226

Tyvärr så har det inte blivit så stora framsteg den senaste tiden...

Dehär med rördragningen har segat lite och jag har försökt hitta så mycket info som möjligt på nätet hur allt ska dras och kanske hur långa rören ska vara och vilken placering osv. Och det har inte varit helt enkelt att hitta kan jag säga  Default/hmm  När jag tyckte att jag hade koll på läget så visade det sig att det skiljer en "hel del" mellan exempelvis de 58 å äldre mot 59 å nyare, inte mycket men tillräckligt för att en sån som jag ska grotta vidare efter mer info  ICQ/af

Konstaterade även att handbromsrören jag fick med i "rörpaketet" från UK var anpassade för 60-tals bussar, vilket gjorde de för korta. Så första tanken var ju att åka ner till den lokala plåtverkstan å hämta mer rör, men som tur var så erbjöd sig Stefan att Tig-svetsa ihop de stumpar jag hade, vilket funkade finfint  ICQ/ag

Så nu kunde jag koncentrera mig på att få alla rör så rätt som möjligt samt att göra uttagen genom de bakre Hatt-profilerna. Gjorde även klart "locket" till den bakersta Hatt-profilen samt böjde till det bakersta utviket så rören kan få en lite mjukare passage, samt att Y-röret/värmeröret ska få plats (ej på plats i denna bild)

Självklart har jag haft vajrar att prova med så inte de fastnar på vägen genom rören pga för snäva böjar å andra misstag som kan bli svåra att korrigera efteråt när de är svetsade på plats...

Liiite nervös inför att rören ska brännas fast på sina platser är jag allt, tror nog att Mig-svetsen får vila då och istället kanske Tig- eller gas-svetsa fast dom för att minska risken att det bränner igenom?? Men vi får se hur det blir då jag inte provat någon av dessa två sammanfogningstekniker. Jag får kanske en snabbkurs för att se om jag vågar  ICQ/ad

Som ni också ser så har jag sparat de gamla resterna av originalramen för att ha något att se och mäta på var rören en gång i tiden suttit, och det var tur det. För vissa mått och dragningar som inte var självklara gavs svar av fragmenten.
Jag lyckades även rädda skruvarna och hållarna för bromsröret som löper på insidan av vänstra ramskenan, kommer ju ihåg hur svårt det var att hitta dom hållarna när vi höll på med 50a ramen  ICQ/ag  Default/lol
Visst....det är ju ingen raketforskning att göra nya, men det är ju kul att återanvända baraföratt.... ICQ/ae

De rör som är kinkigast att de stämmer hyffsat i längd är Handbromsrören, om de inte stämmer i längd så kommer justeringarna vid handbromsspaken inte att räcka till eller inte nå fram. Och det är ju lite tokigt, i synnerhet nu när ramen ligger upp å ner är det ju lite svårt att ha växellådan med bromsar samt handbromsen monterad för att justera in rören. Men då kom Thomas med ett smart tips: Lämna kvar så mycket av rören i bakkant att man kan kapa å testa lämplig längd när allt sitter ihop, och det verkar ju vara melodin i detta fall.

En grej till som jag upptäckte tidigare när jag gjorde en liten "mockup" med lastrumsgolvet på plats, var att de försänkningar som är i bakkant på golvet för soffästena red på den bakersta Hatt-profilen om den inte hamnade rätt, nu var det bara fråga om några millimetrar, men tillräckligt drygt för att bli tråkigt om jag glömmer det i min iver att sömma ihop allt.

Och inte att förglömma! Laga upp Y-röret samt klämma in det på sin plats innan de övriga delarna svetsas fast.

Det är ju fanken vad mycke det är att hålla koll på innan det är försent, så hjälp mig att påminna mig om ni ser någe som jag kanske inte tänkt på! Det vore bara bra. För jag tycker verkligen om när det delas tips och annan information som gynnar alla.

Och jag tycker ju som ni alla andra att det är hur kul/lärorikt som helst att följa alla dessa hopplösa projekt  ICQ/ab  Både här på Boxerville och på resten av internet  ICQ/ae 

Och givetvis ett stort TACK för att ni följer och stöttar mig i denna lite perversa "Rost-orgie"  ICQ/ad
Det värmer mer än ni tror...

Post's attachments

2016-01-14 22.55.19.jpg, 200.42 kb, 800 x 450
2016-01-14 22.55.19.jpg 200.42 kb, 242 downloads since 2016-01-15 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

227

Snyggt jobb som vanligt Bengt men denna tråden ger mig ångest att jag inte kommit längre med pricksbussen  ICQ/ag

228

Jag får också prestationsångest ICQ/ab men duktig är han  ICQ/af

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

229

Skulle inte du kunna göra en bild rakt uppifrån chassit där man ser rördragningen??
Och eventuellt en lista på vad rören är till?

Skulle underlätta för oss andra som skall renovera chassier tidigare en -58.
Behöver veta var rören till choke och bensinkran skall dras på min fejk lyx -57  ICQ/ae

Och om du sätter in mått med mera så skulle det nog vara riktigt "guld" !!!!!

230

Finns redan kartor på det, utan mått dock

231

Jag hittade denna som jag tjuvkikat på, men tyvärr inga mått hittade än... och att använda min som referens i detta stadie är tyvärr lite tokigt  ICQ/ag

Men absolut att jag lägger upp det om jag hittar någe lämpligt.

Post's attachments

1361165.jpg, 91.21 kb, 1200 x 799
1361165.jpg 91.21 kb, 266 downloads since 2016-01-17 

Bengt i Sala

232

Bengt den bilden har jag också studerat !!!! Rätt ok dock är den lite för grå, tror att en bild på ditt chassi skulle säga mer!!

Hellberg vad hittar du dom??? Bengt skrev ju att han hade svårt att hitta  ICQ/ab

233

Det är underbart med denna rostorgie och med dina trådar så visar du att inget projekt är ett omöjligt projekt.
Sen skriver du ju underhållande och det är ju också ett plus  ICQ/ag

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

234

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1019649.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1019648.jpg

Nu blev det lite kladd i tråden..

235

Superbra med relevant kladd i tråden  ICQ/ag

Och hoppas att jag tillför någe till hobbyn iaf ICQ/ab

Igår så kom jag ju på att "bockhornet" behövde lite plåtbyte för att kunna användas som värmetransportör under bussen kalla sommarnätter.
Och eftersom den delen "måste" på plats innan den bakersta Hattprofilen sätts dit för sista gången så var det bara att sätta igång att böja till ett par passande plåtbitar, räkna lite pi å plussa på lite för utviken och "rulla" bitarna över ett lämpligt rör i gömmorna samt konade ut det lite för att möta upp mot originalet hyffsat.

Nu gjorde jag den liiite längre än original så jag kan kapa den i rätt längd senare när jag vet exakt hur den ansluter mot det långa vämeröret.

Nu är jag bra sugen på att bränna fast alla lösa delar   ICQ/ae  Men jag ger nog chassit några kvällar till på sig att tala om för mig vad jag glömt  Default/lol

Post's attachments

2016-01-17 20.20.08.jpg, 124.68 kb, 800 x 450
2016-01-17 20.20.08.jpg 124.68 kb, 244 downloads since 2016-01-18 

2016-01-17 21.13.05.jpg, 133.67 kb, 800 x 450
2016-01-17 21.13.05.jpg 133.67 kb, 251 downloads since 2016-01-18 

2016-01-17 23.52.05.jpg, 146 kb, 800 x 450
2016-01-17 23.52.05.jpg 146 kb, 237 downloads since 2016-01-18 

Bengt i Sala

236

Kvällens övningar blev mer åt plåtberedning  ICQ/ab

Justerade alla 6 utriggarna så dom ansluter korrekt mot ramen och innertrösklarna samt anpassade den bakre tvärbalkens utvik då de inte var rätt gjorda från Autocraft.

Hoppas även att jag inte gjort nån tankevurpa angående den bakersta Hattprofilen, den kunde ju med lite otur rida på en av försänkningarna på lastrumsgolvet. Men jag tror att jag har nån millimeter till godo nu....hoppas jag  ICQ/an

Konstaterade även att domkraftsfästena måste på plats innan jag svetsar fast innertrösklarna mot utriggarna/Hattprofilerna/T-profilerna  Default/hmm  Jag hade ju hoppats på att dessa kunde slängas dit efteråt... Visst skulle det gå, men då hade man fått "kötta" lite för mycket på utviken. Men ska kolla igen om det finns någe trick att ta till vid "eftermontering".

Men nu sitter nog allt som det är tänkt, eller sitter å sitter?? De sitter i alla fall ihoptvingat där de förhoppningsvis ska sitta senare.
Blir ju klart sugen på att försöka få till någon svetstid hos nån med punktsvets i detta läge  ICQ/ag  Det skulle vara smutt å bara smacka ihop allt nu, men näärå, det blir väl den vanliga vägen, plocka ner allt igen och stansa nå hundratal hål å fylla med MIG-smälta å träla några timmar/kvällar/veckor med att slipa ner alla hundratals svetshögar  ICQ/ad

Ska nog grunda med att skruva ihop allt med självborrande skruv som ersättning för alla tvingar, då får jag ju lite inpassningshjälp när det är dags för återmontering, å dee är ju inte så dumt kanske?

Måste bara komma ihåg att ta med laddarn o extrabatteriet till skruvdragarn samt lådan med skruv förstås  ICQ/ab

Post's attachments

2016-01-19 23.13.20.jpg, 183.34 kb, 800 x 450
2016-01-19 23.13.20.jpg 183.34 kb, 249 downloads since 2016-01-20 

2016-01-19 23.36.51.jpg, 174.17 kb, 800 x 450
2016-01-19 23.36.51.jpg 174.17 kb, 245 downloads since 2016-01-20 

Bengt i Sala

237

Ser jäkligt bra ut !
Vad använder du för rör till värmeröret ? är det nåt avgasrör ?

Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

238 Senaste redigerad av Barndoor51 (2016-01-20 23:39:01)

Grönis skrev:

Ser jäkligt bra ut !

Jag gjorde det lätt för mig å beställde alla rör och T-balkar från Autocraft när Jesper ändå skulle beställa grejer därifrån så passade jag på...

Och där trodde jag att man skulle få ett valsat plåtrör, men tji fick jag, det var bara ett vanligt rör...gör väl inget egentligen.

Prismässigt så skiljer det inte så mycke mot att som privatperson gå ner till "plåtis" å köpa.
Men observera att handbromsrören är för senare kepsbussar vilket gör dom för korta, kanske felbeställt/observerat av mig?

Bengt i Sala

239

Härligt att se att flitens lampa lyser så starkt i Sala, snyggt jobb ICQ/ag

240

Barndoor51 skrev:
Grönis skrev:

Ser jäkligt bra ut !

Jag gjorde det lätt för mig å beställde alla rör och T-balkar från Autocraft när Jesper ändå skulle beställa grejer därifrån så passade jag på...

Och där trodde jag att man skulle få ett valsat plåtrör, men tji fick jag, det var bara ett vanligt rör...gör väl inget egentligen.

Prismässigt så skiljer det inte så mycke mot att som privatperson gå ner till "plåtis" å köpa.
Men observera att handbromsrören är för senare kepsbussar vilket gör dom för korta, kanske felbeställt/observerat av mig?

Köpte stuprör till Marchall Express till värmeröret, så fint ihopvikt som det kan bli, och fyrtrippla ytbehandlingar........ ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

241

Mogge skrev:
Barndoor51 skrev:
Grönis skrev:

Ser jäkligt bra ut !

Köpte stuprör till Marchall Express till värmeröret, så fint ihopvikt som det kan bli, och fyrtrippla ytbehandlingar........ ICQ/ag

Var köper man 70mm stuprör ?

Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

242

Default/lol Nu får det vara nog med väntan....  Default/hmm

Eftersom chassiet inte sagt ett knysst om vad jag glömt så antar jag att det inte finns nån återvändo  ICQ/ae

Har ju varit lite nojjig med att svetsa ihop allt, vill ju att det ska bli hyffsat rent visuellt också, och eftersom det enda sättet var att pluggsvetsa med Migen så fick jag efter lite tips hur jag skulle gå till väga sätta igång å klippa till lite spillplåtar som jag stansade ut lite hål, som jag i sin tur klämde ihop med lite slät plåt och satte igång å övade å övade å justerade svetsen.
Jag började med att ställa in svetsen på max, och det visade sig vara alldeles för mycke kräm, justerade mig neråt tills svetsarna till slut såg ut som på bilden, tycker inte det finns nån anledning att visa de misslyckade svetsarna, de vet ni ju ändå med lite fantasi/erfarenhet hur de kan se ut  ICQ/ag   Default/lol

Resultatet blev över förväntan faktiskt  ICQ/ag  Kollade så att svetsarna bränt igenom ordentligt, både synligt samt försöka vrida isär dom i skruvstädet, och det verkar hålla  ICQ/ae

Så efter att ha stansat ut ett lämpligt antal hål i balkarnas utvik så var det dags....fast innan jag startade svetsen så såg jag till att ramen var i våg, vore ju trist att sömma ihop allt lite snett, kan ju bli lite tokigt lite längre fram i tiden.

Nu ska ju erkännas att inte alla pluggsvetsar blev lika fina som den på bilden, men kanske hälften av de 100+ punkterna jag gjorde ikväll var nästan så fina med minimalt med slipjobb, men resten var det lite mer att slipa på, å de är ju tur att jag är en jäkel på å slipa  ICQ/ae  ICQ/af

Kul var det i alla fall att ingen loppa "failade ur å brände stooort hååål"! Det kändes riktigt skönt.

Post's attachments

2016-01-26 21.56.43.jpg, 146.08 kb, 800 x 450
2016-01-26 21.56.43.jpg 146.08 kb, 242 downloads since 2016-01-28 

2016-01-28 22.40.21.jpg, 165.29 kb, 800 x 450
2016-01-28 22.40.21.jpg 165.29 kb, 271 downloads since 2016-01-28 

2016-01-28 23.29.01.jpg, 138.78 kb, 800 x 450
2016-01-28 23.29.01.jpg 138.78 kb, 253 downloads since 2016-01-28 

Bengt i Sala

243 Senaste redigerad av Wompa (2016-01-29 01:20:47)

Mycket original kvar på den där?  Default/lol  ICQ/ag

Bra blir det hur som ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

244

Snyggt!!

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

245

ICQ/ag gött att se en fortsättning!! ICQ/ag trevligt med sådana svetsar!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

246

Jättemysigt detta!

Alte Liebe rostet nicht!

247 Senaste redigerad av yogi (2016-01-29 12:56:40)

Om du vill att det skall se ut som det är svetsat som orginal så tar du och slår märken med en dorn när du slipat ner svetsarna. Titta på en pluggsvets och kopiera. Gammalt knep.

Storslaget jobb förresten:-)

248

Tackar tackar för alla hejjarrop  ICQ/ag De värmer ordentligt ska ni veta ICQ/ab

Hoppas ni säger till om ni ser någe som är tokigt också, det är ju så lätt att ha lite otur när man tänker....eller glömmer att tänka efter före eller hur det nu var jag tänkte  ICQ/ad  ICQ/ae

yogi>> Det tipset ska jag ta till mig. Kanske inte på dessa plåtbitar, men det finns ju några andra ställen som det syns mer på som blir perfekt att göra sådana "stansar"  ICQ/ag

Bengt i Sala

249

Och nu omnämnd i tidningen Volks World  ICQ/ab  Kul.

250

Det blir ju kanonbra Bengt. Snart dags att sätta dit fram och bakvagn. :-)