1

Någon som vet ungefär vilket totalt (dynamiskt) kompressionsförhållande det går att köra i vw gatmotor på 98 oktan?  ICQ/ab

Och jag menar inte statiskt(uträknat) kompressionsförhållande eller uppmätt kompressionstryck. Utan där man tar hänsyn till både statiskt(uträknat tex 7,7:1 orginal i många typ 1), slaglängd, borr, vevstakarnas längd, kam -överlapp, laddtryck osv.
Finns säker mer rätta svenska uttryck för de här termerna.. ICQ/ad

Finns en rättså ok räknare här så förstår ni vad jag menar(tyvärr i tum dock):

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

Jag funderar över vilket statiskt(uträknat) kompressionsförhållande jag ska välja för att få bra svar på gasen men senare också ha möjlighet att hänga på turbo.

Jo jag vet alla motorer är olika och så vidare men det borde ändå finnas ett riktvärde för en vw motor med normal squishspalt och som går i och får insugsluft i skapligt normal temperatur..

Avancerad motormatte  ICQ/ae

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

2

Silverbug skrev:

Någon som vet ungefär vilket totalt (dynamiskt) kompressionsförhållande det går att köra i vw gatmotor på 98 oktan?  ICQ/ab

Och jag menar inte statiskt(uträknat) kompressionsförhållande eller uppmätt kompressionstryck. Utan där man tar hänsyn till både statiskt(uträknat tex 7,7:1 orginal i många typ 1), slaglängd, borr, vevstakarnas längd, kam -överlapp, laddtryck osv.
Finns säker mer rätta svenska uttryck för de här termerna.. ICQ/ad

Finns en rättså ok räknare här så förstår ni vad jag menar(tyvärr i tum dock):

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

Jag funderar över vilket statiskt(uträknat) kompressionsförhållande jag ska välja för att få bra svar på gasen men senare också ha möjlighet att hänga på turbo.

Jo jag vet alla motorer är olika och så vidare men det borde ändå finnas ett riktvärde för en vw motor med normal squishspalt och som går i och får insugsluft i skapligt normal temperatur..

Avancerad motormatte  ICQ/ae

Det beror på vilken kamaxel du använder ett riktvärde är 10,8/1 med statoil
du kan ha mera komp med shell v power cirka 11,0/1
som sugis
Om du vill hänga på en turbo max 9,0/1 med max ladd på 1,2bar sen spikar det som F#=
Ps Du kan kolla efter performancetrends Engine Analyzer som är ett bättre program
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Och med E85 kan man väl höja det dynamiska ytterligare.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-07-12 07:11:42)

gusten skrev:

Och med E85 kan man väl höja det dynamiska ytterligare.

Det är helt rätt att man kan höja till cirka 12-13/1 men det är stora kvalitets skilnader i E85
När vi körde i bänk(volvos stcc motorer) visade sig att bränslet kunde skilja från en tankning till nästa
Ena dagen var bränslet E82 till nästa dag E87 så det ganska knepigt att mappa motorn
Lamda bör vara i mellan 8,5-9,5 AFR på E85
Men vi går vidare när det gäller bränsle så är metanol ett jämnare bränsle än E85
som man kan ha högre dynamisk komp  cirka 15,1/1 och ladda mer än 2,5 bar
AFR 4,0-6,0/1
Jag vet att det finns motorer som har komp på 18,0/1 med metanol
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke