1

Tänkte våga mig på och justera lite ventiler eftersom det känns som en högst nödvändig sak att kunna som folkameck.

Jag har en 1200 -61 i min råtta och tänkte justera upp den då den går sämre på vänster sida.

Beskriv gärna hur man gör! Hänvisning till mått i form av olika tabeller och sånt uppskattas.

T-t-t-t-t-aack på förhand! ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Bajen (2011-07-08 18:11:13)

http://www.youtube.com/watch?v=6S5Uapc8GjE
Har inget ljud på datorn på jobbet så orkade inte kolla men han borde ge lite mått.
Men är väl 0.10 - 0.15 man brukar säga?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2341

3 Senaste redigerad av kee (2011-07-08 19:55:50)

Jag brukar alltid ta sida för sida. Du lyfter av ventilkåpan och fördelarlocket. Du vrider på motorn med en stor skiftare på remskivans mutter. När rotorn pekar mot märkningen i fördelarens kant har du ettans tändläge, då är båda ventilerna stängda på den burken och det är då du ska justera spelet. Rekommendationen är 0,15mm, men eftersom det kan vara svårt att få det exakt när man drar åt låsmuttern brukar jag vara mer frikostig med avgasventilen än med insugsventilen. Vrider du sedan motorn baklänges går du i kronologisk tändföljd, dvs 1-2-3-4 och kan ta sida för sida. ICQ/ab

Lattjo att du inte lärt dig detta än? (inte illa menat) Jag var lite sen, men jag lärde det mig nog på min första folkasommar. Det är minst sagt essentiell folkakunskap om man kör med sin vagn, står ventilerna bara tillräckligt mycket åt h-vete kan man allvarligt skada motorn. Du kommer märka att treans avgasventil alltid måste justeras, oftast merparten av de övriga också. Rekommenderat intervall, minst var 500e mil, eller varje säsong.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Det är ju min första folkasommar också, iaf med körkort.

Ska motorn vara driftsvarm eller kall?

Tack för tipsen, ska prova imorrn om jag orkar/hinner ICQ/ab

5

Motorn skall vara kall vid justering

6

Michos Miche skrev:

Det är ju min första folkasommar också, iaf med körkort.

Ska motorn vara driftsvarm eller kall?

Tack för tipsen, ska prova imorrn om jag orkar/hinner ICQ/ab

Aha, fick för mig att du hade kört en hel del. Det var iaf inte menat som kritik, mest en fundering.

Ang tidsaspekten, när man kan det (och jag förstår att det inte går lika snabbt första gången) görs en ventiljustering på en kvart, kanske en halvtimme och ngn ventilkåpsbygel jävlas eller liknande problem dyker upp...

Lycka till!

7

Om det är standar stötstänger skall du kolla den kall men om det är crommoly stötstänger kolla i varmt läge
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2341
Man bör kolla ventilspelet efter 500mil
Ps efter kontrolera i varmt läge
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Hur går det till rent praktiskt? Meka i grillvantar?

Frågar inte för att vara märkvärdig, jag undrar på riktigt! Topparna är ju varmaste delen av motorn, att ens närma sig motorn undertill en varm sommardag kan ju vara outhärdligt, eller så är jag känslig. ICQ/ad

9

kee skrev:

Hur går det till rent praktiskt? Meka i grillvantar?

Frågar inte för att vara märkvärdig, jag undrar på riktigt! Topparna är ju varmaste delen av motorn, att ens närma sig motorn undertill en varm sommardag kan ju vara outhärdligt, eller så är jag känslig. ICQ/ad

Stoppa motorn vänta cirka 10min tag av ventilkåperna (om du inte har mekhänder tag fram hanskar)
fram med blad/slits mått kolla med 0,15
Jag som arbetar med varma saker brukar inte skada mig om sakerna är kallare än <45c
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Med stålstötstänger ställer jag ventilspelet på "noll" med kall motor. Det ger i vilket fall ett ventilspel på runt 0,3-0,4 på en varm motor, vilket är för stort, men jag vill inte ha påliggande ventiler vid kall motor.
Justera så att du kan snurra stötstången med fingrarna, inte mer inte mindre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Lånar lite.. Hur ofta bör man byta korkpackningen? Sist jag ställde så bytte jag inte, har iof inte kollat om de läcker något heller Default/yikes

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

12

Redwee220 skrev:

Lånar lite.. Hur ofta bör man byta korkpackningen? Sist jag ställde så bytte jag inte, har iof inte kollat om de läcker något heller Default/yikes

byt när det läcker ?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

13

Redwee220 skrev:

Jag byter var gång jag justerar, kostnaden är försumbar.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad