Jag fick för ett tag sen lite av en uppenbarelse gällande motorer, att motorvolym och hästkrafter inte går hand i hand. Kanske ingen shock för de flesta. Att köpa större cylindrar till bussens motor (typ1 motor) ger inte mer effekt än ytterst lite annat än att det flyttar ner effekttoppen en del.
Efter bugrunsvängen på 110 mil enkel väg så kom ju såklart suget efter bättre komfort i form av lägre varv. Tankarna kring typ4 motor har snurrat men eftersom jag har typ1block och toppar så kan ju ju bara bygga en motor som funkar. Jag har även en 75:as pickislåda som jag inte har kollat upp betäckningen på. Skulle vara som skönt att få ihop dessa så man kan marscha i 100-110 utan problem.
Om jag tar med blocket på jobbet och arborrar och planar cylinderanliggningsytan plus tar upp för större cylindrar och planar topparna (enkelportare), skulle mitt mål gå att nå då? Kanske vid 1900-2000 kubik?
Eftersom bussens växellåda och utväxling är anpassad för 47hk från början och med c-däck och jag kör med 195/65-15 på nu så har jag ju förvärrat läget. Testkörde med c-däck och den kändes modern, hann inte lägga i 3:an innan jag har rätat ut ratten vid korsningar...

satt och läste lite i tråden och fick för mig att du hade en 6vxl låda