51 2015-12-02 11:17:03 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 11:18:02)
Ta ut spåret/banan/styrningen.
Jag försökte vara så försiktigt jag kunde. Det var svårt.
Jag fick ta tryckluftsdriven mejsel till hjälp. Det går bra, för plåten är tjock, dock bör man vara lite försiktig.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Styrningen blev lite skev, för jag fick bända loss den.
(Glöm inte att lossa bultarna du satte dit i början
)
Men det var inte värre än att jag kunde knacka den rätt i efterhand på mitt eminenta hemgjorda städ.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Man ser på hur många ställen jag borrade rakt igenom, fast jag försökte mitt bästa att inte göra just det.
Sätt jag löste det på vid tillbakamonteringen var att dra igenom borret i alla håll för att få fram metall,
montera dit paketet med lokaliseringsbultarna och hålla mässing/koppar bakom. Mer om det sen.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
58 2015-12-02 11:50:39 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 11:52:06)
Testade om jag också kunde få dit mellantröskeln, dvs den med det undre spåret som ska fästas ihop med den övre banan som nu var utkapad.
Punktade ihop det försiktigt när jag tyckte att det passade. (Innertröskeln var inte med här, som ni ser.)
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Jahopp. Gjorde om processen.
Av med dörren. Svetsa fast innertröskeln i i mittentröskeln med det undre spåret.
Sen försöka bända hela tröskelpaketet på plats igen och lokalisera alltihop med bultarna
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Med er hjälp fick jag reda på hur paketet passar ihop i framänden mot skärmkanten.
Det gäller att mäta noga så att avståndet mellan övre styrningen och spåret i underkant.
Hjulet måste få plats, och undre spåret måste vara i rätt höjd så att dörrlåset träffar kassetten sen.
Och sen var det till att provmontera dörren igen och se till så att den kan stängas.
Viss justering och knackelibank behövdes - men inte mycket, och bara i höjdled egentligen.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
62 2015-12-02 12:02:44 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 12:05:11)
Av med dörren.
Släpp lokaliseringsbultarna.
Ut med paketet.
Svetsa ihop allting ORDENTLIGT.
Här ses övre styrningen mot mittentröskel med spåret ovanfrån och bakifrån.
Här ser man hur reparationsplåten inte har samma rundade bana som i original.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
I de anvisningar jag läste (Spooky) så skulle man då försöka svetsa ihop den övre styrningen med mellantröskeln kant i kant.
Jag resonerade som så, att det finns nackdelar med det.
1. Det skulle bli svårare att mäta in rätt höjd.
2. Det skulle bli lättare att "kapa bort sig".
3. Det skulle hålla mycket sämre, även om hela konstruktionen vilar på utriggarna och domkraftsfästena.
Istället tänkte jag att:
1. Jag ville kunna enklare mäta in rätt höjd.
2 Jag ville kunna och punkta och testmontera hyfsat enkelt - och undvika att kapa bort för mycket.
3. Jag ville göra konstruktionen stark.
4. När konstruktionen är på plats så blir den "böjd" rätt. Övre styrningen hamnar enligt lokaliseringsbultarna, dvs rätt.
Undre spåret som bär hjulet hamnar också rätt, eftersom domkraftsfästena trycker ut konstruktionen i nederkant
till rätt distans från rambalkarna mätt.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
När paketet satt ihop skruvade jag bara fast det med lokaliseringsbultarna.
Sen klämde jag emellan utriggare och domkraftsfästen mellan innertröskeln och rambalken. Fäste dem med tvingar.
Provmonterade dörren.
Det funkade bra.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Sen vart det på't igen, bara. Det gäller att vara noggrann.
Du måste på nåt sätt göra rent överdelen i golvet. (Den som övre styrningen fäster emot.)
Det kommer att finnas kanter från när du borrade loss den som måste slipas bort.
Och det är väldigt svårt att komma åt här emellan. Det är trångt som bara den.
Jag kom inte åt med slipstift på bormaskin, Dremel var för mesigt (det är det alltid) och det gick inte att komma åt med den heller.
Till siste hittade jag en vajerförlängare på Jula som jag kunde fästa i borrmaskinen, och sen sätta ett slipstift i vajern.
Då gick det att komma in liksom "lite från sidan" för att putsa rent.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
67 2015-12-02 12:23:05 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 12:24:14)
Sen gällde det ju då att svetsa dit paketet.
Lokaliseringsbultarna räcker inte till för att få det tillräckligt tajt plåt mot plåt.
Jag "gick med" hela vägen och klämde ihop plåtarna.
Först testade jag med ett hemmabygge.
Det fungerade inte alls. Sen hittade jag en av min fars gamla spetsiga svetstänger, och den funkade bäst egentligen.
Med den kunde jag komma in ordentligt inuti spåret, så att det blev tajt.
(Ja, gasen var slut på punktsvetsen i bakgrunden så den gjordes om)
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Det var lite problem på de ställen där jag hade borrat rakt igenom.
Och naturligtvis också hålen som blev kvar efter lokaliseringsbultarna.
Men som tur var hade jag fått några mässingshandtag av min far, eftersom jag inte hittade min braiga kopparstav.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Bara ett av dem var massivt, visade det sig. Jag tog vinkelslipen och kapade tills jag hittade rätt vinkel, så jag kunde
stoppa in änden i spåret snett underifrån och så att det ändå låg rakt an mot insidan av spåret.
Väl där var det bara att hålla emot och svetsa. Man nästan hör när svetsen blir bra och hålet fylls. Om man lyssnar noga.
Först placera in materialet.
Sen svetsa på.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
73 2015-12-02 13:02:02 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 13:02:27)
Man ser trösklarna under det som är kvar av bakskärmen.
Återstår bara att svetsa dit den lilla yttertröskeln, så att gummilisten passar sen.
Och passa in lite ekonomiplåt vid bakskärmen, fixa b-stolpen och innerskärm samt svetsa fast domkraftsfästen och utriggare.
Men först - vinterförvaring.
Sneak peak av andra sidan:
That's all, folks!
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Bra jobbat... Då jag inte demonterade /monterade min krokiga rostlagade dörr (innan mig) så många gånger lär jag väl bli mer gråhårig när jag kommer till monteringen...
Önskar denna beskrivningen funnit då... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Är helt övertygad om att du löser det!
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld



























