1

Hej, jag har en byggtråd på T3 delen ovanför.
detta är min första bilrenovering så jag är väldigt novis.
jag är inte riktigt med på hur ett par saker fungerar på motorn men vill gärna veta.
det är även lite svårt att formulera då jag inte besitter all terminologi, ha överseende med detta ICQ/ab
Kan tillägga att jag har en viss insikt i alla frågor nedan, men jag är av den typen att förstår jag inte precis allt så måste jag ta reda på det.

ok då kör vi.

1. på hjulet(svänghjul?) där fläktremmen sitter finns det en liten kvarts cirkel med numrerade grader , hur och vad används dessa till?
2. jag har sett på ett par filmer att många verkar fästa fast en stång på samma svänghjul och vrider runt motorn antar  jag? vad gör dom då?
3. jag har monterat av svänghjulet samt gradskivan under renoveringen, något att tänka på när dessa skall monteras igen?
4. på fläktkåpan på min motor fanns ett klistermärke som indikerar att justering av topparna (ventilerna?) inte är nödvändig(vad jag läst på nätet)?
det är ett instrument med ett kryss över.
min mekaniker säger dock att topparna är standard som skall justeras. hur kommer det sig? hur ser man vilken typ av toppar man har?
5. det här med packningar på cylinder samt Topp, hur är det egentligen? står lite olika överallt. skall man ha metallpackning mellan cylinder och blocket? skall man ha packning mellan cylinder och topparna?

tack på förhand

2

Hej, kul att du frågar.
Det jag kan rekommendera är det trista torra svar att du ska köpa dig en verkstadshandbok.
För jag lovar att det inte är sista bilen du håller på med och inte sista frågan du undrar över.

Lycka till med byggandet.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Kan bara instämma..kan vara din mest prisvärda investering du gjort..välkommen i gemenskapen hos oss på forumet! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4 Senaste redigerad av niklasg (2015-12-11 12:37:05)

Har du haft isär motorn behöver du göra en grundinställning av ventilerna. Vilket behövs på alla motorer med hydrauliska kamföljare. Drunk inställning görs på den cylinder som är i tändläge genom att släppa på skruven så att stötstången e lös, sedan dra åt till spelet blir 0. Efter det drar du åt 2 varv till på skruven (jag har för mig att det va 2 men att 1,5 ska funka bättre.) Men som sagt så e en verkstashandbok inte fel

Inga plåtpackningar mellan cylinder och topp.

5

Tack niklasg, det hjälpte mig lite på traven.

jag var nog lite för vag för jag ville ha ett brett svar.
självklart har jag böcker om VW motorn(*Host*, som jag fick igår ICQ/ag ), dock saknas jag vissa förklaringar. jag utvecklar nedan:

1. Jag förstår att det har att göra med grundinställningen / kalibreringen av ventilerna (och fördelardosan?)
det som oroar mig är att jag gjorde inga anteckningar när jag plockade av fläktremmen,fläktkåpan, fördelardosan, "graderingsskivan",
nu när jag sätter ihop det igen, så ville jag mest försäkra mig om att jag inte klantade mig så mycket, att jag nu måste plocka isär motorblocket och kika på vevaxelns/stakarnas position eller något liknande.
dvs att jag saknar någon referenspunkt som jag borde markerat ut innan jag plockade loss det.
jag har ju vridit runt motorn ett par varv sedan dess när jag plockade bort kolvarna.

2. får återkomma till denna. det var ett par bilder där dom använde en stång mellan 2 bultar, inte för att dra runt motorn utan för (min gissning) utan för någon referenspunkt till något annat.. förstod iaf aldrig varför.

3.hör ihop med 1.

4. hydrauliska kamföljare hette det ja.
det är detta klistermärket jag syftade på
http://www.ratwell.com/dotmac/Pictures/ … ticker.jpg
jag tror det enkelt är ett missförstånd.  jag tolkade det som att om man justerade ventilerna på något sätt, så kunde något gå sönder.
jag inser att detta inte är fallet.

Finns allt jag behöver veta i böckerna
"How to Keep Your Volkswagen Alive: A Manual of Step-by-Step Procedures for the Compleat Idiot"  (jo den heter så)
eller
"How to Rebuild Your Volkswagen air-Cooled Engine (All models, 1961 and up)"
så är nog allt lungt.

6

Gå in här och läs
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

honcho skrev:

Hej, jag har en byggtråd på T3 delen ovanför.
detta är min första bilrenovering så jag är väldigt novis.
jag är inte riktigt med på hur ett par saker fungerar på motorn men vill gärna veta.
det är även lite svårt att formulera då jag inte besitter all terminologi, ha överseende med detta ICQ/ab
Kan tillägga att jag har en viss insikt i alla frågor nedan, men jag är av den typen att förstår jag inte precis allt så måste jag ta reda på det.

ok då kör vi.

1. på hjulet(svänghjul?) där fläktremmen sitter finns det en liten kvarts cirkel med numrerade grader , hur och vad används dessa till?
2. jag har sett på ett par filmer att många verkar fästa fast en stång på samma svänghjul och vrider runt motorn antar  jag? vad gör dom då?
3. jag har monterat av svänghjulet samt gradskivan under renoveringen, något att tänka på när dessa skall monteras igen?
4. på fläktkåpan på min motor fanns ett klistermärke som indikerar att justering av topparna (ventilerna?) inte är nödvändig(vad jag läst på nätet)?
det är ett instrument med ett kryss över.
min mekaniker säger dock att topparna är standard som skall justeras. hur kommer det sig? hur ser man vilken typ av toppar man har?
5. det här med packningar på cylinder samt Topp, hur är det egentligen? står lite olika överallt. skall man ha metallpackning mellan cylinder och blocket? skall man ha packning mellan cylinder och topparna?

tack på förhand

1 man ställer tändning och ventiler
2 då är motorn i dåligt skick
3 svänghjulet mot vevaxel är ett instält lager spel som man mäter in (det blir inte bra om man inte gör rätt Remskivan är ingen fara att ta bort
4 Det måttet skall eftersträvas (0,15mm) om ventilena har skadat ventilsätet eller ventil skaftet måste man justera
5 om det är en bussmotor (typ4)  i vissa fall    där i mot  en Typ1 motor så skall det inte finnas
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Av det man kan se på filmen så är det en typ4-motor som tydligen är kopplad till en automat. Den stora klumpen är momentomvandlaren, och på en manuellt växlad bil sitter svänghjul och kopplingen där. Det du har tagit bort i andra änden är fläkten och remskivan. Den graderade skalan är för inställning av tändningen. Som tidigare har påpekats så har din motor hydrauliska ventillyftare och dessa ska justeras på ett speciellt sätt. Men risken är nog rätt stor att du får byta både kam o lyftare, jag har en likadan typ4 i min 1303:a och den kammen var helt nedgången. Det går att byta till en vanlig, mekanisk, kam om man vill.

Länken ovan till rep.handboken är inte direkt tillämplig på din motor, typ4:an är av en annan konstruktion även om principen är lika.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

tack tack. båda topparna ligger hos en expert, han fann bara en spricka som skall svetsas, i övrigt fann han inga fel förutom lite ventilläckage som vi oxo åtgärdar. lyftarna och kam ser kanonfina ut.
jag har visserligen inte inspekterat dom med diverse mätverktyg ännu så vi får se..