Någon som vet ungefär vilket totalt (dynamiskt) kompressionsförhållande det går att köra i vw gatmotor på 98 oktan?
Och jag menar inte statiskt(uträknat) kompressionsförhållande eller uppmätt kompressionstryck. Utan där man tar hänsyn till både statiskt(uträknat tex 7,7:1 orginal i många typ 1), slaglängd, borr, vevstakarnas längd, kam -överlapp, laddtryck osv.
Finns säker mer rätta svenska uttryck för de här termerna..
Finns en rättså ok räknare här så förstår ni vad jag menar(tyvärr i tum dock):
http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
Jag funderar över vilket statiskt(uträknat) kompressionsförhållande jag ska välja för att få bra svar på gasen men senare också ha möjlighet att hänga på turbo.
Jo jag vet alla motorer är olika och så vidare men det borde ändå finnas ett riktvärde för en vw motor med normal squishspalt och som går i och får insugsluft i skapligt normal temperatur..
Avancerad motormatte 

