera på oljesystem. 

Det är ett fullflödesborrat block och pumpen har utgång, blocket har retur. En stor djupsump är monterad.

En tanke jag haft är att ha filter och kylare i serie, men jag tror nog att jag separerar dom systemen.
Då är ju filterbiten inga problem, bara ut till filter och tillbaks till blocket.

På kylarsidan däremot finns det väl lite olika lösningar.
Ska jag behålla doghousekylet, och ta ut oljan i en adapter under kylet? Jag har för mig att jag sett nån adapter med in/utgång som monteras mellan kyl och block.
Är det en bra grej?
Är orgkylaren fortfarande med i leken då, eller går all olja ut i slangen?
Får kyl och adapter plats i fläktkåpan, eller blir det för högt?

Behöver jag ens orgkylet, eller ska jag bara ha en adapter med in/utgång och skippa org?
Då bör jag kanske byta till en gammal 30hk kåpa utan doghouse?
Passar den bra på nyare motorers cylkåpor?

En termostat lär jag oxå ha, men behövs en fläkt till kylet? Min motor kommer inte bygga jättemycket värme(förhoppningsvis).

Tips och synpunkter uppskattas ICQ/ab

Behåll original doghouse-kylaren och skippa den extra kylaren du funderar på..

3

Ok, jag tänkte att det var bra med extra kyl i en tung buss. Men det är kanske överkurs till den motorn?

Det kyler väl av lite med externt filter och djupsump ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

4

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=12424

ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Hebster - tack för länken. Det var inte den jag tänkte på, men det var mycket intressant läsning   ICQ/ab

Jag har nog hyffsad koll på hur jag kan göra nu.
Nu är mest frågan om jag ska göra som Stickan skriver och strunta i ext kyl, bara köra org. Eller om jag ska ha en adapter och köra ext kyl+ termostat.

Motorn blir kanske inte så varm att jag behöver extragrejer. Jag har aldrig haft temp problem på mina tidigare motorer.
Skulle det gå varmt så är det bara att hiva ur och montera ext kyl ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

6 Senaste redigerad av Kjell Roar (2016-02-27 00:03:27)

Husk att kylningen och viskositeten på oljan hör ihop. Tjockare olja = dårligare förmåga att transportera värme ut av motoren. Spesielt på en luftkyld motor. Det er flowen på oljan som kylar vev och vevstakar (ramlager och vevlager).

En liten sammenligning:

https://www.facebook.com/Official.Engin … 565310594/

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

7

Tack Kjell Roar.

Nu har jag inget Facebook, men jag förstår att viskositet har viss inverkan på oljetemp. Dock tror jag att det är andra parametrar i en motor som styr tempen betydligt mer.

Buss 65
Ghia 57

8

Du kan ta en kylare från typ 2 motorn .
Den är 20 mm bredare men du får göra om fläktkåpaan

typ 1 -55 soltak 2854cc
typ 1 -51 race 2833cc 9,20 400m

9

pm1 skrev:

Du kan ta en kylare från typ 2 motorn .
Den är 20 mm bredare men du får göra om fläktkåpaan

Det är typ4motorn..som du menar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(