1

Tyckte Barndoor -55 tråden blev lite kladdig så jag svarar här.
MattsR kommenterade ett svar jag avgett.
#########
Mr 56 skrev:

Det enda försäkringsbolag bryr sig om är att tjäna pengar. Och får det för sig att man kan dra ner på sina utgifter.
Så kommer de att göra det.

På Hot Rod sidan har Polisen fått upp ögonen efter alla tidningsreportage.
Och nu brukar Länstrafikgruppen stå utanför de större träffarna och ta in 40 hästars 32'a Fordar, med SBC motorer.
Många regbesiktningar blir det,

Jag säger inte att VW svängen kommer att gå samma väg.

Men det är ju bra att veta spelreglerna.
###########

"Det enda försäkringsbolag bryr sig om är att tjäna pengar".
De försäkringsbolag som enbart bryr sig om att tjäna pengar kommer inte att finnas kvar framöver. Det är lika begåvat som att påstå att
"Det enda ; bilmekaniker,sopåkare, elektriker, byggnadsfirmor,banker, bensinstationer, mataffärer ete etc bryr sig om, är att tjäna pengar"  De säljer en produkt, om den är tillräckligt bra jämfört med konkurrenter, säljs den.

Försäkringsbolag tar betalt för en risk "att något skall hända"  Om man har försäkrat sig mot risken får man ersättning, annars inte. Styrs av villkor. eftersom vi alla betalar till försäkringsbolagen vill vi att de betalar ut när någon har rätt till ersättning, men att de också låter bli att betala ut om någon  Inte har rätt till ersättning.

Tycker du att det är rätt att de som sätter i en porschesexa i en splitbuss och varken omregar den eller berättar om detta för försäkringsbolaget, att de skall betala samma pris som en som kör med 34 hk. Och att de även skall få ut en porschesexa i ersättning om den blir stulen ?  Vill du med din originalbil vara med o betala det ?

Så.. mitt råd är. Berätta för ditt försäkringsbolag vad som är gjort. be att dom skriver in det i försäkringsbrevet.

cool

###########
Det är inte många här på jordklotet som inte bryr sig om pengar, så jag står nog fast vid att huvudregeln för försäkringsbolag är att tjäna pengar.
Jag har själv fått försäkringar uppsagda för att de inte tjänade tillräckligt på dem.

Sen tycker jag du skjuter the messenger, jag svarade på en fråga om ersättningen uteblev ifall bilen var ombyggd.
Och så kan ske.

Vad det gäller min personliga åsikt så är det att bilen minst en gång skall ha passerat SBP nålsögat.
Sen kanske man tar bort lite skärmar, öppnar upp ljuddämpare, byter E märkta strålkastare mot äldre.
Sänker fordonet ifråga under scrubline.
Etc

Men ju mer som är inskrivet desto bättre.

jag har svårt att se att försäkringsbolag skulle teckna försäkring på en bil som har 25Hk i papprena och kunden vill ha sin porschemotor inskriven i försäkringen.

Men teckna försäkring brukar gå rätt lätt, det är när man vill ha ut försäkringen som det tråkiga börjar.
Så det är bra att veta spelreglerna.

Jag är själv SFRO Försäkringsansvarig och hjälper till att teckna Hot Rod försäkringar hos IF.
Och det slinker nog igenom en och annan bil med felaktigheter i papprena, men som tur är är skadefrekvensen väldigt låg.
Vilket innebär att det inte finns så många fall från verkliga livet att redovisa från.

Så ta det lugnt jag är på din sida.

"ljushuvud"

2

Håller med!
Jag tycker inte en bil är färdig förrens den är besiktigad ICQ/ag
När den är besiktigad kan man försäkra den.
När den är försäkrad blir allt mycket roligare.
Å roligt är det kuligaste man kan ha!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Bra
Jag står fast vid att det är bra för båda parter om båda är medvetna om vad som är försäkrat. I all välmening.

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

4

Jag vet inte om det här är helt "on topic" (lite snurrigt att förstå sammanhanget, eller så är jag bara trött), men jag tänkte börja luska i (genom att ringa försäkringsbolag) hur man försäkrar en oregistrerad vagn. Är det stört omöjligt? Finns det vissa bolag som gör så? Finns det specialförsäkringar? Jag har inte för avsikt att registrera vagnen inom det närmaste, men tills dess att jag tar mig i kragen (för det är ju ett riktigt projekt att ens koma iväg till besiktningen med ett "vrak") skulle jag gärna ha den försäkrad.

Den andra frågan jag har kring försäkringar, är om det går att försäkra lösa bildelar och verkyg? När jag hade inbrott i ett förråd här hemma i stan stod jag helt utan ersättning, det var både motorer, växellådor, pallbockar och domkrafter bland annat. Hemförsäkringen täcker inte just bildelar och verktyg av någon mystisk anledning. Att jag kan ha en miljon i lösöre, gitarrer och dyra HiFi-anläggningar hemma är inget problem att ersätta. Mycket konstigt.

Allt detta förutsatt god dokumentation och ev värderingsintyg från oberoende part.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Trygg Hansa ersätter avmonterade bildelar om din bil är helförsäkrad och om de förvaras på ett låst ställe som endast du eller dina familjemedlemmar har tillgång till.

Verktyg går på hemförsäkringen.

Angående det här med om trimmad motor, så har jag läst igenom Trygg Hansas försäkringsregler.

Enda gången det står nått om trimmad motor, är om du har Motor/Elektronik försäkring. Den försäkringen gäller om bilen är nyare än 8 år och gått mindre än 12000mil.  Händer det nått med Motor/elektronik och du har gjort ändringar utan att regbesiktad, så sänks ersättningen med 25%

Annars, så var det 84 sidor försäkringsvillkor.

Bra att veta är bla,

Kör du fast bilen är avställd, så gäller inte vagnskadeförsäkringen. Kör du med körförbud, så dras 25% på ersättningen.

Står du som ägare på bilen, fast nån annan äger och brukar den egentligen, så blir du helt av med ersättning.

Kör du mer än 500mil med veteranbilen, så dras 25% av ersättningen. Har du inget av TryggHansa godkänt stöldskydd i veteranbilen så, dras 25% av ersättningen vid stöld.

Har du en dyrare lack än originalutförande, så ersätts inte extra lackkostnader.

Precis allt är specat i försäkringsvillkoren.

Och inte ett ord om ändring av motor och dyl,  så jag kan inget annat än att säga att det inte blir avdrag på ersättningen, om du sätter i en 1600 motor med dubbla förgasare och ormbo.

Här är läsning för den som vill.

https://www.trygghansa.se/SiteCollectio … P00297.pdf

6

Okej, hur många här har helförsäkring på sin gamla folka och vad är fördelarna med halvförsäkring (förutom det som nyss nämnts)?

Hur försäkrar man isf bildelar som kanske inte ursprungligen hör till bilen, kanske passar, kanske inte passar bilen man äger? Är det som med tänderna, att man får uppsöka en dyr specialförsäkring för ändamålet.

Jag tror jag hade IF på den tiden jag blev av med prylarna i förrådet och de ersatt då inte verktygen heller.

7 Senaste redigerad av Demian (2016-01-14 10:10:48)

Jag hade IF för ca 15 år sedan. Dom gick ut med att dom var billigast på marknaden.

Det kunde dom vara, då dom hade mycket försäkringsvillkor och inte betalade ut ersättning för lika många saker som andra försäkringsbolag.

Jag hade inbrott i bilen, men där ersatte dom ingenting. Inte ens bilstereon.

8

Det har hänt mycket på 15 år..har alla mina försäkringar där,är mycket nöjd med dem.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9 Senaste redigerad av MattsR (2016-01-12 08:24:48)

Hej
Är det någon som undrar något kring försäkringar, så kan du ringa mig. Har arbetat med försäkringar i 20 år. Arbetar inte med försäljning, så du behöver inte vara orolig för att jag skall sälja på dig något, mer om det är något du undrar över kring försäkring. Jag har fått så mycket teknisk hjälp här, så det är det minsta jag kan göra
Telefonnummer finns på nätet
Matts Rene

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

10

kee skrev:

Jag vet inte om det här är helt "on topic" (lite snurrigt att förstå sammanhanget, eller så är jag bara trött), men jag tänkte börja luska i (genom att ringa försäkringsbolag) hur man försäkrar en oregistrerad vagn. Är det stört omöjligt? Finns det vissa bolag som gör så? Finns det specialförsäkringar? Jag har inte för avsikt att registrera vagnen inom det närmaste, men tills dess att jag tar mig i kragen (för det är ju ett riktigt projekt att ens koma iväg till besiktningen med ett "vrak") skulle jag gärna ha den försäkrad.

Jag importerade en bil från Italien. (inte VW ICQ/ae ) och hos Trygghansa kunde jag lösa en sorts försäkring på chassienumret. Bilen blev ju avregistrerad i Italien och hade därför inte hade något registreringsnummer innan den blivit ursprungskontrollerad och förreggad i Sverige.

Det gick jättebra att få en försäkring på chassienumret, men de första personerna jag blev kopplade till i kundtjänsten hade inte en aning om vad jag pratade om. Men när jag tillslut kom rätt så var det inte några bekymmer.

Det kanske går att göra någonting liknande med din bil?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11 Senaste redigerad av Edström (2016-01-12 11:16:38)

Har min DH helförsäkrad hos dina, fick visa upp bilen och dom fotade & skrev ett intyg på utställningsskick.
Har svårt för veteran och entusiast försäkringar då vi använder bilen både i jobbet,dagis å semestern till träffar & återvinningen.
Därför kändes de viktigt att inte ha några begränsningar utan få bruka den som vi vill.

För övrigt så brukar de ju alltid stå i försäkringsbrevet eller vid tecknandet att bilen ej får vara trimmad. Har sett de i alla mina.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12

David, Luleå skrev:
kee skrev:

Jag importerade en bil från Italien. (inte VW ICQ/ae ) och hos Trygghansa kunde jag lösa en sorts försäkring på chassienumret. Bilen blev ju avregistrerad i Italien och hade därför inte hade något registreringsnummer innan den blivit ursprungskontrollerad och förreggad i Sverige.

Det gick jättebra att få en försäkring på chassienumret, men de första personerna jag blev kopplade till i kundtjänsten hade inte en aning om vad jag pratade om. Men när jag tillslut kom rätt så var det inte några bekymmer.

Är det ett renoveringsobjekt så finns det garage försäkringar som man kan ta.
De gånger jag tagit försäkring på chassienr så har det varit månadsvis, ocha bara trafik som man fått.
men det var rätt länge sen.

"ljushuvud"

13

Edström skrev:

För övrigt så brukar de ju alltid stå i försäkringsbrevet eller vid tecknandet att bilen ej får vara trimmad. Har sett de i alla mina.

Alltså, dom försäkrar alltså inte bilar som är chippade?  Inte ens om du gör en regbes?

Jag dubbelkollade och ringde upp Trygg Hansa och frågade om trimning idag.

Hos dom är det tillåtet även om du inte gör en regbes om ökad effekt.

Dock har dom en friskrivning.  Den lyder följande:   " Utsätts fordonet för onormal påfrästning" så dras ersättningen ner 25%  Så där kan man ju tolka in mycket. Alltifrån fortkörning till kanske trimning??

Likaså drogs ersättningen ner 25% om du kör med körförbud eller överskrider maxlast/totalvikt.

14

Mr 56 skrev:
David, Luleå skrev:
kee skrev:

De gånger jag tagit försäkring på chassienr så har det varit månadsvis, ocha bara trafik som man fått.

Jag antar att Kee skulle vilja ha en försäkring på sin oreggade buss. Dvs nån slags garageförsäkring.

MHRF har en sådan, som kallas lagerföräkring, där du kan försäkra på chassinr. Det framkommer inte i texten att det det ska gå att försäkra på chassinr. Men Nisslars på VWHK hade kollat det, samt Rye som är försäkringsman i 356 klubben.

Här är texten:

Lagerförsäkring

Den är avsedd för orenoverade hela fordon (i stort sett skrot) som du ställt undan för att senare renovera. Ersätter skador som uppkommit genom brand, stöld, översvämning, och skadegörelse i samband med inbrott. Gäller för skador på fordonet och delar till fordonet. Du måste lämna en särskild förteckning med foton och värden över de fordon som ska ingå. På varje försäkring får finnas fordon med det sammanlagda värdet upp till 2 prisbasbelopp, idag 89 000 kr. Fordon ska förvaras på betryggande sätt ur brand- och stöldsynpunkt och vara avställt i Vägtrafikregistret.

15

Demian skrev:
Mr 56 skrev:
David, Luleå skrev:

Jag antar att Kee skulle vilja ha en försäkring på sin oreggade buss. Dvs nån slags garageförsäkring.

MHRF har en sådan, som kallas lagerföräkring, där du kan försäkra på chassinr. Det framkommer inte i texten att det det ska gå att försäkra på chassinr. Men Nisslars på VWHK hade kollat det, samt Rye som är försäkringsman i 356 klubben.

Här är texten:

Lagerförsäkring

Den är avsedd för orenoverade hela fordon (i stort sett skrot) som du ställt undan för att senare renovera. Ersätter skador som uppkommit genom brand, stöld, översvämning, och skadegörelse i samband med inbrott. Gäller för skador på fordonet och delar till fordonet. Du måste lämna en särskild förteckning med foton och värden över de fordon som ska ingå. På varje försäkring får finnas fordon med det sammanlagda värdet upp till 2 prisbasbelopp, idag 89 000 kr. Fordon ska förvaras på betryggande sätt ur brand- och stöldsynpunkt och vara avställt i Vägtrafikregistret.

Men just den där sista frasen antyder ju att fordonet ska finnas i vägtrafikregistret, något en oregistrerad vagn inte gör. Dessutom står den för tillfället utomhus och frågan är om det är "betryggande ur stöldsynpunkt"? Har för avsikt att bygga ett "förråd" så jag får plats med allt av värde vart det lider, kanske är det först då det är lönt att försäkra? Det finns ju annat som bör försäkras också, alla trädgårdsmaskiner, en liten roddbåt, moppar osv... Inget extremt dyrt i sig, men det blir en go slant om man blir av med allt.

Men i övrigt låter det ju inte helt omöjligt att försäkra min buss, ska som sagt ta itu med detta såsmåningom. Då lär jag även söka upp om man kan försäkra resten av grejerna i garaget, eller vad som ersätts av vilken försäkring. De två övriga, registrerade bussarna har ju garageförsäkring(avställningsförsäkring) iom att de är halvförsäkrade när de är påställda.

16

kee skrev:

Men just den där sista frasen antyder ju att fordonet ska finnas i vägtrafikregistret,

Ja, jag håller med dig, men Nisslars och Rye hade kollat upp det. Så har det inte varit missuppfattningar, så gäller det också bilar som ej är i registret.

pompejus skrev:

Det har hänt mycket på 15 år..har alla mina försäkringar där,är mycket nöjd med dem.. ICQ/ab

Ja, det verkar ha hänt en del. Jag tror jag bytte bolag för att dom inte försäkrade lätta lastbilar på den tiden. Det var nån Mazda pickup som jag inte kunde försäkra, så då bytte jag bolag för att ha alla mina försäkringar samlade.

Men annars är dom det andra försäkringsbolaget som försäkrar oreggade bilar. Dvs på chassinr.  Jag ringde runt om det för några månader sedan. Då jag ringde IF kundtjänst fick jag svaret att det inte gick. Men då jag hänvisade till artikeln i länken nedan fick jag prata med rätt person och svaret var att det gick. Dock måste man vara medlem i en veteranklubb som är ansluten till dom.

http://www.mchkostergyllen.com/Annons%2 … fordon.pdf

17

Demian skrev:
kee skrev:

Men just den där sista frasen antyder ju att fordonet ska finnas i vägtrafikregistret,

Ja, jag håller med dig, men Nisslars och Rye hade kollat upp det. Så har det inte varit missuppfattningar, så gäller det också bilar som ej är i registret.

Det gick iaf för 5-6år sen vet jag då kompisarnas monstertruckar var garageförsäkrade och jag var på väg att försäkra min med men den har ju klarat sig i alla år utan och det rann ut i sanden Default/hmm

Dom har inget id, chassi nr och är ett tävlingsredskap som inte får köras utanför ett avspärratområde och kan inte ha en vanlig försäkring Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage