Jag brukar alltid ta sida för sida. Du lyfter av ventilkåpan och fördelarlocket. Du vrider på motorn med en stor skiftare på remskivans mutter. När rotorn pekar mot märkningen i fördelarens kant har du ettans tändläge, då är båda ventilerna stängda på den burken och det är då du ska justera spelet. Rekommendationen är 0,15mm, men eftersom det kan vara svårt att få det exakt när man drar åt låsmuttern brukar jag vara mer frikostig med avgasventilen än med insugsventilen. Vrider du sedan motorn baklänges går du i kronologisk tändföljd, dvs 1-2-3-4 och kan ta sida för sida.
Lattjo att du inte lärt dig detta än? (inte illa menat) Jag var lite sen, men jag lärde det mig nog på min första folkasommar. Det är minst sagt essentiell folkakunskap om man kör med sin vagn, står ventilerna bara tillräckligt mycket åt h-vete kan man allvarligt skada motorn. Du kommer märka att treans avgasventil alltid måste justeras, oftast merparten av de övriga också. Rekommenderat intervall, minst var 500e mil, eller varje säsong.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't