1

Köpte en rostig -74 pick up utan motor och drivlina för ett tag sedan. Har nu fått tag i en komplett växellåda från -75 inkl. drivaxlar och bussbalk (sitter fortfarande fastmonterat på bussramen som bara är avskuren framför och bakom växellådan).
I köpet ingick en motor med bussfäste motornr: F 1 826003 med 1500 cyl. och toppar från typ 3 (311. 101. 373 A). Bilen ska från början ha en AS motor med mauell låda.

Denna motor har en kylflänsbit borta på bägge högra cylindrar. ett axialspel på 0,15, en tändstiftgänga reparerat med insatsgänga, botten på motorn är oxiderat bl.a. vid delningen i mitten. Tror att det är dubbelreducerat , topparna är enkelport. Det är fortfarande olja kvar i motorn och OK runt oljesilen. Bussfästerna har insatgänga M10 och nedre M8.

Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Inte dela motorn utan köra som den är till att börja med eller försöka få tag i ett helt friskt block (finns det såna) eller längre fram köpa ett helt nytt block.

Vore bra att få synpunkter.

2

Att inte renovera en så gammal måtor är som att köpa en lott.. Med största sanorlikhet förlorar du..
Än går den att renovera.. Om den totalrasar är den kass...
+att renovera gör ju att du vet vad du har..
Så demontering.
Arborrning av blocket.sen ihop med nya lager och oljepump.. Det somsitter utanför avgör hur mycket effekt motorn har. Även en sliten cyl/ kolv kombo. kanske funkar..... En topp som är sliten i ventilstyrningen kan mycket väl totalskrota motorn om /när en ventil går av och skrotar kolv cyl osv..
Så ny cyl och kolv sats.
Givetvis vill man ha stakarna riktade /renoverade.
Om topparna är renoverbara är det ju läge att göra..
Blästra all originalplåt och lackera. Då nytillverkad är sopor..
Rengör grundligt förgasaren.
Kolla att fördelaren rör sig som tänkt.. Nya tänd delar är givet.
Så nu har du en motor du kan lita på i ca10 k mil om allt gjorts rätt..
No free rides...
Eller chansa och räkna med ras. När.. Tja take a guess, förmodligen en varm och trevlig semesterdag.
Och då är renoveringen lika dyr.. ICQ/am
Fast detta ville du kanske inte höra..
Men gamla motorer som gått långt och pickuppen är inte jättelätt, så maskinen kommer att behöva jobba även i lägre hastigheter.
Fråga gärna andra men detta är nog faktan man skall stötta sig på..

Man..även jag själv.. Köper bruksbilar för mycket pengar.. Men en hobbybil skall gå på chans.. ICQ/ad
Beroende på hur mycket du kan göra... Delar
15k och uppåt när man börjar modifiera/trimma....
Eller leta efter en motor från ett tex elverk  då kan du hitta en maskin som har få drifttimmar för mindre pengar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det bästa vore ju att helrenovera, men är osäker på blocket ang. oxideringen i botten vid delningen. Får försöka fota och lägga ut en bild.

4

Några bilder

Post's attachments

Attachment icon p1012062.JPG 681.56 kb, 65 downloads since 2015-12-01 

Attachment icon p1012063.JPG 650.17 kb, 63 downloads since 2015-12-01 

Attachment icon p1012064.JPG 662.53 kb, 56 downloads since 2015-12-01 

Attachment icon p1012065.JPG 670.8 kb, 74 downloads since 2015-12-01 

5

Lite plock att få till bilder.
Frågan är om det är nån ide att använda detta block för helrenovering ang. frätskadorna. Vad anser ni?

Motornr: F1 826003 med bussbalksklackar och (tror dubbelreducerat).

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-12-01 18:29:48)

Hej
Ditt block är dubbel reduceat  ICQ/ab
Jag vill inte vara taskig mot dig
Frät skader är det minsta du skall vara bekymrad över  på utsidan
Det finns saker som jag skulle vara mera bekymrad  över  som läckande topp på vänster sidan   på höger sida(2an) är kolvringen rosig  = har kommit vatten i motorn  sen är det någon som har använt silicon mot cylinder kontra block  (När man använder fel typ av silicon blir det lätt frätskador )
På din F (1300) så kan du kolla vilken olje pickup du har på detta block( om den är tunn eller tjock )
Om jag var dig skulle jag dela motorn och göra rent och kolla upp hur det ser ut 
Kan garantera det finns skador på lager lägena för ramlagerna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Tack för svar.
Kommer att dela motorn dom närmsta dagarna så får vi se hur den ser ut på insidan.

8 Senaste redigerad av Silverbug (2015-12-02 08:16:08)

Hej! Ditt F1..- block är ett utbytes, som med största sannolikhet redan är arborrat en gång (0,5 mm). Nästa steg är 1 mm. F1-blocken kan vara 13-1600. /Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

9

Tack
Vad är en "olje pickup". Kan inte hitta benämningen nånstans.

10

Oljeröret som går ner i sumpen som suger upp oljan till oljepumpen

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Tack för det.
Har delat motorn lite nu, får fixa några klammor som håller fast lyftarna sen kan jag lyfta av blockhalvan. Den satt  väldigt hårt fast vid främre styrstiftet. Kollade i Bentleys och där var det väldigt utförligt beskrivet. Där stog: Dela blocken och lyft ur veven, allt.
Ska bli spännande att se hur den ser ut innuti, kanske nyskick eller sopor.

12

palbon skrev:

får fixa några klammor som håller fast lyftarna sen kan jag lyfta av blockhalvan.

Om du ska byta kam behöver du inte bry dig om detta.

Om du kanske ska återanvända kammen ifall den är ok så du vill hålla rätt på lyftarna så kan man antingen ta och böja till en ståltråd till en engångsklämma. en 2-3mm krok i änden sätt in den i oljehålet i botten på lyftaren och spänn försiktigt så du får grepp, snurra andra änden runt en pinnbult. (funkar även vid montage)

Vid delningen är det ju inte så pillrigt som vid montaget. Har du lagom stora händer tar du ett tvåhandsgrepp med två fingrar från varje hand i lyftarhålen och lyfter av halvan och ställer det på högkant innan du tar rätt på och märker upp lyftarna.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

13

Tryckte fast en bit bensinslang på lyftarna så dom höll sig fast.
Fick isär blockhalvorna. Fanns inga som helst skador utom naturligt slitage (behöver arborrning), inga spånor,sprickor, rost eller så.
Veven såg också bra ut för ögat men får mätas upp. Kammen såg också bra men bör visas upp för nån som vet bättre än jag.

Är nu ganska säker på att  åtminstone block, vev och stakar är renoverbara.

Bara undrar hur det kan ha kommit vatten in i bara en cylinder.
Motorn hade stått i ett otroligt dåligt skjul så kanske slagregn, vem vet.

Nån skrev vilken storlek det är på oljeröret i sumpen. Har inget att jämföra med.