Hur mycket en orörd splitframvagn gör på en bay kan jag inte svara på men det kan inte röra sig om många cm.
Det finns många olika setuper och min erfarenhet är att en splittframvagn ger en hårdare fjädring jämfört med en kulbultsframvagn som har längre bärarmar.
Vad som är bäst är en smaksak men jag gillar uppflyttade kulbultsframvagnar då jag vill åka både lågt och ha lite mjukare fjädring.
Fördelen med en splittframvagn är att den är mer eller mindre bolt on och så får man ju även "droppspindlar" på köpet när man flippar dom.
Tidsmässigt är det nog lite mindre jobb att sätta ihop en splittframvagn med allt vad det innebär (renovera/flippa spindlar, renovera bromsar m.m) men i slutändan är det en ganska dyr lösning jämfört med en uppflyttad bayframvagn.
Här är en bild på min gamla pickis med splittframvagn, inte mycket utrymme mellan däck och hjulhus fram men det hade inte varit några problem att höja upp den om jag hade velat det.
Brukade den hårt med många tunga lass och jag upplevde att bromsarna var ett större bekymmer med tunga lass än markfrigången