Klockan är tio i åtta på kvällen här i thailand och det är tjugosju grader ute och jag ligger här på sängen och har sträckläst hela tråden. Fastnade visst:-)
Går igång på såna här trådar med seriösa svetsjobb. Stor tumme upp och ser framemot mer.
126 2016-02-04 13:51:53 Senaste redigerad av yogi (2016-02-04 13:52:58)
Fantastiskt fint att se fina plåtjobb. Nästan roligare än en färdig bil. Stor tumme upp!
Tack !
Ja det har varit roligt och utan allför stora svackor i energin men nu börjar jag längta lite efter en färdig buss 
Håller mest på vintertid så får väl ladda om i sommar.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Klockan är tio i åtta på kvällen här i thailand och det är tjugosju grader ute och jag ligger här på sängen och har sträckläst hela tråden. Fastnade visst:-)
Går igång på såna här trådar med seriösa svetsjobb. Stor tumme upp och ser framemot mer.
Tack !
Sol och värme i Thailand låter inte helt fel men just nu lyser faktiskt solen här också
Du kan vara lugn att det kommer mera jag är ju långt ifrån färdig.
Ha det så skönt nu i sol och värme 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
129 2016-02-07 22:50:21 Senaste redigerad av Grönis (2017-09-04 21:00:27)
Pusslet fortsätter !
Grundade innuti tophatsen och utriggarna innan det var dags att montera.
Fäste utriggarna uppifrån genom hålen där jag tidigare borrat ut svetsarna.
Hade först lagat delar av plåten mot hjulhuset men var inte nöjd med det så jag tog bort plåten och gjorde en ny.
Nedre delen på B-stolpen var så tunn längst ner så till verkade även den.
Först nu kände jag mig mogen att slutligen svetsa fast B-stolpens inre del.
Testar om tröskeln fortfarande passar.
Först nu upptäckte jag att B-stolpen från Alan Schofield saknar den lilla läppen som skall ansluta innuti tröskelns rundning.
Har senare sett att andra fabrikat har denna läpp.
Tillverkade läppen och svetsade dit den.
Här förbereder jag tröskeln och dessa förstyvningslist innan de punktas ihop.
Punktar ihop tröskel och förstyvningslist.
Var tvungen att kapa förstyvningslisten ca 15mm i ena änden för att den skulle gå att få dit.
Har bara läst om detta bara på ett ställe så jag var lite fundersam hur det skulle göras men jag kom inte på nåt annat sätt.
Så var det då dags att prova hela tröskelpaketet.
Skruvade i de inre läpparna
där jag senare punktade.
På med dörrar för att se att det fortfarande lirade.
Tydligen tog jag inga bilder på när jag svetsade C-stolpen.
Här har jag vågat bränna fast tröskeln men punktsvetsningen i nederkant återstår.
Plåten bakom dörren stämde inte riktigt så där fick jag göra ett snitt för att få in den en bit.
Annar var det hyfsad passform på både tröskel och plåten bakom dörren.
Rundningen på tröskellådan fick jag forma om lite.
Här har jag börjat punkta fast plåten bakom dörren.
Den var nån mm kort så jag gjorde en fuling och snittade i orginalplåten.
Tog inte några bilder under arbetet med att helsvetsa denna bit men jag punktade, kylde och riktade.
Och jag tycker resultatet blev över förväntan.
Nej nu börjar jag bli tömsig så nu får det räcka för i kväll 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Blir så jäkla bra! Snart klar 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Grymt jobbat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Satan va bilder, noga och fint... bra jobbat 
Prydliga plåt jobb, sådant gillar man 
Rena instruktionsboken:-)
Det är så man får lust att köpa sig en buss:-)
Nä, räcker med projekt. (Tycker frun).
Det är bara att sälla sig till kören av hyllningar och gratulera till seriös och genomtänkt renovering.
En jäkla tur att jag läste att du hållit på några år nu annars hade man ju blivit riktigt knäsvag.
En renovering av denna magnitud dyker inte upp ofta. Ska du hårdlöda några strategiska ställen så som Westfalia gjorde ? 
Det är bara att sälla sig till kören av hyllningar och gratulera till seriös och genomtänkt renovering.
En jäkla tur att jag läste att du hållit på några år nu annars hade man ju blivit riktigt knäsvag.En renovering av denna magnitud dyker inte upp ofta. Ska du hårdlöda några strategiska ställen så som Westfalia gjorde ?
trodde du bara klagade?
Phileas Fogg skrev:Det är bara att sälla sig till kören av hyllningar och gratulera till seriös och genomtänkt renovering.
En jäkla tur att jag läste att du hållit på några år nu annars hade man ju blivit riktigt knäsvag.En renovering av denna magnitud dyker inte upp ofta. Ska du hårdlöda några strategiska ställen så som Westfalia gjorde ?
trodde du bara klagade?
Ha ha ha ! Jag lindade in det lite fint och undrade över ev lödning.... 
Tack för all uppmuntran det både värmer och peppar
Blir så jäkla bra! Snart klar
O ja bara lite finlir i 1,5 år till så
Men faktiskt inte så mycket svetsning kvar.
Grymt jobbat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja mycket jobb är det men kul också.
Satan va bilder, noga och fint... bra jobbat
Jag slänger in de flesta av de mina bilder jag tagit, blir det för mycket får väl moderatorn slänga ut mig
Prydliga plåt jobb, sådant gillar man
Kul att höra du vet ju hur ett prydligt plåtjobb skall se ut
Rena instruktionsboken:-)
Det är så man får lust att köpa sig en buss:-)
Nä, räcker med projekt. (Tycker frun).
Köp buss du får väl sälja nåt annat projekt.
Sa till frugan att jag skulle kolla på en dubbelhytt förra veckan, nu blev det ingen affär hon var sååå ledsen
Du kan vara lugn jag har inga övernaturliga krafter detta är tredje vintern jag håller på med bussen.
Ha Ha hårdlöda strategiska ställen som westfalia gjorde
trodde det var vanliga kombi lödningar jag hittat.
Du får gärna berätta mera om dessa strategiska lödningar.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Avsluten på stolparna ser ut att stämma rätt skapligt, kommer dom från Alan Shofield?
Lödningen ja. Som komplement till svetsning så är vissa utsatta hårt belastade ställen lödda för att eliminera flex och sprickor.
Beroende på årsmodell och eventuellt soltak så varierar antalet ställen. Westfalia hade lite extra dille på att hårdlöda.
Typiska ställen är ju dörr och lucköppningarnas hörnor t ex B-stolpe ner mot dogleg. Luftboxens hörnor som du visat bild på.
C-stolpe mot hjulhus/brandvägg, D-stolpar mot batterihylla och förstärknings vinkeln . Så någonstans mellan 12-26 ställen kan det nog vara små lödningar. Ju modernare bil desto fler lödningar. Något en del tror är "hemmafix" av någon glad amatör.
Mässing/ Silverlod är kanon med rätt flussmedel. 
141 2016-02-09 13:42:09 Senaste redigerad av Grönis (2016-02-09 14:35:16)
Avsluten på stolparna ser ut att stämma rätt skapligt, kommer dom från Alan Shofield?
Ja de köpte jag från Alan Shofield och jag tyckte de passade hyfsat bra.
Även B-stolpen på vänster sida och de andra fästena för sidoplåten kom därifrån och även de hade hyfsad passform.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Vilken toppentråd!
Blir salig av att se dig bry dig om detaljer. Önskar att jag vore lika duktig och flitig på att dokumentera som du. 
Lödningen ja. Som komplement till svetsning så är vissa utsatta hårt belastade ställen lödda för att eliminera flex och sprickor.
Beroende på årsmodell och eventuellt soltak så varierar antalet ställen. Westfalia hade lite extra dille på att hårdlöda.Typiska ställen är ju dörr och lucköppningarnas hörnor t ex B-stolpe ner mot dogleg. Luftboxens hörnor som du visat bild på.
C-stolpe mot hjulhus/brandvägg, D-stolpar mot batterihylla och förstärknings vinkeln . Så någonstans mellan 12-26 ställen kan det nog vara små lödningar. Ju modernare bil desto fler lödningar. Något en del tror är "hemmafix" av någon glad amatör.
Mässing/ Silverlod är kanon med rätt flussmedel.
Tack för info.
Trodde Westfalia fick levererat färdiga kombis utan inredning som de sedan byggde westfaliainredningen i.
Jag vet i alla fall ett ställe där jag sett att jag kapat bort hårdlödning det är A-stolparna anslutning mot takbalken/dropplisten.
Så där skall jag försöka löda på nytt. Tror även att det var lött vid bakluckans hörn upp mot taket.
Vi får se hur många ställen jag försöker löda 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Vilken toppentråd!
Blir salig av att se dig bry dig om detaljer. Önskar att jag vore lika duktig och flitig på att dokumentera som du.
Tack !
Jag är glad att jag fotat så mycket för man glömmer ju så fort vid min ålder 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Riktigt snygga jobb!! 
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
146 2016-02-11 23:28:24 Senaste redigerad av Grönis (2017-09-05 20:19:18)
Fortsätter att jobba mig bakåt och nästa på tur var höger bakhörn och batterihylla.
Beslutade att helt byta hörnet och att göra en ny plåt för inre hjulhus.
Bytte en bit på nedre inre hjulhus och tillverkade en stänkplåt.
När jag köpte bakskärmen från Alan Shofield så förstod jag inte att jag köpt en bakskärm för en early bay så det var en hel del att modifiera.
Med den vetskapen jag har i dag så skulle jag nog köpa bakskärm från någon annan leverantör även om dessa verkar ha dålig passform enligt rykten 
Provar batterihyllan som sedan kom att bytas mot en annan från Alan Shofield som var mer lik orginalet.
Stolpen längst bak (kan den heta D-stolpe) var lite dålig så jag bytte delar av den.
När det var fixat kunde jag fortsätta att modda bakskärmen igen.
På skärmen fanns inga kanter det fick jag tillverka själv med den gamla skärmen som mall.
Även den främre kanten fick tillverkas.
Har även tagit bort den typiska early bay bulben som är vid kofångar hålet.
På den här bilden syns det vilken dålig passform skärmen hade i överkant mot den gamla skärmen.
Skärmen var för rak så plåten räckte inte till.
Nu fick jag användning av mitt enkla hembyggda engelska hjul för första gången.
Sträckte plåten så att den kom i nivå med den befintliga skärmen.
Här har jag fått den nya batterihyllan från Alan Shofield och har börjat fästa upp den.
Nu äntligen efter ett jäkla provande och ändrande var det dags att svetsa skärmen.
Här har jag tagit upp hålet för bakljuset.
Det blev lite knöligt vid batterihyllans infästning för jag var lite för våldsam när jag fäste hyllan.
Jag vet inte hur många timmar jag ägnat åt detta bakhörn tycker att det var jävligt svårt att få till det.
Så det hade nog inte varit fel med en bakskärm med bättre passform från annan leverantör.
De hundralappar mer en annan skärm kostat hade det helt klart varit värt
God natt fortsättning följer 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Riktigt snygga jobb!!
Tack !
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
Vet inte om det finns någon som är bra passform på.. Mina från gerson till barndooren satt också skitdåligt...
Vet inte om det finns någon som är bra passform på.. Mina från gerson till barndooren satt också skitdåligt...
Ja jag har förstått att det är dålig passform på Gerson och autocraft också.
Finns det nån som har erfarenhet av nån leverantör som har ett hörn med bra passform ? 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
150 2016-02-12 10:53:12 Senaste redigerad av nizekustoms (2016-02-12 10:54:07)
Jag har sett på Instagram att Gerson numera pressar sina bakhörn så man kan ju hoppas att kvalitén har blivit bättre. Mina var handknackade och passade skitdåligt.
Men du skall ju ha stor cred för tiden du lägger ned på att minimera spacklet. Riktigt snyggt!