På Gotland kör ni väl med dom speciella rauk-skurna kamdreven också.......
Kul att motorn är i och igång.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor -55
Sidor Föregående 1 … 19 20 21 22 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kul att motorn är i och igång.
![]()
...
ett så kallat skåne skämt..
Härligt med motorljudet..
Min fru klagade på att ljudet av "startmotor och komp på motor som ej startar" lät bekant .. så här till kvällsfikan.
Ja, det var schysst sång i kamdreven
-GB, dags att fixa en riktig mick, med tanke på alla uppstarter du filmar... Det lät ju lite fjantigt på filmsnutten... Det var fint muller i verkligheten.
Det var långkörning i garaget. Kom just hem. Tanken var att provköra, idag torsdag och sticka till Gotland fredag, så jag tokskruvade hela natten och var klar, förutom olja i lådan, men upptäckte då jag monterade bakhjulet att vänster drivaxel glappar för mycket. Jag vet inte om det är nått fel med mina lagerhus. Jag kan ha fel modell, så lagret glappar i sidled. Skulle kanske gått snabbt att fixa, men kl 4 på morgonen har man inte så mycket ork kvar.
Så det var droppen. Nu bryter jag och tar istället röda bayen till Gotland. Jag måste hinna serva den och packa.
Jag får sikta på Bad Camber med BD:n istället.
Hehe, ja den lät riktigt trevlig 
Hade du inte monterat storkubikarn hade du säkert inte haft lager-problem kring drivaxeln... Eller slammat bilen....
Men... AC emblemet på burken MÅSTE bytas mot ett lika slitet av rätt märke!
Kör hårt!
AC märket är ett med burken, det såg nästan lackat ut. Sån patina rör man inte
Lagerhusproblem hade du också haft med en originalhög originalbil. Jag har nog bara satt dit fel modell
det är en riktig djungel. Macke hade en hel låda, men det var knappt att man hittade ett matchande par.
Dags för en liten uppdatering här.
Får börja med "Veckans GB"
I mitten på augusti så åkte jag och Gustaf på Åkdon och Termos. Det var en liten kvällsträff i Leksand.
GB har enligt egen utsago inte varit redo att åka barndoor med större motor än, så när vi åkte hem från Leksand, så "tvingade" vi GB att provköra min buss.
Vi stannade mitt i vägen där det var enkelfil. Gustaf hoppade ur och satte sig bakom ratten i GB:s buss och jag tog passagerarsätet i min buss.
Det skulle vi inte ha gjort....
Efter ca 10min körning small det till. Det var en skaplig smäll. T o m bakeliten runt hastighetsmätaren sprack och dörren var intryckt.
Vi fattade att vi måste ha krockat med nått och stannade tillslut. Men vi kunde inte förstå vad som hade hänt. Det låg inget på körbanan bakom oss.
Då kom Gustaf i GB:s buss och berättade. Det hade kommit ett rådjur från vänstersidan och sprungit rätt in i bussen. Efter smällen kanade det på rygg över hela vägbanan tillbaks ner i diket.
Några minuter efter krocken....

A-stolpen är ordentligt intryckt, men konstigt nog klarade sig framlyktan.

Podden sprack.

Det var faktiskt ganska omskakande med krocken. Det var svårt att sova den natten. Man grubblade på allt möjligt, men ett ororsmoment var naturligtvis försäkringsbolaget.
Man får ju för sig att dom har svårt att acceptera värdet på en patinerad buss.
Jag ringde Trygg Hansa dagen efter för att anmäla skadan. Jag fick då reda på att jag fick lämna in den på valfri verkstad.
Tur att vi har Wolfparts i Sverige. Woffe räknade på skadan och nån månad senare kom försäkringsmannen och besiktade den hos mig. Jag var beredd på en "fight" men han var lugn. Han hade både ägt en bay och en split för många år sedan och tyckte det var roligt med ett garagebesök.
Han frågade vad jag värderade bussen till före krocken. Jag menade 350 000:- och det ifrågasattes ej.
Men efter nån vecka hörde han av sig och började ifrågasätta ett frontbyte. Han menade att man borde kunna rikta ut A-stolpen och fronten och menade att han blivit blåst över det ????
Efter lite dividerande så kom vi fram till att jag skulle få pengar och fixa skadan själv.
Efter ett obligatoriskt skambud från bolaget, la jag ett dubbelt så högt motbud, och så var vi överrens efter det.
Ett ruskigt stort tack till Woffe för hjälpen!!!!!
Är det nån som har en löskapad A-stolpe till splitbuss att sälja, så är jag väldigt seriös spekulant. Helst med några cm av frontskinnet kvar. Rutdelen behöver jag ej.
shit happens... Tur ni klarade er.. Jävla vilt, det går såååå fort..klippte en bock.. Som sagt man hinner inte fatta vad som hänt...
i vårt fall bara lyse och knölad huv../grill på bruksbilen..som fixades utan f bolaget..
Tråkigt sånt där. Tur det gick bra med försäkringsbolaget.
Bloms skrot har väl nån buss kvar, åk upp å kapa loss en front. 
Fy va tråkigt, tur att det gick bra och att ni klarade er.
Fy vad tråkigt! Tur det inte va värre med er!
Angående stolpen kan jag ha kvar från fronten jag plockade mitt frontskinn ifrån. kollar det ikväll. tyvärr tror jag den åkte på återvinning vid senaste rensning.
Usch så tråkigt..att krocka med vilt är verkligen bara otur,det går aldrig att förutse eller att hålla undan för,det bara smäller..förstår att du är omskakad och ledsen över bilen,skönt att(och det är alltid det viktiga) inga kroppsskador uppstod..lider med dig 
Holy Shit!!
Tur ni klarade er bra själva o inte åkte av!
Men såklart väldigt trist med bussen!
Vi får väl dra varsitt "riss" på instrumenpanel/pod på bilarna, "First Kill"!
Eller sätta "Deer Hunter" stickers på kofångarna!
Blir nog "Hurstbåge" på min pickis innan den tas i bruk, här på ön ser man ju rådjur nästan varje dag! 
Ooooh my deer!
Höll på att krocka med en älg med min -67a typ 1 med plast fippfront för 20 år sedan.
Hann tänka "Jag kör under den..." Missade den som tur var....
Sköt att allt gick väl med bussen och er!
Ja, riktigt trist.
Men, som sagt huvudsaken är att ni klarade er, och så är det skönt att det löste sig med försäkringsbolaget. Du löser säkert den skadan så bussen blir minst lika bra som förut 
En sak jag har börjat fundera lite på är om man är med om en olycka, och har bytt till större motor. Då borde väl försäkringsbolaget kunna opponera sig, om dom ser/märker det förståss.
Det är väl så att om man har större motor/mer effekt än bilen är reggad för så är bilen egentligen inte godkänd, även om en halvtrött besiktningsman på bilprovningen släppt igenom den. Det är väl att betrakta som körförbud, ej godkänd på allmän väg? Och skulle försäkringsbolaget få nys om det så hade dom säkert gnällt om det istället för att betala.
Är det nån som har varit med om nått liknande eller vet nått om det?
Ja fan va drygt det kändes efteråt, skapligt antiklimax... åker den vägen dagligen då det är strax utanför jobbet men aldrig ens sett ett djur, så maximal otur att man smäller den enda gången man rattar en kompis BD
sen kan man tänka lite längre och fundera vad som hänt om man sett det innan och försökt väja... eller att det vart en älg... 
Trist men skönt att ingen kom till skada. Har kört på rådjur 2ggr och sista gången åkte jag I ca 50km/h men båda gångerna när jag hunnit tänka broms så har det redan varit för sent. Det går så otroligt fort och man får nog som sagt vara glad om det inte är en älg.
Jag har också kört på ett rådjur, när jag körde moppe...
Tur att det gick bra med er!
Demian...hade du väntat dig att göran skulle ha uppsikt på vägen?? Han satt väl som i trans hänförd av moset..
Fast inte ens jag såg nått rådjur, iofs låg jag och vräkte mig i baksoffan
Det var första gången som jag satt bak.
Blom, ja, jag har också funderat på skroten. Det finns ju nån front kvar där höger lyktpotta har huggits ur.
Dennan, jag antar att du ändå kapat bort hela frontskinnet, så det gör inget att du kastat prylarna. Jag skulle ju även behöva en del från frontskinnet.
Lasslo, jo jag funderade också på det. Men å andra sidan har jag bara hört att försäkringen dras in om man orsakar nått rattfull.
Det rullar ju en del chippade bilar i landet, och jag är ganska säker på att försäkringen gäller om du kör obes eller avställd.
L
Ser ut som det tog rätt hårt, som sagts tidigare skönt att det inte blev några personskador
jag blev på sprungen av ett hjort för många år se, fick möte precis samtidigt jälar vad det small.
Men då bilen hade glasfiber kaross blev det bara lite sprickor i en glasfiberskärm.
Vad det gäller ersättning ifall bilen inte överensstämmer med regbesiknings utförande.
Så kan försäkringsbolaget reducera ersättningen för bilens skador.
Personskador ersätts alltid fullt ut.
Med detta sagt så tror jag inte det är vanligt.
Känner bara till en olycka där ägaren tagit en försäkring där han var nykterist, en körde han av vägen full.
Så där blev det inga pengar till bilen
Jag tror att det bolaget som börjar bli nitiskt med motorer skulle få ganska dåligt rykte.
Det är ju så svårt för dom att bedömma om det är mer effekt i bilarna. En krockad bil går ju ofta inte att provköra ens.
I min buss sitter det enligt motornr en 1600 dubbelport och dubbla förgasare. Det betyder ju inte att det är en massa hk.
Dom skulle ju också kunna plocka databoxarna i alla krockade nyare bilar för att kolla om det är original. Det känns som att det inte skulle funka.
By the way, så fick en annan snubbe i bussvängen ut ett nytt CSP phytonsystem då han hamnade i olycka med sin "25" hästarsbuss. Då borde det ha varit läge för bolaget att höja på ögonbrynen, men å andra sidan måste du ju få ha vilket avgassystem som helst på bussen.
- Blom, schysst erbjudande. Men jag tror att jag löser stolpen ändå med lite tur.
Sidor Föregående 1 … 19 20 21 22 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Barndoor -55
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.