Ja det är ju en klar skillnad om man kan göra en resa som en roadtrip, eller som något "nödvändigt ont" mellan alla livets betingelser. Några av de roadtrips jag gjort blev minnen för livet, andra ärenden ville man helst glömma innan man ens kommit hem!
Jag är helt klart en av de som förstår om man tycker det är långt att åka, börja med:
1. Bränslekostnad - Alla har inte hur mycket pengar som helst och kostnaden för detta ska ju såklart ställas i proportion till objektets värde. Köper man en hel bil, kanske man vill åka längre än om man letar efter ett kylskåp? Jag hade inget problem med en soppakostnad på över 3000kr när bussen jag hämtade var billig.
2. Tillgång till egen bil - Kan tyckas självklart att man har det, men jag var en av tappra få som höll bilhobbyn vid liv även under studietiden då jag inte hade någon egen vanlig bruksbil. Således kunde jag inte en stor del av året frakta runt på stora prylar långa sträckor. Men när jag satt med ett ormbo på i knäet på pendeltåget, tittade de övriga resenärerna storögt på mig!
3. Slitage - Kostnaden för detta förbises ofta vid privata ärenden (även av undertecknad) men är ju såklart en del av bränslekostnaden.
4. Tid - Vet att jag själv värdesätter min egen tid nu såpass mycket att jag är beredd att betala mer för något som ligger närmare, inte bara spara kostnad för resan, utan även själva tiden. Det ska då ställas i kontrast till att jag är ett "enpersonshushåll" och rimligtvis borde ha mer tid över än en barnfamilj. Jag blev jäkligt lycklig när jag bara behövde köra några kilometer för en badtunna, som jag tidigare aspirerat på runt om i landet, den var inte mycket billigare än någon annan, men jäkligt mycket närmare och det slog högt!
5. Bekvämlighet - Det är inte skönt att sitta still en hel dag i en bil, är motivationen tillräckligt stor tror jag de flesta uthärdar, men ibland kan denna faktor få tippa över vågskålen. Har man inte senaste modellen på landsvägslok och trotsar hastighetsbestämmelserna så tär det på krafterna att kryssa femtio mil (ca fem timmar) på stel brits i bullrig kupé. När jag fick en buss levererad till mig en gång i tiden, var det värt att betala extra för!
Sen har kanske andra människor andra värderingar och åsikter och dessa får stå för dem, det här var mina. Och i sluttampen handlar det om att förstå att vi alla har olika förutsättningar och att vi tänker olika. Men jag förstår de som säger att de tycker det är långt att åka, för det kan vara det för just den personen, i just det skeendet i livet. Sen om man har att göra med en notorisk gnällspik är en annan fråga.
Med det sagt bör jag väl nämna att jag själv både gjort några tokiga och tokroliga utflykter genom åren, men det var vid väl valda tillfällen och med god planering, något som blir svårare och svårare ju större köphysterin blir. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't