51

Ja detta är en sak som gör att de kommer få begrava mig på gården. När den tiden kommer när ålderdomshemmet väntar så kommer jag vägra flytta  ICQ/ag

I går kom jag hem helt utkörd efter en tuff dag på jobbet men en tur ned till dammarna ordnar oftast till det. Enda smolket i bägarn är väl att en häger har bosatt sig där nere. Mig veterligen är de storkonsumenter på kräftor och fisk.

Alte Liebe rostet nicht!

52

underbart snyggt, jag som tycker att vi skall anlägga en liten damm på 6 x 10 meter och tycker det är stort..
bra jobbat och så snyggt det blev, det ser ut som där legat en sjö alltid

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

53

lite häger till kvällsmaten då kanske ...

54

Hur har det gått med sjön ICQ/ab ?

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

55

Det går fin-fint... I år har fåglarna hittat hit i massor. Gick runt sjön med hunden igår och det höll på att sluta med att världen fick en kanadagås mindre trots kopplad hund. Hon låg och tryckte i vassen. Förmodligen på ägg.
Grabben och jag var nere och kastade lite för en månad sedan. Det var bara pojken (6 år) som kastade med sitt spö. Jag hade trott ett tag att öringarna gått ur sjön p.g.a. den varma sommaren som var för jag hade inte fått något på riktigt länge men döm om min förvåning när grabben fick napp och drar upp en 35 cm fin öring. Han blev så överrumplad att han började säga "pappa pappa pappa, kan vi säga till mamma att det var jag..." sedan kom han på sig själv med att det ju faktiskt var han som fått öringen helt själv  ICQ/ag
Det är nog inte så många sexåringar som hunnit med att dra upp en öring så han var sjukt nöjd.  ICQ/ag   
Så här såg den ut:

Post's attachments

zacs_öring.JPG, 133.56 kb, 640 x 480
zacs_öring.JPG 133.56 kb, 330 downloads since 2015-04-23 

Alte Liebe rostet nicht!

56 Senaste redigerad av umekille (2015-04-23 13:13:41)

Du får spika ihop några knipholkar och sätta ut.
Dom bebos ofta av pärlugglor också. Skoj med fisken
,ett tips om du e o pimplar på vintern i annan sjö så ha
med vatendunk ock ta de minsta i den och flytta över till
din lilla sjömark ICQ/ad

57

umekille skrev:

Du får spika ihop några knipholkar och sätta ut.
Dom bebos ofta av pärlugglor också. Skoj med fisken
,ett tips om du e o pimplar på vintern i annan sjö så ha
med vatendunk ock ta de minsta i den och flytta över till
din lilla sjömark ICQ/ad

Lustigt att du nämner det. Jag spikade ihop tre holkar för 2 år sedan. Förra året hade vi en häckande knipa men det blev bara tre ungar som hon simma runt med. Vi har tyvärr en del mink i närheten så jag misstänker att den rensade lite tyvärr. I år ser det ut som att fler knipor spelar i sjön. 
I den ena holken flög det faktisk ut en uggla en kväll när jag var nere och filosofierade. Så det kan vara pärluggla alltså. Kul!
Vi har massa bäcköring i bäckarna som ansluter till sjön så då jag fiskar i bäcken brukar jag hälla ut en del i sjön.

Alte Liebe rostet nicht!

58

Låter riktigt trevligt att kunna fånga öring ICQ/ab . Att ha skapat en egen sjö är mäktigt. Farsan funderade på att anlägga en mindre damm i ett sumphål som finns på en åker i närheten. Han tänkte odla kräftor. Fånga kräftor har jag inte prövat ICQ/ag .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

59

Hittar man bara rätt läge så är det inte så svårt att fixa en egen sjö. Du får stora bidrag av Länsstyrelsen för att återskapa våtmarker / sjöar så jag har inte gjort mycket i detta mer än att skicka lite ansökningar hit och dit och ringt en firma som fixade totalentreprenaden... Naturvårdsgruppen heter de.

Alte Liebe rostet nicht!

60

Har kollat igenom tråden o måste säga att det ser riktigt trevligt ut ICQ/ag

61

Vilket underbart projekt!!! Förra huset jag ägde låg på en tomt som det rann en bäck igenom, där fanns fina öringar och feta kräftor men min damm var bara 3x3 meter...

Om du inte har gjort det hittillls: Sätt ut så många minkfällor du kan och hinner vittja!
Dom tar otroliga mängder öring och fågel, minken räknas som en invasiv art och får fångas året runt!

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

62

Tackar!
Jag har en vass klass4 bössa och en minkfälla. Bössan kommer att få följa med ned på promenaderna ned dit. Jag har sett en del minkspår där nere.

Alte Liebe rostet nicht!

63

Låter bra...  ICQ/ad

Håll efter gäddorna också så kan du ta fler prickiga skönheter på fluga!

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

64

Keyser Söze skrev:

Låter bra...  ICQ/ad

Jag har bara gått och väntat på att gäddan ska dyka upp men än så länge verkar den inte ha hittat in. Det är ganska långt till närmaste sjö och bäcken är ganska ström på sina ställen men har man otur kommer väll gäddrom flygande via t.ex. Hägern. Jag är på min vakt

Alte Liebe rostet nicht!

65

nizekustoms skrev:
Keyser Söze skrev:

Låter bra...  ICQ/ad

Jag har bara gått och väntat på att gäddan ska dyka upp men än så länge verkar den inte ha hittat in. Det är ganska långt till närmaste sjö och bäcken är ganska ström på sina ställen men har man otur kommer väll gäddrom flygande via t.ex. Hägern. Jag är på min vakt

Boxerville? Nä, Mitt i naturen

ICQ/ab

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

66

Visst nappar det med Bengt Öste.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

67 Senaste redigerad av Voff (2018-02-22 23:58:50)

Det här måste vara det absolut vackraste och underbaraste projejektet på Boxerville. En egenanlagd liten sjö där det fiskas matfisk, och där jag misstänker att övrigt djurliv frodas.

Det är vackert. <3

Denna tråd måste vara forumets 10/10 bland övriga projekt.

68 Senaste redigerad av nizekustoms (2018-02-23 07:10:21)

Voff skrev:

Det här måste vara det absolut vackraste och underbaraste projejektet på Boxerville. En egenanlagd liten sjö där det fiskas matfisk, och där jag misstänker att övrigt djurliv frodas.

Det är vackert. <3

Denna tråd måste vara forumets 10/10 bland övriga projekt.

Oj!
Det var snälla ord.
Tack tack!

Vi var nere i helgen som var och satte gäddsprättar. Tyvärr har det kommit in gädda i dammen så på vintern blir det till att försöka minimera bestånden av dessa glupska djur.
Vi hade 5 sprättar. När den sista var satt nappade det i den första vi satte. 6 hugg blev det men vi fick bara upp 3 av dem.
Två romstinna honor och en hanne med mjölke...

Post's attachments

IMG_9659.JPG, 507.45 kb, 1291 x 968
IMG_9659.JPG 507.45 kb, 246 downloads since 2018-02-23 

IMG_9663.JPG, 482.55 kb, 1210 x 908
IMG_9663.JPG 482.55 kb, 232 downloads since 2018-02-23 

IMG_9666.JPG, 465.05 kb, 1291 x 968
IMG_9666.JPG 465.05 kb, 233 downloads since 2018-02-23 

Alte Liebe rostet nicht!

69

Fina bilder.  ICQ/ab  Det där är livskvalitet.