Bra update som vanligt och snyggt riktetäll.
Har haft tankar länge att bygga något liknande själv av en trumma jag har liggandes.
Så detta kan ju bli lite inspiration. 
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Project -59
Sidor Föregående 1 … 20 21 22 23 24 … 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Bra update som vanligt och snyggt riktetäll.
Har haft tankar länge att bygga något liknande själv av en trumma jag har liggandes.
Så detta kan ju bli lite inspiration. 
Alltså nivån på det här bygget är helt otrolig, ändå in i minsta detalj på saker som man aldrig kommer att se. Hatten av för att du inspirerar oss andra, man tappar ju dock lusten att lägga upp bilder på sitt egna klåpande...
/foppa
Alltså nivån på det här bygget är helt otrolig, ändå in i minsta detalj på saker som man aldrig kommer att se. Hatten av för att du inspirerar oss andra, man tappar ju dock lusten att lägga upp bilder på sitt egna klåpande...
![]()
/foppa
X2
Helt fantastiskt bygge.
Bra update som vanligt och snyggt riktetäll.
Har haft tankar länge att bygga något liknande själv av en trumma jag har liggandes.
Så detta kan ju bli lite inspiration.
Tackar, kul att kunna inspirera!
Riktgrejen var faktiskt riktigt enkel att bygga bara man kom fram till hur den skulle se ut
Alltså nivån på det här bygget är helt otrolig, ändå in i minsta detalj på saker som man aldrig kommer att se. Hatten av för att du inspirerar oss andra, man tappar ju dock lusten att lägga upp bilder på sitt egna klåpande...
![]()
/foppa
Tackar
Men de finns massor av bilar här på sidan som är finare än min...
Du får hitta på lusten igen, alltid kul att läsa om å se byggbilder på andras bilar!
Foppa13 skrev:Alltså nivån på det här bygget är helt otrolig, ändå in i minsta detalj på saker som man aldrig kommer att se. Hatten av för att du inspirerar oss andra, man tappar ju dock lusten att lägga upp bilder på sitt egna klåpande...
![]()
/foppa
X2
Helt fantastiskt bygge.
Tackar tackar! 
Snyggt som vanligt! Inga lätthål i fälgarna? Typ som i donator fälgarna 
Snyggt som vanligt! Inga lätthål i fälgarna? Typ som i donator fälgarna
Hmmm, hmmmm.....
Kanske vore nåt...
Har grejat lite med elen bak i bilen igen, kopplat ihop baklysen med kabelstammen som går fram till instrumentbräda å säkringar
När man ska ur med motorn så slipper jag lossa alla kablar, det är bara att ta isär kontaktstycket
Nya urtrampningslagret på plats
Svänghjulet monterades
Nya kopplingen å lamellen centrerat å monterat
Sen måste jag provmontera lite grejer innan jag lackar fläktkåpan igen, så slipper jag kanske lacka om den en gång till
Hade inte testat att montera förgasarna å luftfiltren på plats nångång så jag vile se att de inte tar i någonstans, men det var ingen fara.
Fan va bra att jag gjorde luckorna i hjulhusen förut!
Fick ett tips om att gasvajern troligen skulle vara för kort för att funka med Logmech rullen, så det är ett problem jag lär lösa
Skulle ju vara en flertrådig vajer istället för en sån som jag har, de här är ingen vajer som med lätthet vrider sig i gasrullen...
Passformen mellan gasvajer röret som sitter i fläktkåpan var lite fel så den fick jag bocka om så att vajern inte skaver i kanterna
Utblåset för oljekylaren tänkte jag dra ut så här
Ville inte ha ett tjockt klumpigt rör att fästa slangen i, så jag gjorde ett eget i 1mm plåt.
Fram med den lilla handvalsen som jag böjer plåten runt
Svetsade skarven
Helt ok passform
Ungefär där ska de vara
Visste att jag tänkte rätt när jag gjorde motorrumshyllorna löstagbara
När hålet var där de skulle vara så visade det sig att de var en liten kant under som tog i
Sett underifrån, det som blänker konstigt är klarlacken....
Bara fram med sticksågen och kapa lite i karossen
Avslutade kvällen med att punkta å snygga till rörstosen i hyllan
Tyvärr så brände jag färgen lite trots mina försök att kyla med tryckluften när jag punktade, så jag lär lacka och klarlacka om hela hyllan...
Det närmar sig 
Snyggt.. 
Snyggt..
Det närmar sig
Tackar
Ja de har hänt lite nu under ledigheten, men de finns å göra fortfarande... 
Liten uppdatering, men bättre än ingen alls..
Har fortsatt med värmesystemet på bilen..
På 3-vägs spjället som jag köpte så var de tänkt att använda grovgängade skruvar som var nå mellanting mellan plåt å träskruv, men jag gängade istället upp hålen så jag kan använda M5 skruv
Å för att slippa hålla upp spjället å försöka mäta sig fram till alla mått som behövs så byggde jag ett provisoriskt fäste, då vet jag hur den hamnar å kan utgå ifrån det när jag bygger det "riktiga" fästet. Så fram med en bit 3mm aluminium å kapa/borra/bocka så blev det så här..
Å sen blev de att bygga ett till fäste med plats för C-lås motorn
(återstår att se hur varmt det blir, måste ju iaf bli bättre än inget...)
Luften från oljekylaren kommer att blåsa rakt ner under bilen så länge jag inte vill ha in värme på rutan, då ändrar c-lås motorn spjället så luften går framåt å in i bilen istället
Tyvärr så fick jag inte till funktionen som jag tänkt med den här motorn.
När jag lägger + på den ena kabeln så går armen fullt ut åt och stannar där, men när jag fas vände så går armen nästan fullt tillbaka men sen går den halvvägs ut igen å stannar där.
Trodde i min okunskap att motorn gick fullt ut å fullt in å inte hade nån annan form av rörelse.
Efter lite klurande som inte ledde nånvart så kom jag på att jag har ett par c-lås motorer från en Toyota Celica liggandes, tänkte se hur dom fungerar.
Dom visade sig dock vara spårlöst borta å istället hittade jag den här, som efter lite googlande visade sig komma från bakluckan på Saab 900 upp till -95 tror jag det var, å var jag har fått den ifrån har jag ingen aning om då jag aldrig har skruvat på en Saab nån gång...
Tyvärr så hade den en annan typ av fäste i änden..
Men vid närmare titt så var fästet löstagbart och identiskt med det på den andra motorn från biltema, även hålbilden på motorn var exakt lika
Så då löste sig den biten tämligen lätt
Den här motorn har bara + och - så den är bara belastad när jag har luften på in till bilen, å då motorn är avlastad i utskjutet läge å har en slaglängd på 20 mm och rörelsen på spjället är 25 mm så funkade det inte att använda original "vredet" för att öppna och stänga spjället.
Jag kan inte montera motorn åt andra hållet för då blir det nästan lägsta punkten på bilen så efter lite klurande så fick jag fixa till en passande plåt att fästa kolven i så att slaglängden stämmer å motorn är monterad som det var tänkt från början..
Men med den här vinkeln på motorn så fick jag göra fäste nr3
Å så där blir det när den sen blir monterad.
Bara lacka fästet å sen dra lite slang som går in i bilen..
Kommer nog tillverka en liten skyddsplåt som ska monteras på sidan av spjället å skydda från stenskott å skit som kan stänka upp på spjäll och motor
Fick förmånen att se detta projekt i verkligheten igår. Bilder i projekt trådar i all ära . Men inget slår den helhet man får av att se projektet i verkligheten . Det ända som kan toppa det är när man får se bilen ute på vägen.
Ett STORT TACK för att du tog dig tid för att vissa det för oss .
Göran i Björnarbo
Fick förmånen att se detta projekt i verkligheten igår. Bilder i projekt trådar i all ära . Men inget slår den helhet man får av att se projektet i verkligheten . Det ända som kan toppa det är när man får se bilen ute på vägen.
Ett STORT TACK för att du tog dig tid för att vissa det för oss .
Göran i Björnarbo
Alltid kul med garagebesök, ni är välkomna igen när ni har vägarna förbi 
Är tyvärr en jäkla skillnad på hur mycket man hinner göra i garaget när man måste jobba i veckorna också....
Tog dock inte så många minuter att fixa en knapp som ändrar värmespjället nu när jag visste hur man ska göra
Bända ut metallbyglarna på sidan som håller ihop knappen
Slipa ner pinnen lite lagom med vinkelslipen
Gänga M5
Bygeln ville precis som förut inte fastna där den ska efter att ha mekat isär knappen, så de blev en krympslang som får hjälpa till att hålla ihop knappen
Monterades bakom förarstolen bredvid hastighetsvredet till fläkten, givetvis på samma cc mått som knapparna i instrumentbrädan...
Lite färg på knappen så är den färdig sen
Mera småpyssel som jag grejat med är att få förgasarna "färdiga" för montering
Skruvarna som håller nån täckplåt på förgasarna sticker ut lite väl mycket, det är knappt 1mm till fläktkåpan, så risken att skada lacken på kåpan är överhängande
De finns millimetrar att tjäna här

Sisådära
Vilket fint namn den här grunkan har vet jag inte, men den följde med gasreglaget å skulle bytas ut, de fanns dock bara ett hål där som skulle hålla fast fjädern, så hålet gängade jag upp till M4 å monterade en liten låsskruv så att fjädern inte rymmer
När jag köpte insugen så följde det med pinnbultar och muttrar, vet inte om tanken är att ha mutter både under flänsen på insuget och uppe på förgasaren? men längden och antalet muttrar tyder på det.
De var inget jag var sugen på så jag letade istället på nåra pinnbultar med insex fattning och kortade av dom i passande längd
Å det blev riktigt bra om jag får säga det själv...
Detta bygget är helt enkelt super:-) underbart jobbat! Mvh Mikael
Fantastisk tråd ! Inga bolt-on lösningar här inte 
Detta bygget är helt enkelt super:-) underbart jobbat! Mvh Mikael
Fantastisk tråd ! Inga bolt-on lösningar här inte
Tackar
Fast ibland vore det rätt skönt med bolt-on också....
Förra veckan så började jag även på lite mera med bränslesystemet, Bästa stället att ha soppapumpen på är uppe i höger hörn i motorrummet.
Å var inte så överdrivet sugen på att ha ett par genomgående bultar in i nya fina mattan på andra sidan väggen, så ett gängods tillverkades med passande hål.
Och ifall att limmet jag kommer fästa upp det med inte vill samarbeta så blir det även en kort skruv också, hängslor och svångrem...
För att slippa sabba mattan när jag borrade skruvhålet så tog jag en bit rör som fick agera borrstopp, plåten och silent coat lagret innan mattan är väl iaf nästan 3mm..
Sopparöret kommer upp på original stället i vänster ramsnok, så för att slippa dra nästan en meter slang som troligen måste bytas efter nåt år som de flesta soppaslangar nuförtiden eftersom de brukar bli torrsprickor i dom, så blev det istället att gräva fram bockkunskaperna å knäcka till ett sopparör..
De blir en kort slang att byta dock...
Det kommer att buntas upp i cupstaget
Borra hål på passande ställe under soppapumpen
Och locka fram de lilla röret, sen så är det iaf bara 2 korta slangar att hålla koll på istället för en lång jäkel
Letade lite halvhjärtat efter ett passande Y-rör till soppan så jag får ut den till båda förgasarna men hittade inget som jag fastnade för.
Å jag hade ju faktiskt lite rör över
Gerade ett par rörbitar på 60 grader å kapade av spetsen, då såg det ut så här
Å efter att med stora bedjande ögon tiggt hjälp av TIG svetsaren på jobbet så blev det så här fint
Fick även mina adaptrar från 3/8 NPT till AN8 TIG´ade
Alla rören ska pulverlackas, men sen kommer de att bli nåt sånt här. Känns bättre att ha ett böjt rör än en böjd slang
Och sist men inte minst, idag så åkte jag till en kompis med min punktade fälg så han hjälpte mig att kränga på ett däck så jag kan kolla att allt fungar som det var tänkt, å det gjorde det
Obelastat
Med bärarmen upptryckt med hjälp av en domkraft
Gott om plats...
Så nu ligger hjulet i bilen så ska han få kränga av däcket igen så jag kan svetsa färdigt fälgen 
Imponerande jobb du lägger ned !!
Blir ju så jäkla bra! Älskar alla dina lösningar.
Hur kommer det dig att du inte sätter pumpen framme under tanken? Har en svag aning om att pumpen inte gillar värmeutvecklingen i motorrummet. Får du förgasarbrand är det rätt gött att kunna slå av pumpen och trampa gasen i botten. Där bak är den väldigt utsatt. Bara en tanke 
Blir ju så jäkla bra! Älskar alla dina lösningar.
Hur kommer det dig att du inte sätter pumpen framme under tanken? Har en svag aning om att pumpen inte gillar värmeutvecklingen i motorrummet. Får du förgasarbrand är det rätt gött att kunna slå av pumpen och trampa gasen i botten. Där bak är den väldigt utsatt. Bara en tanke
Sen brukar pumpar vara bättre på att trycka än att suga...
Därav montage nära eller i tankar.
Gillar dina fälgar ska nog göra egna när jag (om jag) kommer dit.
Imponerande jobb du lägger ned !!
Tackar!
Blir ju så jäkla bra! Älskar alla dina lösningar.
Hur kommer det dig att du inte sätter pumpen framme under tanken? Har en svag aning om att pumpen inte gillar värmeutvecklingen i motorrummet. Får du förgasarbrand är det rätt gött att kunna slå av pumpen och trampa gasen i botten. Där bak är den väldigt utsatt. Bara en tanke
Tackar!
Har inte nån aning faktiskt, om den funkar bättre nära tanken som ni säger så tar jag å flyttar den dit, tyckte den satt bra där bak helt enkelt...
Jävla skit att jag borrade ett hål bara
Ska köpa en bränsletrycksregulator å en mätare tänkte jag, hoppas de går att använda hålet till den
Nån som har tips på en lagom tryckregulator ??
Värmeutvecklingen borde inte vara nåt bekymmer, har en lika pump fast 10-15år äldre i bussen å den sitter bredvid motorn å har inte strulat ännu, det är en 2,0 motor i bussen.
Mohawk skrev:Blir ju så jäkla bra! Älskar alla dina lösningar.
Hur kommer det dig att du inte sätter pumpen framme under tanken? Har en svag aning om att pumpen inte gillar värmeutvecklingen i motorrummet. Får du förgasarbrand är det rätt gött att kunna slå av pumpen och trampa gasen i botten. Där bak är den väldigt utsatt. Bara en tankeSen brukar pumpar vara bättre på att trycka än att suga...
Därav montage nära eller i tankar.Gillar dina fälgar ska nog göra egna när jag (om jag) kommer dit.
Tackar!
Hade gärna haft bredare fälgbana utåt som ja skrev, men det blev bra ändå..
Göra egna helt från scratch eller som jag plocka ihop centrum å annan fälgbana? Klart du kommer dit, bara en fråga om tid, har hållt på med den här bilen av å till i snart 10 år...

Jag brukar montera min pump på utsidan av passagerarsidan under tanken. M6 med gummidämpning med gänga åt vart håll brukar jag montera den med. Tror jag köpte de på AD-center. Minskar både vibrationer i pumpen och minskar ljudvolymen från pumpen.
Jag vet inte vad din Facet pump ger men förgasarna gillar inte tryck över 0,25bar. Det brukar vara jobbigt att hitta regulator som klarar så låga tryck om man nu inte nöjer sig med en Filter King. Holleys röda regulator funkar men är inte 100 pålitlig. Fördelen är en ingång och två utgångar. Letar efter en regulator med en ingång och två utgångar och en 1/8 utgång för bränsletrycksgivare men tyvärr inte hittat någon som klarar så låga tryck.
Jag brukar ha en dold strömbrytare till min pump. 2 anledningar. Lite jobbigare för tjuvar att komma någon längre sträcka om den inte hittar brytaren
Får man förgasarbrand och man är kall nog är det bara att slå av pumpen och hålla gasen i botten tills soppan tryter. Då sugs lågorna in i förgasaren.
Den här ska vara bra. Och lite oldschool snygg 
http://m.ebay.co.uk/itm/Malpassi-Filter … 0622432307
TimAspfors skrev:Imponerande jobb du lägger ned !!
Tackar!
Mohawk skrev:Blir ju så jäkla bra! Älskar alla dina lösningar.
Hur kommer det dig att du inte sätter pumpen framme under tanken? Har en svag aning om att pumpen inte gillar värmeutvecklingen i motorrummet. Får du förgasarbrand är det rätt gött att kunna slå av pumpen och trampa gasen i botten. Där bak är den väldigt utsatt. Bara en tankeTackar!
![]()
Har inte nån aning faktiskt, om den funkar bättre nära tanken som ni säger så tar jag å flyttar den dit, tyckte den satt bra där bak helt enkelt...
Jävla skit att jag borrade ett hål baraSka köpa en bränsletrycksregulator å en mätare tänkte jag, hoppas de går att använda hålet till den
![]()
Nån som har tips på en lagom tryckregulator ??
Värmeutvecklingen borde inte vara nåt bekymmer, har en lika pump fast 10-15år äldre i bussen å den sitter bredvid motorn å har inte strulat ännu, det är en 2,0 motor i bussen.
Mr 56 skrev:Mohawk skrev:Blir ju så jäkla bra! Älskar alla dina lösningar.
Hur kommer det dig att du inte sätter pumpen framme under tanken? Har en svag aning om att pumpen inte gillar värmeutvecklingen i motorrummet. Får du förgasarbrand är det rätt gött att kunna slå av pumpen och trampa gasen i botten. Där bak är den väldigt utsatt. Bara en tankeSen brukar pumpar vara bättre på att trycka än att suga...
Därav montage nära eller i tankar.Gillar dina fälgar ska nog göra egna när jag (om jag) kommer dit.
Tackar!
Hade gärna haft bredare fälgbana utåt som ja skrev, men det blev bra ändå..![]()
Göra egna helt från scratch eller som jag plocka ihop centrum å annan fälgbana? Klart du kommer dit, bara en fråga om tid, har hållt på med den här bilen av å till i snart 10 år...![]()
Jo jag har 16" fälgar som jag tänkte fixa bredare fälgbanor på.
Har gjort några volvo fälgar på det sättet.
Har även breddat 18" Fordfälgar genom att trixa med fyra fälgar, men det ger inte så mycket, och Vw 16" är ju lite knepigt att få tag i.
https://www.youtube.com/watch?v=uo7Q16Sh4Zs
Jag är också inne på år 10 :-)
Den här ska vara bra. Och lite oldschool snygg
http://m.ebay.co.uk/itm/Malpassi-Filter … 0622432307
Filter King är kanon. De finns utan glasbehållaren och även med invändig gänga så man kan ha pressade slangar och slippa slangklämmor.
Dalhems säljer de med.
Facetpumparna skall enligt instruktionen monteras under tanknivå och ha fritt flöde från tanken och är en tryckpump och fungerar dåligt som sugpump.Jag hade min först bredvid växellådan på snedväggen bakom baksätet men flyttade den till framför fötterna under tanken för jämnare flöde.
Sidor Föregående 1 … 20 21 22 23 24 … 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Project -59
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.