1

Efter några kalla och regniga turer med bussen förra sommaren har jag insett vitsen med att ha någon form av värmekälla. Har testat med diverse lyktor, ljus och gasolbrännare men gillar det inte. Dels bildas det så mycket fukt vid förbränningen, dels känns det otryggt med tanke på luftkvalitet och brand.

Har tittat på vedkamin. Det skulle vara riktigt mysigt och bränsle finns överallt. Bara att plocka några kottar. Men hur gör man med skorstenen? Någon som sett någon bra lösning på detta? Antar att man måste ha någon sorts nedfällbar konstruktion som fälls in under färd.

Dieselvärmare verkar annars vara ganska optimalt eftersom jag har dieselmotor och därmed en stor tank bränsle med mig. Tar dessutom mindre plats än en vedkamin. En ny t.ex. Webastro blir på tok för dyrt. Har kollat på Bildelsbasen och det verkar finnas en hel del på skrotarna. Men "Dieselvärmare" verkar kunna betyda många olika saker. Det jag söker är alltså en liten dieselkamin som kan värma luft. De jag hittar på skroten verkar vara till för att värma kylarvattnet eller själva bränslet? Vad ska jag titta efter? Vilka märken/modeller har sålts med sådan värmare? Kanske till och med är någon som har en liggandes som jag kan få köpa?

//Anders

2

Ett tryggt sätt att värma bilen utan risk för att det kommer in giftiga avgaser är ju om du har en dieselvärmare som värmer kylarvattnet innan det går till värmepaketet. Sen får coupefläkten gå på lågfart och skicka in varmluften i bilen genom ordinarie värmesystem.

Dessutom kommer bilmotorn att vara varm på morgonen och lättstartad. Även om du är ute på vintern.

Jag kommer ihåg att man avrådde från att sova i bilar som värmdes av bensinvärmare som värmer luften direkt, för att om det går hål i brännkammaren så blåser det in giftiga avgaser i coupen och om man sover kanske man inte reagerar till följd att man aldrig mera vaknar.

Skulle jag vara du skulle jag satsa på någon modell som värmer kylvattnet. och koppla in så kupefläkten ser till att bilen är varm.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Jo jag har ju en T3 från 88. Så vattenburet kylsystem finns. Men det är väldigt stort, typ 16-18 liter har jag för mig. Grova slangar som går under bilen mellan kylaren och motorn. Mycket energi kommer gå åt till att smälta bort snön under Men det är ju helt klart en fördel att ha förbränningen utanför kupén.... Men vad är egentligen skillnaden på en sån värmare och att helt enkelt låta motorn stå på tomgång? Ljudnivån förstås. Menl den mesta energin i dieseln borde väl bli till värme om den bara står still på tomgång.

Med ett kolmonoxidlarm tror jag det skulle kännas ok med en luftburen värmare i kupén. Jag behöver inte köra den när vi sover. Det räcker om vi kan värma och torka upp den innan vi kryper till kojs.

Ingen som har några tips om vad jag ska titta efter på skroten? Finns det bilar som har sålts med luft-dieselvärmare? Eller är det från husvagnar och båtar det kan finnas?

4

Förresten! Varför inte montera en luftvärmare i motorrummet och bara leda in en slang med varmluft i kupén? Då har jag ju förbränningen utanför, men slipper värma upp hela kylsystemet.

5

Här har du en dieselvärmare.
http://handymann.se/index.php?cPath=24_218

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Jo, jag är medveten att det finns en del kina-dieselvärmare som är "billiga". Men jag köper hellre i första hand en begagnad webastro eller ebersprächer. Blir det ändå en kines till slut så beställer jag nog direkt därifrån.

7

plogen skrev:

Förresten! Varför inte montera en luftvärmare i motorrummet och bara leda in en slang med varmluft i kupén? Då har jag ju förbränningen utanför, men slipper värma upp hela kylsystemet.

Så hade ju T1 och T2 bussarna som var luftkylda. en bensinvärmare bredvid motorn som blåste in i kupen.

Men där är ju fortfarande problemet om det brinner hål i förbränningskammaren och går ut avgaser i varmluften.

Hur är det med plats fram då? får det inte att montera en värmare fram som värmer i första hand värmepaketet och i andra hand resten av kylsystemet?

Värmaren är mer effektiv och ekonomisk än att köra på tomgång. Nu är ju bussen din lite äldre men de dieselbilar jag haft har inte gett  inte så mycket värmeöverskott på tomgång.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

Har en buss där värmaren sitter i motorutrymmet och värmer vattnet i bakre värmepaketet är tändningen på slår en ventil om och allt vattnen värms i bilen.
Bussen har varit skolskjuts i Norrland och det blir skönt varmt men kräver dubbla batterier.

På Multivanen har jag monterat en eber som blåser ut varmluft och det värmer det med.

Det sitter värmare på alla VW dieslar idag så orkar du experimentera så finns det på skroten, kamin känns onödigt klumpigt och utrymmes krävande och tomgångskörning för oväsen och kanske inte så miljövänligt.