1 Senaste redigerad av Bubbalobill (2016-01-06 18:34:26)

Jag fick för ett tag sen lite av en uppenbarelse gällande motorer, att motorvolym och hästkrafter inte går hand i hand. Kanske ingen shock för de flesta. Att köpa större cylindrar till bussens motor (typ1 motor) ger inte mer effekt än ytterst lite annat än att det flyttar ner effekttoppen en del.

Efter bugrunsvängen på 110 mil enkel väg så kom ju såklart suget efter bättre komfort i form av lägre varv. Tankarna kring typ4 motor har snurrat men eftersom jag har typ1block och toppar så kan ju ju bara bygga en motor som funkar. Jag har även en 75:as pickislåda som jag inte har kollat upp betäckningen på. Skulle vara som skönt att få ihop dessa så man kan marscha i 100-110 utan problem.

Om jag tar med blocket på jobbet och arborrar och planar cylinderanliggningsytan plus tar upp för större cylindrar och planar topparna (enkelportare), skulle mitt mål gå att nå då? Kanske vid 1900-2000 kubik?

Eftersom bussens växellåda och utväxling är anpassad för 47hk från början och med c-däck och jag kör med 195/65-15 på nu så har jag ju förvärrat läget. Testkörde med c-däck och den kändes modern, hann inte lägga i 3:an innan jag har rätat ut ratten vid korsningar...

2

Denna tråd kanske skulle legat uppe i bay-delen men eftersom det handlar om motorer och utväxling så tänkte jag att detta är rätt del. Flytta den om den ligger fel.

3

Jag förstår inte riktigt frågan.
C-däck betyder bar att att de får belastas mera, inte vilken dimension de har.  ICQ/ad
100-110 är ju inga problem med en originalare men tycker din motor varvet är för högt så är det utväxlingen som måste ändras och det ändras ju inte av en större motor.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Ja jo iofs så var det kanske inte lika tydligt som i mitt huvud när det väl kom ut i svart och vitt.

Fullprofils c-däck är det jag provat med och som satt original på bussen. Med vanliga lågprofilsdäck så har jag förvärrat problemet som det är nu med nuvarande original från -70 växellåda och motor. Som det är nu maxar bussen 115km/h och varvar som galet.

Frågan är väl egentligen om man kan klara av backar också i motorvägsfart med en nyare låda som har mer fördelaktig utväxling med mer volym och mild trimning för som det är nu så orkar den inte om jag har förstått rätt. Där kommer lågprofilsdäcken till nytta och förbättrar förhållandet.

Är det fortfarande oklart så förklarar jag bättre.

5

Du vill ha motor med mera kraft och en växellåda med annan utväxling, inte bara bygga en motor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jo mera effekt fast på kanske ett lite bakvänt sätt.. jag är inte så intresserad av 150hk eller att köra fort med bussen, för det är nog läskigt i 100 men jag tänker att väghållningen blir ett annat problem.
Jag är nog rätt nöjd med 50-70hk så länge jag vet att det räcker till att ligga i runt 100 blås utan tokvarv.

Jag hade tänkt börja gå typ4-vägen men det är för mycket gorm med det som det är nu.

7

Bubbalobill skrev:

Jo mera effekt fast på kanske ett lite bakvänt sätt.. jag är inte så intresserad av 150hk eller att köra fort med bussen, för det är nog läskigt i 100 men jag tänker att väghållningen blir ett annat problem.
Jag är nog rätt nöjd med 50-70hk så länge jag vet att det räcker till att ligga i runt 100 blås utan tokvarv.

Jag hade tänkt börja gå typ4-vägen men det är för mycket gorm med det som det är nu.

Tänk på att du belastar motorn MYCKET om du skall varva så mycket även om du kör Typ4 motor

Om jag var dig skulle jag kolla upp vilken typ av låda du använder i daxläget och utväxling

Att bygga en motor på 50-70 hk (typ1 1600  frisk motor och höj kompet till 8,5.1 och 1,25 vippor så har du minst 65hk )
om du använder DP toppar

Men den stackas motorn  kommer att varva ihjäl sig  och gå varm som fan

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

eller sätt i en 5 växlad Subaru låda med en Subaru motor.. iofs behöver lådan vändas rotations riktning på, = material kostnad 14600kr. men en subba tex legasy  2,2 135hk. e inte speciellt dyr. + givetvis ett vatten kyl system....en hel del jobb men slutresultat lågt varv effekt värme  eller kyla (ac) när man vill. en anledning till varför jag funderar på den vägen. fast min bay ?? ICQ/ad  blir lite ombyggd ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

PPRMicke skrev:
Bubbalobill skrev:

Jo mera effekt fast på kanske ett lite bakvänt sätt.. jag är inte så intresserad av 150hk eller att köra fort med bussen, för det är nog läskigt i 100 men jag tänker att väghållningen blir ett annat problem.
Jag är nog rätt nöjd med 50-70hk så länge jag vet att det räcker till att ligga i runt 100 blås utan tokvarv.

Jag hade tänkt börja gå typ4-vägen men det är för mycket gorm med det som det är nu.

Tänk på att du belastar motorn MYCKET om du skall varva så mycket även om du kör Typ4 motor

Om jag var dig skulle jag kolla upp vilken typ av låda du använder i daxläget och utväxling

Att bygga en motor på 50-70 hk (typ1 1600  frisk motor och höj kompet till 8,5.1 och 1,25 vippor så har du minst 65hk )
om du använder DP toppar

Men den stackas motorn  kommer att varva ihjäl sig  och gå varm som fan

/// Micke

Det var just att slippa varva ihjäl motorn jag var ute efter.
Skulle egentligen gå och mäta omkrets på både lågprofil och c-däcken så jag vet. Även ta reda på nuvarande lådas utväxling och den andra jag har.
Standard typ4:an har ju runt 70hk i bussen så det borde ju räcka att komma dit med typ1-motorn. Då borde ju motorvarvet vara samma som det var tänkt att hålla i 10 000 mil från början.
Klarar sig en komphöjd motor nästan lika bra i längden eller är det bättre att hitta hästkrafterna nån annanstans ifrån? Är ute efter en motor som håller, därav lågt effektuttag.
Jag har några planade och portade dubbelportstoppar liggande men som har nån spricka i. Kanske skulle lägga in dom i ekvationen. Det kanske går att fixa dom på jobbet!?!

10

Jag har en typ 4 insprutning med 6-ribbad låda i min -72, den varvar 2800-2900 i 90 km/tim. Dock med en smula tjockare däck än original. Fast det blir ju klurigare om man vill ha låg profil på däcken..

11

michaelth skrev:

eller sätt i en 5 växlad Subaru låda med en Subaru motor.. iofs behöver lådan vändas rotations riktning på, = material kostnad 14600kr. men en subba tex legasy  2,2 135hk. e inte speciellt dyr. + givetvis ett vatten kyl system....en hel del jobb men slutresultat lågt varv effekt värme  eller kyla (ac) när man vill. en anledning till varför jag funderar på den vägen. fast min bay ?? ICQ/ad  blir lite ombyggd ICQ/ad

Jag vill främst få till det enkelt. Med subaruprylar så drar det iväg ordentligt. Blir ju ombyggt fordon minst efter en sån sväng med bromsar och allt utbytt. Men tanken på en polo-diesel eller nått i den stilen har slagit mig

12

Mange skrev:

Jag har en typ 4 insprutning med 6-ribbad låda i min -72, den varvar 2800-2900 i 90 km/tim. Dock med en smula tjockare däck än original. Fast det blir ju klurigare om man vill ha låg profil på däcken..

Jag måste inte ha lågprofil egentligen men däcken är som nya och sitter redan på så det känns som synd att byta dom

13

Det beror på hur mycket man höjer kompet
Om man höjer lite så brukar det bli bätter förbräning som resultat lägre soppa förbrukning och lite mer effekt

Man brukade byta motor efter 7000-10000 mil på en bubbla
När jag låg i lumpen så var det stora nöjet att döda bussmotorer (typ4) vi tog bort varvtals regleringen på bussarna och körde som idioter (varva som  dårar ) i några timmar  (Dom var så lågt växlade )
Det brukade skramla till så var det färdigt med den motorn  så drog vi bort den till verkstaden för motor byte (kronan var största kund hos vw)
Det fränaste var att tanka MC 25 (start bränsle till draken ) efter 10min var hål så man kunde kolla olja från över sidan (det var stora hål i blocket )
Av dom galen skapen lärde jag att man inte skall varva för mycke den typ av motor och ha koll på utväxlingarna så sådant inte händer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

Det beror på hur mycket man höjer kompet
Om man höjer lite så brukar det bli bätter förbräning som resultat lägre soppa förbrukning och lite mer effekt

Man brukade byta motor efter 7000-10000 mil på en bubbla
När jag låg i lumpen så var det stora nöjet att döda bussmotorer (typ4) vi tog bort varvtals regleringen på bussarna och körde som idioter (varva som  dårar ) i några timmar  (Dom var så lågt växlade )
Det brukade skramla till så var det färdigt med den motorn  så drog vi bort den till verkstaden för motor byte (kronan var största kund hos vw)
Det fränaste var att tanka MC 25 (start bränsle till draken ) efter 10min var hål så man kunde kolla olja från över sidan (det var stora hål i blocket )
Av dom galen skapen lärde jag att man inte skall varva för mycke den typ av motor och ha koll på utväxlingarna så sådant inte händer
/// Micke

Jag skulle behöva kolla hur pass mycket dom är planade dom toppar jag har.
En kompis kompis körde moppen på nitro en sväng när vi var små och det gick inte heller helt bra men en annan historia.
Försvarets bussar har nog nästan alla som hade chans plågat så hårt tillfället gav möjlighet till. Vi hann mest bara sladda med dom men mdäed tanke på att det var -35 vid tillfället så får man anta att det är ett plågsamt bilförsök.
Har du nån koll på enkelportstoppar? Går det att få ut nån effekt med planing/portning av dom? Är det inte ett hopplöst fall att få ut
nått ur ett enkelförgasar insug och kanske singelweber?

15

1-1,5mm är aldrig fel
Om du kollar in här  så kanske det är något nytt för dig  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Det finns mölighet att få liv i alt
Men är botten delen dålig så brukar det dö mycket snabbare
Ps1 värme är det största fienden för en vw motor
Ps 2 läs en å två gånger
Tänk på att det kostar att leka med VW motorer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:

1-1,5mm är aldrig fel
Om du kollar in här  så kanske det är något nytt för dig  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Det finns mölighet att få liv i alt
Men är botten delen dålig så brukar det dö mycket snabbare
Ps1 värme är det största fienden för en vw motor
Ps 2 läs en å två gånger
Tänk på att det kostar att leka med VW motorer
/// Micke

Hur gör folk när dom arborrar, planar man blockhalvorna och kör kamlagerlägena med eller kör utan att plana halvorna och borrar både kam och vevlagerlägen?  Hur mycket skeva kan halvorna vara?
Ska man ta ur och rensa oljekanalerna på koks eller räcker det att tvätta ur dom?
Angående att det kostar så har jag ju förmånen att kunna göra det som kostar själv, förutom lager och allt det man måste köpa i delar.

Värme är min största fundering och extern oljekyl är nått jag funderat på men som kanske är onödigt.

17

Bubbalobill skrev:
PPRMicke skrev:

1-1,5mm är aldrig fel
Om du kollar in här  så kanske det är något nytt för dig  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Det finns mölighet att få liv i alt
Men är botten delen dålig så brukar det dö mycket snabbare
Ps1 värme är det största fienden för en vw motor
Ps 2 läs en å två gånger
Tänk på att det kostar att leka med VW motorer
/// Micke

Hur gör folk när dom arborrar, planar man blockhalvorna och kör kamlagerlägena med eller kör utan att plana halvorna och borrar både kam och vevlagerlägen?  Hur mycket skeva kan halvorna vara?
Ska man ta ur och rensa oljekanalerna på koks eller räcker det att tvätta ur dom?
Angående att det kostar så har jag ju förmånen att kunna göra det som kostar själv, förutom lager och allt det man måste köpa i delar.

Värme är min största fundering och extern oljekyl är nått jag funderat på men som kanske är onödigt.

Om arborrning
Jag planar inte halvorna för att man måste arborra kamlägerna oxå(svårt att få tag i sådana lager )
Om halvorna är skeva så nästa block som gäller (byta block )

Man borrar bort alla olje pluggar för att göra rent med långa brorstar (jag hetvatten tvättar alltid i tvättmaskin )

Kostnad  räkna med fyra 0000 för en riktig renovering men en reparation av motorn kan du gå under fyra 0000
Olje kyl med termostat är aldrig fel

Nr1 är att montera dit ett oljefilter så man inte får in skitig olja i motorn
och då får man lite extra kylning
Om du skulle arborra skulle jag ta kontakt med STICKAN här på BW så blir det billigare frakt för dig än hit till GBG
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Arborrningen har jag tänkt ge mig på själv. Det var just kamlagerlägena jag har funderat på iom att dom aldrig nämns i samma stycke som vevaxellägena.
Jag har en kompetent flerop på jobbet som jag har utsatt för alldeles för lite hemjobb. Därför tänkte jag kanske ge mig på topparna också, större ventiler hade ju inte varit dumt men i alla fall plana dom och ta ur för större cylindrar. Kan ju kasta på andra toppar en annan gång och gå all in på dom.
Jag tar även upp blocket för större cylindrar och tar nån enstaka hundring påanliggningsytorna för cylindrarna så det blir tätt och jämnt.

Är det någon som kör typ1 motor och senare växellåda och kan upplysa om var man ska lägga ribban i optimering/trimmning? Egentligen skulle jag helst slippa göra något alls på motorn förutom enkel renovering utan effektökning. Kanske lägre profil på däcken hade räckt?

19

hejsan rätt ny på vw men jag har en liten fråga. har en beach buggy med en slö 1300 motor i som låter som en skördetröska hehe, tänkte kolla om det är ståra problem att få i en insprutningsmotor istället dom från vw transporter tror jag dom e? tacksam för svar på vad jag ska leta efter för motor och låda ICQ/ab

buggy

20

Kolla vad du har för låda i bussen först. Själv har jag 6 ribbad låda i min 73:a buss med typ1 motor och därmed högre utväxling. Sen får man dra lite längre på treans växel och kanske växla ner tidigare men det funkar fint ICQ/ab

21

hur många hästar är det i en sån motor med insprutning? är det mycke man behöver fixa för att byta till det? motorfästen och sånt?

buggy

22

Kjellgren skrev:

Kolla vad du har för låda i bussen först. Själv har jag 6 ribbad låda i min 73:a buss med typ1 motor och därmed högre utväxling. Sen får man dra lite längre på treans växel och kanske växla ner tidigare men det funkar fint ICQ/ab

Underbart. Precis det jag behövde höra. Ska klappa in min andra låda i vinter då och hoppas på att slippa göra mer än nödvändigt.
Skulle du säga att man kan följa trafiken på motorväg eller bara ligga mer komfortabelt i 90km/h?
Slog ett getöga på min andra låda och den är sexribbad men jag hann dessvärre inte skita ner mig och vända på den så jag fick se någon kod.

23

Kjellgren skrev:

Kolla vad du har för låda i bussen först. Själv har jag 6 ribbad låda i min 73:a buss med typ1 motor och därmed högre utväxling. Sen får man dra lite längre på treans växel och kanske växla ner tidigare men det funkar fint ICQ/ab

Default/lol satt och läste lite i tråden och fick för mig att du hade en 6vxl låda  Default/lol

6 ribbad är väl antalet förstärkningsrader på växellådan  ICQ/ae

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

24 Senaste redigerad av Björn J. (2014-01-13 23:05:15)

milagro skrev:

hejsan rätt ny på vw men jag har en liten fråga. har en beach buggy med en slö 1300 motor i som låter som en skördetröska hehe, tänkte kolla om det är ståra problem att få i en insprutningsmotor istället dom från vw transporter tror jag dom e? tacksam för svar på vad jag ska leta efter för motor och låda ICQ/ab

Javisst, det går bra, rent tekniskt, frågan är var SBP säger..? Samvetsgrant är det väl max 60 hk i en buggy som gäller. Och tro mig, det är inte kul att köra en med för hög effekt i någorlunda normal trafik.
Leta istället reda på en fräsch 1600 dubbelportare, dom har serienummer som börjar på AD eller AS, det är samma motorer, men AD hade likströms- och AS växelströmsgenerator.
Dessa ger iallmänhet tillräcklig kraft för en buggy. Men det är egentligen samma problem där, man har en gammal växellåda för pendelaxlar, som ger för låg utväxling, det ger ju en sjysst acceleration, men det blir snurrigt värre i motorvägsfart.

-Tänk om VW teknikerna uppfunnit överväxeln! Vad kort denna diskussionen skulle varit då.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Hej igen dagboken.
Jag råkade ut för en skilsmässa så jag har inte riktigt kommit mig för att varken gå ut i garaget eller fundera mer på motorer. Varför är det så att när man har pengar har man aldrig tid och när man har tid har man aldrig pengar, eller ork?
Jag börjar så sakta flyta uppåt mot ytan och med det hoppas jag att energin återkommer och med den ett projekt som jag klarar av, inget motorbygge än riktigt. Nån som har nått tips på nått enkelt som är bra för självkänslan? Typ sitta och torrgasa bakom stor-ratten och drömma om kommande sommar och folkaträffar.

Jag kommer inte att glömma bort att bygga den där motorn jag har funderat på, men en annan gång. Jag har inte samma brått att ta mig hem nu heller, så jag kan sänka hastigheten istället för varven.

Lev och må, det mår ni inte dåligt av.