1

Har sänkt min typ 1-66 med dubbla sänksatser och renoverat hela framvagnen. Jag har noll fjädringsväg och med  den kunskapen jag innehar så verkar det som att kulbultarna har gått i botten. Är detta vanligt, den är ju inte toksänkt på något vis eller är det jag som har gjort något galet?
Har sänksatserna uppställda på högsta läget på bilderna nedan men ändå så är den stum.

Någon med tankar idéer om vad som kan va fel el om jag behöver byta/komplettera något?

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 617.38 kb, 38 downloads since 2015-12-15 

Attachment icon image.jpg 653.73 kb, 46 downloads since 2015-12-15 

Attachment icon image.jpg 659.3 kb, 44 downloads since 2015-12-15 

2

Testa att demontera stötdämparna och känn sedan om du har fjädring ,dom kan vara för långa.
Det blir även lättare konstatera när kullederna bottnar.
Droppade spindlar är att föredra på en kulbultsframvagn.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3

Macke skrev:

Testa att demontera stötdämparna och känn sedan om du har fjädring ,dom kan vara för långa.
Det blir även lättare konstatera när kullederna bottnar.
Droppade spindlar är att föredra på en kulbultsframvagn.

Tyvärr har jag kollat dämparna och dom bottnade inte, hoppades att att det va så enkelt men icke!

4

Som Macke säger så är sänkspindlar att föredra, sen ser det ut som att sänksatserna sitter väldigt långt vridna nedåt. Vet inte vad du har utgått ifrån, men sätter man stoppskruven där den sitter original så kan man ju sänka den från originalläget och nedåt. Som dom sitter nu så har du ingen justermån, kulbultarna och dämparna kommer nästan att bottna i sänksatsens högsta läge. Det är stor skillnad på var man sätter sänksatsen om man jämför mellan länkpinne och kulbult, det är också därför som det är svårt att få en kulbultsframvagn lika låg som en länkpinne om man vill ha någon som helst komfort kvar.

/foppa

5

Svårt att se på bilden men sitter spindellederna rätt? Jag tycker det ser ut som om den övre är vriden i förhållande till färdriktningen. Finns en markering (hack) i spindelleden som ska stämma mot markering på bärarmen.

6

Foppa13 skrev:

Som Macke säger så är sänkspindlar att föredra, sen ser det ut som att sänksatserna sitter väldigt långt vridna nedåt. Vet inte vad du har utgått ifrån, men sätter man stoppskruven där den sitter original så kan man ju sänka den från originalläget och nedåt. Som dom sitter nu så har du ingen justermån, kulbultarna och dämparna kommer nästan att bottna i sänksatsens högsta läge. Det är stor skillnad på var man sätter sänksatsen om man jämför mellan länkpinne och kulbult, det är också därför som det är svårt att få en kulbultsframvagn lika låg som en länkpinne om man vill ha någon som helst komfort kvar.

/foppa

Ok det är inte jag som svetsat i framvagnen, men det låter ju som att det du säger stämmer.
Känns som att det bara finns en utväg kvar, svetsa om sänksatserna och sätta på sänkspindlar. Känns ju inte som någon mening att bara sätta dit nya spindlar för då sänker väl dom 5 cm till och jag vill inte ha den så mycke lägre än den är nu!
Eller går det att lösa på annat sätt?

7

P. skrev:

Svårt att se på bilden men sitter spindellederna rätt? Jag tycker det ser ut som om den övre är vriden i förhållande till färdriktningen. Finns en markering (hack) i spindelleden som ska stämma mot markering på bärarmen.

Då ska det undersökas nästa gång jag är i garaget!!

8

Som du säger så är det ingen bra ide att klappa dit sänkspindlarna när sänksatserna sitter där dom sitter nu. Men om du plockar bort dämparna har du någon fjädring då eller är det stumt, känns lite konstigt att det ska vara helt stumt då. Är det inte helt stumt då kan du köpa kortare dämpare som är anpassade för ett annat spann, ev. borde man väl kunna flytta stötdämparfästet och köra med originaldämparna. Men vill du ha komfort och en mer välmående framvagn, köp sänkspindlar och vrid upp sänksatsen...

/foppa

Daem skrev:
Foppa13 skrev:

/foppa

Ok det är inte jag som svetsat i framvagnen, men det låter ju som att det du säger stämmer.
Känns som att det bara finns en utväg kvar, svetsa om sänksatserna och sätta på sänkspindlar. Känns ju inte som någon mening att bara sätta dit nya spindlar för då sänker väl dom 5 cm till och jag vill inte ha den så mycke lägre än den är nu!
Eller går det att lösa på annat sätt?

9

Nu har jag varit och skruvat lite i garaget.
framvagnen är stumm även vid demonterade dämpare men jag skruvade bort framvagnen och jag tycker inte det ser ut som att sänksatserna är isvetsade fel, i översta läget är låsskruven centrerad på röret, sitter den högre i originalläge?
Skickar med en bild

Post's attachments

Attachment icon image.jpeg 933.5 kb, 81 downloads since 2015-12-19 

10

Vad jag kan avgöra så ser sänksatserna ut att sitta rätt, liknande på min framvagn.
Går även åt spindelleder för sänkt framvagn för att det inte ska bottna, jag kör även med korta stötdämpare.
Har också 2.5" sänkspindlar på och kör dyngsänkt, har skapligt fjädring och är långt ifrån stumt, men svårt att få någon vidare komfort med kulbultsframvagn, eller sänkt typ1a överhuvudtaget! ICQ/ad

11 Senaste redigerad av Daem (2015-12-19 19:38:01)

fanter skrev:

Vad jag kan avgöra så ser sänksatserna ut att sitta rätt, liknande på min framvagn.
Går även åt spindelleder för sänkt framvagn för att det inte ska bottna, jag kör även med korta stötdämpare.
Har också 2.5" sänkspindlar på och kör dyngsänkt, har skapligt fjädring och är långt ifrån stumt, men svårt att få någon vidare komfort med kulbultsframvagn, eller sänkt typ1a överhuvudtaget! ICQ/ad

Rätt är väl en definitionsfråga, men om satsernas översta läge är liknande orginal så borde jag ju också kunna få originalhöjd på den va? Vilket jag inte får nu, som jag skrev längre upp vill jag inte ha den så mycke lägre, annars hade det ju varit grymt lätt att bara trycka dit sänkspindlar och korta dämpare! trivs rätt bra med en markfrigång på 10-15 cm ICQ/ag
Några fler idéer och tankar?!

12

Jag tror du har gjort klassiken med kuledena ( jag har gjort detta felet oxå Default/hmm )
Dom är riktnings styrda om inte riktigt raka i färd riktning  så blir framvagnen stum i vissa lägen 
I mitt läget så fjädrar dom trögt sen vill inte röra sig i vissa lägen
En bild http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Framvagn.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

När jag kollade på din bild (mitten ) så är övre kulleden fel i sidled cirka 20mm fel inåt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

När jag kollade på din bild (mitten ) så är övre kulleden fel i sidled cirka 20mm fel inåt
/// M

Ok då är det ju det jag måste ändra, grymt med folk som kan ICQ/ab stort tack

15

Fel eller rätt läge är ganska relativt, allt beror på hur mycket man vill kunna sänka bilen. Men om vi utgår från en original framvagn så ser den ut såhär, observera läget för stoppskruven (den som låser fjäderstålet i röret).

http://i.imgur.com/iZfOr5P.jpg

Kan vara lite svårt att se ibland var den sitter, beroende på vilken vinkel kortet tas i det blir ganska tydligt när man har framvagnen framför sig. Men om vi tänker oss att röret är en klocka så sitter stoppskruven vid ungefär kl 07:00-07:30, sitter lite olika på rören också. När man svetsar dit sänksatsen och vill ha en framvagn som man vill kunna justera från original och neråt, då ska man sträva efter att sätta stoppskruven på sänksatsen där den sitter original. Det som är lite lurigt är att stoppskruven är helt dold när man monterar sänksatsen, det du ser som pekar ut vid ca kl 09:00 på din framvagn är justerskruven för att kunna vrida fjäderstålen. Justerskruven sitter i 90 graders vinkel mot stoppskruven, det borde innebära att stoppskruven sitter nästan rakt ner vid kl 06:00. Men som sagt vinklarna kan lura en lite, men om jag tolkar dig rätt där du vill ha en lagomt sänkt bil som är körbar så skulle jag säga att sänksatsen är vriden för långt ner. Som du själv säger så blir den inte speciellt ställbar, men får du ordning på kulbultarna så kan du definitivt behålla sänksatsen där den är men den kanske inte går att ställa jättemycket. Du kanske måste köpa andra dämpare för att få en bättre komfort, men den känner du när har kört ett tag.

/foppa

Daem skrev:

Nu har jag varit och skruvat lite i garaget.
framvagnen är stumm även vid demonterade dämpare men jag skruvade bort framvagnen och jag tycker inte det ser ut som att sänksatserna är isvetsade fel, i översta läget är låsskruven centrerad på röret, sitter den högre i originalläge?
Skickar med en bild

16

Foppa13 skrev:

Fel eller rätt läge är ganska relativt, allt beror på hur mycket man vill kunna sänka bilen. Men om vi utgår från en original framvagn så ser den ut såhär, observera läget för stoppskruven (den som låser fjäderstålet i röret).

http://i.imgur.com/iZfOr5P.jpg

Kan vara lite svårt att se ibland var den sitter, beroende på vilken vinkel kortet tas i det blir ganska tydligt när man har framvagnen framför sig. Men om vi tänker oss att röret är en klocka så sitter stoppskruven vid ungefär kl 07:00-07:30, sitter lite olika på rören också. När man svetsar dit sänksatsen och vill ha en framvagn som man vill kunna justera från original och neråt, då ska man sträva efter att sätta stoppskruven på sänksatsen där den sitter original. Det som är lite lurigt är att stoppskruven är helt dold när man monterar sänksatsen, det du ser som pekar ut vid ca kl 09:00 på din framvagn är justerskruven för att kunna vrida fjäderstålen. Justerskruven sitter i 90 graders vinkel mot stoppskruven, det borde innebära att stoppskruven sitter nästan rakt ner vid kl 06:00. Men som sagt vinklarna kan lura en lite, men om jag tolkar dig rätt där du vill ha en lagomt sänkt bil som är körbar så skulle jag säga att sänksatsen är vriden för långt ner. Som du själv säger så blir den inte speciellt ställbar, men får du ordning på kulbultarna så kan du definitivt behålla sänksatsen där den är men den kanske inte går att ställa jättemycket. Du kanske måste köpa andra dämpare för att få en bättre komfort, men den känner du när har kört ett tag.

/foppa

ahh nu gick det upp ett ljus även för en trög herre som jag. Hade ju helt glömt stoppskruven som skruvas in ett kvarts varv och som du säger blir ju då justerskruven på ett ungefär där original stoppskruv satt.
Grymt förklarat och tack för att du tog dej tid att förtydliga!!
Går se om jag hinner ut till garaget idag för att pressa om kulbultarna och göra ett nytt försök!!