Tyvärr så har det inte blivit så stora framsteg den senaste tiden...
Dehär med rördragningen har segat lite och jag har försökt hitta så mycket info som möjligt på nätet hur allt ska dras och kanske hur långa rören ska vara och vilken placering osv. Och det har inte varit helt enkelt att hitta kan jag säga
När jag tyckte att jag hade koll på läget så visade det sig att det skiljer en "hel del" mellan exempelvis de 58 å äldre mot 59 å nyare, inte mycket men tillräckligt för att en sån som jag ska grotta vidare efter mer info
Konstaterade även att handbromsrören jag fick med i "rörpaketet" från UK var anpassade för 60-tals bussar, vilket gjorde de för korta. Så första tanken var ju att åka ner till den lokala plåtverkstan å hämta mer rör, men som tur var så erbjöd sig Stefan att Tig-svetsa ihop de stumpar jag hade, vilket funkade finfint
Så nu kunde jag koncentrera mig på att få alla rör så rätt som möjligt samt att göra uttagen genom de bakre Hatt-profilerna. Gjorde även klart "locket" till den bakersta Hatt-profilen samt böjde till det bakersta utviket så rören kan få en lite mjukare passage, samt att Y-röret/värmeröret ska få plats (ej på plats i denna bild)
Självklart har jag haft vajrar att prova med så inte de fastnar på vägen genom rören pga för snäva böjar å andra misstag som kan bli svåra att korrigera efteråt när de är svetsade på plats...
Liiite nervös inför att rören ska brännas fast på sina platser är jag allt, tror nog att Mig-svetsen får vila då och istället kanske Tig- eller gas-svetsa fast dom för att minska risken att det bränner igenom?? Men vi får se hur det blir då jag inte provat någon av dessa två sammanfogningstekniker. Jag får kanske en snabbkurs för att se om jag vågar
Som ni också ser så har jag sparat de gamla resterna av originalramen för att ha något att se och mäta på var rören en gång i tiden suttit, och det var tur det. För vissa mått och dragningar som inte var självklara gavs svar av fragmenten.
Jag lyckades även rädda skruvarna och hållarna för bromsröret som löper på insidan av vänstra ramskenan, kommer ju ihåg hur svårt det var att hitta dom hållarna när vi höll på med 50a ramen
Visst....det är ju ingen raketforskning att göra nya, men det är ju kul att återanvända baraföratt....
De rör som är kinkigast att de stämmer hyffsat i längd är Handbromsrören, om de inte stämmer i längd så kommer justeringarna vid handbromsspaken inte att räcka till eller inte nå fram. Och det är ju lite tokigt, i synnerhet nu när ramen ligger upp å ner är det ju lite svårt att ha växellådan med bromsar samt handbromsen monterad för att justera in rören. Men då kom Thomas med ett smart tips: Lämna kvar så mycket av rören i bakkant att man kan kapa å testa lämplig längd när allt sitter ihop, och det verkar ju vara melodin i detta fall.
En grej till som jag upptäckte tidigare när jag gjorde en liten "mockup" med lastrumsgolvet på plats, var att de försänkningar som är i bakkant på golvet för soffästena red på den bakersta Hatt-profilen om den inte hamnade rätt, nu var det bara fråga om några millimetrar, men tillräckligt drygt för att bli tråkigt om jag glömmer det i min iver att sömma ihop allt.
Och inte att förglömma! Laga upp Y-röret samt klämma in det på sin plats innan de övriga delarna svetsas fast.
Det är ju fanken vad mycke det är att hålla koll på innan det är försent, så hjälp mig att påminna mig om ni ser någe som jag kanske inte tänkt på! Det vore bara bra. För jag tycker verkligen om när det delas tips och annan information som gynnar alla.
Och jag tycker ju som ni alla andra att det är hur kul/lärorikt som helst att följa alla dessa hopplösa projekt
Både här på Boxerville och på resten av internet
Och givetvis ett stort TACK för att ni följer och stöttar mig i denna lite perversa "Rost-orgie"
Det värmer mer än ni tror...
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet