Fel eller rätt läge är ganska relativt, allt beror på hur mycket man vill kunna sänka bilen. Men om vi utgår från en original framvagn så ser den ut såhär, observera läget för stoppskruven (den som låser fjäderstålet i röret).

Kan vara lite svårt att se ibland var den sitter, beroende på vilken vinkel kortet tas i det blir ganska tydligt när man har framvagnen framför sig. Men om vi tänker oss att röret är en klocka så sitter stoppskruven vid ungefär kl 07:00-07:30, sitter lite olika på rören också. När man svetsar dit sänksatsen och vill ha en framvagn som man vill kunna justera från original och neråt, då ska man sträva efter att sätta stoppskruven på sänksatsen där den sitter original. Det som är lite lurigt är att stoppskruven är helt dold när man monterar sänksatsen, det du ser som pekar ut vid ca kl 09:00 på din framvagn är justerskruven för att kunna vrida fjäderstålen. Justerskruven sitter i 90 graders vinkel mot stoppskruven, det borde innebära att stoppskruven sitter nästan rakt ner vid kl 06:00. Men som sagt vinklarna kan lura en lite, men om jag tolkar dig rätt där du vill ha en lagomt sänkt bil som är körbar så skulle jag säga att sänksatsen är vriden för långt ner. Som du själv säger så blir den inte speciellt ställbar, men får du ordning på kulbultarna så kan du definitivt behålla sänksatsen där den är men den kanske inte går att ställa jättemycket. Du kanske måste köpa andra dämpare för att få en bättre komfort, men den känner du när har kört ett tag.
/foppa
Daem skrev:Nu har jag varit och skruvat lite i garaget.
framvagnen är stumm även vid demonterade dämpare men jag skruvade bort framvagnen och jag tycker inte det ser ut som att sänksatserna är isvetsade fel, i översta läget är låsskruven centrerad på röret, sitter den högre i originalläge?
Skickar med en bild