Köpte en rostig -74 pick up utan motor och drivlina för ett tag sedan. Har nu fått tag i en komplett växellåda från -75 inkl. drivaxlar och bussbalk (sitter fortfarande fastmonterat på bussramen som bara är avskuren framför och bakom växellådan).
I köpet ingick en motor med bussfäste motornr: F 1 826003 med 1500 cyl. och toppar från typ 3 (311. 101. 373 A). Bilen ska från början ha en AS motor med mauell låda.
Denna motor har en kylflänsbit borta på bägge högra cylindrar. ett axialspel på 0,15, en tändstiftgänga reparerat med insatsgänga, botten på motorn är oxiderat bl.a. vid delningen i mitten. Tror att det är dubbelreducerat , topparna är enkelport. Det är fortfarande olja kvar i motorn och OK runt oljesilen. Bussfästerna har insatgänga M10 och nedre M8.
Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Inte dela motorn utan köra som den är till att börja med eller försöka få tag i ett helt friskt block (finns det såna) eller längre fram köpa ett helt nytt block.
Vore bra att få synpunkter.

