Kee: Jag ser fram emot en kommande "how to" från dig. Hoppas det löser sig med bucklorna du har att ta hand om först.
Vi får se hur denna tråd utvecklas, det skulle vara kul om det blev något liknande som tråden "lowering a bay" på Samba
Angående sänkning så tänkte jag börja skriva om den eviga frågan splitframvagn.
Varför splitframvagn på en bay och hur gör man ?
Det finns många fördelar med detta jämfört med att köra med bayens kulbultsframvagn. När man sänker en bay med endast sänksatser är man begränsad av kulbultarnas rörlighet som inte tillåter hur mycket sänkning som helst.
Jag vet inte exakt vad gränsen går på en okortad framvagn , men jag gissar på ca 10-12 cm max. Kortar man framvagnen blir fjädringen styvare och på så vis går det att sänka lite mer , men det gäller att ha koll på detta så inte kulbultarna pajar och det händer en olycka.
Satsar man istället på en splitframvagn slipper man detta bekymmer och då splitspindlarna kan flippas får man gratis droppspindlar på köpet.
Man får även bättre markfrigång då nedersta punkten på framvagnen sitter nästan 40mm högre upp än motsvarande på bay.
I alla fall om man jämför dom olika laserskurna gavlarna som finns att tillgå.
Nackdelen är dock att tillgången på framvagnar är väldig begränsad och om man väl hittar på någon springer kostnaderna iväg, då bromsar,lager, spindlar oftast behöver bytas/renoveras.
Ska framvagnen monteras på en 68-69 bay passar stommen utan att man behöver byta gavlar, men from 70 o nyare behövs split in bay gavlar.
Man behöver även bygga ett nytt fäste för bromsservon då framvagnen då splitbussar saknar dessa, eller köpa en ny huvudbromscylinder som inte behöver en servo. (Split 67 eller bay 68-70 utan servo)
Om man väljer att skippa servon kan man montera huvudbromscylindern längre fram direkt i ramen då alla baybussar är förberedda för detta. Man behöver dock korta tryckpinnen som går från pedalen och in i h-bromscylindern.
Det går att använda en pinne från splitbuss om man kortar av den, annars får man svarva enligt ritningen nedan, då dessa inte finns att köpa nya.
Pinnen är tillverkad för att passa på en hbc till bay 68-70 utan servo, problemet med dessa cylindrar är dock att det inte finns några nya bromsvätskebehållare att få tag i.
Finns inte möjligheten att tillverka en egen behållare finns det nya kompletta h-bomrscylindrar till split 67 med behållare att köpa.
En sådan krävs om man har trummor på bussen ,men om bussen har skivor kanske de funkar med den nyare modellen av hbc med bortplockad servo.
Bultdelningen på cylindern i iaf lika , så dom passar i ramen utan problem, dock krävs en annan modell av tryckpinne än den på ritningen nedan.
Får man till det med bromsarna så är det inte så mycket mer att krångla med, man får byta till bayens hjälpstyrarm och brotscha om spindlarna. Dock behöver man stuka om armen i en press då frigång mellan styrleden och ena torsionsröret är för tajt.
Tycker man detta låter krångligt kan man köpa droppspindlar från England för ungefär samma kostnad som en renoverad splitframvagn.
Dom är i stort set bara att bulta på men markfrigången blir inte så bra då framvagnen tyvärr hamnar väldigt nära backen.
Vissa som kör med dessa verkar dock vädigt nöjda så det är helt klart ett alternativ för den som inte vill lägga ner så många timmar på sänkning.
Ni som kör med dessa får gärna kommentera i ämnet droppspindlar.
Förmodligen vet väl dom flesta redan om det jag skrivit men jag hoppas att dom som inte hållt på med detta tidigare blivit lite klokare
Har jag missat någon som kan vara bra att vet får ni gärna skriva om det.
Här kommer några bilder i ämnet:
Tryckpinnar, den i mitten är en kortad variant från 67, den övre är en ombyggd bay.
Vill man ha en lite rejälare pinne gängar man m10 istället för m8.

Här syns fästet i ramen för huvudbromscylindern, detta finns även på senare bussar.

Några olika gavlar man kan använda. Mer info om D och E framvagnarna kommer längre fram.
A: "Original" bay
B: "Original" splitbuss, passar direkt i ramen på 68-69 buss ( Bultdelningen ser ut så här på bussar mellan 55-69)
C: Splitframvagn i bay, passar alla bussar mellan 55-79.
D: 40mm uppflyttad splitframvagn i bay.
E: 174,8mm uppflyttad bayframvagn i bay.