Efter några kalla och regniga turer med bussen förra sommaren har jag insett vitsen med att ha någon form av värmekälla. Har testat med diverse lyktor, ljus och gasolbrännare men gillar det inte. Dels bildas det så mycket fukt vid förbränningen, dels känns det otryggt med tanke på luftkvalitet och brand.
Har tittat på vedkamin. Det skulle vara riktigt mysigt och bränsle finns överallt. Bara att plocka några kottar. Men hur gör man med skorstenen? Någon som sett någon bra lösning på detta? Antar att man måste ha någon sorts nedfällbar konstruktion som fälls in under färd.
Dieselvärmare verkar annars vara ganska optimalt eftersom jag har dieselmotor och därmed en stor tank bränsle med mig. Tar dessutom mindre plats än en vedkamin. En ny t.ex. Webastro blir på tok för dyrt. Har kollat på Bildelsbasen och det verkar finnas en hel del på skrotarna. Men "Dieselvärmare" verkar kunna betyda många olika saker. Det jag söker är alltså en liten dieselkamin som kan värma luft. De jag hittar på skroten verkar vara till för att värma kylarvattnet eller själva bränslet? Vad ska jag titta efter? Vilka märken/modeller har sålts med sådan värmare? Kanske till och med är någon som har en liggandes som jag kan få köpa?
//Anders