26 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 21:11:29)

Jon Remmers på tidningen Klassiker började renovera en VW-motor. del 1/12
http://www.klassiker.nu/projektbilar/motorbygget-del-1


Kränga däck, How-to i första länken
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35703

https://www.youtube.com/watch?v=m0mKQrhoRvQ


Porschehistoria

https://www.youtube.com/watch?v=kh2E3tzialc


Plåtgurun kämpar vidare med fronten och börjar sedan bakifrån

https://www.youtube.com/watch?v=9mtGr0twJzM

https://www.youtube.com/watch?v=aZGXuCJrcjo

https://www.youtube.com/watch?v=5iPf396yiiY

https://www.youtube.com/watch?v=O3FU1J1wmZQ

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

27

Jon Remmers fortsätter renovera sin VW-motor, del 2/11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/motorbygget-del-2

Renovera handbromsspak VW typ1

Plåtgurun kämpar vidare

En rundvandring utanför garaget och inspektion av en VW pickup 1960  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

28 Senaste redigerad av vwato (2015-12-06 07:20:18)

Jon Remmers VW-motor, del 3/11
http://www.klassiker.nu/våra-klassiker/ … gget-del-3

Måla motorn, tips och trix


Kolumnisten Lois “Volkswoman" Grace släpper loss sin penna för VW-folk, direktöversatt till svengelska men originalet finns i länken  ICQ/ab
http://www.allaircooled.com/volkswoman/ … man53.html

http://www.allaircooled.com/volkswoman/images/beetleworks.jpg

How your VW works
"Att vara vid sina sinnens fulla bruk (eller var det meningslöst?) Fantasi, hade jag i tanken nyligen att varje VW-ägare skulle kunna dra nytta av en kort dialog om hur VW faktiskt fungerar. När allt kommer omkring, hur många av oss vet verkligen hur vår trogna Bug eller buss eller Ghia får oss runt? I alla avseenden är det fantastiskt för mig att det fungerar alls, eftersom även om mycket är enkelt i design, som den mänskliga kroppen, så kan saker i en VW hända på ett mystiskt och underbart sätt. Jag skulle vilja ta en stund för att försöka förklara VW processen, om jag får, från Blonde Eye synvinkel. Det skadar aldrig att friska upp minnet och om det gör ont efter detta, ber jag om ursäkt.

För att verkligen förstå hur och varför din VW fungerar som det gör, måste du förstå de olika system som fungerar tillsammans i perfekt harmoni för att skapa den älskvärda och bekanta tickety-tickety-tick som vi känner så väl. Naturligtvis är inte alla bilar utformade och hopsatta som en VW och även i Volkswagen ensam, det finns många olika förändringar och tekniska "framsteg" som gör att förenkla min förklaring lite svårt. Därför skall jag hålla mig till vad jag vet bäst, de tidiga luftkylda modeller och lämna de senare och mer sofistikerade modeller för att någon som tycker sådan tortyr. Hur ser perfekt harmoni av alla dessa olika komponenter ta oss från punkt A till punkt B? Ta din VW isär (bildligt, naturligtvis, jag har inte utrymme för återmonteringen processen), blir bit-för-bit, och det hela underbara processen bara lite mer förståeligt, särskilt om jag inte förklara det. Men ändå, skulle jag kunna göra saker verkar lite tydligare. Läs vidare.

Den logiska platsen att börja, tror jag, är med bränslesystemet eftersom utan bränsle kan motorn inte köras. Om du någonsin har slut på gas kan du vittna om detta faktum. Bränslet går från tanken till motorn via bränsleledningen. Väl tillbaka i motorn går bensinen igenom något som kallas bränslepumpen vars enda uppgift i livet är att pumpa upp bensinen i ett kort rör till förgasaren. Låter ganska tråkigt, inte sant? Men underskatta inte bränslepumpens jobb, som jag gjorde, eller ta det för givet, som jag gjorde, för om du behandlar bränslepumpen som om det bara var en liten Roundy oviktigt grå grejen fastskruvad på något tillbaka dit, kommer det att bli dig tillbaka till denna försumlig och förnedrande behandling på ett mycket obekvämt plats vid en fruktansvärd tid, som min gjorde. Det är en annan historia, men behandla bränslepumpen med den respekt den förtjänar. Hur som helst, utan att bränslepumpen kommer din VW kommer att fungera i en mycket förutsägbart sätt genom att upphöra att fungera alls och orsakar dig att tro att du är bara slut på gas, medan hela tiden bränslepumpen sitter tillbaka dit, skrattar och fnittra sig själv . För att fortsätta, bränslepumpen pumpar bränsle till "förgasare", om du inte har en "bränsle sprutas modellen Volkswagen, i vilket fall du kan göra sig av med förgasaren helt. Detta smart och otroligt enfaldiga systemet gör precis vad den säger - det sprutar bensinen direkt in i motorn via grenröret, vilket inte är mycket annorlunda än vad förgasaren gör, förutom att med bränsleinsprutning finns det ingen förgasaren. Just varför du behöver en carb alls är längre än mig och jag inte riktigt riktigt CARE, eftersom den enda bränsle sprutas bil vi har är en Saab ändå och VW logik gäller inte Saabs. Kom att tänka på det, inte mycket logik gäller för Saab. Men i början ändå förkastade VW idén om bränsleinsprutning som alltför enkelt att någonsin bli något bra och levereras alla sina bilar med förgasare. Därför 28 PCI, 30 PICT 2, 32 PICT 3, och de 123 SPIT förgasaren modeller föddes. Några frågor??

Men att pressa framåt här, carb är egentligen inget mer än lite (lite på en VW ändå, eftersom dessa suckers kan få stora och tenderar att föröka sig på större bilar) rund thingamajig som används för att spruta bensin till en fin dimma som kommer levereras till motorn i en hanterbar form. Eller något sådant. Hur som helst, kommer gasen ut bränsleledningen, efter pumpas uppåt genom bränslepumpen, som ska sprutas försiktigt i carb, varefter en ventil eller flyta eller någon sorts flappy metall deeleebobber hoppar runt där, att få gas till motorn . Förstå? God. För att fortsätta - ja, det finns en rad av rör och sådana i carb, sticker ut här och där på olika udda vinklar och gör det omöjligt vid ombyggnad en av dessa saker att komma ihåg vilket rör NÄR VAR. Lord hjälpa dig om du skruva fel röret i fel hem - som jag gjorde - eftersom vart och ett av dessa rör har en liten målsökare ligger på slutet, och kommer inte att acceptera sitt nya hem med nåd. I själva verket, de flesta kommer prydligt sönder i två delar om du försöker att plantera det någonstans annat än sina egna hål. Så, ett ord till de kloka här. Jag har ingen aning om dessa rör "syftet i det - annat än att irritera och hindra dig - men VW sätta dem där så det är en tillräckligt bra anledning för mig. Hur som helst, går gasen intill ner i halsen på den "insugningsröret", kallas så eftersom det tar in "bränsle, och jag har inte en aning om vad förgrenings delen är tänkt att innebära. Men i alla fall, sitter motorn där, hungrigt väntar på bränsle och hoppas det kan vara i form av en cheeseburger eller en taco eller åtminstone en choklad skaka, men nej, det är bara BENSIN - tills grenrörs delar sig i fyra rör via någon form av kärnklyvning eller något. Men av någon anledning, dessa fyra rör vardera gå till en "cylinder", som ett sätt att leverera bränsle till den cylinder. Är du med mig så långt? Utmärkt. OK, när bränslet är i cylindern det måste vara både komprimeras och antänds för att orsaka och explosion, vilket kommer att tvinga "kolven" inne upp och ner. Vad är en kolv, du frågar? Tja, jag är glad att du frågar det, eftersom kolven är egentligen inget mer än en stor igenväxt plugg av olika slag, som passar precis in i cylindern. Jag tror att det var tänkt som ett sätt att blockera utanför cylinder, typ av, så att när gasen gick in, skulle det explodera och inte fly. Men, försök som de kanske kunde Powers That Be bara inte få det dang kolven för att passa tätt nog för att täta toppen av cylindern, så det är därför "kolvringar" uppfanns.

Dessa ringar är monterade i toppen av varje kolv och försegla kolven till cylindern. De flesta kolvringar är perfekt väluppfostrade varelser, och är kända som goda ringar. Om dina ringar är bra Rings du inte vet det - vilket är bra - därför att de kommer att göra sin grej där och glatt ringer tillsammans. Men, om du ringer är dåliga Ringar, kommer du nästan säkert veta det genom förlusten av makt och komprimering du kommer att uppleva, och den täta blå moln av rök som kommer att följa dig runt. Detta moln tyder på att de dåliga Rings tillåter olja att brännas inne i cylindern, något bra Rings aldrig göra eftersom varje cylinder har en liten skylt "endast bensin" läsa på det och Ringen är tänkta att hålla allt annat ut. Men Bad Rings får en kick av att låta någon gammal sak i cylindern som skall brännas upp i det som bensin, därav den blå molnet. De flesta människor med dåliga Rings verkar pinsamt att erkänna de har även Bad Rings, eftersom de lyckas köra bilen runt för flera hundra tusen miles i detta tillstånd, avger denna blå moln och till synes ignorera det faktum att de har Rude Rings. Var inte en av dessa människor, eftersom det smutsar luften och även kommer smutsiga ser som andra kasta din väg. Driven tillräckligt länge på detta sätt, kommer din stackars VW säkert förr eller senare upphöra med all tillstymmelse till framåtrörelse, med tanke på att kolvarna, ringar och cylindrar (och allt annat i närområdet vid tidpunkten) kommer alla att bli smält samman i en gigantisk bit av värdelösa sopor. Jag talar av erfarenhet här, fråga mig, jag vet. Detta kan hända en cylinder i taget, varje kombination av de fyra, eller alla fyra på en gång, Gud förbjude. Det kan ta flera år, eller skulle kunna hända i en mycket kort tid. Så, är det bäst att se till att dina ringar är bra Ringar just off the bat, eller du kanske betala för denna dårskap senare i form av din pålitliga vän lämnar du eftertänksamt bredvid någon sträcka av övergivna motorvägen. I regnet. På natten. På en semester helgen. VARFÖR gör ringar går dåligt? Nåväl, det finns flera teorier, en varelse som du inte sätta dem i rätt när du installerade dem, men de mest populära uppfattningen är att de växte bara upp i en trasig hem och ignorerades som barn. Dåliga saker.

OK, vi sade att vi behövde en explosion att orsaka kompression av bränsle, och för detta explosion vi behövde en gnista. Men vänta!! Inte få ut din Bic tändare ännu att tändningen inte kommer från en flamma! Hahahaha, knäcka du upp mig! Det är där Mr Tändstift kommer in. Mr S. Plug skruvas in i änden av varje cylinder (4 totalt, i en Volkswagen), och när gasen går in och komprimeras av kolven, Mr Plug gnistor , bränsle exploderar och kolven blir skjuts. Mer eller mindre. Enkelt, va? Tycker du inte önskar att du hade tänkt på allt detta? Du skulle bli en miljonär vid det här laget. Men för att återgå till vårt ämne, hur denna explosion orsakar framåt (eller bakåt) rörelse är ett jobb för Mr Transmission att svara. Mr Tranny, tillsammans med Mr. Vevaxel och Mr Kamaxel, är de som tar hand om att få effekt (som det är) från motorn till bakhjulen. Nu, även om jag vet en hel del om VW motorn (och kanske jag ljög om de flesta av det) jag vet nästan ingenting om Mr Kamaxel och Mr vevaxel, och Mr. Tranny inte prata. Det har något att göra med Mr Vevaxel svarvning och Mr. Kamaxel rida varv medan kolvarna rör sig fram och tillbaka i det. Jag har varit rädd för att be någon av dessa killar, eftersom uppriktigt sagt, är Mr Vevaxel, ja, en smula CRANKY. Men din överföring från vad jag kan samla in, är en mycket stor, mycket tung och mycket besvärlig enhet ligger någonstans nära ryggen och under bilen. Dess funktion är att ta varv motorn - så kallade "revolutioner" och inte på något sätt att förväxla med någon form av militärens maktövertagande - och förvandla dem till något hjulen kan förstå. Allt detta åstadkoms genom en serie av växlar och lager, möjligen en udda kök apparat eller två och flera 100 pounds av en tjock svart fett.

Någonstans i tyranni allt detta "vridmoment omvandlas till en roterande rörelse som vänder hjulen och ger dig rörelse framåt. TAH-DAH !! Smart, va? Åtminstone jag tycker att det fungerar så här. Och exakt hur detta sker är fortfarande oklart, även experter, eftersom det inte finns några tillförlitliga uppslagsverk i ämnet. Om du tittar i alla VW verkstadshandbok under "Överföring", kommer du att se flera tomma sidor, med orden HAHAHAHAHA skrivna i slutet. Men i början VW gjorde saker lite annorlunda och i 1959 verkstadshandbok Jag har för Vernon, egentligen är det en kort kapitel om transmissionen. Det är en ganska snyggt gjort sprängskiss, komplett med hieroglyfer, av något som kallas "växlar", som uppfanns av morfar VW att överföra kraften i en typ II till bakhjulen. Tydligen kan man inte bara koppla upp överföringen av en av dessa djur direkt till motorn (som på en sedan) på grund av den enorma hästkrafter utfärdar vidare. Något behövdes för att bromsa all den kraften, så VW tillade reduktionsväxlar. I varje fall, Reduction Gear Familj, 10 i alla, bor i två små rutor på insidan av varje bakaxeln på en typ II. Ungefär. Varje växel är en annan storlek, och VW skickligt utformat denna liten låda, känd och Reduction Kåpa (och inte att förväxla med allmännyttan) att läcka stora mängder av en sliskig oljig substans som kallas "växellådsolja. Reduction växelhus har en liten bult liknande anordning på topp för att tillåta frekventa tillsatsen av allt mer och mer växellådsolja (förutsatt att du bär smutsiga kläder och kan även nå sak), som man måste göra vid vanlig 5-mil intervall för att hålla R. Gear Familjen glad. På grund av min crummy attityd om R. Gear familj och min brist på lämpligt smutsiga kläder, och med tanke på att jag får ganska HOSTILE När vi diskuterar dem, kommer detta att vara allt jag har att säga i frågan. SÅ DÄR. Inte för att jag har en läcka eller något.

Reduktionsväxlar är dandy vid klättring i branta backar, bära tunga bördor eller bogsering av något. Annat än att de är helt värdelös och bör tas bort på en gång om du märker att de blir större eller inflammerad. HAHAHA igen, bara skojar. Vernon, i själva verket har hans reduktionsväxlar intakt och de fungerar alldeles utmärkt om du verkligen tänka krypa fram i ettans växel vid varje stoppljus eller hantering av eventuella irriterande läckor. Du kan alltid ta dang saker och ersätta någon form av hybrid installationen tillbaka dit. Men hey, om VW lagt dem där, så de måste ha haft en anledning, oavsett hur hare-brained det var. Och min tjänar till att ansluta de bakre hjulen på axeln ganska snyggt. Så har jag varit ganska kyckling att störa denna inställning. Dessutom, jag vet inte något om det i allafall.

Nu när du har en ganska god uppfattning om hur din VW fungerar bör du kunna fixa de flesta problem som uppstår själv. VW är känd världen över för sin tillförlitlighet och reparation. Med din nyfunna kunskap fortfarande färsk, nästa gång du hör så konstigt clunking eller udda clanking, vet du vad jag gör: dra över och kontrollera cigarettändare. Om du råkar köra en VW som inte är utrustad med en cigarettändare, get over it och kontrollera radion. Om detta inte är orsaken till dina bekymmer råder jag följande, ta dig till närmaste VW-reparatör och ta ut din ekonomi. Detta fixar de flesta problemen och är allt du någonsin behöver veta.
Frågor på det??"


Nu börjar vi tidsmässigt komma ikapp plåtguruns vedermödor, batterihyllan

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

29 Senaste redigerad av vwato (2015-12-15 18:58:03)

Idag blir det hårdkörning med dörrpaneler och rutor efter Jon Remmers motorprojekt 4/11

http://www.klassiker.nu/projektbilar/motorbygget-del-4

Skön råttfångare delger sina tankar   ICQ/ag

Plåtgurun pysslar vidare

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

30

Mysmeck såhär inför julhelgen men först Jon Remmers motorprojekt del 5/11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/motorbygget-del-5


Plåtgurun gnetar vidare på sin VW


Avslutar med en tänkvärd söndagsfräckis, nästa vecka blir det hålsågning..  ICQ/ab
I dag läggs det ner oerhörda pengar på bröstförstoring och inte minst på Viagra men anslagen till forskning kring Alzheimer är dock blygsam.
Detta kommer att resultera i att år 2030 så har vi massor av pensionärsdamer med stora bröst, tillika pensionärsherrar med kraftig erektion
men absolut ingen kommer att komma ihåg vad man ska ha dessa saker till.

http://img0086.popscreencdn.com/125452071_humorous-christmas-card-lot-of-24---tree-vw-ebay.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

31

Den här tråden är otroligt bra..både för inbitna och "nyanlända",tack för alla inlägg hittills samt en förhoppning om många fler.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

32

Tack själv, kul med respons, tanken är väl att fler gör inlägg så vi ökar kunskapsnivån men det kommer sig väl och tills dess harvar jag på  ICQ/ab

Hålsågning innebär tips och trix för att montera ragtop, startar med Jon Remmers motorbygge del 6/11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … ygge-del-6

En till montering, alltid lär man sig något

Buss, montera skärmtak

Plåtgurun modifierar bult motor/växellåda


Go fortsättning, gott slut och nytt..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

33 Senaste redigerad av vwato (2016-07-31 09:47:52)

Nu råder Bullifeber på forumet och det är en härlig känsla, får se om det dyker upp något som kan axla plåtguruns inlägg..

Jon Remmers motorprojekt del 7/11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … 7-oljekoll


Byta pinnbultar oljesump


Alternatoralternativ


Plåtgurun riktar plåt och länk till en sida om allt när det gäller svetsning.
http://www.weldingtipsandtricks.com

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

34 Senaste redigerad av vwato (2016-01-10 18:30:22)

Jon Remmers motorprojekt fortsätter, del 8/12
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … ygge-del-8

Gengas är spännande

Ett enkelt tips för att grundinställa tändning

Popout-ruta

Projekt VW Bay, en ny följetong efter plåtgurun


En söndagsfräckis

Så var det tjejen som smög in på herrarnas toalett eftersom det var en jäkla kö på damernas.
Hon satte sig bredbent på pissoaren och började kissa,
när hon var färdig drog hon av en riktig rökare så det riktigt skakade i väggarna.
Killarna inne på toaletten tittade med stora ögon på tjejen.
Vadå, sa hon högt och tydligt, ni skakar ju er när ni är klara då kan väl jag för fan blåsa min torr..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

35 Senaste redigerad av vwato (2016-03-27 10:44:29)

Jon Remmers Motorprojekt 1600TL, del 9/11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … ygge-del-9


Generatorn och batteriet är bästa vänner men..


Batteriladdning, how-to


Plåtgurun är tillbaka, visar sina paneler 1957 och 1967 med dubbeldörrar


Chris Vallone levererar som vanligt och renoverar en VW 1954


Det kämpas vidare med dubbelhyttens golv

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

36 Senaste redigerad av vwato (2016-06-29 20:52:30)

Jon Remmers motorprojekt närmar sig slutet, del 10/11
http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-10


Chris Vallone's renovering VW 1954 och en uppstart av den gamla motorn


Såhär fungerar värmen i en VW


Starta motor innan den monteras i bil


Rostlagning fortsätter i dubbelhyttens golv

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

37

Jon Remmers renovering av motor, del 11/12

http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-11


Chris Vallone's projekt VW 1954, djupdykning när det gäller skillnader på frontplåtar


Ibland skrotar man bara runt i verksta'n, följ VWDarrin en kvart   ICQ/ab

Bygg en VW på drygt 40minuter


Plåtarbetet på dubbelhytten fortsätter, främre hjulhus

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

38

Nu sätts det punkt för Jon Remmers projekt 1600-motor, del 12/12, man kan hoppas på ett reportage hur det gick sen..
Finns förslag på en djupdykning i topplockens inre värld men det visar sig nästa vecka.

http://www.klassiker.nu/projektbilar/jo … gge-del-12


Chris Vallone's projekt VW 1954, blästring


Montera säng i bussen


Plåtarbete på dubbelhytten, balkar för domkraftsfäste och välja färg   ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

39 Senaste redigerad av vwato (2016-02-15 17:49:24)

En serie om topplock, tips & trix del 1/5


Chris Vallone, bensinlukt i bilen?
Tankar om orsaken..


Återbesök av plåtgurun, en VW buss 1960 ska säljas


En helt underbar film om ett chill fälgprojekt, den fångar liksom lyckan att äga en VW   ICQ/ab


Plåtarbete på dubbelhyttens underrede, rengöring, slipning, kittning inför lack

Lägger in en video när lacken torkar så fortsätter rostlagningen på söndag

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

40

Topplock, tips & trix del 2/5


Chris Vallone projekt Joe's VW 1954, kort avsnitt efter blästring

Chris monterar golvlist på en VW typ1


Plåtarbetet fortsätter på dubbelhytten, sidobalkar


Roger var på väg att gå och lägga sig när hans fru påminde honom om att släcka ljuset i garaget. Garaget låg i anslutning till huset och Roger hade precis öppnat bakdörren för att släcka när han upptäckte att där var folk i garaget som höll på att plocka till sig av hans grejor. Han ringde polisen och frågade om de kunde skicka en polisbil på direkten. Svaret blev nej, polisen sa att alla bilar var upptagna och rådde honom till att låsa alla dörrar, de skulle skicka en bil så fort det blev någon ledig.
Okej, sa Roger, la på telefonen och räknade till trettio sen ringde han till polisen igen
Hej, ringde nyss om att jag hade tjuvar i mitt garage men ni behöver inte komma för jag har skjutit dem..!

Sen la han på och inom några minuter var det 6 polisbilar, en helikopter och två ambulanser på plats. De tog tjuvarna på bar gärning och en av poliserna gick bort till Roger och sa, jag tyckte du sa att du hade skjutit dem..?

Å jag tyckte du sa att ni inte hade några lediga bilar..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

41

Topplock tips & trix del 3/5


Chris Vallone, montera krängningshämmare fram och en variant av ledbelysning


Plåtarbete på dubbelhytten, batterihylla och rost vindruteram del 1/3

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

42

Topplock tips & trix del 4/5


Chris Vallone projekt Joe's VW 1954 återkommer, ett tips om navkapslar så länge.


Kompressionsprov sen åker motorn ur..


Råttfångarens tankar kring att stroka en motor.


Plåtarbete på dubbelhytten, rost vindruteram del 2 och 3/3

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

43

Topplock, sista delen tips & trix


Justering av ventiler och tankar kring en trimmad motor


Chris Vallone projekt Joe's VW 1954 återkommer snart, sidoprojekt om dörrar så länge


Plåtarbete på dubbelhytten, infästning för lämmar


Söndagsfräckis

En man besökte en bordell men det var bara en äldre kvinna ledig.
Han blev lite avvaktande eftersom han sökte efter en yngre,
- men jag är lika bra, trång och fin sa kvinnan.
Mannen tvivlade, men hon fortsatte,
- stick in ett finger och känn.
Han gjorde så men innan han känt efter sa hon,
- stick in hela handen.
Sen tyckte hon att han skulle sticka in andra handen också.
- Applådera nu!
Men det går ju inte sa mannen irriterat.
- Precis, jag sa ju att jag var trång!

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

44 Senaste redigerad av vwato (2016-03-22 19:53:57)

Topplock och lite annat

Kamdrivning och kamaxlar

Fullflödes oljefilter

Info om differential i olika modeller


Plåtarbete på dubbelhytten, lämmar


Klassisk långfilm om tillverkning av VW 1954-55

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

45

Skivbromsar fram på en splitbuss, tips & trix


Droppspindlar monteras och konvertering till skivbromsar


Stötdämpare, Chris Vallone tipsar


Skivbromsar bak

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

46 Senaste redigerad av vwato (2023-09-23 06:55:35)

Chris Vallone visar upp ett par renoverade bilar och tipsar om ditt och datt.

VW 1967


VW 1968 Semi-automat och en VW 1952 ragtop


Sänksvärd, video om att sänka en VW.


Sänka en VW på annat sätt, How to lower your classic VW Beetle with an IRS rear suspension.


Avslutar skoldagen med historien om VW, från lok till Type1, anser att VW's historia inte är utredd men det tar vi tag i en annan termin..
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39954

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

47 Senaste redigerad av vwato (2016-07-27 21:28:13)

Chris Vallone tipsar om orsaken till oljud i bakvagnen.


Demontera och montera torsionsfjädrning


Sänka en buss bak


Sänka en buss bak med justerbara svärd


Sänka en buggy med svingaxel, Milo Manx, old school tips och trix


Fixa en gammal bärbar radio


En söndagsfräckis

Den 94-åringa mannen dog under sexakten.
- Det gick ju så bra när vi höll takten till kyrkklockorna, klagade änkan
in på ding och ut på dong..
Men så kom den förbannade Hemglass-bilen!

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

48 Senaste redigerad av vwato (2023-09-23 07:04:28)

vwdarrin svarar på frågor om VW


Chris Vallone projekt Joe's VW 1954 Ragtop, äntligen lackad.., efter två månader en update med resumé  ICQ/ab


Idag blir det videos med ett gäng glada amatörer så ta tipsen med en nypa salt och använd eget förnuft  ICQ/ab


Byta luft och bränslefilter på en VW Buss


Byta avgassystem på en VW Buss


Demontera motorn ur en VW Buss


Demontera motorn ur en VW Typ1

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

49 Senaste redigerad av vwato (2023-09-23 07:19:32)

Idag är det friluftsdag och vad passar då bättre än gamla barnfinds samt en Barndoor förstås, valfri klädsel...


Chris Vallone snubblar på en del objekt, bl.a. genom tips från följare av videokanalen.
VW 1965



VW 1954

 



VW 1954 Cabriolet



VW 1953



VW Buss 1950 Barndoor, tillverkningsnummer 5668.



Verktyg du inte vet att du behöver och som du sen inte kan vara utan, kom gärna med fler förslag.

Induction heater, är en smart lösning som genom elektromagnetism förenklar borttagning av limmade vindrutor, plastdelar, klistermärken, fastrostade bultar, lager, kugghjul eller you name it. Gnugga nu söndagsgruset ur ögonen, häng med och bygg en egen.


.. eller hosta upp ett antal loppor och köp en.
https://www.dinaverktyg.se/produkt/smar … onsvarmare



Historia om endast tolv stycken tillverkade Porsche Lidner coupé 1953


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

50

Finns det någon möjlighet att man skulle kunna få en lektion i hur man renoverar en bränslepump?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor