101

När det är så enkelt fel. Jag var på väg att riva ner motorn men jag är rätt säker på att jag inte hade hittat felet ändå.
Imorgon ska jag brumma på.

102

Nu har jag brummat lite. Den går varm men så andra sidan så är det okristligt varmt ute. Det låter inte harmoniskt från motorn heller riktigt. Hoppas det är fläkten som låter. Får kolla upp det.
Säg den lycka som varar.

103 Senaste redigerad av Bubbalobill (2014-12-29 21:53:38)

Ny energi.

Fick tag i ett par dubbla typ 3 gasare och insug.
Har monterat bort det gamla insuget och gasare plus luftfilterhållaren som sitter alldeles för ordentligt svetsad.
Har monterat insugen och gasarna och håller på att tillverka ett länkage.
Blir ett med två vajrar från en rulle i mitten.
http://forumbilder.com/images/2014/12/29/IMG_20141223_011442nopm.jpg

http://forumbilder.com/images/2014/12/29/IMG_20141223_175059.jpg

104

Ett litet tips bara
Du bör ha en bakelit packning mellan insug o förgasare så kommer det bli bättre när det är varmt ute Därför är pinbultarna så jäkla långa vid på insuget  (soppan ångar inte bort )
Det satt även sådana mellan topp och insug på Typ3
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

105

Jag hade bara en bakelitpackning så det blev montage helt utan, får ta och tillverka nya i någon lämplig plastsort, teflon kanske.
Bultarna är ohemult långa utan dom.

Tips på filter/adapter för att få filter högre upp så dom går fria från fläktkåpan?

106

Jag har rivit motorn igen, denna gång för att täta envist läckage och för att smyga på topparna lite oförsiktigt.
En kompis har köpt mirafräs och ventilslip och ville ha ett par toppar att pröva på så jag har gått med på att låna ut mina. Han är precisionsfetischist så det kommer bli riktigt bra.
Topparna jag köpte till motorn är Auto Linea 32/35,5 av något slag, billiga var dom. Efter de ca. 1000 mil jag har hunnit få sen första starten så har insugsventilerna knaster ätit sig upp en halv millimeter på skaftet så att jag fick slipa av dom för att få ur dom ur styrningen. Lyckligtvis har jag en uppsättning ventiler liggande.
Tankar kring detta:
Kompisen ville även porta lite och fullradiefräsa, sätet sitter förskjutet i förhållande till gjutningen, så han vill gå upp i storlek på ventilerna för att komma runt det problemet. Kan man skifta insug och avgas och gå på 40/35,5 utan att det medför extra arbete som att flytta styrningarna? Är det någon skillnad i material mellan avgas och insug? Han har volvoventiler liggande, passar knaster och material för ändamålet?
Är det på tok för mycket ventiler för min motor, i en buss med 1600 cylindrar, originalkam och 32-PDSIT? Tar lite tillfället i åkt gällande toppjobbet så, det får bli vad det blir av det.

Någon som har några tankar kring detta?

107

Mera kam  ICQ/af

Kom och hämta min reservmotor och testa hur den kombon känns i bussen.
270 grader kam, 1:1,25vippor och 1641 (vi sätter tillbaka den cylindersatsen innan du får ta motorn.)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

108

David, jag måste nog prova den motorn. Utväxlade vippor har jag på inköpslista redan, räcker det? Å andra sidan, det är samma pengar i en kam som det är i utväxlade vippor...

109

De utväxlade vipporna i den motorn är ju hemmabygda ICQ/ad (gratis)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

110

Kanske skulle man ge sig på att tillverka egna, då kan man ju få den utväxling man vill...

Kan Markus ha kvar några resultat från the glorydays? Scaniaboys motor vann väl sist?

111

Scaniaboys vann. Tror de landade på 140-nåt hästar.

Vår K-jet motor hade ju just bara över hundra.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

112

Vad tror mina herrar om ventilerna, går det att ha en insugsventil som avgasventil?

Har nog hittat läckaget. När jag lossade på pinnbultarna för cylindrarna så sätt många helt löst. Ska använda gängtätning denna gång.

113

Om det är muttrarna till dragstängerna som håller topparna som var lösa så blir det läckage, do ska dras med moment och behöver inte säkras med något, men dra dom i rätt ordning och rätt moment så blir det bra.

Anders

114

Nä då, inte muttrarna utan pinnbultarna i blocket. Det är genomgående hål in i motorn på de flesta av dom och där kan jag tänka mig att det kommer igenom olja i gängorna.

115

Det verkar bli 2 mm större ventiler radiellt i topparna, det räcker för att snygga till kanalen under sätet. Så i trakterna kring 38-39mm insug och 34-35mm avgas. Hoppas på att det går att köra på 85,5mm cylindrar utan att det tar i cylinderkanten.
Tänkte mig byta till en Engle W100 när jag ändå håller på, som jag har förstått det så är det en helt OK kam till en buss.

Så då blir motorn byggd på en 69mm motviktsvev,W100 kam,  1mm planade toppar som får större ventiler, lite portning och fullradiesäten, 1600 cylindrar, 32-PDSIT och ett ormbo som är lite grövre.

116 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-01-06 11:00:33)

Kör med 32mm på avgas för din motor är så liten (då får man hög gashastighet  ICQ/ab ) Om du  skall varva mer än 7000  så blir ditt konsept jätte bra
På en motor som skall ha vrid  vill man  ha så små ventiler som möjligt (jag skulle bygga 30x37)
Man kan ha en sådan kam men tänk på det är en trimkam som höjer varvtalet  framför allt på en så liten motor som en 1600 Skulle du byggt en 1900-2200 l så blir det en snäll kam

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

117

Jag har just inget val eftersom att topparna ser ut som skit innanför ventilerna, styrningarna sitter snett i gjutningen så det måste till större ventiler för att få till kanalen.
Jag kommer köra med original utväxling på vipporna så länge. Blir kanske andra vippor en andra gång...

Några 7000 varv kommer denna motor aldrig att se.

118

På de flesta sidor jag har läst om kammen så står det att den är bra för mindre motorer och även till buss, finns det någon annan kam som passar bättre än just w100?

119 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-01-06 18:53:32)

CB 2280  ICQ/ab (man kan läsa mycket som inte är rätt på nätet ) (på sent 60tal kom den kamen som var det fränaste man kunde stoppa i när man timmade som fan det var det värsta man kunde köpa på den tiden )(drar som fan från 3000 på en 1600  Ganska död under 2000 på en bubbla har man en  buss så är det 500kg till som skall flyttas )
Du behöver inte grotta topparna Bara ta bort skarpa kanter efter du skall ha en snäll gatmotor
Styrningen SKALL vara förskjuten i kanalen  om inte så funkar inte virvel bildningen som gör att den går runt ventilen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

120

Pratar ni om samma kam nu Micke? En W100 drar väl betydligt tidigare än 3000varv.
Pratar man "vanlig" engel kam som drar från 2500-3000 så är det väl W110?

Jag har just stoppat en w100 i min bussmotor, lite på inrådan från Micke faktiskt ICQ/ab

Jag tror, och hoppas att en W100 blir bra i din motor..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

121

Jo men jag läste just Mickes inlägg och blev fundersam... W100 ska dra mellan 1000 och 5000 varv, idealiskt tycker jag.

122 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-01-07 08:11:04)

På en motor som är större än 1835 så drar en w100 på lägre varv tal då  behöver der vara små ventiler 
                                                                                                                                                                                                   
   W-100    276º    236º    0,383"     9,73    108º    Street and buggy; sand rail, small capacity = lätta fordon

Jag har inte byggt en motor dom sista 10åren med en sådan kam på motorer som är mindre än 1800cc och en lätt bil (bubbla)
Om skulle bygga en buss mootor så skulle det bli en cb2280 eller en scat c20 som är mindre duration
Ja lars  med det du hadde på hyllan så var det det snällaste
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

123

Jag läste just att jag skrev fel några inlägg upp, det är sätet som sitter ocenterat i kanalen, därav ventilbytet.

Jag körde på en w100 mest pga mångfalden i forumtrådar på diverse forum som menade att det ska funka bra till en buss. Cheatercam ska enligt några forum och användare inte ge speciellt mycket alls över originalet. Fan att det är svårt att inte ha kunskapen själv.

Någon som törs gissa på hur man ska göra med munstycken på 32-PDSIT till denna motor?

Finns en liten chans att jag kan få tag i 92mm cylindrar men det ser jag som hemskt långt bort. Vore skönt att ha lite större diameter så det finns mer luft runt avgasventilen.

124

Jag tror att Kent har en 90,5 sats liggande. Den låg på hyllan i vårat garage i 10 år så den ligger säkert bara på en ny plats nu.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

125

Jag har skrivit till Kent nu, hoppas han kan avyttra dom.
Snart har jag delar till en till motor... Kam och cylindrar har gått 1000 mil, topparna som satt i bussen är oplanade redan och bara väntar på att få nya styrningar och ventiler som ligger på hyllan. Borra blocket kvar...