1

Kom att tänka på häromdagen.. att när man tar ut oljan ur pumplocket skulle man inte kunna ta in det igen genom något av hålen för oljekylen isf att borra hål i blocket?
Det hade blivit en kortare väg med slang då för mig som har kyl och filter brevid växellådan?
Eller blir det helt fel?

2

Man borrar hål blocket (pluggad oljekanal ) sen monterar man dit ett oljefilter om man är smart
Men vill man ha ett föllflödes system borrar man upp oljekanalerna i blocket för bättre flöde sen pluggar hålen
Man borrar bort pluggarna när man renoverar blocket så man får bort att skit som sitter i kanalerna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Man borrar hål blocket (pluggad oljekanal ) sen monterar man dit ett oljefilter om man är smart
Men vill man ha ett föllflödes system borrar man upp oljekanalerna i blocket för bättre flöde sen pluggar hålen
Man borrar bort pluggarna när man renoverar blocket så man får bort att skit som sitter i kanalerna
/// Micke

??.. Default/hmm

4

niklasg skrev:

Kom att tänka på häromdagen.. att när man tar ut oljan ur pumplocket skulle man inte kunna ta in det igen genom något av hålen för oljekylen isf att borra hål i blocket?
Det hade blivit en kortare väg med slang då för mig som har kyl och filter brevid växellådan?
Eller blir det helt fel?

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=212
http://vwparts.aircooled.net/Remote-Oil … 3016bp.htm
http://www.machine7.com/section.php?xSec=2655

5

Jo jag vet att det finns adapter och rätta sätt att göra det på. Men nu tänkte jag lite utanför lådan.. Tar man ut oljan genom locket och sedan in i en moddad adapter för oljekylsflytt där kylen sitter (använder bara returen, pluggar andra hålet), hur kommer det påverka reduceringsventiler osv? Kam och vev borde få olja men oljetrycksensorn borde behöva flyttas?

6

Om du ska ha extern kylare/filter så kan du använda både ut och ingång från oljekylarens plats.Det finns även en tunn adapter som man sätter mellan vevhuset och kylaren för att kunna koppla på extern kylare/filter med originalkylaren kvar på sin plats.

7

I den mån man behöver en extern oljekylare så bör den vara termostatstyrd och bör därför inte ligga i serie med oljefiltret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

I den mån man behöver en extern oljekylare så bör den vara termostatstyrd och bör därför inte ligga i serie med oljefiltret.

Varför inte?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

För att man vill att oljan alltid ska genom filtret, även om den inte är varm nog att gå genom kylaren.

Ang att ta in oljan nån annanstans än huvdkanalen från pump känns vanskligt.. bättre då att ta ut vid std-kyl och in igen där.

Den ecterna kylaren bör vara termostatstyrd för att det inte ska ta onödigt lång tid att komma upp i arbetstemp eller att motorn går för kall.

10 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-08-22 12:05:10)

Går all olja med säkerhet genom kylaren om den kopplas från original kanaler? Eller kan reduceringsventilen ställa till med nåt? Bara undrar om externa kylarens flöden är annorlunda än originalets som då kan påverka detta?

Edit 1: Denhär adaptern ska funka så att oljan cirkulerar genom filtret även när termostaten är stängd till kylaren. När temperaturen stiger över 74 grader börjar oljan gå genom kylarn och vid 80 grader går all olja via kylarn.

http://www.autoracing.fi/oljynkierron-r … m20-kierre

Edit 2:
Som säkert endel redan sett i min projekttråd så kommer min motor får centrumkylkåpa. Pga. detta går det inte att montera originaloljekylaren längre. Vilket ju då resulterar i att jag måste lösa oljekylning med extern kylare.

Mitt block är redan borrat och förberett för Full flow. Hur gör jag? Är det bäst om jag kopplar kylaren till filtersystemet via adapter mellan filter och externa filterfoten och monterar täcklock på originalkylarens hål? Termostat till kylaren? Kylare med eller utan fläkt?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Hebster52 skrev:

Går all olja med säkerhet genom kylaren om den kopplas från original kanaler? Eller kan reduceringsventilen ställa till med nåt? Bara undrar om externa kylarens flöden är annorlunda än originalets som då kan påverka detta?

Edit 1: Denhär adaptern ska funka så att oljan cirkulerar genom filtret även när termostaten är stängd till kylaren. När temperaturen stiger över 74 grader börjar oljan gå genom kylarn och vid 80 grader går all olja via kylarn.

http://www.autoracing.fi/oljynkierron-r … m20-kierre

Edit 2:
Som säkert endel redan sett i min projekttråd så kommer min motor får centrumkylkåpa. Pga. detta går det inte att montera originaloljekylaren längre. Vilket ju då resulterar i att jag måste lösa oljekylning med extern kylare.

Mitt block är redan borrat och förberett för Full flow. Hur gör jag? Är det bäst om jag kopplar kylaren till filtersystemet via adapter mellan filter och externa filterfoten och monterar täcklock på originalkylarens hål? Termostat till kylaren? Kylare med eller utan fläkt?

Det finns många sätt att lösa ett problem
Du är inne på båda lösningana 
Om jag skulle montera dit en extern kylare  så skulle jag använda en adapter i överkant på blocket (ut o in ) http://dalhems.com/sv/p/fba6c6f8ad89450 … g-med-inut  sedan till en termostat av något slag sen vidare till oljekylet som bör vara av bra kvalitet   http://www.nbmhydraulic.com/
Sen om man vill ha fläkt eller inte är en smaksak (man kan efter montera dit en stor datafläkt så blir det billigare )
Ps du kör med olje pump och filtret först )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Jag köpte mig nyss en Mocal in-line termostat av denna modellen med AN8 anslutningar. Den öppnar vid 80grader, men kan ändras att öppna vid 95grader om man vill.

http://cdn.racerpartswholesale.com/images/large/MOC-10AN.jpg

Ett annat sätt är ju att sätta dit en torrsumpspump.. lite mer bök men jävligt bra.. pumpen drar olja från sumpen, ut genom filter och kylare och sen till tank. Sen drar pumpen olja från tanken och trycker in i huvudkanalen.. Det är min plan för kommande oljesystem.

13 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-08-22 16:17:14)

Okej. Så antingen:
1. jag kör fullflow filter separat å oljekylare med adapter från original kanaler till en termostat (typ MrPete) som kör oljan tillbaka när den är kall medan den styr den till kylarn när den blir varm.

Eller:
2. Jag kör med fullflow filtersystem med t.ex. adaptern jag länkade till som kör all olja direkt till filtret när motorn är kall och när den blir varm styr den först oljan via kylaren innan den går till filtret och sen till returen i huvudkanalen i blocket.

Är jag på rätt spår...? Default/lol

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Det blir ju lite kaka-på-kaka om man går ut/in med kylaren med termostat vid originalkylaren.
Reduceringsventilen fungerar ju även lite som en termostat fast istället för att känna av temperatur jobbar den med viskositeten på oljan. Tjock kall olja bygger mera tryck och styrs förbi kylaren och tvärt om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-08-22 17:28:38)

Så du menar att om jag går övre vägen behövs ingen termostat?

Om jag går övre vägen måste jag göra en egen platt adapter för den ovan får jag inte rum med efter att jag byggt om och förbättrat kylkåpan...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

16

Hebster52 skrev:

Om jag går övre vägen måste jag göra en egen platt adapter för den ovan får jag inte rum med efter att jag byggt om och förbättrat kylkåpan...

Hur?

17 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-08-22 18:23:07)

stickan skrev:
Hebster52 skrev:

Hur?

Hur hur? ICQ/ab

Kåpan är som sagt en såndär mittmonterad som saknar innerflänsar. Sån som alla ratar nuförtiden... ICQ/ag

Edit: Dvs. platt adapter så att utgående anslutning och ingående anslutning ligger vågrätt bredvid varann istället för ovanför varann i de som finns på marknaden.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

18

Isåfall Svwerker, går det väl lika bra med ett oljepumpslock med inbyggd "by-pass" eller oljefilterhållare med dito ?

19

Hebster52 skrev:

Det förutsätter att din kylare är minst lika effektiv som originalet och att man använder "rätt" olja som ändrar viskositet på rätt sätt. Teoretiskt bör det fungera.

mettis skrev:

Isåfall Svwerker, går det väl lika bra med ett oljepumpslock med inbyggd "by-pass" eller oljefilterhållare med dito ?

Då får man bara en styrning till kylaren eller tillbaka in i pumpen. Dvs den kyler alla olja som kommer ur pumpen och det vill man ju inte ha.

Ali G

20

Ok. Blir väl dags å söka en 25-30mm aluplatta att börja borra i nu då... ICQ/ab Samt lika bra å beställa termostat dit då också.. ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

21

Funderingar i stil med detta...?

http://forums.pelicanparts.com/uploads20/0016+Oil+engine+Lubrication1330812720.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

22

Det måste vara ett torrsumpsystem eftersom det sitter tank.

Ali G

23

911 original oljetank i exemplet ovan. Jag funderade närmast på systemet till oljekylaren fram. Utan torrsump..?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Med lite mer forskning har jag kommit fram till att jag tänker bygga liknande som Porsche 993 systemet. De har inte heller nån oljekylare på motorn utan enbart en extern oljekylare i framskärmen enl. följande:

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/933system.png

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

25

Hebster52 skrev:

911 original oljetank i exemplet ovan. Jag funderade närmast på systemet till oljekylaren fram. Utan torrsump..?

Du är ingen fegis när du tänker på det viset ( jag skulle inte våga )Det är jäkligt lätt att få tryckfall i ett sådant system
Man trycker retur oljan på torrsumps pumpar
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke