1 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 16:49:49)

Börjar med en film om differentialens funktion


Differentialbroms, hur den fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=WeLm7wHvdxQ

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

2

Växellådans funktion

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

3 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 17:03:49)

Hjulupphängning

https://www.youtube.com/watch?v=Y3y_oqQqxLk

https://www.youtube.com/watch?v=fqUsDVS_820


Modifiera framvagn, how-to i tre delar.

https://www.youtube.com/watch?v=wg_kK9UdMAk

https://www.youtube.com/watch?v=NA4Vs2s0iO0

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

4 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 16:48:23)

Bensinmotorns funktion.

https://www.youtube.com/watch?v=fNcZDrfT498


https://www.youtube.com/watch?v=zA_19bHxEYg


https://www.youtube.com/watch?v=pZ7Qh-hAXQY


För dem som vill ha kvarsittning, inställningar, tips och tricks av Weber och Dellortoförgasare.

https://www.youtube.com/watch?v=iY7CgBjjLTw

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

5 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 17:09:54)

Motorns smörjning


Politiker har arbetat fram ett förslag om kortare sommarlov och ett system med tre terminer men här på Boxerville kör vi redan hårt, året runt.

Vi ligger under OECD-genomsnittet och när vi tappar i Pisa-mätningar är det viktigt att vi också ökar undervisningstimmarna för svenska elever. Dagens system med två terminer och långa sommarlov är anpassat till en tid när de flesta i Sverige var bönder. Idag har vi en helt annan situation där de långa loven ställer till det för barn och familjer, säger Anna König Jerlmyr.

Vi på forumet har fortsatt långt sommarlov och studerar VW, i första hand..


Byta motorolja.
https://www.youtube.com/watch?v=LJD28DD4fT4


Modifiera oljepump för fullflödes oljefilter.
https://www.youtube.com/watch?v=Mld1NcISK44


Montera extra oljefilter.
https://www.youtube.com/watch?v=sx32cp3S1mY

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-23 20:35:07)

Hej!
Får jag föreslå en föreläsning till denna veckas lektion?


Hur tändsystemet fungerar rent elektriskt.
Tänk bara på att vi har en annan tändföljd och kondensatorn på fördelarens utsida.
(Själv behöver jag nog en lektion i hur man länkar Youtubeklipp, men klicka bara på "video" ovan så löser det sig... ICQ/ae )

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 17:18:34)

Det kör vi på, när du lägger in en videolänk så markerar du den inklistrade webbadressen och trycker på video i menyn. Det segar dock till sidan när den ska hämtas..


Man kan att spara många liter bensin och en massa huvudbry med rätt inställningar och ett tändsystemet i bra skick. Med bensinpris på 15:- litern så är 8,34 kr skatt. Skatterna består av 2,97:- i energiskatt, 2,37:- i koldioxidskatt och 3:- i moms. I dessa siffror har hänsyn tagits till att 5-10% inblandning av etanol ännu är befriad från energi och koldioxidskatt.


Tändsystemet

https://www.youtube.com/watch?v=6IJKCOlTywg

https://www.youtube.com/watch?v=Oitv2djx_Wg


Justera tändning

https://www.youtube.com/watch?v=ulQmKU2weyI


Modifiera elektronisk fördelare från vacuum/centrifugalstyrd till endast centrifugalstyrd.

https://www.youtube.com/watch?v=R4Ip-I0nHGY

https://www.youtube.com/watch?v=K6NEBN-zolE


Original fördelare vs 009

https://www.youtube.com/watch?v=jjHqmmDOUdU

https://www.youtube.com/watch?v=sZdScd__nNQ


Rengöra tändstift

https://www.youtube.com/watch?v=1EoeB1KUHUc

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

8 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 17:21:11)

Generatorn, felsökning och hur man byter den.

https://www.youtube.com/watch?v=JUeeuDrIKVQ

https://www.youtube.com/watch?v=qwPDVDAuO7Y

https://www.youtube.com/watch?v=OeOnMSVAG-s

https://www.youtube.com/watch?v=HVTJqjjMYbo


Alternativt fläktremsbyte..

https://www.youtube.com/watch?v=BQhfcdQf1QA

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

9 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 17:28:11)

Termostaten är en bortgömd historia, två sätt att prova funktionen.

https://www.youtube.com/watch?v=F7ryXbYoBhs

https://www.youtube.com/watch?v=pENxcFHOhw4


Skillnader mellan årsmodeller och vilka delar som berörs av termostaten.

https://www.youtube.com/watch?v=0FzMZz7SikE


Montera en ny termostat och justera in den.

https://www.youtube.com/watch?v=HlooE4EdRqc


Utan tätningslist i motorutrymmet är det mesta ogjort arbete..

https://www.youtube.com/watch?v=uX64PrQImkw



Hörde att man förr i tiden hade en schemalagd rolig timme i skolan,
som avslutning kör vi på något liknande men låt det inte bli en vana..


Det var två göteborgare som var på besök i Stockholm, efter två dagar i huvudstaden hade de gjort slut på sina pengar.
När de skulle åka tåg hem visste de inte hur de skulle betala, då sa den ene,
-Vi spelar blinda.
När konduktören kom för att kontrollera biljetterna så sträckte de fram två stycken gamla biobiljetter.
- Dessa kan ni inte åka med!
- Hmm, vi är båda blinda och bad en pojke fixa tågbiljetter till oss, dessa var vad vi fick.
Konduktören tittade misstänksamt på de båda göteborgarna och sa,
- Låt gå för den här gången då.
Konduktören gick därefter in i nästa kupé, där det satt en riktigt läcker tjej, han bad henne göra en tjänst, gå in och visa brösten för de "blinda" passagerarna, jag tror nämligen inte att de är blinda.
-Inga problem, visst kan jag det.
Hon gick in till männen, drog upp tröjan och lät brösten guppa ut, coola som göteborgare är rörde de inte en min.
-Nej du, nog är de blinda sa tjejen när hon kom tillbaka till konduktören.
-Jag hatar gratisåkare på mitt tåg, om du går in och visar lite mer så får du en fribiljett.
-Självklart!
Så tjejen gick in till göteborgarna igen, drog ner byxorna och blottade hela sitt kön varpå den ena mannen sa,
-Nu börjar vi närma oss götet för nu börjar det lukta fesk..


Tidningsrubriker eller rättare sagt tidningsankor.

Nordvästra Skåne Tidningar, Mannen dog medan kvinnan avled.

Örebrokuriren, Gynekolog hittade knarkgömma.

Svenska Dagbladet, Färre gökar i södra Sverige.

Dagens Nyheter, Ingen av de omkomna hade livshotande skador.

Uppsala Nya Tidning, Högsta Domstolen prövar manlig omskärelse.

Bergslagsposten, Inga spår efter skomakare.

Norran, Huset som brann ned till grunden blev totalförstört.

Ölandsbladet, Mindre poliser till Borgholm.

Helsingborgs Dagblad, Vi skriver alt dåligare.

Dagens Nyheter, Audis dieselversion av A8 imponerar med sin låga bensinförbrukning.

Expressen, Svältdöd blir vardagsmat.

Dagen, Lam pojke bortsprungen.

Aftonbladet, Arbetslösa har rätt till dagisplats.

Göteborgsposten, Polisen grep torsk i fiskhamnen.

Östersundsposten, Krockade med älg på motorcykel.


https://pbs.twimg.com/media/CDYl9UVXIAIx_xi.jpg


Några kortisar

Om man åker fast för fortkörning, kan man då kalla det för gasolycka?

Värst vad ful lack din bil har.
-Jo, jag har ju varit ute och dragit några repor.

Det är tanken som räknas, sa han som fick bensinstopp.

Varför går Audi så illa?
-De har ju kolvringarna i grillen.


En kvinna stod naken framför sovrumsspegeln.
Hon var inte glad åt vad hon såg och sa till sin man.
Känner mig förfärlig, jag ser gammal, fet och ful ut, skulle verkligen behöva en komplimang från dig.
Maken tittar upp från boken, funderar en stund och säger sedan.
Du har perfekt syn..


Två blondiner var ute och åkte i en gammal VW, plötsligt får de motorstopp och kör in till vägkanten. De kliver ur bilen och en av dem öppnar framhuven.
Inte så konstigt att vi blivit stående säger hon, motorn har försvunnit.

Under tiden har den andra blondinen öppnat bakluckan.
Vilken tur, utbrister hon, här bak finns det en reservmotor..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

10 Senaste redigerad av vwato (2017-04-08 06:48:07)

Renovera växelspak och ett museibesök.



One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

11 Senaste redigerad av vwato (2016-07-15 10:27:00)

Bromsar


Framhjulslager


Val av bromsar bak


Renovera bromsar


Lossa bromstrumma bak


Bromsvätskebehållarens slang till huvudcylinder


Lufta bromsar, how-to guide
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37333


En kortis..
Dimman är tät och den unga damen kör sin bil nära den framförvarande för att inte hamna i diket.
Plötsligt bromsar den första bilen in och den unga damen kör med stor kraft in i den bakifrån.
Varför ger ni inte tecken i god tid innan ni tänker stanna säger den unga damen.
- Men snälla fröken, varför skulle jag ge tecken i mitt eget garage?

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

12

Imorgon är det sovmorgon hela dan pga. orsaker som vittnen idag inte känner till..

Styrsnäcka

Historia, från teckning till buss

Telefon, bygg en själv

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

13

Transmission, allmän översikt

Konvertera till IRS

Byta främre växellådsfäste

Byta växellådsolja

Lyfta ur motorn kan gå snabbt, en minut och fyra sekunder


Som avslutning en sensmoral, om du inte håller dig uppdaterad på jobbet riskerar du att missa de stora möjligheterna..

En präst och en nunna är ute och åker bil, nunnan korsar benen så lite av låret visas.
Prästen lägger handen på hennes lår och nunnan utbrister -Fader, kom ihåg psalm 29.
Prästen tar direkt undan handen, då han kommer kyrkan skyndar han sig att slå upp psalm 29.
Där står det, "gå framåt, sök högre upp och du får uppleva himmelen".

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

14 Senaste redigerad av vwato (2017-04-08 06:51:27)

Så här på sensommaren kollar vi in belysningen och försöker behålla värmen i kupén


Lampbyte bakljus



Lampbyte framlykta



Byta list sidoruta


Eberspächer


Tändstift


Provkörning


Eberspächer bränslepump



Spritkök


One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

15 Senaste redigerad av vwato (2017-04-08 06:56:09)

Elektrisk motor i äldre VW är verklighet sedan flera år, utvecklingen av batterier, laddare och kontroller till motorn gör det till ett intressant alternativ. Man behöver förutom motorinstallation bl.a. bygga om fjädring, stötdämpare och bromsar pga. att batterier väger en del. Det finns många video om elektriska konverteringar och genom att läsa kommentarerna finner man många bra tips.


VW Buss 1966, den utvecklades senare med Lithiumbatterier och Porschebromsar.



VW 1970, en av de första och användes som bruksbil redan 2008



Ombyggnad till elektrisk motor i tre delar.





En video med stillbilder och tips



En annan konvertering, VW -65



eSamba har även en serie om en VW Buss 1957



En kortis..  ICQ/ab

Vad kallar man en elektrikerlärling?
Stötdämpare..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

16 Senaste redigerad av vwato (2016-07-15 13:06:21)

Service av motor


Service fördelare


Justera ventilerna


VW historia, ett par timmar.


En ung bilmekaniker kom till himmelen och träffade Sankte Per
Varför var jag tvungen att dö så här ung? frågade han
Tja sa Sankte Per, bläddrade i sina papper och kliade sig i huvudet
om man betänker dom timmar som du debiterat dina kunder, så är du nära nog 113 år..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

17 Senaste redigerad av vwato (2015-10-04 16:16:54)

Formel Vee, Formula junior eller allamansracern

12 september 1965 kördes den första Formel Vee tävlingen i Sverige, det skedde på Ring Knutstorp i form av en landskamp mellan Holland och Sverige. Vi hyrde in tio Formel Vee bilar från den holländska VW importören, som var tidigt igång berättar Leif. Fem bilar kördes av Holländska förare med Gijs van Lennep i spetsen, han skulle senare även komma att köra ett antal F1 lopp. Resterande 5 bilar hyrdes ut på förmånliga villkor till några av de dåvarande främsta racingprofilerna i Sverige. Det var Gunnar "Persbergarn" Carlsson, Yngve Rosqvist, Anders Josephson, Egert Haglund och Picko Troberg. Bilarna lottades ut till deltagarna och efter en jämn tävling med täta fighter togs landskampen hem av gästande Holland. Utanför det svenska landslaget deltog "Esso" Gunnarsson, Curt Johansson och initiativtagaren själv Leif Hansen.
Mer historia finns att läsa på Formel Vee's sida som innehåller det mesta
http://www.formelvee.se/sv/allt-om-form … historian/

Formula Vee har fostrat många racer-stjärnor genom åren som Keke Rosberg, Niki Lauda, Jacky Ickx och Gunnar Nilsson m.fl. 50 år senare lever klassen fortfarande med olika serier runt om i världen.

http://www.volkswagen-motorsport.com/fileadmin/user_upload/Fans_Friends/4%20Volkswagen%20Motorsport/Formel_V/Rennwagen/Galerie_Formel_V/Gallery__0000_FV__1_Austro_V.jpg

Replika
http://www.thesamba.com/vw/archives/dic/pix/formulavee1.jpg

2015
http://www.zwartkops.co.za/gallery/Extreme%20Festival/2015-03-21/Formula%20Vee/Formula-Vee-2015-03-21-034.jpg
Bild av Paul Blckburn

Motortrimning alá Formel Vee
"VW motorn är i grunden en ganska enkel och pålitlig konstruktion, men när man vill få ut både bra effekt och hög tillförlitlighet i Formel Vee utförande, känns det skönt att få lämna motorn till ett riktigt proffs, som känner till alla tricks och fallgropar med VW klassiska luftkylda boxermotor, vilka sitter i alla Formel Vee racers.  Wiene Holmberg, som själv var framgångsrik i Formel Vee klassen under 60 och tidiga 70-talet, blev efter sin aktiva förarkarriär, en av europas absolut främsta motorbyggare av  Formel Vee motorer, hans motorer tog hem samtliga Eurpamästerskap i klassenmellan åren 1974 och 1977!
Weines motorer blev kända under varumärket BeeVee. Den som idag vill ha tips och råd eller hjälp med att preparera en motor för historisk Formel Vee racing, kan med fördel vända sig till Weine Holmberg, som gärna delar med sig av alla erfarenheter och kunskpaer han samlat på sig under åren.
Utöver en bra motorbyggare, behövs det bra grejor för att motors ska hålla ihop, de hittar vi hos välsorterade VW-specialister."
http://www.retrospectivemotorsport.se/gallery_57.html

Växellåda
"Många glömmer växellådans betydelse för bilens prestanda när man renoverar en äldre tävlingsbil, så även i Formel Vee. Vi ville dock vara säkra på att ha rätt grejor och rätt skick för att få en snabb och problemfri Formel Vee racer. Hans Landelius på Piece Performance i Södertälje är en av de få som har specialverktygen kvar för att renovera dessa, i grunden enkla, men ändå lite speciella växellådor. Landelius fick gå igenom vår växellåda från grunden, mäta upp alla lager och spel, optimera dessa för att få en så lättgående växellåda som möjligt. Sjävklart ändrades växellådans rotationsriktning genom att kronhjulet flyttades till motsatt sida av pinjongen jämfört med en VW Typ1. Dessutom anpassades också drevningen på 3:ans växel för motorkaraktär och körstil, så långt som de strikta reglerna nu medger.
http://www.retrospectivemotorsport.se/gallery_56.html

Reglemente för de tre olika klasserna, 1200, 1300 med enkelförgasara och 1300 med dubbelförgasare
http://www.formelvee.se/sv/allt-om-form … eglemente/

Det har blivit en del klasser genom åren
En formel Vee är byggd på Volkswagen-komponenter från VW 1200 och 1300 modeller där motor, framvagn och växellåda fick användas med justering och trimning enligt ett reglemente. I början var trimningsgraden nästan noll men 1968 började det förekomma bilar med kulbultsframvagn och breda bakaxlar från VW 1300. 1970 ändrades reglementet så att kamaxel fick slipas, oljefilter och extra oljekylare fick monteras men annars var allt standard. Reglementet 1973 innehöll stora förändringar. Nu kunde man köra med skivbromsar, aluminiumfälgar med slicks, fri trimning av motor och dubbla 30 mm förgasare. Effektutaget blev cirka 120 till 130hk.

Klass A
1200cc trimmade till ca 50-60 hk och den gamla typen ledbultsframvagn. Detta är de ursprungliga Formel Vee bilarna, vanliga märken är originalet från USA Beach Car, liksom den svenska kopian Broke från RPB.. Veeva från Autodynamics och Karolin från Eskilstuna är typiska exempel på bilar från den här tiden..  Idag bjuder dessa ganska enkla konstruktioner på en mycket charmig racingnostalgi.

Klass B
1300cc, fortfarande med den gamla typen av ledbultsframvagn. Ganska snart gick man i Sverige över till 1300cc motor och nådde effekter på 70-80 hk. De som hade tidiga bilar med 1200 motor graderade upp sina äldre bilar till 1300 utförande, ett ganska enkelt jobb på en VW motor. Bilarna utvecklades också vidare, nya modeller och märken tillkom. Willy Dolling tog fram en, för sin tid, avancerad låg bil. RPB introducerade 1967 sin egen design, som nog för många är arketypen för hur man minns en Formel Vee på våra breddgrader.

Klass C
Fortfarande samma 1300 motor, men nu med den modernare kulbultsframvagnen som VW introducerade i och med årsmodell 1966 på typ 1. RPB var nu den ledande tillverkaren i landet, utmanad av Jens Hansen i Båstad. Andra svenska tillverkare, men i mindre skala var BMVee och GMS. Från Finland kom VeeMax, medan kontinenten bidrog med märken som AstroVau, Kaimann och Motul. Under denna tid utvecklades framförallt chassidesignen och aerodynamiken på bilarna ganska rejält. Formel Vee blev i början av 70-talet alltmer av en modern racerbil, men fortfarande givetvis baserad på det enkla grundkonceptet.

Klass D
1973 fick Formel Vee ett helt nytt reglemente. Nu tilläts dubbla förgasare och friare trimning av motorn, vilket gav 120-130 hk. Chassiet fick vara av självbärande konstruktion, så kallad monocoque, tidigare hade rörram varit det enda tillåtna, Nu blev bilarna betydligt snabbare och mer avancerade, men också dyrare. Många äldre bilar moderniserades med tvåförgasarmotor, mer modifierad framvagn, senare också slicks och vingar, när detta blev tillåtet. De flesta av dessa bilar har senare byggts tillbaka till sitt ursprungliga utförande. Kaimann och VeeMax tog fram lyckade konstruktioner, speciellt för detta nya reglemente.

Klass E
Kallas även Super Vee och är betydligt mer avancerade bilar. De tävlar tillsammans med Formel 3 och andra liknande bilar med slicks och vingar.

Klass F
Bilar med Golf vattenkyld motor 1600 cc. Exempel på märke är Veemax.
http://www.formelvee.se/sv/allt-om-form … klasserna/

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

18 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 15:59:47)

Det är väl ändå ingen vaken nu så jag förbereder min sovmorgon eller hur det nu blev..

Bygga om till en ångdriven motor.


Foliera med vinyl, en snabb kurs.


Filtajm, journalfilm om VW's historia, på Franska..


Kortare filtajm och mer patina.

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

19 Senaste redigerad av vwato (2016-08-03 11:26:47)

Vacuumläckage kan vara svårt att finna men här kommer ett par tips, den andra videon för de som slutat njuta av livet..


Torkarmotor


Pilar blir sidoblinkers

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

20 Senaste redigerad av vwato (2017-07-17 17:38:13)

Idag blir det ett par video om att köpa en VW, finns en del att fundera över innan man slår till på sin drömbil. Att sätta ut en köpesannons samt tala med vänner och släktingar har fungerat bra för de flesta, gör ett försök och lycka till.   ICQ/ab

Boxerville är idag förstås sveriges högborg när det gäller VW och är det buss man söker så är thesamba.com ett bra forum men det finns andra kanaler för att finna sin bil, en trådstart med alternativ http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35626


Tidningen Klassiker har gjort flera köpguider till VW, finns även en del andra reportage som ger kunskap om modellerna och att äga/renovera en veteranbil.
Typ1 http://www.klassiker.nu/kopguide/volksw … laren-2161
Buss http://www.klassiker.nu/kopguide/volksw … ussig-2177
VW 411/412 http://www.klassiker.nu/kopguide/volkswagen-411412

Nämner jag den ena får man väl nämna den andra, Classicmotor är en folklig tidning med mycket kunskap om allt som ryker..
http://www.classicmotor.se

Här är en bra artikel på engelska med olika tips kring att köpa en gammal VW.
http://www.bustopia.com/vw-buy-used-volkswagen.html


Tips när man ska köpa en VW Cabriolet

1. En riktig cab?
Förvissa dig att det är en äkta Karmann Cabriolet Typ 1 innan du ens åker och tittar på den. För det är väl det du vill ha?

2 Identitet?
Kolla upp med bilregistret så allt verkar ok med bilen, då får du också reda på om den är privatimporterad i efterhand. Chassienummer skall vara rätt, dvs börja på 15 (från årsmodell -65)

3 Original eller ombyggd?
Bestäm dig vilket du föredrar.

4 Rost, rost, rost.
Cabbar rostar minst lika mycket som limousiner, men känsligare att svetsa. Kolla att reparationer är välgjorda och att karossens linjer stämmer. Glöm inte att kolla om de längsgående cabbalkarna finns på plats.

5 Suffletten
Kolla noga. Ett nytt yttertak skall skapa lika mycket misstänksamhet som en ny lack. Kan dölja mycket elände. Dyrt och komplicerat att åtgärda. Vinylsuffletten krymper, därför är det lätt att se om den är relativt nybytt eller ej. Sidovajrarna är oftast av, så det är inte mycket att haka upp sig på. Kolla inuti efter fuktskador!

6 Mekanik
Samma som på limousinen, därför det "minsta" bekymret, men negligera därför inte detta, en motorrenovering är dyrt! Trimmat bör kollas upp extra noggrant.

7 Renoverat/renoveringsobjekt
Att renovera är dyrt, att köpa en fint renoverad bil är mycket billigare. Prisskillnaden mellan renoveringsobjekt - bruksskick - renoverat är egentligen för liten.

8 Komplett och rätt?
Är bilen komplett och försedd med rätt delar för årsmodellen? Hur viktigt detta är beror naturligtvis på hur viktigt du tycker originalskick är.

9 Garage?
Köp inte om du inte kan parkera/garagera bilen tryggt i närheten av ditt hem, på sommaren kan en carport i ett lugnt villaområde duga, men tänk också på vinterförvaringen. MHRF försäkringen kräver garagering i låst garage (kan vara flerbils).

10 Betala rimligt
Det är lätt att bli för ivrig, speciellt en varm vårdag. Köp inte fel bil bara för att du absolut måste ha en cab till sommaren. Tveka inte heller när rätt bil dyker upp, att missa den för att man ville pruta ett par tusen kan man få ångra bittert, för det är sällan riktigt fina bilar är till salu. Bäst är att köpa på hösten.

11 Vid provkörning
Kör om möjligt både med öppen och stängd sufflett. Vid stängd kan du kolla tätheten. Låt gärna ägaren köra en bit så du kan kolla runt om. Vid öppet kolla om det flexar i dörröppningarna, det skall vara måttligt. Stick in fingret i dörrspringan och kolla ifall du får ett nyp! Fungerar värmen? Den behövs även i en cab.

Mer tips:
Allmänna, ej cabspecifika tips inför VW köpet hittar du t ex hos The Bugshop och flat4 - the air cooled beetle site

Efter köp:
(läses lämpligen även före köp)
När du äntligen har hittat din drömcab, rusa inte iväg och börja skruva och dona, tvätta och putsa är dock ok. Undersök bilen ännu mer noggrant och planera allt som behöver åtgärdas, osv.., se länk http://vwlinkan.se/cab/Cab/cabstart.html


Tips från erfarna ägare till VW.
http://www.nt2k.org/koptips/

https://www.youtube.com/watch?v=0HDZAcwplS0


Tips av Chris Vallone inför affären

https://www.youtube.com/watch?v=eUmtZGx9dSA

https://www.youtube.com/watch?v=JIs_1EBVKcw

https://www.youtube.com/watch?v=rcb0Zok7Qx0


Råttfångar'n kollar på en VW 1300 -71

https://www.youtube.com/watch?v=H5r_5uUYCeA


Ett par veckor framöver kommer som avslutning plåtrenovering av en riktigt klurig plåtguru,

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

21

Smart med blinkande pil. Tycker mig ha märkt att man inte uppfattar att jag ska svänga när jag kommer i mina gamla fordon och har pilen ute. Vart handlar man lampan, tro?

Gubbjävel; dvs originalfantast

22

Ja visst är det fränt med gamla prylar och moderna funktioner, han nämner vid 0.50 i videon att det är en 6V led, hittad på Ebay..

Titta i tråden om reservdelar till VW under rubriken Elektriskt 6V & 12V, där finns företag som säljer dessa.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35895

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

23 Senaste redigerad av vwato (2016-10-04 20:40:08)

Idag reder vi ut vilka bilar som ska besiktas eller är besiktningsbefriade fordon.

Besiktningsbefriade fordon.
Bilar och motorcyklar av 1950 års modell eller tidigare som var registrerade och var i trafik utan körförbud när regeln trädde i kraft  den 1 januari 1991,  är besiktningsbefriade. De som senare registrerades och är av 1950 års modell eller tidigare måste besiktas innan undantaget träder i kraft. Det är årsmodellen i registreringsbeviset som avgör så även en bil av årsmodell 1951 kan vara besiktningsbefriad om den är registrerad som 1950 års modell.
Undantag gällande besiktningsbefrielse.
Registrerade motorfordon som drivs med gas från gasverk på fordonen eller på tillkopplade släpfordon och registrerade släpfordon på vilka ett sådant gasverk dras.
Registrerade bilar som används i en uthyrningsrörelse.
Registrerade fordon över 3 500kg.


Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver som sagt inte kontrollbesiktas, de kan dock föreläggas om besiktning vid en flygande inspektion eller vägkontroll. Om det konstateras fel vid en flygande besiktning ska bilen besiktas vid en bilprovning sk. besiktningsföreläggande. Flygande inspektion eller vägkontroll kan utföras på fordon som anträffas i trafik av polis eller bilinspektör. I värsta fall kan man få den sk. "Spanska flaggan" om det konstateras fel som äventyrar trafiksäkerheten, det innebär ett sk. meddelat körförbud och bilen måste bärgas från platsen. Man får då endast använda bilen för färd till bilprovning om man kan uppvisa handling som styrker en beställd tid, det funkar liksom inte med drive-in snacket..

En annan orsak till körförbud är att man missat en besiktningsperiod sk. inträtt körförbud, då får man köra bilen närmaste väg till verkstad för reparation och till besiktning men den gamla bestämmelsen om provkörning i samband med reparation är borttagen sedan flera år.


Hobbyfordon
Personbilar, motorcyklar och lastbilar som har högst 3 500kg i totalvikt och med årsmodell som är 30 år eller äldre ska besiktas senast 24 månader efter att föregående fullständiga besiktning gjordes annars inträder körförbud. Dessa fordon är skattebefriade men den årliga fulavgiften som numera kallas Vägtrafikregisteravgiften och är på 50:- ska betalas för att den inte ska avföras/trilla ur registret. Skattebefrielse för hobbyfordon beräknas på skillnaden mellan fordonsåret och innevarande kalenderår. Notera att fordonsår och modellår inte nödvändigtvis överensstämmer med varandra. Detta beror på att produktionår och registrering av fordonet skett vid olika tillfällen samt att Transportstyrelsen likt en lat diktator definierat fordonsåret utan konsekvens trots tydliga regler. Ett annat exempel är att många bilar har 1 januari som registreringsmånad trots att det inte stämmer, dåvarande personal gjorde det lätt för sig en gång i tiden när det nya registret skrevs in..

"Med fordonsår avses den uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda
uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk." Se 1kap. 5§ i vägtrafikskattelagen(2006:227).


Registreringsbesiktning
En registreringsbesiktning har till syfte att fastställa ett fordons tekniska identitet, fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret och kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. Om man vid en kontrollbesiktning eller poliskontroll upptäcker att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats kan krav ställas på att fordonet ska inställas till ny registreringsbesiktning inom en månad. Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid.

Enligt fordonsförordningen (SFS 2009:211) så måste ett ändrat fordon inställas för en ny registreringsbesiktning inom en månad, givetvis finns det vissa undantag här med men t.ex. motorbyte till annan typ måste registreringsbesiktas. Är det endast ett motorbyte som det handlar om kommer fordonet troligen inte att klassas som ombyggt fordon eftersom Bilprovningen accepterar en effektökning på maximalt 20% och en vridmomentsökning på maximalt 10% utifrån vad originalmotorn vid typgodkännandet hade.


Är fordonet så pass modifierat att det klassas som ombyggt fordon accepteras en effektökning på 15kw/100kg tjänstevikt. Dock behåller den sin årsmodell och får därmed besiktningsbefrielse, skattebefrielse eller vad som sägs enligt reglerna.


Är fordonet ombyggts så pass mycket att fordonet klassas som ett amatörbygge får fordonet en ny årsmodell med allt vad det innebär.
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … 150501.pdf


Vanlig kontrollbesiktning
När det gäller personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar med en totalvikt av högst 3500kg görs den första kontrollbesiktningen tidigast 34 månader efter det att fordonet första gången togs i bruk. Andra besiktningen sker efter ytterligare två år och därefter måste fordonet besiktas årligen.

Motorcyklar och bildragna släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kg ska kontrollbesiktas första gången senast fyra år efter den månad då fordonet första gången togs i bruk. Därefter besiktas fordonet senast två år efter föregående kontroll- besiktning.

Det går bra att besikta ett avställt fordon men du får endast använda fordonet för att köra kortast lämpliga väg till eller från besiktning när det är avställt. Fordonet måste dock vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter eller avgifter.


När vi ändå talar om årsmodeller kan vi titta på de olika klasserna för bilar, är din bil veteranbil eller vadå?

Intresseorganisationen FIVA(Federation Internationale des Vehicules Anciens) har tagit fram definitioner för benämning av äldre bilar
Före   1905 Antique
1905-1918 Veteran
1919-1930 Vintage
1931-1945 Classic
1946-1960 Post 45
Det finns flera varianter på indelningen och i England benämns bilar tillverkade före 1905 som Veteran medan bilar tillverkade mellan 1905 och 1918 kallas för Edwardian. Därefter följer Vintage 1919 till 1930 och Post vintage 1931 till den 2 september 1939.
I USA kallas bilar tillverkade före 1890 för Veteran medan 1890-1919 kallas för Brass(mässing). Antique har en mer flytande åldersgräns och används generellt för bilar tillverkade före 1920 och täcker därför in både Veteran och Brass.
http://www.fiva.org/site/en/

Sveriges motsvarighet till internationella FIVA är Motorhistoriska riksförbundet
http://www.mhrf.se/


Som avslutning träffar vi plåtgurun igen, främre hjulhus och sidobalkar på en VW dubbelhytt   ICQ/ab

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

24

Hur man kontrollerar att motorn är värd namnet, så det inte börjar med ett generalras eller annorlunda avgasvärden..

https://fbcdn-photos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-0/s480x480/11037223_965209346878654_4811367270482186166_n.jpg?oh=3ffa7f949ffbfec7f4ece44a87eab1bd&oe=5691F49C&__gda__=1453380641_8dd199b7bd27cddf71dc25b8e53c3745

Hot Rod magazine har gjort ett reportage om leak down test, det finns mycket intressant på deras sida
http://www.hotrod.com/how-to/engine/116 … wn-tester/

Behövs arborrning, vad säger ett leak down test osv.

Är motorn bra är det "bara" att montera insprutning   ICQ/ag


Som avslutning träffar vi plåtgurun igen, nu är det golv som ska renoveras i dubbelhytten


Nästa vecka blir det Weber på längden, tvären, högt och lågt, tills dess ha det bäst   ICQ/ab

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

25 Senaste redigerad av vwato (2017-07-17 17:42:28)

Eduardo Weber(1889-1945) hette killen som var anställd på Fiat och konstruerade förgasartypen runt 1923, egentligen togs den fram för att kunna använda paraffin som drivmedel. Förgasartypen med två portar, en för lågfart och en optimerad för högfart, revolutionerade marknaden och användes tidigt förutom original av Maserati och Alfa Romeo till bilar inom motorsporten på 1930-talet. Efter andra världskriget blev Weber standard på ett flertal bilmärken och inom motorsporten var det förutom den Franska förgasaren Solex det enda vettiga alternativet. Fiat övertog och utvecklade Webers livsverk i början på 1950-talet och förgasarna tillverkades i Bologna fram till 1992 sedan dess har de tillverkats i Spanien. 1986 köpte de även Solex och bildade ett gemensamt bolag som fick namnet Magneti Marelli. Ett spännande alternativ är en förgasare som kom tio år senare(1933), nämligen Dellorto men då gäller det att kunna sin läxa. Det var väl i korthet historien men det finns hur mycket som helst att läsa för den intresserade.   ICQ/ab

Rengöra förgasare

https://www.youtube.com/watch?v=wfzHCtYGTkQ


Justera flottörnivån

https://www.youtube.com/watch?v=54uPwTZ3DJw


Synkronisera förgasarna

https://www.youtube.com/watch?v=MbEBya71yiI


Det finns säkert några genvägar om man vill få ordning på grejorna men genom att läsa böcker och reportage slipper man senvägar med rasade motorer, gråa hår och annat otyg. Floran av böcker är stor, en bra investering och det är en hel värld som öppnar sig.
http://www.margie-bookshop.se


Länkar om man vill förgasa sig..

http://www.jiminglese.com V8 Weber
http://cnx.org/contents/a0a6da11-6437-4 … -of-Weber- Tuning DCOE Weberförgasare
http://www.teglerizer.com/dcoe/dcoe_a_l … d_user.htm Weberförgasare
http://www.lainefamily.com/images/WeberTuningManual.pdf Allt om Weber från Weber
http://www.tr3a.info/WeberDCOEinfo.htm DCOE Weberförgasare
http://www.lotus-europa.com/newsletters … 0FU038.PDF Förstå hur en Weberförgasare fungerar
http://www.veloce.se/25558df9-45cc-4246 … f5-29.html Kalibrera och justera Weberförgasare, tips på svenska


Glömde ju plåtgurun, nu är det fronten som renoveras.

https://www.youtube.com/watch?v=OlqQoWdPM88

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..