1

söker igentligen efter någon projekt tråd på något vw rod bygge. då jag är lite intresserad av att bygga en vw rod i vinter men då hade jag tänkt något seriöst och inte bara droppa ner den och bort med skärmarna utan en med lite tanke och kärlek bakom.

så jag tänkte efter tips då jag har sett några bilder på vw rodar när man googlat med en extra hjälp arm till framvagnen och sådant är de special byggt eller finns det något företag som tillverkar?

annars hur kan man göra för att flytta fram framvagnen men ändå få den igenom en sfro besiktning?

kom gärna med egna tankar tips och förslag på hur man kan göra.

söker ett soltak med oval ruta om det är något som någon sitter på då jag tror att de blir sjystare stuk med de än med den nyare fyrkantiga

//mathias

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

2 Senaste redigerad av Bajen (2011-07-12 19:10:14)

http://www.volksrods.com/
Trevlig sida.
Är relativt säker på att de går att köpa extender någonstans på den sidan.
(Sen om bes anser att de är okej eller inte vet jag dock inte. Blir nog svårt utan srfo)
Men sidan är för slö å för mycke bilder för att funka på jobbdatorn.
Så har ingen chans att leta åt dig nu.
Men här finns mycke tips å många projekt som är grymma.

Å många tuffa lösningar.

3 Senaste redigerad av Johan W (2011-07-12 20:10:01)

Hmmm jag håller på med ett bygge och det finns fler här tex. hjoggböle, bullmagne och flodis

Jag kortar karossen men det är inget jag kan rekomendera massor med jobb om man har en hel kaross, min saknar botten så det blir lättare, jag sänker även karossen över plattan Default/hmm

Man kan ju även bygga med bladfjäder lr förlänga huvudet.

Det finns 8" och 10" extensions på volksrods.com och även på andra ställen.
Dom är ju inte jättesvåra att göra men svetsarna måste ju vara godkända tydligen Default/hmm

http://www.volksrods.com/2012f46e0.jpg


När man sänker taket på en typ1 så kapa inte bakrutan och helst ska ha bakluckan ha samma lutning.
Vill du inte sänka taket så bygg utan, dom blir inge snygga med orginal tak ICQ/ad
Med tanke på takhöjden så flyttar man tillbaka stolarna och då bygger man om baksätet till ingenting och att den ska ha 4 pass är nog svårt om man sänker mycket, även framrutans höjd kan bli problem det finns inget mått att gå efter och är det riktigt lilla så tycker besiktningsgubben att han inte ser ut då kan man få höja taket så att ha bra kontakt med sin sfro man är nog det viktigaste.

Efter som taket blir förlitet så måste man ju skarva i ett kors (det går att luta in a-stolpen med slitsar om man inte sänker så mycket) och då kan man välja om man vill luta b-stolpen som blir mer jobb men snyggt ICQ/ad

Det var mina tankar och en bild på min ICQ/ad

En bra länk http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=345410

Post's attachments

jwrod1 009.jpg, 235.23 kb, 1600 x 1200
jwrod1 009.jpg 235.23 kb, 199 downloads since 2011-07-12 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

När jag hade dom tankarna på extender så pratade jag med en sfro kille.
Han såg inga problem att få den godkänd bara det var snyggt och rejält gjort samt uppförde sig vettigt på vägen.

Jag skulle nog vilja styva upp hela plattan.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

5

Kolla B-qvists tråd på TPB:s sida.....

Www.twinpeakboxers.com

6

får tacka för många tips och snabba svar nu har jag ett par sidor att gå igenom och hämta insperation på.

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

7

Att bygga en vwrod är väldigt enkelt.
Om du låter bli att flytta framvagnen och istället kortar karossen är besiktning heller inga problem, -du gör ju i praktiken mindre ingrepp än på en buggy.
Att korta, taksänka och customisera är inte heller svårt, det är som att laga rost... skära, passa in, svetsa, rikta, slipa osv.
Det svåra är att lyfta arslet från kontorsstolen och sätta igång o bygga bilen -OCH FÅ DEN FÄRDIG.

-dessa slängde jag ihop för 10år sen. det var mkt roligt och lärorikt.
(den svarta har kortad kaross och baksäte får lätt plats)
maila om du behöver specifika tips.
http://i54.tinypic.com/2wnb5tz.jpg
http://i54.tinypic.com/315llc0.jpg