1 Senaste redigerad av honcho (2015-11-22 11:43:36)

Hej allihopa. det var jag som Polisbussen av "Helsings Smedja". tänka skapa en placeholder för projektet och berätta lite om mig själv.
kille på Snart 40, bor i Göteborg, velat ha en VW buss så länge jag kan minnas.
arbetar med IT till vardags. Jakt och fiske är 2 stora intressen som jag väldigt sällan får tid till.

Detta är ett labor of love, så det kommer förmodligen kosta bra mycket mer än vad en hyfsat färdig T3 buss skulle  kosta.
Jag bestämde mig för att försöka reparera allt som går att reparera, för att spara pengar.
skall nämna att jag inte är någon bilexpert överhuvudtaget. Bytt lite småsaker på de Volvos jag har haft.
så ser ni något jag gör fel eller något jag skall tänka på så tas det bara tacksamt emot.

Motorn är ganska nedplockad nu, Topparna behöver ses över, Min bilmekaniker skall "röntga" dem säger han(vad han nu menar med det) sen så läcker ventilsäten något smått när jag testade hälla i bensin och låta det stå en stund, så säten och ventiler kommer justeras.
har lite problem med att få av bakre sidan av luftintaget (stora aluminium trumman) men jag har beställt en Hayes och en "How to Rebuild Your Volkswagen air-Cooled Engine (All models, 1961 and up) " så hoppas det klarnar lite när jag läst på.

Tagit tiotusentals kort som jag skall sortera och posta så småningom.
Varje dag när jag är i Garaget så sitter en Gopro över mig som tar 2kort per minut.

kommer bli delar över. 1-2st baksäten/soffor samt framsäten, bland annat.
är även ute efter ett komplett avgassystem.

//P

Post's attachments

Attachment icon DSC_0003.JPG 973.95 kb, 148 downloads since 2015-11-16 

2

Är det kaptensstolar du har, och i så fall vilken färg på dem och skick?

Eat
Sleep
Syncro
Repeat

3

inget "välkommen till boxerville", "kul projekt" etc, bara en fråga om stolarna  ICQ/ag 
skämt åsido, så fort volvon är fixad så åker jag till garaget och fotar stolarna

4

Kul med ännu en luftkyld fyrkantbuss!
Vilket skick är din kam i?
Var rädd om plåtbitarna kostar skjortan nu för tiden även termostaten till luftklaffarna.
Jag har snart fått ihop allt till motorn så att jag kan börja sätta ihop den.
Men du kommer säkert få din körklar långt innan min blir det......

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

5

Tackar. har inte kollat Kammen.. tagit isär allt utom motorblocket, ventilerna ser ok ut men läcker lite, min bilmekaniker har topparna hos sig nu, han skall kika och lösa detta.
alla cylindrar i fint skick, inga repor alls.
Men det var bra att du nämnde det, jag hade inte tänkt ta isär mer egentligen, men borde jag göra det?
motorn har stått sedan 1990..

termostaten tänkte jag testa idag i varmt vatten.
Lyckats rädda samtliga  plåtbitar utom Värmeskölden för avgassystemet. där får jag göra någon annan lösning.

Tyvärr så är Amazon lite sega på att skicka min bok.. jag lever just nu på detta forum och Thesamba.

6

/doh, jag tänkte på vevaxeln, inte kamaxeln. ICQ/ab
snart vet jag status på kammen

7

Coolt med Gopro kameran.
Du skulle haft en extra kamera som sitter uppe i ett hörn i garaget som tar överblicksfoton samtidigt
Hur som så blir det en rejäl bildtråd.

Lycka till med projektet

och du...välkommen till forumet  ICQ/ad

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

8

Tackar. denna klippte jag ihop förra veckan, ett litet smakprov.
https://vid.me/BR6C

Ser ni något idiotiskt jag gör så säg till ICQ/ab
Delar verkstad med ett par Volvofanatiker som ni ser.

9

Här händer det grejer ser jag! Bussen kom nog äntligen till nån som bryr sej om den.  ICQ/ab

Kul m kameran åxå

You´ll never know...

10

Gött med fler T3 projekt ICQ/ag  Mycket välkommen ICQ/ab  Jag ska följa med stort intresse.

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

11

tack tack allihopa.
just nu är jag lite låst hemma dock. bytte abs enheten på min volvo..självklart aktiverades immobilizern..  ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am
Bytte samma enhet i min min gamla V70 får några år sedan, betydligt enklare att byta och ingen startspärr.
så nu måste jag bärga skiten till Bilia i veckan innan jag kan pyssla med bussen.  misstänker även att det blir vatten o bröd i december ..suck.
detta skall bli skönt o slippa när bussen blir klar:)

Kan väl bara visa lite av prylarna jag fått från aliexpress i veckan.
GPS tracker
http://www.aliexpress.com/item/2015-New … eb201560_9

http://www.aliexpress.com/item/11cm-Car … eb201560_9

sen beställde jag dessa böcker för ett tag sedan, hoppas dom är bra
http://www.amazon.com/gp/product/156691 … ailpages00
http://www.amazon.com/gp/product/089586 … ailpages00

12 Senaste redigerad av camperbonde (2015-11-24 11:08:13)

Modern teknik suger nån tusenlapp för att plastkåpan till nyckeln delade sig = tappad id chip, men försök sno bilen utan nyckel....
De pengarna kunde jag haft roligare för. Plus tiden det tog körning till verkstad för omprogrammering av ecu'n osv.

Ibland tänker man konstigt de där emblemen kan jag inte ha för de är till sharan beetle etc.
Har sett dem på aliexpress... (hittade inget till vanagon....) ICQ/ad
Däremot har jag tänkt dra 12V till dörrarna så att jag kan ha VW "laser" symboler på marken när dörren är öppen.
Det där aha! de kaaaan jaaaag också haaaa inträffade inte.
Bling bling retar alltid nån purist.

När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

13

Emblemet kommer sitta på Kontrollpanelen i bortat alu inne i bakre delen ICQ/ab lampknappar, voltmätare, temp osv.
jag är nästan klar med programmeringen. det kommer sitta en arduino med lite sensorer bakom hela panelen som skall kolla det mesta i bilen.
kanske även en knappsats och larm om jag orkar.

14

Arduino is the shit.. En god vän har gjort ett luftfjädrings program till min buss som kommer utgå från en dylik.. Tyvärr har jag liiiite annat imellan innan systemet blir i skarpt läge... ICQ/ad
Exakt vad kommer du att reglera med din?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15 Senaste redigerad av camperbonde (2015-11-26 11:04:30)

CHT om du har en arduino.... (cylinder head temp på minst 1 tändstift)
iofs behöver du modda topparna innan du monterar dem.
Sen är 3-5" touch lcd färg display inte så dumt.

16

Liten uppdatering.
efter lite rengöring av topparna hittade jag mycket riktigt en spricka som bilden visar.
min mekaniker har båda topparna och han sa "det är inga problem att fixa" så jag väntar på att han skall få lite tid över så kommer dom tillbaka renoverade.

Sen så polerade jag en cylinder med spissvärta. ni ser skillnaden ganska tydligt på bilden.
frågan är om jag kommer orka ta alla fyra. fick ordentlig kramp i fingrarna när jag trycker igenom en mini-svampbit genom varje fläns..

Post's attachments

Attachment icon DSC_0031.JPG 510.57 kb, 160 downloads since 2015-12-06 

Attachment icon DSC_0051.JPG 945.7 kb, 145 downloads since 2015-12-06 

17

Smal pensel med styv borst så går det fort.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

18

kort uppdatering, inte så mycket bilder denna gång. slarvat lite med att ta med kameran senaste tiden.

började ge mig an bucklorna. testade lite olika metoder med varierande resultat.
Fyndiq hade en liten billig kit jag testade, limpistol och små stavar som man drar(skruvar) ut bucklorna med. limpistolen var så kass att den inte ens kunde smälta limmet... men jag körde med gammalt hederligt epoxy istället, då jävlar. Bomp, Bomp, Bomp.
det fungerade hyfsat bra faktiskt.

Det andra jag testade var att jag la in en innerslang från ett skottkärrehjul och blåste upp med kompressorn, det fungerade också helt ok. men kommer man åt så bra så man kan sticka ner en slang så kan man lika gärna bända ut dem manuellt.

Sen snickrade jag ihop Sveriges fulaste blästringsskåp. var på bauhaus och hitta massa spillvirke som jag fick för 75:-
jag hade 2 skivor plexiglas som jag tryckte ihop till 1 avlång skiva, vinkeljärn a 2:-st, en gammal motorhuv jag hittade som jag kapade så den passar som lock.
sen gjorde jag en googlesökning på något som inte kan vara så värst vanligt, "inseminations handskar kossor".. (kunde inte komma på andra varianter på handskar med långa ärmar)  ICQ/ag
jag har 2 olika biltema bästringspistoler som var usla i sitt originalutförande, men i skåpet med bättre slang kommer det fungera fint.
totalkostnad för skåpet blir nog ungefär 150:- ICQ/ab

på motorfronten är det inte mycket nytt som hänt.
jag har slipat och målat samtliga plåtar(tins) och dessa ser väldigt bra ut. dock börjar jag bli orolig att det kanske skulle varit värmetålig färg.. Default/lol

igår så fick jag mig ett ryck och testade polera upp lite rostig blank metall till blank yta igen.
glömde ta en bild. får fixa ikväll.
bifogar bilden på vänster ljusreflektor i dålig kvalité från innan jag började.
jag gick från sandpapper p100-p2000, sen polerade jag med vax och lite autosol. den ser numera helt blank o fin ut igen.
Dock tror jag det jobbet var helt onödigt, har letat och letat men det verkar omöjligt att köpa endast H4 glaset, verkar bara gå att köpa hela lampan komplett.  har någon ett tips?
som jag nämnt tidigare, allt som går att reparera skall repareras ICQ/ab

Post's attachments

bläster.jpg, 33.39 kb, 960 x 540
bläster.jpg 33.39 kb, 331 downloads since 2015-12-10 

ljus.PNG, 57.31 kb, 295 x 287
ljus.PNG 57.31 kb, 332 downloads since 2015-12-10 

19

Ja är inte detta "Kajsa Warg"så har jag inga bättre förslag.. ICQ/ab Huvudsaken är att komma i mål,hur man tar sig dit,är upp till var och en..Bra jobbat,visat att du inte saknar målmedvetenhet och uppfinningsrikedom!

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

20

Gilla  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

då fortsätter vi lite i kajsa warg anda: hade lite armeringsjärn över efter badrumsrenoveringen. hade 2st långa rostiga fyrkantstål som en gång i tiden var takrails till min gamla V70, klippte, kapade och gjorde tappra försök att svetsa ihop detta till gallret som skall hålla prylen som skall blästras, ovanför själva sanden.
kostnad 0:-

att försöka Mig svetsa galvat(gissar jag) stål mot rostigt(slipat visserligen) gick verkligen inte bra. det sitter, men min gamla industri o handel (ett ämne vi hade i skolan) lärare hade inte varit stolt.

hittade ett par diskhandlar i XXXXXL storlek som kan fungera tills vidare, dom lär gå sönder om jag missar strålen mot näven.. ICQ/ab

ikväll hoppas jag kunna testa den, kanske t.om ta lite fler foton.

nu åter till bussen:
min bilmekaniker börjar verkligen bli nyfiken på bussen, vilket gör mig mycket glad.- Jag kommer behöva hans erfarenhet och hjälp så småningom. Han är 75år men still going strong.
igår ringde han mig och sa att han hade ett komplett avgassystem till bussen som jag får gratis (yay!) passar det inte så bockar han till det så det passar.
värmekamrarna vete fasen om det finns, vi får se i helgen vad han hittat.
hela hans trädgård består av bil(skrot) delar som han sparat i 50år.
skulle gissa att det finns över 500 bildäck runtomkring i varierande kvalitet. citat "varför köpa 4 nya däck om bara 1 är slitet"
Kan tillägga att hans hem är varje bilentusiasts våta dröm. 4st varmgarage, 2 av dessa har han grävt hål som fungerar som pits. 1 lyft.
Ena garaget har dessutom en form av massiv dammsugare som suger upp minsta dammkorn båda under och över bilen. perfekt vid omlackeringar antar jag.

jag kan spåna vidare i timmar om denna karl, men kortfattat, en helt underbar farbror som har ALLT och kan laga allt. bor ni i Göteborg och saknar något till vilken bil som helst, messa mig så kollar vi, men ha inte bråttom, han gillar verkligen prata ICQ/ab

sen gjorde jag en lite tristare upptäckt, helvete! vad pengarna brinner, i små, men många inköp under renoveringen.
har en sämre ovana att åka förbi Biltema/jula/Bauhaus etc innan jag åker till verkstaden... exempel: behövde 2st slangklämmor.. kvittot senare säger 678:-.... som ni förstår åker det med ett o annat som är "bra att ha"
om det fortsätter i denna takten kommer jag äga Sveriges dyraste T3 oxo ICQ/ab så nu får det vara inköpsstopp ,endast det som är nödvändigt.
familjen skall ju ha julklappar oxo.

22 Senaste redigerad av Stefan F (2015-12-12 17:50:45)

Den första boken är väl mer eller mindre kuriosa vid det här laget och den handlar definitivt inte om din buss... ICQ/ad  Nummer två är däremot riktigt bra, och du borde nog även fundera på den här:

http://www.bentleypublishers.com/volksw … anual.html

O håll dig borta från Haynes...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

23

Den boken har jag i pdf format. dock lite korrupt,  någon sida saknas. men det var om manuell växellåda om jag inte missminner mig

24

Heja!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

25

blir nog en kort paus fram till veckan efter nyår med bussen.

kortfattat: jag tycker det är så otroligt roligt att pilla i verkstaden att mina dagar ser ut så här 07-16 vanliga arbetet, 17-~23- bussen.  ICQ/ag
samt ofta hela helgerna.
Sen fastnar jag på onödiga detaljer. jag försökte exempelvis polera hela motorblocket(samt fläkthuset) till blankat(polerat) aluminium, otroligt tidskrävande och helt onödigt egentligen.

Lite för mycket annat har blivit liggandes samt att frugan måste ju få lite kärlek.

det har gått så långt att jag inte har hunnit med att besikta volvon (eller ja, ombesiktiga) Glömt av vinterdäcken och sladda av vägen(odramatiskt), inte en enda julklapp inköpt, är inne på kläder som jag inte haft på mig på 5-6 år och en hel del annat.

som ni förstår har passionen tagit över lite för mycket  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Men oroa er inte, jag kommer tillbaka och nu hinner jag ju läsa böckerna pärm till pärm.
kommer iaf försöka lägga upp lite bilder som jag inte sorterat ännu.

Vanagon 4 Ever!