1

Håller på och renoverar en 1600AD motor, allting är isärtaget och tanken var att bygga ihop en stabil motor med originaldelar. Men tanken på att bygga något som är lite roligare utan att det kostar skjortan har börjat infunnit sig, var hittar man bäst några extra hästar utan riskera hållbarheten på motorn allt för mycket. Originalkam, vevstakar/vevaxel, toppar och cylindrar/kolvar är fullt användbara och behöver inte bytas. Men var hittar jag lite extra knuff utan att man behöver byta ut alla delkomponenter. Har läst en hel del och fått endel tips men saknar helheten, som förgasare tänkte jag använda en Holley Bugspray förgasare det blir alltså ingen värsting maskin. Topparna ska portas litegrann men det är enda förbättringen jag hade planerat från början. Vad skulle matcha den förgasaren jag valt bäst, har inte tänkt gå upp i storlek på cylinder/kolvar där kör jag med orginal. Kan tillägga att blocket inte behöver arborras enligt motorbyggare jag varit i kontakt med.

Vilken/vilka åtgärder skulle ge mest knuff för pengarna.
- Kamaxel (lite vassare kam vad ger det, kräver det också andra åtgärder för att funka som bäst, vilken kam?)
- Plana topparna (vilka andra åtgärder krävs, behöver man förändra andra delkomponenter?)
- Byta vippor (1,25 vippor, kräver det andra stötstänger?)
- Vad finns det mer?

Svara gärna pedagogiskt då jag gärna lär mig mer om detta...

/foppa

2

Plana topparna 2,5mm, naturligtvis byte av ventilstyrningar med åtföljande 3-vinklars ventilfräsning samt lite tillsnyggning av kanalerna.
Köp sedan en FAJS 40 mm IDF-sats och du har en mycket roligare motor som drar fint till 5000Rpm.

Jag är "anti" till alla centralt placerade förgasare, oavsett storlek, har man strypning på 30mm insug i rör och krökar!

3

Kommer nog inte att körs med dubbla förgasare på detta bygge, tanken var endera original Solex 34 eller den bugsprayen jag köpt. Hur mycket kan man ta ner topparna utan att behöva fräsa om för ventilerna, skulle det plus 1.25 vippor kunna ge en vettig effektökning?

Behöver man korta stötstängerna om man byter till 1.25 vippor, eller kan lösa det med brickor?

/foppa

4

Om du byter vipparmarna till 1,25 så får du lite till
Plana topparna så du får ett kompförhållande som ligger mellan 8,5-9  Fixa till topparna så dom är täta  i sätena
om du vill ha lite till så fräser man sätena med 3 vinklar 
Det kan vara lite svårt att få tag i delar till din holley För du kommer till att få byta nålventil och munstycke för att det skall funka super
Det finns en weber som heter 32/36 DGEV som funkar jätte bra
Sen ett bra avgassystem så här du hemma
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Hur mycket ska man plana topparna för att få till det kompförhållandet? En dum fråga kanske men vad menas med att fräsa sätena i 3 vinklar, antar att det kräver både rätt kunskap och maskiner. Vilken typ av nålventil och storlek på munstycke rekommenderar du?

Kräver byte till 1,25 vipparmar att man måste kapa stötstängerna, eller kan man lösa det med brickor?

/foppa


PPRMicke skrev:

Om du byter vipparmarna till 1,25 så får du lite till
Plana topparna så du får ett kompförhållande som ligger mellan 8,5-9  Fixa till topparna så dom är täta  i sätena
om du vill ha lite till så fräser man sätena med 3 vinklar 
Det kan vara lite svårt att få tag i delar till din holley För du kommer till att få byta nålventil och munstycke för att det skall funka super
Det finns en weber som heter 32/36 DGEV som funkar jätte bra
Sen ett bra avgassystem så här du hemma
/// M

6

Hej  hur  mycket du skall fräsa ned beror på vilken typ av topplock du har i dag   
Dom försa tre nr (113 000 000)  (dom skiljer i förbräningsrumen )
Om man fräser bort kanten så man får ett plant förbränins rum så är det mycket bättre
Om du läser detta så kan det vara lättare att förstå vad man menar med trevinkel och lite mera http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Om du köper nya vippor så brukar det finnas shims att lägga under för att få rätt vinkel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Numret på topparna är 043101375R, har skummat igenom den tråden men lovar att läsa igenom den noggrannare...

/foppa