1

1. Spelet mellan tryckstång och huvudbromscylinder ska vara ca 10 mm (5-7 enligt boken).
2. Släpp handbromsjusteringen helt.
3. Justera ut samtliga backar max, så att hjulen låser.
4. Lufta.
5. Justera tillbaka backarna.
6. Justera handbromsen.

Klart!

Jag har gjort såhär sedan 80-talat utan problem. Fungerar det inte så är något i systemet felaktigt. Kan vara slangar, HBC, osv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

2

En liten förtydling: Spelet mellan tryckstång och huvudcylinder ska vara 1 mm. Spelet justeras genom att flytta pedalstoppet - INTE genom att justera längden på tryckstången.

3

Bra där Henrik

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Finns tryckstångsjusteringen även på typ2? Detta nämns ofta som en felorsak vid justering av bromsar, men som i så många andra fall så förutsätts det att det är typ1 man talar om. Dessutom har man, hos typ2 och Porsche, problemet med dubbla hjulcylindrar och hur man justerar dessa på bästa sätt. Jag har tragglat mycket med detta (främst rent empiriskt) och haft stora problem med att få det "perfekt", man får alltid acceptera en viss sneddragning vid broms trots att allt är nytt.

Tips på detta emotses mycket tacksamt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Svwerker skrev:

1. Spelet mellan tryckstång och huvudbromscylinder ska vara ca 10 mm (5-7 enligt boken).
2. Släpp handbromsjusteringen helt.
3. Justera ut samtliga backar max, så att hjulen låser.
4. Lufta.
5. Justera tillbaka backarna.
6. Justera handbromsen.

Klart!

Jag har gjort såhär sedan 80-talat utan problem. Fungerar det inte så är något i systemet felaktigt. Kan vara slangar, HBC, osv.


Ett par frågor.
Skall snart ge mig på att lufta bromsarna och hittar inte något om .2 och .3 på nätet, kanske är dålig på att leta. Men frågar här för man brukar få bra svar  ICQ/ab

2. Sitter justeringen vid handbromsen, någon har kanske en bild.
3. Hur mycket skall backarna låsa för man behöver ju komma åt den andra bromsjusteringsmuttern i bromstrumman också eller man behöver plocka av trumman.

6

Kimma skrev:

2. Sitter justeringen vid handbromsen, någon har kanske en bild.

Ja, justeringen sitter på handbromsspaken (åtminstone på årsmodell 1956 och framåt). Lyft på damasken så ser du ändarna på handbromsvajrar och de muttrar som man justerar med.


Kimma skrev:

3. Hur mycket skall backarna låsa för man behöver ju komma åt den andra bromsjusteringsmuttern i bromstrumman också eller man behöver plocka av trumman.

På bilar där man justerar genom trumman får man justera första bromsbacken så att den ligger an mot trumman, men trumman fortfarande kan vridas runt. Den andra bromsbacken kan justeras så att trumman låser.

7

Tack så mycket  ICQ/ab

8

Som punkt 5 så står det justera tillbaka backarna, hur långt ska dom justeras tillbaka?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

9

FlashTec skrev:

Som punkt 5 så står det justera tillbaka backarna, hur långt ska dom justeras tillbaka?

Jag brukar justera så att man hör att backarna touchar trumman, men inte ger något bromsverkan när man snurrar hjulet.

10

Tills det går lätt men inte mer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Och när man justerat bromsarna efter bästa förmåga sticker man ut och kör och bromsar hårt med både handbroms och fotbroms och känner efter om allt är ok. Sen justerar man en gång till.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!