Håller på och renoverar en 1600AD motor, allting är isärtaget och tanken var att bygga ihop en stabil motor med originaldelar. Men tanken på att bygga något som är lite roligare utan att det kostar skjortan har börjat infunnit sig, var hittar man bäst några extra hästar utan riskera hållbarheten på motorn allt för mycket. Originalkam, vevstakar/vevaxel, toppar och cylindrar/kolvar är fullt användbara och behöver inte bytas. Men var hittar jag lite extra knuff utan att man behöver byta ut alla delkomponenter. Har läst en hel del och fått endel tips men saknar helheten, som förgasare tänkte jag använda en Holley Bugspray förgasare det blir alltså ingen värsting maskin. Topparna ska portas litegrann men det är enda förbättringen jag hade planerat från början. Vad skulle matcha den förgasaren jag valt bäst, har inte tänkt gå upp i storlek på cylinder/kolvar där kör jag med orginal. Kan tillägga att blocket inte behöver arborras enligt motorbyggare jag varit i kontakt med.
Vilken/vilka åtgärder skulle ge mest knuff för pengarna.
- Kamaxel (lite vassare kam vad ger det, kräver det också andra åtgärder för att funka som bäst, vilken kam?)
- Plana topparna (vilka andra åtgärder krävs, behöver man förändra andra delkomponenter?)
- Byta vippor (1,25 vippor, kräver det andra stötstänger?)
- Vad finns det mer?
Svara gärna pedagogiskt då jag gärna lär mig mer om detta...
/foppa