Riktigt kul att följa ditt arbete och bra blir det!
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Westy SO42 från NC
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Riktigt kul att följa ditt arbete och bra blir det!
Såå snyggt jobbat!
Nu sätter du griller i huvvä på mig om jag ska sprätta loss frontskinnet på Binzen för att kunna sy ihop den lite "lättare" i fronten när det är dags....hmm hmm
Såå snyggt jobbat!
![]()
Nu sätter du griller i huvvä på mig om jag ska sprätta loss frontskinnet på Binzen för att kunna sy ihop den lite "lättare" i fronten när det är dags....hmm hmm
Trevligt att kunna göra dig lite fövirrad
Det var i alla fall enklare att göra ett snyggt jobb på detta sätt plus att jag vill rensa bort rosten.
Men sen är ju frågan om det är värt extra jobbet man får
Jätteseriöst jobb du lägger ner. Bra med mycket förklarande text också. Många skriver bara "sen lagade jag rosten". Jag gillar din stil bättre....
Vad använder du för fabrikat på epoxiprimern?
Utan avsikt att vara Messerschmitt på något sätt vill jag förmedla två tips på vägen:
Ta ur rutorna när du håller på, de kommer att bli förstörda av slipspånor som bränner in i glaset annars.
Kapa och svetsa på ett ställe i taget, börja inte överallt på bussen. Det är lättare att hålla kvar motivationen om man ser att man går framåt.
Lycka till!
/Janne
Som innan verkligen seriöst lagat. Detta är ett faktum som inte många förstått.. Genom att ta bort större sektioner så är det lättare att få till ett bra slutresultat.. Just detta att kunna kommat åt att bearbeta plåtarna. Först taket och nu frontplåten.. Även trevligt att se att du inte bara byter till hela nya plåtbitar utan lagar det befintliga,i en bild av front strukturen ser den blå ut?? Ljuset..? Annars verkar det vara Volvos svetsprimer du använder på kontaktytorna. jädrigt snyggt jobbat!!!!
Jätteseriöst jobb du lägger ner. Bra med mycket förklarande text också. Många skriver bara "sen lagade jag rosten". Jag gillar din stil bättre....
Vad använder du för fabrikat på epoxiprimern?Utan avsikt att vara Messerschmitt på något sätt vill jag förmedla två tips på vägen:
Ta ur rutorna när du håller på, de kommer att bli förstörda av slipspånor som bränner in i glaset annars.
Kapa och svetsa på ett ställe i taget, börja inte överallt på bussen. Det är lättare att hålla kvar motivationen om man ser att man går framåt.
Lycka till!
/Janne
Jag skriver inte så mycket text men försöker beskriva lite grovt hur jag gått tillväga.
Primern heter Troton Master Epoxy från billackering.eu http://www.billackering.eu/epages/vilka … ducts/5432
Har väl egentligen ingen koll på hur bra denna epoxy är men hoppas den är OK
Det är bara jalusirutorna som sitter i just nu och de glasen skall ändå bytas allihop.
Hälften jalusirutorna har ersatts med plexy och orginalglasen har delat sig i lamineringen så jag skall beställa nya.
Glasmästarn skulle tydligen kunna skära till laminerade glas åt mig.
Att jag jobbar på flera ställen beror på att plåtarna överlappar på ett sådant sätt att jag måste fixa sakerna i rätt ordning.
Men annars så har jag försökt avsluta ett parti i taget där det är möjligt.
Som innan verkligen seriöst lagat. Detta är ett faktum som inte många förstått.. Genom att ta bort större sektioner så är det lättare att få till ett bra slutresultat.. Just detta att kunna kommat åt att bearbeta plåtarna. Först taket och nu frontplåten.. Även trevligt att se att du inte bara byter till hela nya plåtbitar utan lagar det befintliga,i en bild av front strukturen ser den blå ut?? Ljuset..? Annars verkar det vara Volvos svetsprimer du använder på kontaktytorna. jädrigt snyggt jobbat!!!!
Tack !
Utsidan på frontskinnet har inte fått nån primer (ljusgrå) ännu men annars använder jag Volvos svetsprimer där det är överlappande plåtar.
Frontskinnet har fortfarande några ställen som jag vill blästra därför är det fortfarande metallrent.
Annars så är orginalfärgen Sea Blue & Cumilus White och det kommer den att få igen.
Fasiken vilket fint jobb
Snabbt jobbat!!!
Kul med mkt bilder
Mvh
Håller med föregående......
En riktigt kul tråd att följa med bilder som talar för sig själv....
Verkligen en trevlig tråd, bra jobbat!
Snabbt jobbat!!!
Kul med mkt bilder
Mvh
Tack för all uppmuntran
Vet inte om det är speciellt snabbt jobbat detta är tredje vintern jag håller på
Än så länge är det en tillbakablick men om jag fortsätter och slänger upp bilderna i den
här takten så borde vi vara i nutid om några veckor.
Först när vi kommer till nutid blir jag mottaglig för goda råd och kritik
Jag hoppas att jag hinner svetsa klart denna vinter.
Bara mata på allting på engång så har jag någonting trevlig att läsa ikväll i soffan
Bara mata på allting på engång så har jag någonting trevlig att läsa ikväll i soffan
Nä nä du får ge dig till tåls men om jag inte jobbar för länge i garaget i kväll så kanske det kan komma lite i kväll
Eftersom Hellberg hellre titta på stillbilder av plåtbitar än tittar på tv så kommer här ett gäng bilder
Nästa på tur var att laga instrumentpanelens uppvik mot rutramen på ett par ställen.
Inre delen av A-stolpen på både vänster och höger sida var väldigt tunn och porig så det var bara att byta.
Höger och vänster gjordes inte vid samma tillfälle men men jag lägger bilderna tillsammans.
Höger A-stolpe
Vänster stolpe
Tror det här var det första stället jag använde den nyinköpta punktsvetsen.
Inte så vackert kanske men sen kommer rutramen utanpå detta.
Provade att tillverka mittenstolpens inre plåt.
Eftersom jag förstått att jag skulle bli tvungen att tillverka en hel del plåt själv så köpte jag en billig sickmaskin på Ebay.
Jag förstärkte den och byggde om den till motordrift.
Jag har haft mycket nytta av denna maskin som ni kommer att få se längre fram
Tv klarar jag mig utan sålänge folk jobbar på i garaget blir ju skitbra! Riktigt nice att tillverka sina egna plåtar, kul när man får till det!
Ett behagligt halvfullt garage med nyttigheter..
Ja att motorisera sikckofalsen är ett kommande projekt... Med en hastighets styrning??
Får man fråga vad du jobbar med som är så duktig??
Vilket grymt arbete du gör, blir verkligen imponerad av kvalitén på arbetet
Jag fattar egentligen inte varför du köpte buss i USA, du hade ju kunnat få liv i vilket skogsvrak som helst känns det som! Hatten av!
Tv klarar jag mig utan sålänge folk jobbar på i garaget
blir ju skitbra! Riktigt nice att tillverka sina egna plåtar, kul när man får till det!
Ja det är kul att tillverka egna plåtar och ibland nödvändigt då det inte finns som reservdel.
Såg att du också tillverkat de inre rutramsplåtarna på din pickis, såg bra ut
Nja, några fick jag tillverka och dom som var från gerson fick jag göra om som vanligt..
Ett behagligt halvfullt garage med nyttigheter..
![]()
Ja att motorisera sikckofalsen är ett kommande projekt... Med en hastighets styrning??
Får man fråga vad du jobbar med som är så duktig??
Halvfullt he he
Jag jobbar nu med el, styr & regler men har hela livet jobbat med underhåll i olika former mek, el, styr & regler och lite IT.
Bilar & mopeder har jag hållit på med hela livet men ingen så här omfattande renovering.
Styrningen är en liten frekvensomformare där jag kan styra hastigheten med en potensiometer och fram & back med fotpedal.
Har sett att även du är en som gillar att leka och tillverka allahanda nyttiga maskiner
Jag fattar egentligen inte varför du köpte buss i USA, du hade ju kunnat få liv i vilket skogsvrak som helst känns det som!
Hatten av!
Tack
"Planen" var inte att den skulle vara så här murken
Den eviga optimisten.
Men nu när jag fått lite träning så skulle jag inte tveka att ta itu med ett skogsvrak nån gång i framtiden
Så har du en risig dubbelhytt åt mig så hör av dig
Då var det dags igen !
Nästa steg var att försöka få ihop en ventilationsbox.
Ventboxen från 58an var var lite bättre än 67an men de har lite olika utseende så jag flyttar över delar till 67an.
Kapade bort de delar jag ville använda från 58an och lagade upp de.
Jag var rädd för att förlora pressningar och profiler så det blev en del smålagningar.
Utifrån fragmenten försökte jag tillverka nya plåta med liknande profiler
Så nu kom sick/falsmaskinen till användning.
Då kan jag börja prova bitarna tillsammans.
Här testar jag luftintaget/dropprännan från Auto Craft som senare visade sig ha ganska taskig passform.
Rundningen på framkanten stämde inte speciellt bra så det krävde en hel del massage.
Provar ventboxen på plats för att se om jag är någolunda rätt.
Rutramen är tillfälligt monterad.
Efter mycket provande vågade jag svetsa ihop ventboxen permanent.
Nog för i dag nästa steg blir att bygga upp takets främre droppkant / luftintag.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Westy SO42 från NC
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.