Ja det känns lite tråkigt att fråga just en sån här fråga här, men det är ju ett bra forum med mången god kunskap utanför ämnet ACVW.
Jag står i begrepp att köpa en ny ABS-givare till min bruksis, vi kan kalla den för "transporter av nyare modell"
och undrar om jag kan få lite vägledning här. jag vill främst veta om jag tänker rätt, eller om det kan finnas en annan utväg.
Historien i korta drag:
Jag har sedan inköp alltid haft ett ABS-pulserande i bromspedalen, något som vid efterforskning visar sig bero på en sönderrostad ABS-ring på vänster framhjul (tydligen ett vanligt fel). Ett tag innan jag bytte denna började ABS-lampan att lysa, först intermittent vid väggupp, trotoarkanter mm och alltid nollställd efter omstart av motorn, sedan med ett konstant sken varje gång tändningen slås på. Övertygad om att det var samma problem som jag redan konstaterat, att ringen behövde bytas (beställde ringar från UK för en spottstyver av vad de svenska ÅF ville ha) gjorde jag inget åt det. När ringen nu är bytt och symptomen är borta, kvarstår den gula lampan i instrumentet. Vid felsökning med OBD2-instrument visar det sig vara ABS-givaren höger bak som felkodar, felkoden kom tilbaks efter nollställning och i helgen försökte jag mäta med multimeter för att göra någon form av enkel felsökning innan jag huvudlöst tjackar en ny givare.
Det märkliga är, att hur jag än försöker mäta och det är inte enkelt då givarens kontakt är djup och inte lättåtkomlig med multimeterns prober (förlängde dessa med ett par borrar i rätt storlek), får jag ingen signal vid mätning av resistans. Det tyder ju onekligen på att givaren är trasig, för jag testade med två olika multimetrar inom flera av instrumentens intervall och var noggrann med att se till att de förlängda proberna funkade som de skulle. Men när jag mäter växelspänning och snurrar på bromsskivan/hjulnavet får jag en spänningssignal på ca 1,5 volt. Således ger ju givaren någon form av signal även om resistansen är "oändlig".
Vad göra? Är givaren kass? Kan jag mäta upp kablaget på något smidigt sätt? Jämföra med vänster bak? Input emottages med tacksamhet. Ska besikta innan januaris utgång och jag vill kunna passa på att fixa detta innan det blir alltför mycket snö.
kan det vara en toyota hiace eller nåt?