1 Senaste redigerad av Dennaan (2015-12-02 16:05:00)

Ska börja knåpa ihop en 1955cc motor till bussen och vill ha hjälp med vad jag bör stoppa i den för att få en stark och pålitlig motor.



kommer utgå från ett renoverat AD block.

vad för kam?
dubbla 40or?
originaltopparna?

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-08-30 13:41:07)

varför 1914?
Om jag fick välja  så skulle det bli en 1776  Om man vill ha lite cubik till så byter man vev oxå typ 74-76mm
så har man en slitstark motor (90,5x76 =1955cc)  Då får man super bra bussmotor
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

varför 1914?
Om jag fick välja  så skulle det bli en 1776  Om man vill ha lite cubik till så byter man vev oxå typ 74-76mm
så har man en slitstark motor (90,5x76 =1955cc)  Då får man super bra bussmotor
/// M

Tack för svar! 1914 va bara min tanke då det lät bra med den extra volymen, men som sagt det va ju därför jag startade tråden för att någon skulle ge mig tips på ett bra recept!

så om jag skulle gå på 1776 + vev för 1955cc.
vad rekommenderar du för kam? utväxling på vipparmsbrygga? funkar original?
räcker standard DP topparna med lite arbete?
Etc...etc..

fyll gärna på om det är något jag missar i beräkning av bygget.

Tack på förhand!

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

4

Kam väljer du efter vad topparna flödar, orginal kam med 1-1.4 vippor räcker ganska långt.

Anders

5

Vad är du ute efter bra körbarhet eller mycket hk
eller bara lite mer ?

Du kan starta med att räkna vad det kostar
att arborra block
Fixa topparn (byta styrningar o ventiler plus fräsa sätena ) så dom är i nyskick 
Dina Dp lock  med lite mod klarar 100+ hk
Så får du se vad du har  på dina 20 som nog är för lite räkna med 10 till
På en lågvarvs motor så funkar Std kam med 1,4 vippor 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Vad är du ute efter bra körbarhet eller mycket hk
eller bara lite mer ?

Du kan starta med att räkna vad det kostar
att arborra block
Fixa topparn (byta styrningar o ventiler plus fräsa sätena ) så dom är i nyskick 
Dina Dp lock  med lite mod klarar 100+ hk
Så får du se vad du har  på dina 20 som nog är för lite räkna med 10 till
På en lågvarvs motor så funkar Std kam med 1,4 vippor 
/// M

Det jag är ute efter är en motor med bra körbarhet och pålitlig för längre körningar! Inte ute efter massa hk men självklart roligt med en lite piggare motor.

20.000 är budgeten utöver arbete av block! Det är budgeten för just inköp av grejerna till motorn. cylindersatsen, vippor etc.

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

7

... och jag som "bara" har fått ihop innanmäte och block... och är redan uppe i 20.000:- på min 1904-maskin. Inte ens kommit halvvägs med andra ord...
Så det kostar att renovera och bygga en bra motor från grunden. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

såhär är tanken i nuläget.

har två block att starta ifrån
ett AD block och ett AS41 då är min fråga för och nackdelar mellan blocken?

1776cc
76mm vev
044 toppar vad föredras här? roundport, wedge eller oval?
40/37 ventiler?
kam?
vippor?
idf 44 eller 40?
som sagt inte så högvarvig önskas utan mer en grundstark motor.

anledningen till att jag tänker på att införskaffa 044 toppar är att min gissning är att pengarna mellan att köpa nya eller göra iordning ett par begade inte är speciellt stor.

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

9

Toppar som räcker mer än väl får du för halva priset i usa mot att köpa 044:or här hemma (blir fortfarande billigare om du åker på tull).

Ska du inte varva så mkt räcker det med 40/35,5mm ventiler. Sen spelar det inte så stor roll om du väljer weber 40 eller 44, sätt i halsringar som är ca 4mm mindre än ventilsätets innerdiameter och hrundbestycka därefter.

Bygger själv en 2074cc med 78mm slag och tjockväggiga 92:or, w100 kam med 1,25:1 vippor och idf 40:or. Toppar har jag vw 041 med 39/32mm ventiler.. enda nackdelen jag vet med dem är 14mm stift. Jag tycker dem är bra eftersom de har ett bra förhållande i ventilöppningsarea mellan insug och avgas.. de flesta eftermarknadstoppar har onödigt stora avgasventiler.

10

tack för svar!

tittade lite på CBs sida och funderar på dessa.
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1442

en w100 kam ett bra val även på mitt koncept?

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

11

Det är bra topplock, bra kylning, gott om material och lång 12mm gänga till tändstift.

Det råder så delade meningar om val av kam, så jag låter bli att svara på den frågan.

W100 drar tidigt och varvar väl till 5500-6000 beroende på flöde och om man väljer 1,1:1 eller 1,25:1 vippor. Med 1,1:1 räcker enkla fjädrar, med 1,25 är det gränsfall.. jpm's oteva-fjädrar ska fixa det också.

12

okej men topplocken levereras med dubbla fjädrar så det problemet är ju borta.

Jo det har jag märkt och därmed kanske det är svårt att få ett bra svar på den frågan.  men w100 kammen känns som ett bra val.

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

13

Dennaan skrev:

har två block att starta ifrån
ett AD block och ett AS41 då är min fråga för och nackdelar mellan blocken?

Du har blandat ihop begreppen lite. AD och AS är motorkoder och AS41 eller AS21 är legeringen i blocket. Motorkoden är stämplad och legeringen är ingjuten i blocksidan under stötstångsrören.
Misstänker att du har ett AD och ett AS-block och om båda har samma status vad gäller lagerlägen skulle jag gå på AS för att jag gillar 8mm pinnskruvar.

Dennaan skrev:

1776cc
76mm vev

Du menar nog 90,5-borr och inte 1776cc?

Dennaan skrev:

idf 44 eller 40?

Räcker med 40 med de toppar du länkat till ovan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Vid längre slaglängd. Vilken utan att modifiera blocket( bolt on ) 74 76 78 slag

Vad är livet utan en boxermotor

15

Svwerker skrev:
Dennaan skrev:

har två block att starta ifrån
ett AD block och ett AS41 då är min fråga för och nackdelar mellan blocken?

Du har blandat ihop begreppen lite. AD och AS är motorkoder och AS41 eller AS21 är legeringen i blocket. Motorkoden är stämplad och legeringen är ingjuten i blocksidan under stötstångsrören.
Misstänker att du har ett AD och ett AS-block och om båda har samma status vad gäller lagerlägen skulle jag gå på AS för att jag gillar 8mm pinnskruvar.

Dennaan skrev:

1776cc
76mm vev

Du menar nog 90,5-borr och inte 1776cc?


Dennaan skrev:

idf 44 eller 40?

Räcker med 40 med de toppar du länkat till ovan.

jag är med på att det AS-(41) är legeringen men valde att skriva det så, ursäkta  ICQ/ae
precis ville minnas någonstans att jag läst mig till att många föredrar AS.

okej ja precis 90,5mm.

tack för svar! ICQ/ab

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

16

Dennaan skrev:

okej men topplocken levereras med dubbla fjädrar så det problemet är ju borta.

Jo det har jag märkt och därmed kanske det är svårt att få ett bra svar på den frågan.  men w100 kammen känns som ett bra val.

Man får andra problem som ökat slitage med onödigt hårda fjädrar.. personligen föredrar jag dubbla oavsett... men då mjukare än de man brukar få med. Ska du köra 1,1:1 vippor så kan du ta bort den inre fjädern på 044-topparna. Du slipper då även montera om allt efter du kört in kamaxeln (vissa hävdar dock att man ska köra in med de fjädrar motorn skall köras med).

Jag bygger bussmotor och w100 var den vassaste jag ville välja, det skulle funka väldigt bra med originalkam och utväxlade vippor också, men hade ingen ny eller bättre beg.

17

MrPete skrev:

Bygger själv en 2074cc med 78mm slag och tjockväggiga 92:or, w100 kam med 1,25:1 vippor och idf 40:or. Toppar har jag vw 041 med 39/32mm ventiler.. enda nackdelen jag vet med dem är 14mm stift. Jag tycker dem är bra eftersom de har ett bra förhållande i ventilöppningsarea mellan insug och avgas.. de flesta eftermarknadstoppar har onödigt stora avgasventiler.

MrPete - vi bygger nästan samma motor ICQ/ab
Jag bygger samma botten som pete, 78vev, w100 kam. Samma cylindrar oxå, men jag har värre toppar...  Dom är lite för stora, men jag tänkte försöka minska flödet/öka gashastigheten med små halsringar och insug ICQ/ad och ev ett litet avgas, om det nu spelar roll?
Jag ska köra 1:1,25 vippor och enkla fjädrar till min w100. Jag kommer sällan varva över 5000, och jag tror att grejorna håller bättre med enkla.

Jag har aldrig kört w100 förut, men tror att den blir kanon i en buss ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

18

Glöm inte CB:s Cheater kam. Den tänkte jag testa istället för w100.

Alte Liebe rostet nicht!

19

Nicko - intressant. Vad är det för fördelar med cb kammen jämfört med en w100?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

Har inte heller kört w100 innan, så det ska bli spännande :-) iofs inte kört buss mer än ett par meter heller, haha

Kul med en motor att jämföra med.. hur mkt värre toppar? 42/37,5 eller större ventiler ändå?
Funderar på att köra enkla fjädrar jag med.. men borde nästan mäta upp inspänningstrycket på dem iaf.. Det går ju alltid att shimsa dem nån millimeter.

21 Senaste redigerad av Dennaan (2015-12-02 23:46:12)

jag läste lite om CB kammen och måste säga att den verkar väldigt intressant!
som jag fattar det är det en kam för det lägre registret.

Adv. Duration 274°
Dur. @ .050" 222°
Lift @ cam .359"
Lift w/1.1:1 Rocker Arms .394"


https://www.cbperformance.com/ProductDe … tCode=2280

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

22 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-12-03 00:03:17)

Cb 2280 är en kam som drar  från väldigt lågt varvtal  (CB:s Cheater kam)
Stoppade in en sådan i en 1776a med 43 lock  den drar från 35kmt på 4an i en bubbla
slutar vid 5200 varv  ICQ/ab (vakum fördelare är att föredra )
Jag blev mycket överaskad hur snäll den var
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke