1

Eftersom jag ständigt får frågor om hur man sänker bay så tänkte jag starta en tråd som jag hoppas kan vara till hjälp för alla som funderar över detta.
Ni som har frågor eller erfarenhet av detta får gärna skriva i denna tråd, så kanske det kan bli en någon form av guide för dom som vill sänka en bay.
Ös på med frågor,bilder och erfarenheter, så kan vi kan reda ut detta evighetsämne  ICQ/ad

Jag kommer att lägga upp lite bilder och skriva om mina egna erfarenheter( i mån av tid) och jag hoppas fler vill haka på.
Allt ifrån att bara sänka med sänksatser till bodydrops är av intresse.

2

Ser fram emot utvecklingen av denna tråd. Jag själv har nog siktet inställt på en modest sänkning med sänksatser. Kan göra en "how to" i denna tråd om ingen annan hinner före mig. Tror dock inte det blir förrän nästa år som tidigast, speciellt med tanke på de bucklor som behöver rätas ut först.  ICQ/an

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av Franke (2013-03-18 22:57:56)

Kee: Jag ser fram emot en kommande "how to" från dig. Hoppas det löser sig med bucklorna du har att ta hand om först.
Vi får se hur denna tråd utvecklas, det skulle vara kul om det blev något liknande som tråden "lowering a bay" på Samba  ICQ/ab

Angående sänkning så tänkte jag börja skriva om den eviga frågan splitframvagn.
Varför splitframvagn på en bay och hur gör man ?

Det finns många fördelar med detta jämfört med att köra med bayens kulbultsframvagn. När man sänker en bay med endast sänksatser är man begränsad av kulbultarnas rörlighet som inte tillåter hur mycket sänkning som helst.

Jag vet inte exakt vad gränsen går på en okortad framvagn , men jag gissar på ca 10-12 cm max. Kortar man framvagnen blir fjädringen styvare och på så vis går det att sänka lite mer , men det gäller att ha koll på detta så inte kulbultarna pajar och det händer en olycka.

Satsar man istället på en splitframvagn slipper man detta bekymmer och då splitspindlarna kan flippas får man gratis droppspindlar på köpet.
Man får även bättre markfrigång då nedersta punkten på framvagnen sitter nästan 40mm högre upp än motsvarande på bay.
I alla fall om man jämför dom olika laserskurna gavlarna som finns att tillgå.

Nackdelen är dock att tillgången på framvagnar är väldig begränsad och om man väl hittar på någon springer kostnaderna iväg, då bromsar,lager, spindlar oftast behöver bytas/renoveras.
Ska framvagnen monteras på en 68-69 bay passar stommen utan att man behöver byta gavlar, men from 70 o nyare behövs split in bay gavlar.
Man behöver även bygga ett nytt fäste för bromsservon då framvagnen då splitbussar saknar dessa, eller köpa en ny huvudbromscylinder som inte behöver en servo. (Split 67 eller bay 68-70 utan servo)

Om man väljer att skippa servon kan man montera huvudbromscylindern längre fram direkt i ramen då alla baybussar är förberedda för detta. Man behöver dock korta tryckpinnen som går från pedalen och in i h-bromscylindern.
Det går att använda en pinne från splitbuss om man kortar av den, annars får man svarva enligt ritningen nedan, då dessa inte finns att köpa nya.
Pinnen är tillverkad för att passa på en hbc till bay 68-70 utan servo, problemet med dessa cylindrar är dock att det inte finns några nya bromsvätskebehållare att få tag i.
Finns inte möjligheten att tillverka en egen behållare finns det nya kompletta h-bomrscylindrar till split 67 med behållare att köpa.
En sådan krävs om man har trummor på bussen ,men om bussen har skivor kanske de funkar med den nyare modellen av hbc med bortplockad servo.
Bultdelningen på cylindern i iaf lika , så dom passar i ramen utan problem, dock krävs en annan modell av tryckpinne än den på ritningen nedan.

Får man till det med bromsarna så är det inte så mycket mer att krångla med, man får byta till bayens hjälpstyrarm och brotscha om spindlarna. Dock behöver man stuka om armen i en press då frigång mellan styrleden och ena torsionsröret är för tajt.

Tycker man detta låter krångligt kan man köpa droppspindlar från England för ungefär samma kostnad som en renoverad splitframvagn.
Dom är i stort set bara att bulta på men markfrigången blir inte så bra då framvagnen tyvärr hamnar väldigt nära backen.
Vissa som kör med dessa verkar dock vädigt nöjda så det är helt klart ett alternativ för den som inte vill lägga ner så många timmar på sänkning.
Ni som kör med dessa får gärna kommentera i ämnet droppspindlar.

Förmodligen vet väl dom flesta redan om det jag skrivit men jag hoppas att dom som inte hållt på med detta tidigare blivit lite klokare  ICQ/ab
Har jag missat någon som kan vara bra att vet får ni gärna skriva om det.

Här kommer några bilder i ämnet:

Tryckpinnar, den i mitten är en kortad variant från 67, den övre är en ombyggd bay.
Vill man ha en lite rejälare pinne gängar man m10 istället för m8.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/B2196377-orig_zps53c45c25.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/tryckpinne_zps94134381.jpg

Här syns fästet i ramen för huvudbromscylindern, detta finns även på senare bussar.
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen/201006131009_zps43697b37.jpg

Några olika gavlar man kan använda. Mer info om D och E framvagnarna kommer längre fram.

A: "Original" bay
B: "Original" splitbuss, passar direkt i ramen på 68-69 buss ( Bultdelningen ser ut så här på bussar mellan 55-69)
C: Splitframvagn i bay, passar alla bussar mellan 55-79.
D: 40mm uppflyttad splitframvagn i bay.
E: 174,8mm uppflyttad bayframvagn i bay.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/allagavlar_zpsc1c56de0.jpg

4

Snygga gavlar må ja säga.. ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Härlig tråd, Franke ICQ/ab

6

Trycker gilla knappen ICQ/ag  ICQ/ag

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

7

Härlig tråd ! MERA...så en rudis som mej fattar ICQ/ag

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

8

Kul att ni gillar denna tråd, jag har lite mer på lager som jag fortsätter med när tid och ork finns.

Hebster: Ja dina cadfiler har varit till stor hjälp för både mig och många andra i sänkningsbranschen  ICQ/ab
Stort tack till dig !

9 Senaste redigerad av michaelth (2012-08-04 08:40:00)

Ja det e trevligt med en sammanställning.. fast jag e duktigt i valet kvalet vilken väg att gå. ICQ/an .
splitt/bay med vända spindlar. Bay Droppspindlar (svetsade)+ sänksats, duktigt uppflyttad bay framvagn, eller annan A-länk framvagn ICQ/ad
samlar och funderar... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

kanon med en tråd! då det finns fördelar & nackdelar med dom olika lösningarna!

har fortfarande inte bestämt vilken väg man själv ska gå! och som du skrev så är en splittframvagn
inte det lättaste att hitta, blir det förmodligen en modifierad bay! & en samlad tråd om detta är mer
en perfekt! ..  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

11

Franke.. kan du inte göra en how to på din uppflyttade framvagn från start till till slut ICQ/ab
Typ vad som lär göras mer ingående.. med allt.. ICQ/ab
Gärna med massa foton  ICQ/af

12

easos skrev:

Franke.. kan du inte göra en how to på din uppflyttade framvagn från start till till slut ICQ/ab

Jag är helt övertygad om att det kommer ske uppdateringar framöver på dettta bygge.
Fler bilder och mycket text om för och nackdelar.
Ha tålamod så ska du se att det kommer.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Mogge skrev:
easos skrev:

Jag är helt övertygad om att det kommer ske uppdateringar framöver på dettta bygge.
Fler bilder och mycket text om för och nackdelar.
Ha tålamod så ska du se att det kommer.

Ja ser fram emot det ! ICQ/ab

14

Easos:
En "how to" på framvagn "E" ligger långt bort i tiden, men ni som följer min projekttråd kommer att kunna se framstegen där när jag har något att skriva och fota.
Det har dykt upp några nya problem och just nu har jag dåligt med tid över så du får du hålla dig till tåls  ICQ/ad

15

Franke skrev:

Easos:
En "how to" på framvagn "E" ligger långt bort i tiden, men ni som följer min projekttråd kommer att kunna se framstegen där när jag har något att skriva och fota.
Det har dykt upp några nya problem och just nu har jag dåligt med tid över så du får du hålla dig till tåls  ICQ/ad

Okidoki...  Det blir bra... får ha tålamod ICQ/ab

16

Oj, måste lagt för mycket tid i garaget. Hur kan jag ha missat denna tråd? Kanon!!!

Barndoor Panel -1954x2 Typ1 -1950 EZ-camper -1965 EH pick-up -1958
[email protected]
0736696462
Sotarn

17

Angående tryckpinne version 2...
Eftersom bromsvätskebehållare till non servo Hbc ej finns att köpa kan man istället använda en Hbc för servo fast utan servon monterad.
Jag har inte testat hur det fungerar i praktiken men jag tog fram en tryckpinne åt en kille för detta ändåmål, tillvägagångssättet är lika som innan men man får fila av lite på "röret i framkant av hbc:n.

Så om någon vill testa detta är det bara att svarva enligt bilderna nedan.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/IMAG0777_zps12720774.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Tryckpinnebayutanservomedservohbc_zpsfbf546aa.jpg

18

En fråga till alla kunniga här ute;
När jag nu har monterat tillbaka spindlarna på bägge sidor så hade jag två splines över på övre sänksatsen och en spline på undre sänksatsen. Vi skulle höja sänkningen för att inte köra i lägsta läget och därmed riskera slitage och eventuell olycka genom att ta spjärn mot karossen och bända ner mot golvet, det som hände då var att endast övre sänksatsen justerades till att nu ha 5 eller 6 splines över och undre sänksatsen ligger kvar med 1 spline över. Givetvis var endast bultarna nedskruvade i torsionsstavarnas hål och inte själva sänksatsernas låsning.
Jag behöver knappast förklara att jag är en nybörjande hobbymekare  ICQ/ab

Både övre och undre spindlarna ser ut att ligga i samma vinkel...

Tar tacksamt emot tips och glada funderingar över lösningar jag kan testa. Kanske är det enklare att justera när hjulen är på plats?

19 Senaste redigerad av jockebostrom (2013-04-03 17:45:44)

ska man inte flippa även dom inre styrlederna (på hjälpstyrarmen) valde bort alternativet bromsservo på splitvagnen då styrstaget skulle tagit i h-cylindern om man flippade dom inre men det kanske inte behövs då alltså?

tänk om du gjort den där posten några dagar tidigare, vad lite fundera och mäta jag behövt göra  ICQ/ae

edit: ser ju nu att tråden är rätt gammal hehe. får skylla mig själv helt enkelt..

Panel -53, 911 -71

20

Nix, flippa bara ute. Det blir bättre vinkel på styrstaget om du inte flippar inne vid styrarmen.

21

Demian skrev:

Nix, flippa bara ute. Det blir bättre vinkel på styrstaget om du inte flippar inne vid styrarmen.

okok tack, får mäta om och kanske omvärdera beslutet att köra utan. trevligt med servo och ser ju mest original ut.

Panel -53, 911 -71

22

Känner att de nog e här min fråga lämpar sig bäst och kanske gör nån annan nytta i framtiden.

Har precis fått fatt på en splitframvagn och efter att ha läst lite fram å tillbaka kvarstår dock en fråga, sänker själva bytet till splitframvagn nåt eller e det bara så att man får bättre markfrigång? Anledningen till frågan e att jag i ett svagt ögonblick råkande lova frun att jag inte skulle sänka pickupen till okörbarhet... Vilket vi e lite osams om va det betyder men antar att de e säkrast att gå efter hennes uppfattning... Så målet e helt enkelt att sänka så de blir lågt men kanske inte skrapa på varje gruskorn...

23

Eftersom du ändå bör montera sänksatser och inte svetsa framvagnen "stum", så kan ni orda om det när vagnen står på hjulen igen. Duger det inte finns troligtvis justermån både upp och ner (om du svetsar i dem i ett sådant läge), så ni kan komma överens.

Med det sagt, ska man nog även tänka på att höjden bak påverkar totalintrycket av vagnen. ICQ/ab

En splittframvagn, med droppade spindar sänker mycket utan att göra vagnen okörbar och oavsett om man väljer flippade spindlar eller inte är det bra att kunna justera åt båda håll.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

24

Alltså frågan va inte hur jag skulle kunna komma överens med min fru utan om själva bytet till en split framvagn sänker något? Men ja de kommer monteras sänkningssatser, orkar inte å har inte tid att bygga luft på den här framvagnen oxå. frågan i sej grundar sig i att de finns två varianter på gavlar en som möjliggör att montera en split framvagn i en bay och en som även flyttar upp 40mm, eftersom jag för första gången i mitt liv ska bygga nåt som e mer åt lagom lågt ist för brutal slammad så e jag lite vilse... Tänker liksom hur många knep man behöver använda sig av, ska man köra uppflyttat, flippade spindlar och sänkningssatser eller kan man hoppa över nåt utav de?

25

Bara genom att montera splittframvagnen i en bay vinner du en del frigång då nedre röret kommer högre upp än bayens nedre..mflippar du spindlarna. Så vinner du att bussen blir lägre men bibehåller en del av originalgeometrin i framvagnen, sätter du sänksatser så kan du sedan justera ner den en hel del till.. Fast då börjar väl hjulhusen bli nästa bekymmer... ICQ/ad
Som innan no free rides..
Väghållningen är ju inte värdsbest, så allt som gör att man åtminstånne inte försämra den...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(