1

Har en fundering jag hoppas få dryfta med er här på forumet. Det rör förvisso ingen "klassisk" vw, men situationen kan appliceras även på äldre bilar om man väljer samma elektriska lösning. Hoppas det godtas, för jag gillar detta forum och dess medlemmars tekniska kunnande och ställer ogärna denna fråga någon annan stans.  ICQ/ab  Känns fel att posta detta i babblet.

Jag hade tänkt montera belysning i skåpet bak på min transporter nu när vintermörkret gör sig påmint. Ett gäng skarvbara ledlister har jag redan, som jag tänkt använda. Sätta två plastskenor längsmed vardera långsida i taket. Men hur jag ska få denna belysning att fungera automatiskt i skåpet har jag lite funderingar kring.

Först tänkte jag helt sonika sätta i dörrbrytare. Men då får jag bekymmer, för vanliga dörrbrytare, till bilar, är ju konstruerade för infällning och det blir lite svårt att lösa enkelt i det här skåpet, som har takhängda luckor. Sedan har jag tittat på andra varianter, där brytaren är vinklad (typ luckbrytare), för att lättare kunna montera dessa i skåpets stolpar. Det skulle i sådant fall krävas fem sådana, dvs en för varje lucka och sedermera kabeldragning som tänder båda skenorna oavsett vilken lucka som öppnas, för så vill jag ha det.

Men så slog det mig härom dagen att jag kanske rentav ska införskaffa en PIR-sensor (rörelsesensor) och montera i taket på skåpet. Då blir kabeldragningen mycket enklare och lamporna tänds oavsett vilken lucka som öppnas. En sådan kostar marginellt mer än de fem dörr/luckbrytare jag behöver.

Den första nackdel med en sådan installation jag kan komma på, är om skåpet är så fullastat att sensorn inte reagerar på en öppnad lucka. Men å andra sidan kanske inte belysningen kommer till sin rätt om skåpet är så fullastat att sensorn inte "ser" luckorna", för då kanske inte belysningen hjälper ändå?

En annan tanke, är om sensorn är så känslig att den skulle kunna reagera på att luckorna "slår/vibrerar" vid vinddrag under färd och tänder belysningen onödigt ofta. Men dessa sensorer brukar väl gå att ställa känsligheten på, eller?

Det tredje jag kommer att tänka på, är att dessa sensorer ofta har en tidsinställning, så att de släcker efter ett tag, det behöver förvisso inte vara en nackdel, men det kan vara något att tänka på kanske?

Det jag vill ha ut av denna tråd är lite bollande av idéer och tankar, även utanför boxen. Men grundidén är en snygg installation, som tänder båda skenorna oavsett vilken av de fem luckorna som öppnas. Jag kommer kapsla in listerna i plastskenor för att de ska bli mer okänsliga för mekanisk åverkan om man råkar komma åt dem med godset, likaledes bör tankarna kring monteringen av den övriga utrustningen gå. Tex om sensorn ska monteras mitt i taket, i ett hörn, osv...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Min chef har sådan belysning i sin caddy som VW har monterat in och det sitter med en rörelsesensor. Vi är rörmokare, så vi har ganska mycket verktyg på tavlor bak i skåpet och så fort de rör sig det minsta under färd så tänds belysningen där bak och bländar honom i backspegeln. Lagom irriterande. Nu kanske inte du har någon bakruta eller lösa prylar som kan hänga fritt eller flytta sig under färd.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

3

Finns ju såna där magnetbrytare som ofta sitter i huven på bilar med äldre typ av larm men också i larmade hus vid fönster och dörrar.
Vet ej exakt hur de fungerarar men kan ju vara nåt att kolla upp.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Magnetbrytare har funnits som alternativ, men de kostar ännu lite mer jämfört de två andra alternativen och ger egentligen ingen fördel (såvitt jag vet) i den här installationen.

Mitt skåp är helt täckt, åt alla håll, så risken att jag blir bländad är utesluten. Däremot vet jag ju inte om det finns några springor eller hål, som kan göra att det lyser ut och irriterar andra under färd. Jag har inga lösa verktyg eller liknande i skåpet, men rätt ofta har jag grejer i skåpet och det kan ju tänkas att något kasar runt i kurvor och liknande, det är ju svårt att höra när det är två väggar mellan mig och godset, med motor- och vägljud som neutraliserar öronen. Bra poäng där ändå!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av Björn J. (2014-10-29 07:30:20)

Torpa skrev:

Finns ju såna där magnetbrytare som ofta sitter i huven på bilar med äldre typ av larm men också i larmade hus vid fönster och dörrar.
Vet ej exakt hur de fungerarar men kan ju vara nåt att kolla upp.

Jag tänkte också på dessa, samt på mikrobrytare med en liten arm på.
Det finns också beröringsfria induktiva givare, i samma kapsling som mikrobrytarna. Men de flesta av dessa är no, alltså normalt öppna och sluter vid avkänning av metall. Möjligen finns det sådana som är nc, normlat stängda, eller kanske växlande också.

Edit, kom på det att skåpsluckorna kanske inte är av metall??
Då funkar inte de induktiva givarna, om man inte limmar en metallbit på luckans insida, men då kan man ju lika gärna använda sig av magnetkontakterna, men tänk på att sådana (heter också reed-relä, eller tungelement) inte tål så stora strömmar) kan vara bra att koppla över relä.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Sätt en vanlig tillslagsknapp i anslutningen till där du har handen efter precis har öppnat luckan och släppt luckan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

http://www.kjell.com/image/Product_130399713311435432/full/1

Här är nog den enklaste lösningen:

Skruva fast en sådan här mikrobrytare vid varje luck-karm, såga till en liten skydds-"plåt" av en plast- eller aluminiumbit som är något större än brytaren, men med samma hålbild, som även täcker anslutningarna.
Skruva fast brytaren med skyddsplåten ovanpå, anlut med små kabelskor eller helst en lödanslutning med krympslang över.
Dra en tvåledad kabel i ovanlant av luckorna, koppla in alla brytarna parallellt med på denna kabel, helst lödanslutningar med krympslang, skall tåla vibrationer, fukt och temp.skillnader.
Kablarna från brytaren till den tvåledade runtgående kabeln kan ju läggas i ett flexrör, eller självhäftande kabelkanal. den enan kabeln av dessa kopplas till + över en 5A säkring, eventuellt också en strömbrytare om du nån gång vill stänga av belysningen. Den andra kabeln kopplas till lysdiodslisterna, som sedan jordas med sin minuskabel.

Mikrobrytaren på bilden kommer från Kjell & Company.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … -5a-p36031
Om du köper fem stycken får du mängdrabatt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Kanske är jag bara trött nu, men jag är inte helt med på hur jag kopplar fem brytare parallellt i en slinga? Skulle man kunna få önska sig ett enkelt elschema?

Huvudbrytare har jag tänkt på, kan vara användbart på sommaren om man står länge med luckorna öppna och inte behöver belysningen alls.

Luckorna är gjorda i "sandwich-material" (plast) men sargen är i aluminium. Jag är lite osäker på om karmarna bygger något inåt när luckan är stängd och det blir ju inte så bra om brytaren ska "sticka ut" inne i skåpet. Jag får börja forska på detta i helgen.

Sen ska man hitta någon bra konstantplus som innebär ett minimum av kabeldragning, men den nöten får jag knäcka på plats.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

+12V-[5A]--LEDlist------------+--+--+--+--+
                                            |    |   |   |    |
                                             /    /    /   /    /
                                            +--+--+--+--+--- jord

Svårt att beskriva på iPaden   ICQ/ab men jag hoppas du förstår.

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

10 Senaste redigerad av Björn J. (2014-10-31 08:50:08)

Just det!
Jag ritade en i MS Paint.
Jag har en förkärlek till att placera strömbrytare på plussidan, men enligt ovan, så går det ju lika bra att placera dem i detta fallet på minussidan, välj det som tenderar kortast och enklast kabeldragning.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/skapbelysning1_zps91ff6f81.jpg
Jag tycker du skall koppla över en säkring och en strömbrytare så att du kan stänga av manuellt också.
+ kopplar du till 30 någonstans i bilens elsystem, vilket i praktiken är samma potential, samma punkt som batteriets pluspol.
Men koppla ingetning direkt till pluspolen om du inte sätter en hängsäkring direkt efter.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Tack för skissen, ibland är man bra trött!

Avsäkrar gör jag alltid! Men sen gäller det att hitta ett passande tillfälle att utföra denna operation på, men jag behöver alltså "normalt öppna" strömbrytare för uppgiften? Kjell-varianten som länkas här är ju passande iofs.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Lite dyrare brytare men mer inkapslad:
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … t=14477020
Har satt en sådan för ledbelysning i garderoben i husvagn, då tänds lyset när man öppnar dörren

Gubbjävel; dvs originalfantast

13 Senaste redigerad av Björn J. (2014-11-03 19:06:04)

Dom brytarna jag lade ut länk till är både brytande eller slutande, alltså växlande, beroende till vilken anslutning då kopplar dem.
Javisst dom är billiga, det är nog så att du skall ha stabilare och kapslade brytare i skåpet då miljön där kan vara tuff.
Elfa är väl den firman som har störst sortiment, men dom är generellt litet dyra, men dom har ju bra kvalitet. Möjligen kan ju Conrad ha en del också.

Jo jag tänkte att en avstängningsknapp kan vara bra om du tvingas köra med bakluckan öppen när du exempelvis skall köra hem julgranen Default/hmm .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Haha, jag får hem tjugo julgranar men skåpet stängt, lätt! Men nog är det bra att kunna stänga av lyset ändå, det säger jag inte emot.

Nu återstår bara att se när jag får tid till detta. När och om jag får till det, ska jag bifoga bilder på hur det blev, så ni som tipsat får lite lön för er möda.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Ja det skall bli intressant att se hur det blir när det är färdigt.
När jag pratar julgran, så är det i 10-12 metersklassen... ICQ/ad
Förra julen åkte den hem uppe på bågen på beach buggyn....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Men vilken syn det skulle vara, komma i en beachbuggy, längs en snöig väg, badshorts och hawaiiskjorta, med tomteluva på hjässan och en tolvmetersgran fastspänd på taket.  ICQ/ag

Skulle jag vilja frakta hem något sådant åbäke blir det på taket. Det fula men praktiska skåpet har två skenor på taket med lastöglor löpandes i dem, grymt praktiskt när jag tex körde femmeterslängder virke i försomras.

Men jag har lite annat att göra innan jag kan ge mig på belysningen i skåpet, bland annat ska nämnda bil få nya bromsskivor bak, men det är bara en av grejerna

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Det var en vecka innan jul, och en något kortare gran, i fyrametersklassen.
Men snöigt och halkigt, låg vikt på buggyn med breda däck... Och det var bara den översta delen av granen, toppen, som sparades. Sedan var det en transport kortare än en kilometer, så det var inte så uppseendeväckande... Vardagsbilen saknar både takreling och tackräcke.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Nu, sent om sidor, har jag börjat med detta projekt. Passar på i plusgraderna och utnyttjar jobbets faciliteter på bakgården vid varumottagningen.  ICQ/ae

Men jag är inte färdig än, det tog väldigt mycket längre tid än man kunde tro att genomföra detta. Återstår att se om det blir bra eller inte, för det händer ju att man lägger ner oceaner av tid, och ändå inte lyckas så bra, eller åtminstone händer det mig. ICQ/ad

Ikväll är det julbord med jobbet och jag vet inte hur jag kommer må imorgon, men jag är beslutsam att fortsätta då. Det är mest "småsaker" som återstår, korrigera någon kabels längd, dra lite kabelkanaler, ansluta till vagnens elsystem osv.

Jag började förra veckan med att limma dit ledlisterna och det var osmart att göra i minusgraderna och fuktigheten, någon list hamnade lite snett och jag kommer störa mig något grönjävligt på det, men frågan är om jag får loss dem i helt skick om jag skulle få för mig att flytta på dem. Blev tvungen att använda superlim i de krassa förhållandena.

Idag har jag, monterat fem brytare, varv fyra kunde låta sig monteras i befintligt material och den femte (bakluckan) krävde att ett litet "vinkeljärn" tillverkades. Utöver det har jag; lött, grenat, krympslangat in i förbannelse. Kabeldragningen är i princip klar, men att gå från principskissen som Björn ritade ett par poster upp, till den faktiska lösningen, är ett steg av astronomiska proportioner! Jag hade gjort en mer applicerbar skiss själv här hemma i stugvärmen, men jag gjorde den väldigt opedagogisk, så jag fik tänka efter både en och två gånger hur jag skulle koppla allt trots att jag hade pappret framför mig. Förhoppningsvis lyser det som jag tänkt, förhoppningsvis har jag inte förväxlat plus och minus, förhoppningsvis bryter alla brytarna som de ska.

Mer om detta imorgon och då kommer även bilder på  installationen. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

En brytbladskniv kan funka om man tar det försiktigt Default/hmm

Heja Heja ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Såhär blev själva kabeldragningen till slut. Jag vet inte om jag gjort något onödigt krångligt, men för att få den kortaste kabeldragningen gjorde jag bedömningen att det var såhär jag var tvungen att göra. Anledningen till kabeldragningen för minussidan är för att detta monterats i ett isolerande material och att en jordkabel redan var framdragen till samma ställe som plusen sedan ett tidigare projekt (backkamera).

En uppdaterad och förtydligad variant av det schema jag hade med mig. Hojta till om jag gjort något fel, detta är ritat utifrån minnet av kopplingen och jag fick sudda en del innan jag fick till det:
http://ladda-upp.se/files/2015/b175734.jpg

Sedan själva resultatet då, ja här är en översiktsbild, vid dörrstolparna i mitten på respektive sida syns fyra av brytarna, den femte sitter uppe till vänster utanför bild och bryter således för "bakluckan":
http://ladda-upp.se/files/2015/b175735.jpg

Tog även lite detaljbilder, men de vrids alla när jag försöker ladda upp dem, vad kan det bero på? De visas ju rätt på datorn.

Funktionen blev precis som jag ville ha den, nu återstår att se hur robust systemet är och det kan bara tiden utvisa. Det är väl en relativt smal sak att byta ut brytarna mot bättre kapslade/mer lämpade om de skulle fallera. Hela kretsen bryts med en huvudbrytare i hytten och är avsäkrad innan denne. Jag är spänd av förväntan inför det framtida användandet av pickisen "Flake" i det fortsatta vintermörkret, även om det "vänder" nu. Det blir ju ett riktigt bra lyse, som inte kastar så mycket skuggor från lasten oavsett hur den är placerad. ICQ/ag

En grej jag skulle vilja addera är "kåpor" över listerna, dels som skydd, dels av estetiska skäl. Kåporna, egentligen transparenta hårdplastlister har jag redan, men de är i fyrkantsprofil och jag skulle behöva skära upp dem till U-profil, för att limma över listerna. Skär man med brytbladskniv spricker de lätt och jag undrar om det finns någon genial idé här bland er läsare på att "ta upp dem"? Om dessa ska till lär jag även räta upp den sneda listen (vänster främre list).

Tack vare att jag kunde använda verktyg och material från jobbet och att jag redan införskaffat brytare och lister tidigare, landade denna installation på modesta 80kr för kabelkanalerna.  ICQ/ae   Dock tog det ungefär en hel helg i anspråk i byggtid, fantastiskt att allt blev rätt kopplat från början trots ett väldigt otydligt kopplingsschema.  ICQ/ab Nu är jag helt slut och ska hoppa i badet med en bärs, sen blire nog bingen..

Så vad tycks?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

Det ser ju bra ut!
De där "självhäftande" listerna slutar så småningom att vara just "självhäftande". Dom brukar funka bra inomhus, jag har satt sådan på olika ställen i båten, och miljön där kan nog jämföras med ditt skåp. några sitter kvar och några har lossnat och jag har fått sätta i en skruv i ändarna och mitt på.
Någon typ av kapsling över brytarna... kanske du kan hitta på köksgerådsavdelningen på Coop eller Ica, eller på jobbet i lådan för kvarglömda matlådor... ICQ/ab
Nån slags förpackning eller matlåda av god kvalitet som du får modifiera litet..?
Annars kanske du kan bocka en 1mm aluminiumplåt som ett "U" och omsluta mikrobrytarna med.

Tja, det tog ett år från idé till färdigt resultat, jag fann min skiss, kopplingsschemat i datorn på jobbet häromdagen, och funderade en stund på varför jag hade ritad den på arbetstid... nu minns jag!

God Jul!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Ja jag har väl inte heller någon odelat positiv erfarenhet av kabelkanaler och det är väl som du säger, man får se hur länge de sitter och sedan ta problemen varefter de dyker upp. Ledlisterna är superlimmade så de borde sitta, men säker kan man ju aldrig vara. Jag får funta på kapslingen för brytarna, en idé är att använda förbrukade förpackningar för kabelskor, de borde ha rätt storlek och såna har ajg använt vid andra "kapslingsbehov", men för att brytarna ska fungera måste man ju ändå ta upp hål i dem för kablar och själva brytararmen. de ger ju ändå ett visst skydd och man kunde kanske fylla igen öppningarna med silikon?

Jag kom på att jag kanske också ska "produktutveckla" genom att göra kretsen som går längs stolparna löstagbar från det övriga om man behöver frakta något stort/brett på flaket och demontera mittstolparna.

Men jag är tacksam för din hjälp i tråden och mycket nöjd med resultatet och det var en fröjd att lasta i några kassar mat efter julmatinhandlingen vid stormarknaden idag, att öppna luckan och faktiskt SE vad man gör!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

23

Roligt att kunna hjälpa till!
Kapslingen i min tanke är mer ett mekaniskt skydd, utifall nu matkassarna kommer flygande vid en kraftig inbromsning (eller acceleration förstås). De där mikrobrytarna är ju varesig skölj- eller vattentäta, men dom tål en hel del. Med förbluffande resultat har jag Kjells brytare utomhus i en båt, och den har hållt i fem säsonger, den är givare till ett larm under en lucka, och sitter någorlunda skyddad, ungefär i klass med dina i skåpet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."